A-kassefusk
Debatten huruvida sänkt a-kassa kommer att slå på arbetsmarknaden har debatterats friskt här på politik iFokus. Alliansens huvudsyfte med detta var dels att spara kostnader och dels att det ska löna sig mer att arbeta än att exempelvis försörjas via a-kassan.
Rapport ikväll tar upp en del av problematiken med "a-kassefusk", dvs att man hellre går på a-kassa än att ta ett arbete.
Det där med att man hellre går på A-kassa stämmer väl inte riktigt. Som jag uppfattade det handlade det om enstaka höginkomsttagare som t.ex. hellre åker jorden runt, dvs de har så hög ersättning så att de inte tycker att det lönar sig att arbeta…

Här fick vi ju ett bevis för att så är det. Den rödgröna röran har alltid sagt att detta inte var problemet. Folk ville visst hellre ta ett jobb än att gå på a-kassa oavsett om de får mindre i lön.
Ja nu ser vi att det var fel i detta fall och jag tror att det är så i ånga många andra fall också

Jag tror att detta var ett undantag
Detta gäller även relativt lågavlönade jobb inom exempelvis servicesektorn. Arbetsgivare har svårt att hitta personal trots kollektivavtal och marknadsmässig lön för att a-kassan varit högre än den föreslagna inkomsten.

#4 Du får ju max 80 % av din gamla lön om du innan jobbat med samma jobb och lönen nu är avtalsenlig då förstår jag inte hur det går ihop.
Jag har träffat på ett fall som varit sådant och det var en före detta mataffärs ägare, han hade betalat in så mycket i sociala avgifter till sig själv att det inte fans några affärs jobb som kom upp i hans A-kassa, men när jag träffade honom så var han förtvivlad för han skulle bli utförsäkrad inom ett halvår och någon förlängning typ aktivitetsgaranti kunde det inte bli för han hade inte sökt jobb. Men detta var ju frågan om ren fusk och inte tyckte jag synd om honom heller.
Dom flesta jag träffat som varit arbetslösa vill ha jobb och kräver inte mer i lön än att dom överlever, jobb är ju trygghet 
#5 Det går inte ihop om du hittar exakt samma jobb och lönenivå som tidigare. Då har a-kassan endast stått för en 80-procentig nivå och du "tjänar" därmed förhoppningsvis på att ta arbetet istället. Vad man dock måste väga in är de merkostnader som uppstår när du tar ett arbete, framförallt i glesbygden. Då kanske det krävs att du köper bil, eller åtminstone måste betala bensin till och från jobbet varje dag. Du kommer säkerligen även att behöva mer kläder, köpa lunch ute osv vilket innebär högre kostnader.
Problemet är givetvis om du inte hittar något jobb som ligger på samma nivå som det du tidigare haft. Du kommer därmed inte att sänka ribban för att få ett jobb, eftersom den lönen kanske motsvarar just det du får i a-kassa. Därmed är det ju bättre att låta bli, vilket blir en mycket destruktiv lösning för alla.