Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 772 ggr
Kaj
0

Trängselskatten

Nu återstår bara hur denna skall behandlas.

Alliansen (utom i viss mån Centern) har sagt under hela valet att man skall ta hänsyn till stockholm OCH kranskommunerna och därefter låta regeringen besluta.. Därav att även de hade folkomröstning. Vänster blocket sa hela tiden att det bara skulle vara Stockholm som gällde. Nåväl med det givet så hade ju väljarna något att ta ställning till. Om det blev en Allians seger skulle samtliga kranskommuners ställning beaktas och regeringen sedan ta ett beslut. Om det blev en vänster seger skulle enbart Stockholms röster tas i beaktande.

Nu får vi höra att Billström är upprörd att man även vill ta med kranskommunerna. Hon menar att det är ett svek mot väljarna (ja bara för att det inte är hennes ståndpunkt som gäller, alliansens kan hon inte acceptera). Hon påpekade "att kranskommunerna skall väl inte bestämma en trängselavgift som Stockholm skall ha det skall bara Stockholmarna bestämma.
Kom då bara och tänka på när försöket infördes. I det valet gjorde nog många Stockholmare sitt val på S för att de så tydligt sa att det inte skulle bli någon trängselskatt. Efter valvinsten överlät Billström hela beslutet till Regeringen och då utan att ha tagit hänsyn till vare sige Stockhomarna eller kranskommuner. Tydligen var det då inte så viktigt att Stockhomarna skulle få bestämma.

Billström kan verkligen inte hålla en ren linje utan gör om sanningen efter aktuellt läge. Fy fan vilken dubbelmoral denna kvinna har.

Oskar
0

Detta med folkomröstningar verkar hopplöst. Politikerna kan alltid slingra sig…går alltid att hitta ett sätt att tolka resultatet på så att det passar partiet. Såg någon som diskuterade just detta med kranskommunerna och trängselskattevalet. Hur ska man tolka valresultatet? Hur ska kranskommunernas resultat vägas in? Hur ska man väga in att inte alla kommuer genomförde folkomröstning? Osv.

Oskar

Lisbeth
0

# 0 Lokalt är Centern FÖR inte i viss mån. Att Billström är upprörd är en sak. Det viktiga nu tycker jag är att man får se hur Centern agerar. Lägger de sig villigt eller står de upp för sin ursprungliga åsikt och visar lite ryggrad. Det ska bli en väldigt intressant början att se hur de handskas med detta. I den frågan kan ingen skylla på Billström.

Lisbeth

Bertil
0

Bra om man får tyst på Billström!!

Om TA införs och öronmärks för infrastruktur, så är det helt OK. Skönt att kunna köpa sig fri från en massa folk som är i vägen. Som jag tidigare hävdat, så bör TA införas i Systembolagsköer, Vårdköer, Bostadsköer o.s.v. Jag betalar gärna för att komma före andra.

Enligt mig är TA inget problem. Problemet är som sagt vart pengarna går.

mvh
Bertil

Lisbeth
0

Den andra donnan då. Går det att få tyst på henne:) Menar inte mig själv.

Bertil
0

Hehe… 

Njae, nu är hon ganska talför. Och inte vet jag om det heller är så speciellt bra. Bäst är att vara tyst och nå resultat än att synas och höras hela tiden. Ingen av dessa politiska augurer kan väl karaktäriseras som varandes behäftad med nämnda egenskap :-)

mvh
Bertil

Lisbeth
0

# 5 Hon kanske lugnar ner sig lite nu. En liten vinst för Billström är det allt.

Alliansen backar tydligen om biltullarna. De behöver uppenbarligen pengarna trots allt för att kunna finansiera sina egna förslag nu.

En stor vinst är det för Miljöpartiet som tydligen får igenom så bra förslag att inte ens motståndarna kan riva upp dom helt. Så det kan bli;)

mvh Lisbeth

precis
0

"Tillfällig" trängselskatt heter det nu!
för att ha råd med ringled runt sthlm.
en del utbyggnationer på kollektivtrafiken kommer stoppas :(

ni vet väl vad som hände med den "tillfälliga" omsättningsskatten som testades 1960???

