A-kassan
Alliansen vill sänka A-kassan.
Men nu vill de även göra det dyrare att vara med i A-kassan, något som det var ganska tyst om innan valet.
Hur kommer folk att reagera? Kommer de att bli förbannade? Kommer en låginkomsttagare att kunna vara med i A-kassan?
//Lisbeth
Hur menar du att de vill göra det dyrare? Att det inte blir en avdragsgill post i deklarationen längre?
# 1 Den borgerliga alliansens förslag på försämringar i A-kassan kan slå hårt på många Sif medlemmar.
Alliansen vill höja den enskildes avgift för A-kassan i många förbund med så mycket som 300 kr i månaden.
http://www.sif.se/templates/Page1____13562.aspx
Pratades det om detta innan valet?
Jag har i alla fall hört debatter angående detta, framförallt när det gäller kulturarbetare.
Skattesänkningarna kommer delvis att kompensera detta, men det blir helt klart mer komplicerat att vara arbetslös framöver.
ja, det kommer att tas från båda ändar, vilket medför att den arbetslöse kommer att känna sig tvingad till låglönejobb!! Men jag antar att det är meningen med detta 
skattesänkningarna kan inte kompensera med detta då det är redan så mycket annat redan som ska kompeteras med skattesänkningarna.
# 1 Varför fråga mig vad jag menar med att de vill göra det dyrare om du visste. Du har hört debatter framförallt när det gäller kulturarbetare. Nej jag tror nog snarare att man inte varit tydlig nog.
Det kommer tydligen att vara mer komplicerat även för de låginkomsttagare som tröttnat på "lata" arbetslösa och därför röstat på alliansen. Undrar om de verkligen förstod att de själva skulle få vara med och betala kalaset i form av höjd avgift.
Ja den som pekar på någon annan pekar alltid tillbaka på sig själv med tre fingrar. Livet ÄR rättvist trots allt:)
största skillnaden som Alliansen kommer ändra är väl iallafall neddragning med några miljarder till AMS, (upp till 10 har jag sett på nåt ställe) och det kanske kan vara bra. för det känns som det är väldigt hög personalomsättning på arbetsförmedlingarna och att dom inte har några egentliga arbetsuppgifter, förutom den stasi-liknande kontrollverksamheten.
mer samarbete med näringslivet och de andra job-sajterna som verkligen har jobb utannonserade.
att det blir dyrare avgifter till akassan kommer nog bara slå mot fackföreningspamparna, allt fler hoppar över till fristående akassor.
Alliansen vill tydligen även skärpa kraven för vem som ska kunna få A-kassa. Studerande som slutar plugga ska inte ens kunna få ut grundbeloppet på 320 kr per dag.
Fristående A-kassor gynnar de verkligen låginkomsttagare. Är de inte till för höginkomsttagare med låg risk för arbetslöshet?
http://boerlandsson.spaces.live.com/Blog/cns!1ppPFqV63P0uH8XBYO4QOL5A!555.entry
#6 men att dra ner på personalen på arbetsförmedlingen är väl inte så smart eftersom det kommer att finnas fler jobb sen enligt alliansen. då behövs väl den personalen ??

#8 Med tanke på att de absolut flesta (75% tror jag) som får jobb inte får det genom AF så kommer de få mindre att göra när det blir fler jobb. De för medlar inte jobb längre de administrerar arbetslösheten.
M vill prioritera sänkta ersättningar för sjuka och arbetslösa samt införa en andra karensdag.
Fp vill egentligen rädda nuvarande ersättningsnivåer genom intensiv jakt på fusk. Nu har de kompromissat.
Kan alliansen jaga dessa istället för arbetslösa och sedan ev. också sjuka? Eller ska fuskare smita undan? Isåfall om de ska smita undan varför?
Idag kunde man återigen i Aftonbladet läsa om fusket med vård av barn. Är en andra karensdag verkligen en lösning. Skapar den inte risk för ytterligare fusk?