Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 3096 ggr
AndersE
0

Sahlin höll inte för trycket

När s+mp-uppgörelsen presenterades skrev jag "Den stora frågan - som jag ser det - är om Sahlin får med sig sitt parti när hon nu tar tydliga steg åt höger." samt "Och jag undrar om Sahlin är rätt kvinna att ta den här kampen inom partiet och med fackföreningsrörelsen."

Jag fick svar snabbare än väntat! Sahlin:

"Jag känner mig olycklig över att det uppenbarligen har uppfattats som att jag aldrig ville ha med vänsterpartiet. Det är inte sant, det var inte min avsikt."

Källa: DN

Att (mp) inte delar den synen är tydligt:

"- Vår uppfattning är att det inte har funnits intresse från vänsterpartiet att ge sig in i det. De har haft otaliga chanser att haka på och vara med i samtalen.

DN: Är det för sent för dem att hoppa på nu?

- Den här processen måste börja nu, och de vill inte vara med."

Ohly är inte alls förvånad…

"Jag gjorde bedömningen att det skulle väcka ilska och irritation främst inom fackföreningsrörelsen men även inom pensionärsorganisationen och bland välfärdsarbetare och andra. Men jag hoppas det går att rätta till misstaget, säger Ohly."

Och alliansen myser. Jan Björklund:

"Mona Sahlins kovändning när det gäller vänsterpartiet ett tecken på ett sammanbrott inom oppositionen. Han menar att Mona Sahlin fattat beslut utan förankring i partiet och sedan blivit överkörd av detsamma.

- Att inte känna av stämningarna tyder på mycket dåliga känselspröt. Och hur ska man kunna leda Sverige om man inte ens kan samla ledarna för tre partier, säger han."

Och Maud Olofsson:

"- Ett av Sahlins motiv för att inte ha med vänstern var att de inte höll sig till budgetreglerna. Det är konstigt att hon säger så när socialdemokraterna själva överskridit budgettaket med 30 miljarder. Trovärdigheten saknas helt, säger hon och fortsätter

- Vi tycker Sahlin var svag redan innan och det blir inte bättre av det här. Vi gläds men är som sagt inte förvånade"

Med en opposition på arenan kommer svensk politik att bli mycket underhållande framöver…

Dynamit
0

Oposition visserligen, men en okunnigt gnällandes sådan…

Intressant dock, vad händer sen?

SAP i graven och nya högerpartier bildas, samtidigt som dagens allians blir det som SAP borde blivit på 80-talet istf ett bidragsparti?

AndersE
0

Varför skulle (s) gå i graven? De har skyhöga opinionssiffror.

Vilka nya högerpartier bildas? Eller är det en framtidsanalys?

Dynamit
0

Tja lite framtidstankar bara. Har läst i debatterna här på sidan att det inte är så stort avstånd mellan höger/vänster längre. Så jag tänkte ett steg längre;)

Tycker S gör mycket väsen och kritiserar, men det är lättare att göra skuggbudgetar osv än att komma med reformer, opinionssiffrorna just nu kommer med största sannolikhet inte vara de samma som valutgången.

Ett scenario iaf. Men det tar nog ganska lång tid innan (S) försvinner, om dem gör det, men då måste vänsterpartiet försvinna först, känns det som.

AndersE
0

#3 Ja, Sahlin har ju haft ett "svårt" läge ett tag. Genom att inte göra något alls har hon uppnått fantastiska opinionssiffror.

Rimligen har hon varit rädd för att dessa kan sjunka om hon börjar tala om vad hennes parti egentligen vill. Och man kan väl säga att de senaste dagarna visat att det nog varit en befogad rädsla.

För väljarna kommer framöver två lite tydligare alternativ stå emot varandra. Och när man upptäcker att Sahlin trots allt inte har guld och gröna skogar att utlova så kanske man tänker över lite mer var man tror rösten ska hamna nästa val.

arhiman
0

Kommentaren är raderad av sajtvärden.

AndersE
0

#5 Tänk, jag hinner med det jag tycker är viktigt.

Du lägger tiden på nya signaturer och på mig. Det tycker jag är sorgligt…

arhiman
0

#6 Sorgligt tror jag inte att tycker du är nog mer stolt att folk blir upprörda av dina åsikter. Sen kan man ju verkligen tala om att "kasta glas i stenhus" då du brukar ha en förmåga att skriva i mina trådar, och förklara vilken parasit för samhället jag är.

