Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 2226 ggr
Ida
0

Stort ras för S

I den senaste opinionsmätningen gjord av DN/Synovate rasar S med över 6 procentenheter. Övriga "samarbetspartier" ökar och även M ökar till att nästan landa på sitt valresultat 2006 med 26,2 procent.

Se grafiken här

AndersE
0

#0 Inte helt oväntat, och det börjar nu synas - det vi väntat på…

Sahlin nådde otroliga opinionsmässiga framgångar genom att inte göra något mer än prata om att dra erfarenheter av valet och starta ett förändringsarbete.

Vi är rätt många som väntat på att hon skall lämna skuggan och börja ta ställning i olika frågor. Det har ju varir rätt uppenbart att hon har allt att förlora och inget att vinna på att bli tydlig. Och det är väl det vi ser nu.

De som sagt sig vilja rösta på (s) i rader av undersökningar har ju grundat detta på förväntningar. Ingen har fått veta vilken politik (s) står för. Dessa förväntningar har säkert haft stor spridning och när Sahlin börjar bli konkret gör hon några nöjda, men också några missnöjda.

Utestängandet av (v) är ett bra exempel. Många tycker det är jättebra, men de har ju redan sagt de skall rösta på (s) så det blir inga nya "poäng" där. Andra blir besvikna eller arga och väljer nytt parti.

Ida
0

Det där samarbetet verkar bli ett riktigt dilemma. Först får man göra en helomvändning vad gäller v och så fort man inleder samtalen blir det tydligt att det kommer att bli svårt eller omöjligt att komma överens. Att de ens förhandlar så här två år i förväg tyder dock på att man inser vikten av att ha ett enhetligt alternativ till väljarna inför valet.

AndersE
0

Väldigt glädjande i samma undersökning är ju att (sd) backar rejält och hamnar väl under sitt valresultat.

Sukram
0

#3 tyvärr var inte reultaten statistiskt säkra för många av partierna så Sd nedgång är inte säker men även i föregående mätning låg de under 4%.

Det är kanske "Sahlin effekten" man ser nu? Verkar som om många inom (S) tycker hon är svag och velig som ledare och så står hon inför utmaningen att samla både sitt eget spretiga parti och oppositionen.

AndersE
0

#4 "Däremot tycks intresset för sverigedemokraterna ha svalnat under finanskrisen. Väljarstödet sjunker till 2,3 procent, mot 3,8 i september, vilket är en statistiskt säker nedgång."

Källa

Dynamit
0

Bra. Början på slutet för rörelsen får man hoppas.

blombuketten
0

#6. Inte en chans. Tvärtom skulle jag tro. De kommer bli ännu starkare med förnyade krafter och mindre rigiditet. Det här är bara början.

Dynamit
0

#7 Förnyade krafter. Mona? Bodström?

blombuketten
0

Jösses Förvånad, består sossarna endast av två stycken…….wow.

AndersE
0

#6-9 Vilket parti diskuterar ni nu?

#3-5 handlar om (sd). Resten av strängen handlar om (s).

Magnuz
0

#10 Ja, tänk vad bra det hade varit om folk höll sig till ämnet…

Dynamit
0

#10 Rörelsen, Mona, Bodström?

Ja 10000kr frågan…

blombuketten
0

#10. Tja, i vilket parti finns Mona och Bodström?

AndersE
0

#13 Vilket parti syftade du på i #7?

blombuketten
0

#14. Samma parti där Mona och Bodström finns……vad trodde du?

Det är ju rätt klart med tanke på vad som skrivs, om man läser det som står. #6 skriver om "slutet för rörelsen", bara i det ordet rörelse förstod jag att de var S. Sen skriver jag och han svarar ganska omgående i  #8 "Förnyade krafter, Mona. Bodström." Och vilket parti de tillhör vet du väl ändå? Alltså glasklart.

AndersE
0

I #5 skriver jag att det är poitivt med (sd) dåliga siffror.
I #6 kommenteras att det är bra, "slutet på rörelsen" (sd antar jag?)
I #7 Trodde jag du fortsatte kommentera (sd)…

blombuketten
0

Det trodde du…….fast Mona och Boström nämns?

AndersE
0

#17 Du missförstod alltså #5 och #6?

Magnuz
0

Hahaha, vilka clowner ni är Skrattande

blombuketten
0

#19. Tja, nån måste ju vara det också och vi har tydligen lyckats roa dig om man ska tyda det stora leendet rätt. Det är ju bra Glad. Jag är hellre clown som roar, än en som vill slå på den som redan ligger.

jen
0

Haha, de där inläggen va faktiskt kul att läsa :)

Min kommentar till inlägg #0

Jag hoppas ju att de siffrorna inte stämmer. Men jag tror att just nu är många väljare tveksamma till allt.

Vi är i lågkonjuktur där folk varslas.  VEM ska man rösta på som kan "fixa" detta.

AndersE
0

#0 Siffrorna får stöd i en ny mätning gjord av Demoskop:

"Socialdemokraternas väljartapp, som bekräftar resultaten i Synovates oktoberbarometer, leder också till att skillnaden mellan blocken minskar från 12,9 procentenheter till 5,3 procentenheter.

Det är den minsta skillnaden mellan blocken sedan februari 2007 och statistiskt säkerställd…"

Källa: SvD

Mycket glädjande är också:

"Däremot tappar Sverigedemokraterna 1,1 procentenheter."

