Skatten
Hur tror ni att skatten kommer förändras 2007 och 2008 nu när alliansen styr? Vad kommer att hända med:
Inkomstskatten
Fastighetsskatten
Förmögenhetsskatten
mvh
Oskar

Sänkas
Sänkas/avskaffas
Sänkas/avskaffas
Förmögenhetsskatten ger inte så mycket till staten men skdar sverige mycket. Stora förmögenheter investeras/göms utomlands istället för här. Totalt sett så tror jag att staten skull få in mer skatt långsiktigt på att sänka/avskaffa förmögenhetsskatten.
Inkomstskatten kommer tillsammans med övriga skatter på arbete (arbetsgivaravgift tex) att prioriteras när det gäller skattesänkningar.
Fastighetsskatten är en orimlig skatt och kommer att genomgå en reform de närmsta åren.
Förmögenhetsskatten kommer att avskaffas, men på sikt.
hur ska inkomstskatten sänkas?
det är väl fortfarande en massa rödgröna kommuner?
ändrade schablonavdrag i deklarationen?
höjd gräns för den statliga inkomstskatten?
någon tidning gjorde rundringning till de blå kommuner som tidigare lovat att de ska sänka skatten asap, men fick bara svar om att det kommer ske senare, kanske 08-09, max 30-50 öre. det ger väl ingen stor skillnad för genomsnittslöntagaren?
( komma o snacka om brutet vallöfte )
Förmögenhetsskatten för våra sportstjärnor/författare kommer förhoppningsvis att bli omräknad/utslagen över hela livstiden ist.f intjäningsåret.

#3 Grundavdraget skulle höjas kraftigt. Därmed får alla samma sänkning i kr.
En sänkning av kommunalskatten med 50öre ger 1000kr per år om man tjänar 200 000kr

Tackar för svaren. Vinnarna verkar bli de som bor i stora hus i attraktiva områden… Får både sänkt fastighetsskatt och förmögenhetsskatt.
Oskar
Vinnarna när det gäller fastighetsskatten är väl de som numera kommer att kunna behålla sitt hus som blivit upptaxerat till orimliga höjder trots att de inte har ett jobb eller tillräckligt mycket lön för att betala den?
Vad gäller förmögenhetsskatten är det väl bättre att förmögenheter beskattas mindre och hålls kvar i landet än att de placeras utomlands?

Jag menade inget negativt. Jag är positiv till att fastighetsskatten försvinner. Och kanske även förmögenhetsskatten. Bara konstaterar att husägare i attraktiva områden får rejält sänkt boendekostnad.
Oskar
Det var inte personligt, bara en annan vinkling… :)
För övrigt tycker jag inte att man ska straffas bara för att man råkar ha tjänat ihop mycket pengar. Det verkar nästan som att det är fult att lyckas här i Sverige och det är en tråkig inställning tycker jag. Det är viktigt med solidaritet och att alla hjälps åt med att finansiera den gemensamma välfärden. Samtidigt är det tråkigt att de som ägnat många år åt studier eller slitit hårt och försakat tid med sin familj ska få skit för det.