Släpp fokus ett tag nu och fokusera på något annat. Hmmm familjen kanske?

WiktZac
0

#7 Du är medveten om att det finns en 'Meddelandefunktion' som du kan använda dig av? Handlar inte dina spekulationer om trådämnet så tycker jag att du kan lämna det utanför tråden. Det är ganska ointressant vad du tror/inte tror om AndersE privatliv.

//Zac

pino
0

Jag tycker det är synd att Sahlin inte stod emot och nu gör denna s k pudel. Är övertygad om att det i framtiden skulle visa sig varit klokt att lämna V åt sitt öde. Genom att vidhålla sitt första ställningstagande hade S visat en tydlighet och det är något jag saknar hos S för närvarande. Det ges få besked om vilken politik som ska bedrivas.

AndersE
0

#9 Jag håller med. Jag tror att Sahlin ville lämna (v), men hon höll inte för trycket. Vilket jag knappast trodde hon skulle göra.

Jag tror inte Sahlin är den ledare (s) skulle behöva för att göra en riktig förnyelse. Hon är för svag och har för starka bindningar i det förflutna.

WiktZac
0

Jag undrar om inte detta var en av de första grundstenarna i bygget som månne kommer leda till att det faktiskt inte blir något maktskifte i nästa val.
Hanteringen är så klumpig, så toppstyrd, så inkompetent att man faktiskt häpnar. Någon demokrati tycks inte direkt rymmas inom Monas Socialdemokrati.

//Zac

AndersE
0

#11 Ja, det där utspelet var av den sort som Göran Persson gjorde, men han kom undan med det…

Han tog ju också egna initiativ utan att rådfråga någon annan, och kombinerade detta med en ledarstil som tystade kritiken.

pino
0

# 11 - Nej, det visar tyvärr på en inkompetens och att dessutom, som någon tidigare har skrivit, gå ut i media med detta när vi har denna finanskris med allt vad den innebär, då blir det liksom dubbelt inkompetent och vad tycker alla ev. väljare som drabbas obönhörligen och omedelbart av varsel m m.

AndersE
0

Om följderna av affären för Sahlin skriver HD idag i sin ledare. Man spekulerar bl.a. i att hennes fiender utnyttjar schabblet, och man pekar på att Sahlin fick sitt jobb trots att hon inte var huvudkandidaten. Nummer ett blev mördad (Lindh) och nummer två valde Bryssel (Wallström). Man slutar med:

"Reträtten påverkar naturligtvis allvarligt hennes ställning som ledare för socialdemokraterna. Hon har prövat sitt svängrum och förlorat. Hennes position inom partiet och mot såväl miljöpartiet som vänsterpartiet är starkt försvagad. Och oppositionen består åter av en trio där varje parti är djupt skeptiskt mot minst ett annat! Den som vill ha regeringsmakten måste prestera mer enighet än så."

Läs hela

---

Att Sahlin inte är villig att ge upp utan kamp visas väl av att Sahlin och Eriksson/Wetterstrand idag skriver gemensamt i DN. Fast man vet inte riktigt hur man ska uttrycka sig när det gäller (v). Prova att stänga dörren och öppna samtidigt…

"Vi är fast beslutna att gå till val 2010 med målet att samregera under den kommande mandatperioden. Ett konkurrenskraftigt och framtidsinriktat Sverige kan bara förverkligas i brett samarbete. Vi vet, efter 15 budgetar framtagna i samarbete mellan våra två partier och vänsterpartiet, att vårt samarbete är en styrka för Sverige. Vi vet också att våra två partiers olika profil är en styrka."

Läs hela

---

Själv tror jag det intressanta framöver inte är partisamarbeten eller stängda dörrar på vänsterkanten, utan den interna striden inom (s). Där Sahlin verkar vilja frigöra sig från fackets inflytande på hennes politik. Och där facket inte lär släppa den makten ifrån sig utan kamp.

Och där vänsterfalangen i partiet lär försöka utnyttja Sahlins fadäs för att försvaga hennes ställning.