Lisbeth
0

# 7 Nej men jag är nyfiken och vill veta, vad hände med den "tillfälliga" omsättningsskatten?

Alliansens förslag gynnar inte direkt klimatpolitiken. Det kommer med rätta att bli ett jäkla rabalder!

ThomasH
0

Jag tycker att detta är mycket intressant. När Billström blev bakbunden och tvingades införa trängselskatten så ropade alla om ett svek, en kvinna som inte kan hålla sitt ord. När Alliansen gick till val så lovade Moderaterna att folkomrösnigen i alla kommuner skulle räknas. Nu är det inget svek längre, konstigt!! Jag har dock hela tiden hävdat att trängselavgifter är omöjligt att undvika.

Oskar
0

#9 Jag tänkte också på detta. Saknar rubriker som säger att Allianser är svikare… Även om jag personligen tycker det är bra med trängselskatter.

Oskar

precis
0

#8 "Oms" blev permanent, det är vår nuvarande krångliga moms, med flertalet %-satser

Konstigt debattinlägg på DN den 1 okt. De tänker stoppa citytunneln (kollektivtrafik) som planerades bli färdig 2013 och kosta 13.5 miljarder och vill istället ha en ringled "Förbifart" (motorväg) som beräknas kosta 18-20 miljarder och där det saknas politiska beslut i de olika kommunerna om var och hur och när den ska kunna påbörjas… (finns att läsa på www.moderat.se )
Logik? partibidrag från asfaltskartellen? ;)

Bertil
0

Bort med motorfordon…snart är på Albanien-nivå…bara cyklar och gångtrafikanter samt "Reclaim The Street folk" på gatorna. Detta är ju inte trängsel det handlar om eftersom miljöbilar är undantagna avgifter. Varför skulle alternativbränsledrivna bilar ta mindre plats???

mvh
Bertil

Lisbeth
0

# 12 Förmodligen så kommer de att ta väldigt liten plats för att de lider av torka. Har de inte börjat i lite fel ände borgarna, först miljöbilar SEDAN ta fram fler alternativa bränslen. Alla mackar har inte alternativt bränsle ännu som jag har förstått det eller tillräckligt mycket.

Förstår inte hur alliansen tänker de vill ha ringleder(motorväg) istället för att satsa på kollektivtrafik. Det vill de satsa 18 -20 miljarder på i tider då miljöforskare VET att inom några år så kommer vi att ha kraftiga översvämningar och att man bör börja nu med att ta till åtgärder. Var ska dessa pengar tas ifrån när det blir akut. Mer motorvägar löser inte direkt den frågan.

Den tidigare vicepresidenten Al Gore i USA har uppmärksammat klimatfrågan. Han säger att sambandet är tydligt ju mer koldioxid desto högre temperaturer. Men här ska det satsas på motorvägar istället för på kollektivtrafik. Logik?

Ida
0

Det handlar inte enbart om trängelskatt eller inte, utbyggd kollektivtrafik eller ringled - utan i långa loppet en lämplig kombination.

Varför man satsar på Ringleden är framförallt för att det är olämpligt i såväl miljö- som trängselsynpunkt att all trafik från norr till söder och vice versa leds genom vår huvudstad.

Självklart bör man satsa på kollektivtrafiken, men det är naivt att tänka att den helt och hållet skall ersätta övrig trafik. Som det ser ut nu åker personbilar, taxi, bud och lastbilar rakt genom stan, över Essingeöarna och ut igen om de ska färdas på vår största Europaväg. En ringled för bort den trafiken från stan, minskar trängseln och givetvis även utsläppen.

precis
0

läste nu att ringleden (både väster och öster om stan) kan komma bli helt eller delvis privatfinansierad, och då kommer väl det företaget som bygger att vilja ha betalt per bil som passerar… vägtullar där också…

Ida
0

Man bör planera det så att det blir mer lönsamt att använda Ringleden än att ta vägen genom stan. På så sätt får man de önskade effekter på trängsel och miljö man eftersträvar.

Benjy
0

blir så sur på sossarna som gick förra gången in i valet med att det inte skulle bli trängselskatt, sen är det dom som fixar det.

Inlägget är låst för nya kommentarer