Det är väl faran med höga opinionssiffror. Man tror att man har råd att strida internt…

WiktZac
0

En ledare i Expressen skriver träffsäkert:

"Hur öppen är dörren till Ohly i dag, Sahlin? Halvöppen, kvartsöppen eller bara så att ett exemplar av Kommunistiska manifestet får plats i springan?"

Dessvärre tror jag inte att hon varit beredd på att strida alls, hon har helt enkelt tagit för givet att hon gör precis som hon vill; inte ett dugg bättre än Persson alltså… Det gäller t ex bråket med facket förra gången hon satt i regeringen, det gäller inte minst nu med sina s k "oppositionskollegor". Vad gäller debattartikeln så skrevs och accepterades den sannolikt innan hon fick pudla… men den spär onekligen på pinsamheterna ytterligare.

HD gör samma analys som jag gör. Jag går lite längre i mina spekulationer och undrar om inte hon med detta också släpper in sd i riksdagen; soffliggarna och de missnöjda lär öka - och sd har ökat på bekostnad av s tidigare…

//Zac

AndersE
0

Hur mycket detta handlar om Sahlin mot facket framgår också av ledaren i Dala-demokraten:

"särskilt Tomas Östros och Mona Sahlin, har ju ständigt klagat på vänsterpartiets motvilja mot budgetlagen - överskottsmål och utgiftstak. Det har varit argumentet mot ett samarbete med vänsterpartiet.
Problemet är då bara att socialdemokratin i så fall också borde säga upp allt samarbete med LO. På LO-kongressen i maj i år beslöts nämligen följande:
"Att LO i syfte att verka för full sysselsättning och en mer demokratisk styrning av finanspolitiken skall verka för att nuvarande system med utgiftstak ändras, antingen genom tillräckliga sysselsättningsmarginaler, eller genom att nuvarande treåriga utgiftstak avskaffas. LO är i samma syfte alltid öppet för förändring och omprövning av styrning och mål i finanspolitiken."

Läs hela

"Det är helt enkelt så att det djupt inne i arbetarrörelsen finns en stark kritik mot den ekonomiska politik som sedan nittiotalet cementerats.
Den interna partidemokratin är tyvärr för svag för att den kritiken ska höras - istället får vänsterpartiet ge röst åt den. Hela denna s/mp-affär och reaktionerna på den borde ge Sahlin en tankeställare: det socialdemokratiska partiet är mycket mer mångfacetterat än hon vill veta av."

---

Och jag tror inte att Sahlin är ledaren för detta "mångfacetterade" parti…

AndersE
0

Idag åker i alla fall Sahlin och Weterstrand/Eriksson tåg till Göteborg. Samarbetet och uppvisningen av den har börjat.

Sahlin har sträckt ut en armbåge mot Ohly och han verkar försöka greppa den. Igår sa han i radio att han vill vara med, att han kan ha gett intryck av att ställa ultimatum, men att det inte gäller. Han sade också att ska han vara med måste han komma med nu, innan s+mp hunnit komma ihop för mycket.

Jag tyckte han lät stressad. Som om han tyckte att tåget kanske redan gått…

WiktZac
0

Det är lite lustigt, jag har också fått intrycket av att han är rejält stressad, det lät som om han lade sig fullständigt platt för att få vara med i asmarbetet. Det låter inte alls som den självsäkre Ohly alls - trots att han har världens fria zon längs hela den politiska vänsterkanten??

Det är ju jättestor chans/risk att v kommer sitta som vägmästare efter valet. Å andra sidan så om s+mp får egen majoritet så lär ingen ens hälsa på honom i riksdagssalen… ;o)

//Zac

AndersE
0

#18 Vad jag förstår så har "stämman" bestämt att partiets strategi ska vara att komma med i regeringen. Samtidigt vill man ju kunna profilera sig på vänsterkanten och har därför tänkt sig att gå till val som ett regeringsalternativ med tre fria partier.

Det ska väl en gammal kommunist till att tro att det går…

kaisakavat
0

#19 Fast varför skulle inte det kunna gå? Det har väl varit det absolut vanligaste i svensk politik, att partier har stått fria innan valet, för att sedan förhandla på allvar efter att man sett valresultatet… Svenska makthavare av alla sorter, är ytterst vana vid förhandlingar och samarbete, detta t ex på g av vår sorts parlamentarism.

Visst har de andra två ett försprång i förhandlingarna, men mkt kommer hinna hända innan valet..

Allt är fortfarande möjligt, eller hur? Sahlin verkar nu hålla dörren rejält öppen åt det hållet. För dem som vill ha bort nuvarande regering - och det är många - finns inte så mkt att göra än att förlåta henne.

kaisakavat
0

Alla partiledare gör "grodor". Det är synd att Sahlin framstår som svag, när hon faktiskt hade kunnat köra på och hålla (v) samt alla andra på halster ett tag till. Det hade varit intressant att se vart det hade lett. Inte för att jag känner något större behov att bli av med (v), de har uppenbarligen en roll att fylla i svensk politik, utan bara för att det vore väldigt intressant.

Det är mkt sundare med öppen debatt än det som Alliansen visar upp i form av inrepeterade papegojuttalanden där de låtsas tycka lika i allt (utom abortfrågan och den om könsneutrala äktenskap). Jag tycker deras taktik är förolämpande mot väljarna och jag blir skeptisk till deras arbetsmetoder överlag.

Förut blev jag trött på Per Nuder när han körde samma tal två gånger i rad som svar på budgetpropositionerna, nu är jag trött på Alliansens upprepningar. De borde kunna bättre än så!

Ida
0

#20 Så du menar att det inte är något problem att S, V och Mp inväntar valresultatet och efter det börjar förhandla om den politik som ska drivas? Vad ska då väljarna gå på? Man har ju ingen aning om det är S eller V:s arbetsmarknadspolitik som kommer gälla, eller varför inte Mp:s med friår och andra tokerier? 2 kronorshöjningen av bensinskatten kanske inte är något problem för S-väljare ändå eller kan man tänka sig att väljare kommer att känna sig lurade i efterhand?

Jag tycker verkligen inte att det är att föredra att rösta på vinst och förlust utan att det är utmärkt att man vet att den politik som presenteras också är den som kommer att drivas efter en valseger.

kaisakavat
0

Det är fullt möjligt - om man är intresserad av politik - att studera de olika alternativen och välja vilket parti man vill rösta på, med eller utan innan-valet-allianser. Det har varit så inför de allra flesta val i Sveriges politiska demokratiska historia.

Det är inte ett "problem" att inte allt är klart innan valet. Det är en realitet. Väljarna går efter de fakta som finns, t ex på ideologisk inriktning eller för att man sympatiserar med ett parti för deras politik inom ett visst politikområde.

Låt mig erinra om att det inte var så särskilt många år (ca 4 tror jag) sedan nuvarande regerings-allians, var helt separerade i fyra olika partier, varav vissa ibland samverkade över blockgränsen till vänster.

Tror du att alliansen en gång förhandlade färdigt och inte behöver förhandla nåt mer någonsin? Jag tror de håller på hela tiden, bakom stängda dörrar. Tungan ute

Ida
0

Jag är väl medveten om att det varit så i Sverige, länge, men det behöver ju inte betyda att det är det bästa för mig som väljare? Att det varit en realitet betyder inte heller att det behöver att vara så i framtiden. Alliansen visade att det går att komma överens innan valet, så att väljarna vet vad de får och det verkar som att Mona Sahlin är sugen på samma koncept.

Att Alliansen förhandlar är ju självklart, men ramarna för samarbetet är spikade sedan långt tillbaka. Framförallt förhandlar man väl nu om vad man ska gå till val på nästa gång, inte vad man ska genomföra för politik nästa vecka.

AndersE
0

#20 "Sahlin verkar nu hålla dörren rejält öppen åt det hållet."

Eeehh… Jag tolkar det snarare som om att hon stäng dörren, men övertygats att inte kasta bort nyckeln.

#21 Vilket som är förolämpande mot väljarna avgör väl väljarna?

Du har problem med att alliansen förhandlar innan man presenterar vad man tycker.

Jag har problem med att de tre oppositionspartierna taktikförhandlar inför öppen ridå. Det de säger är ju taktikspel sinsemellan, inget som jag som väljare kan använda.

Det verkar ju som om Sahlin står alliansens linje i alla fall. Hon vill också kunna presentera ett trovärdigt alternativ. Det tror hon hon kan klara med (mp) men inte med (v).

Jag tror hon har helt rätt.

Hon följer dessutom en gammal (s)-tradition. (s) har under lång tid markerat tydlig gräns mot ickedemokraterna.

kaisakavat
0

#24 Det finns visst poänger med alliansens sätt att jobba. Har aldrig sagt att det automatiskt är dåligt. Det är ett av sätten bara, på vilket partier och politiker kan jobba inför ett val. Ett annat sätt är att hålla saken öppen in i det sista med en levande debatt.

Det verkar som om mycket har fungerat i deras samarbete och de har varit rätt effektiva med att "leverera". I huvudsak är det ju bra. Vad jag menar är att vi nog inte ska tro att vi vet riktigt allt om deras sämja/osämja och att inom oppositionen pågår just nu diskussionen för öppen ridå, vilket jag gillar. Det är intressant. Retorik och/eller tystnad - gäääsp!

Önskar att både opposition och allians skulle debattera öppet. Det skulle ÖKA mitt förtroende för dem, jag skulle tolka det som STYRKA ifall de vågade.

Men det är ju jag det.. Glad

blombuketten
0

#26. Ja, och jag håller med dig Glad.

WiktZac
0

Jag tror att Mona håller på att gräva sin egen politiska grav med övermod och toppstyrning. Jag tycker mig sakta se en bild ganska långt ifrån "vanliga Mona" - en makthungrig och ganska plump politiker, vars ord är ambivalent vad gäller det mesta. Vad uträttade hon egentligen som minister tidigare? Hon retade gallfeber på facket, men mer då?

Som det politiska läget ser ut idag så ser onekligen Mona Sahlin ut som det största hotet mot Socialdemokratins maktövertagande i valet 2010. Jag får lov att erkänna att jag hade mina dubier innan de valde henne som partiledare, men hon tycks ändå överträffa dessa dubier gång på gång.

//Zac

AndersE
0

Man kan ju också se på resultatet. Förra gången de borgerliga bildade regering gick det ju betydligt mindre bra. Jag tror just detta att man gick igenom sin "plan" varit en hjälp. De har ju också en sida där de listat alla sina vallöften och redovisar kontinuerligt hur långt man kommit.

http://www.alliansforsverige.se/

Vi har nog aldrig haft en regering som följt sina vallöften så bra som denna.

(s) har ju (nästan) aldrig regerat tillsammans med något annat parti. Däremot har de ju regerat som minoritetsregering. Det innebär ju i och för sig att de kunnat skylla många brutna vallöften på att de andra partierna inte velat rösta på dem, men jag ser inte hur vi väljare ska vinna på det.

Skulle Sahlin köra "gamla" modellen innebär det ju att hon kan lova en massa saker hon vet att hon aldrig får igenom.

Det har ju alltid varit (v) paradgren. Ställa ut en massa vallöften som de vet att de aldrig har en chans att genomföra. På vilket sätt det ökar förtroendet för dem begriper jag inte.

kaisakavat
0

#28 Wiktzac - blir nyfiken… Vilka andra kandidater ser du som alternativ till Sahlin?

Makthungrig - Jo, visst - annars vore det ju konstigt..

Plump - Jo, men inte på grund av makthunger, tror jag, utan kanske en kombi av otålighet (vilja att komma någon vart med realpolitiken) och lite typ orutin/darr på manschetterna. Som jag skrivit ovan tror jag ju att hon skulle vinna på att vara lite coolare/tuffare.. (åtminstone skulle jag gilla det Flört) Fast det gäller att vara det på "rätt sätt". Många skulle ta avstånd om hon betedde sig som GP…

Naturligtvis finns material inom (s) till nya partiledare, men frågan är om den nödvändiga förnyelsen/nytändningen i partiet nått tillräckligt långt och då kanske Sahlin passar bra ett tag till? Hon verkar ju ha bestämt sig för att låta förnyelsearbetet ta sin tid…

blombuketten
0

Om inte annat så får ju framtiden utvisa hur det går.

Efter att jag läst boken om hur det kan gå till i maktens korridorer, skriven av en folkpartistisk kvinna, så kan jag förstå att det krävs oerhört mycket av den som kommer dit. Mona har visserligen arbetat länge inom politiken, men tänk på vilket stort och (vad jag kan tänka mig) en rätt rigid parti hon tar över. Jag tror hon är ute efter ganska omfattande omställningar och sånt tar tid. Det man får hoppas är att hon är tillräckligt stark att stå emot de mest rigida typerna.

När man inför förändring i en stelbent organisation (vad den än är) så blir det ett ramaskri som hörs vida omkring. För man kan nog också tänka sig att de som känner sig trampade på fötterna, också förser media med ett och ett annat som kanske inte alltid överensstämmer med sanningen. Sen att Mona blir osäker emellanåt och kan verka "ambivalent" tycker inte jag är ett dugg konstigt, tvärtom, kan det tyda på att hon inte är en arrogant översittare som kör över allt och alla. Ett rätt så mänskligt drag alltså.

Om man med styrka menar att en person, om så en politiker (som trots allt också är människor Flört), ska vara så övermänsklig så att han/hon säger en sak och aldrig kan tänka sig ändra sig så tror jag vi letar efter fel sorts politiker. Själv föredrar jag helt klart den sorten som ibland blir osäker och kanske rentav måste omvärdera det den tidigare sagt. En politiker som bara står och mal och mal i sitt eget tuggande och inte kan ta till sig vad andra säger är för mig på gränsen till maktfullkomlighet.

Om Mona klarar sin uppgift återstår ju att se. Hon är rätt ny i kläderna som partiordförande för S, som jag tror är ett jobbigt parti att leda. Stort, otympligt och med ett tankesätt (i mångt och mycket) som ligger kvar i forntiden. Inte lätt att förändra och förnya alltså. Hon måste ju omge sig med de som också önskar en lite modernare syn på tillvaron och som önskar en förändring inom partiet. Att ta heder och ära av henne redan upplever jag som onödigt hårt. Det är lite som att kräva av ett helt land att de ska gå från diktatur till demokrati på en vecka…….en omöjlighet.

Vem vet, hon kanske blir en strålande partiordförande. Fast man ser ju det man vill se och en del hoppas ju att det ska gå dåligt för henne och partiet, för då kanske Alliansen får sitta ett tag till.

kaisakavat
0

#31 Jag tror också att hon kan bli bra.

Som sagt, alla gör grodor nån gång. Att vara ny på posten, samt vilka man omger sig med, det är sånt som kommer att kunna rätta till sig med tiden..

Tror att hon har en sorts styrka som lurar under ytan. Det är den jag väntar på ska blomma ut. Ser vissa tecken.. Cool Fast man vet aldrig, blir hon alltför motarbetad och kanske fegar för mkt, då blir det inte lätt att få respekt. Tungan ute

AndersE
0

#32 Hon är knappast ny. Har varit "kronprinsessa" tidigare och få har väl varit med längre?

Jag hade förhoppningar på Sahlin en gång. Hon tog sin berömda "time-out" och startade eget företag. Tror hon höll föreläsningar professionellt?

Sedan återvände hon "från kylan" och skulle jobba med "superdepartementet". Hon berättade vad hon lärt sig som egen företgarare. Att hon nu insåg att jobben fanns där. Att det var mer effektivt att få 1000 småföretagare att våga anställa vars en än att få ett storföretag att anställa 1000 nya. Hon hade sett potentialen i småföretagandet, hon såg hur myndigheter och regelverket hindrade denna potential. Hon skulle göra något åt det.

Sedan skred hon till verket - och gjorde ingenting! Det var då jag förstod att hon är en snackminister. Hon uträttar inget. För mig betyder det att hon kan bli en utmärkt partiledare om man använder henne som frontfigur. Om hon har dugliga människor bakom sig som gör jobbet. Har hon inte det kommer inget att hända.

Nu skulle hon starta samarbete med (mp) och stänga dörren till (v), men glömde tydligen att ha något bakom sig… Snack, men ingen verkstad.

blombuketten
0

#33. Ingen har väl sagt att hon är ny inom politiken…..men som partiordförande i ett stor, rigid och lite gammalmodig parti är hon väl ändå ny. Det är ju som att jag skulle bli chef på mitt jobb.

Jag har jobbat i många, många år inom samma typ av verksamhet, men som chef över den verksamheten skulle jag vara ny och ha många arbetsuppgifter jag inte haft förut och dessutom ha att göra med en stelbent kommun och en stelbent personal…..ja, inte alla förstås, men rätt många skulle jag lugnt kunna påstå.

Snack men ingen verkstad……säg inte det, kan också lika väl vara så att det finns något lurt i hennes utspel.

Ja, vi får väl se. Snackministrar finns det väldigt gott om, i alla partier.

Sukram
0

Om man nu kan tala om en "kris" i oppositionen eller att oppositionen framstår som velig så tror jag att det fräsmt slår tillbaka mot (S). Alliansen kommer att utnyttja detta iaf. Mp och V verkar veta var de står men inte S.

Problemet med (S) är nog att de är mångfacetterade som någon nämnde men inte vill kännas vid det. Om man jämför principprogram så är SSU och Mp överens på många punkter som betyg, skola, invandring, flyktingamnesti, EU-kritik mm där (S) inte alls vill/vågar vara så radikalt som SSU. Så (S) lyssnar inte på sin unga generation. Vänstersossar står närmare (V) fast många tycker att de för en vansinnig politik och LO har beröringsskräck inför Mp efterso mde i LO´s ögon försvagar arbetsrätten och är allmänt "borgerliga". Detta var dock inget mot vad (S) gjorde på 90-talet då de sökte samarbete med (C) vilka idag är nyliberala och långt ifrån både (S) och (Mp).

Jag tycker det är paradoxalt att S samarbetar med C & Fp i tex Västra götalandsregionen men tycker Mp är för "höger" samtidigt som vissa krafter förespråkar samarbete enbart med V för att det ska bli en stabil socialistregering trorts att de vet vad det komemr innebära ekonomiskt.

(S) skulle nog ha det lättare om inte LO styrde så mkt över dem och om de vågade ta en intern debatt om hur och med vilka de ska samarbeta. Sahlin har nog rört upp många känslor genom att utgå ifrån att partiet vill som hon vill göra själv.

kaisakavat
0

#34 Ung. så tänker även jag.. Glad

# 35 Intressanta synpunkter! 

Jo, (s) är ett "brett parti", innehåller stort höger-vänsterspektra. Kanske står det och väger just nu - med ny partiledare och det aktuella politiska läget - vilken inriktning som ska få mest vind i seglen. Sahlin står längre till höger och kanske hon inte riktigt fått kläm på hur hon ska handskas med den mer vänsterinriktade falangen..

Om de lokala samarbetena - paradoxen du beskriver - så har det förstås att göra med gamla samarbetstraditioner i just de regionerna. I den kommun jag bor i verkar (s) sedan väldigt länge totalt allergiska mot alla eventuella typer av brett samarbete. De skulle nog hellre avsäga sig makten helt än nedlåta sig att samarbeta.. Tungan ute Hittills har de dock inte behövt ta ställning till frågan - de regerar ohotade.

blombuketten
0

Detta och detta står att läsa i SvD idag och det tyder på att det är som jag funderat. Detta med ett stelbent stort parti där vissa personer har svårt för tanken att förnya sig och partiet. Mona kanske är tvungen att dra till med drastiska åtgärder, som att peta Nuder t ex, för att försöka bygga upp ett nyare och modernare parti. Det kanske inte enbart är hennes fel, som jag tycker det tyder på i vissa inlägg, att det verkar svaja. Ska partiet komma framåt och vinna valet 2010 så gäller det att ena sig och inte motarbeta, vilket jag tror (inte vet då alltså) att många gör.

WiktZac
0

Min tolkning av händelserna kring Perssons och Sahlins maktskifte är helt enkelt att samtlig beägenhet till självrannsakan och förändringsbeägenhet for all världens väg när Sahlin satte sig och "funderade" och "skulle känna på" vart s var på väg någonstans. Nu leder hon ett mer eller mindre herrelöst parti där man mest tittar tillbaka på och längtar tillbaka till, historiska höga bidragsnivåer. Oerhört trist och i det stora hela absolut inget som svensk politik behöver. Hon har förvaltat detta förtroendekapital uselt och det finns inte tillstymmelse till några visioner inom s alls längre.

//Zac

AndersE
0

#38 Ja, det är faktiskt trist. Den senaste tiden har (s) helt rullat tillbaka till den gamla bidragsfåran. Det blev tydligt i den där TV-debatten för en kort tid sedan. Det enda man vill göra är att höja skatter och höja bidrag.

Det känns som om det är Sahlin i ett nötskal. Mycket snack, och hon lyckas skapa förväntan. Men det blir aldrig något resultat.

WiktZac
0

Det syns också i DN/Synovates opinionsundersökning - en historisk minskning med drygt 7% mellan blocken, där s minskar mest och m ökar mest. Jag börjar sakta undra om inte Sahlin kommer misslyckas i att få till ett regeringsskifte i nästa val.

Det går snabbt utför, snabbare än någonsin tidigare. Hon har öppnat upp en djup spricka i s, som alltid funnits där, men som har hanterats på ett relativt tyst och effektivt sätt. S är ju vårt största parti och har därav också störst spännvidd, mellan hardcore-vänstersocialister till socialliberaler som ligger nära blockgränsen men som av ideologiska skäl inte vill korsa den.

Det är en svår situation som s dragits med i åratal, det finns mycket sällan en tronarvinge som är redo att ta över. Från Palme och framåt har man vid två tillfällen fått politiska mord på halsen och i båda fallen fått se hur problemen hopat sig. Palme var vid tiden för mordet en ganska trött och illusionslös politker och arbetet med att leta efterträdare hade precis börjat. I Anna Lindhs fall så var hon ganska solklar som favorit av en snabbt tröttnande partiledare - och av en snabbt tröttnande väljarkår; de tröttnade snabbt på Persson alltså… ;o)

Efter Anna Lindh så ser man tydligt hur vilsna s, och inte minst Persson blev, han hade ju i praktiken mentalt redan flyttat från Rosenbad till Sörmland. Lindh hade mycket väl kunnat föra partiet vidare, även om jag tycker att hanterandet av de avvisade egyptierna - där hennes namnteckning stod som djävulens underskrift på ett själsköpekontrakt - med rätta skulle tyngt henne och partiet ordenterligt.

Vi får inte glömma bort att två favoriter föll bort till partiledarposten innan henne - Sahlin är ett tredjehandsval som orsakade djup splittring inom s. Obetalda p-böter, räntefria lån på lönen, kvarskatt, körförbud och kronofogden som dök upp som gubben i lådan, satte djupa förtroendeproblem inom stora grupper inom s. Att hon drog till lyxstället Mauritius under sin time-out stack dessutom i ögonen på många, att skattebetalarna fick betala resa och upphälle för hennes assistenter var ytterligare en droppe i bägaren. Om det nu överhuvudtaget existerar någon sorts "arbetarklassmoral" så är hon knappast den prydligaste företrädaren för något sådant.

Det ser oavsett ut som om det kommer bli ett spännande val tror jag. En alliansregerings som nu ställs inför sina första stora problem - de har glidit bra på den högkonjuktur som rådde när de tillträdde - nu är det dags för lite offensiv politik, något som iofs än har lyst lite med sin frånvaro.

En opposition där v och mp seglar vid sidan om den trögmanövrerande jättetankern s. De plockar belåtet upp avhoppande sossar. V som inte behöver göra så mycket, bara betona sin vänsterkant och ett Miljöparti som vuxit upp och nu vill diskutera och positionera sig på allvar mellan s och alliansen, för att där kanske tvätta av sig stämpeln som gröna socialister och därav locka till sig väljare från det blåa blocket.

Intressant!

//Zac

AndersE
0

#40 Intressant analys, som jag tror prickar nära sanningen.

blombuketten
0

Och ingen som läste det som mina länkar hade att förtälja? Var det inte intressant, eller var det för långt ifrån de "sanningar" som skapats i denna tråd?

Ja ja, tiden utvisar om alla dessa Mona-spekulationer är rätt eller fel. Jag tror ni har fel, tror alltså. Jag tror hon är smartare än vad många tror och efter att ha fått ett par käftsmällar från de trögflytande bakåtsträvarna så lär hon sig nog att hantera även detta.

AndersE
0

#42 Jo, jag klickade på dina länkar och fann att jag redan läst om det. Jag tycker inte det ger någon annan bild. Det stärker ju istället det vi talat om här. Att Sahlin var ett tredjehandsval som inte har hela partiet bakom sig, samt att hon inte klarar av ledarskapet.