AndersE
0

Kommentar i SvD kring (s) tapp i väljarstöd:

"Det vore intressant att höra diskussionen mellan Mona Sahlin och dem i partistyrelsen som stoppade hennes upplägg i regeringsfrågan."

Länk

[

](http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_1974051.svd)

WiktZac
0

Jag måste säga att det förvånar att populistpartier tappar i sämre tider - glädjande som du säger! :o)

Sahlins fall går betydligt snabbare än vad jag trodde, iofs eldas det på genom att man sluter upp kring sittande regering en del i kristider.

//Zac

AndersE
0

#24 Ja, många kommentatorer tar upp risken att Sahlin skapat en riktig "förlorarstämpel", vilket ger risk för fortsatt ras.

Ohly var också rätt tydlig i sin radiointervju. Han menade att Sahlin var på väg att förstöra möjlgheten att vinna nästa val. Orsaken var naturligvis att s+mp gjort det stora misstaget att inte ta med (v)…

Fast även om Ohly menade på att oppositionens tapp var självförvållat så tyckte han att regeringen gjort sig förtjänt av en framgång. Han hade många lovord om deras sätt att hantera finanskrisen.

blombuketten
0

Så SD tappar……bra.

Magnuz
0

Det beror ju på vad man jämför med, och vilken undersökning man tittar på.

http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_848225.e24

"Samtidigt ökar väljarstödet för partierna utanför riksdagen och Sverigedemokraterna ökar till 4,7 procent, upp från 3,7 procent i den förra mätningen.

"Finanskrisen har lyft Sverigedemokraterna så att de åter ligger över riksdagsspärren. I tider av ekonomisk oro vänder sig en del av väljarna bort från etablissemanget och då framstår Sverigedemokraterna som ett alternativ. Invandrarfrågan kan i dagsläget knappast lyfta in Sverigedemokraterna i riksdagen, men en fortsatt finansoro och lågkonjunktur kan göra det", säger SKOP:s analytiker Örjan Hultåker."

AndersE
0

#27 I en av tre senaste publlicerade undersökningarna. Och minsta skillnaden.

Magnuz
0

Jag vet inte vad du menar riktigt, men idag publicerar DN följande;

"Sverigedemokraterna har gått i kapp kristdemokraterna i Sifos novembermätning av opinionen. Partierna har stöd av 4,2 procent vardera"

Undersökningen är SIFO:s och härstammar egentligen från bla SVD;

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2047369.svd

Så att påstå att SD:s tendens skulle vara att tappa är att ljuga. Sen kommer enskilda undersökningar såklart att visa att man har kanske både 2 och 3%, men det kommer också att komma tillfällen då man har uppåt 5, kanske 6. För ett så litet parti gör några enstaka tillfrågade stor skillnad. Man har i denna undersökning frågat 1895 personer, vilket gör att 4,2% är 80 stycken. Om så lite som 10 av dessa hade valt ett annat parti hade resultatet visat 3,7% och man hade hamnat utanför riksdagsspärren. Om däremot 10 fler hade råkat säga SD så hade man kommit upp till 4,7%. Det är alltså dumt att dra för stora växlar på dessa undersökningar.

Man kan för skojs skull titta här.

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/special/storfragan/visa/0,1937,36819,00.html

43768 personer har röstat hittills, och SD har 15.4%. Det är såklart inget representativt urval av befolkningen som röstar på aftonbladet, men ändå ett intressant utfall.

AndersE
0

#29 Nej, det är knappast Sveriges förnuftigaste människor som läser Aftonbladet.

Magnuz
0

Ett väntat svar från dig, men trots ditt förakt för dessa mindre värda människor så har de rösträtt och deras röst är värd exakt lika mycket som din.

blombuketten
0

#30. Ja, här är jag benägen att hålla med Magnuz även om jag förstår ironin i ditt inlägg. Men man säger inte så. Tänk på att det finns fler som läser här, än skriver, och alla kanske inte förstår varför du säger så, utan kan ta åt sig för att de rentav läser just Aftonbladet.

Det blir alltså lite av en "klasskamp" beroende på vilken tidning man läser?  Intressant.

Påminner mig om en sak. En snubbe som mina föräldrar kände, flyttade till Sverige. Han kom från Afrika någonstans. Han pluggade i Stockholm och för att komma dit fick han ta pendeltåget. Varje eftermiddag satt han och läste Aftonbladet, upp och ner. Det var min bror som såg det då han klev på tåget och råkade hamna i samma vagn. Han kunde ju inte svenska då (det var det han pluggade bl a) och trodde det var så tidningen skulle vara. Han ville så gärna smälta in bland alla andra så han satt där med sitt Aftonblad och förstod inte ett ord…….Glad.

Det blir val 2010 och då lär vi bli varse vilka som vinner och vilka som försvinner och om SD kommer över gränsen eller inte. Jag hoppas inte, medan du Magnuz hoppas att de gör det. Vissa här (förmodligen majoriteten som skriver här) hoppas att det går åt skogen för Mona, andra inte. Vissa hoppas V kommer med andra inte. Till dess är det ju bara spekulationer om olika mätningar som görs hela tiden.

Magnuz
0

Hatten av för dig Blomman som kan hålla med mig, trots att vi normalt sett alltid tycker olika. Det var prestigelöst och strongt av dig. Glad

AndersE
0

Jga tycker alltså att kvällstidningar är fruktansvärda. Bara åsynen av löpsedlarna räcker och blir över. Den som vill läsa dravlet tycker jag inte kan vara särdeles förnuftig.

Eftersom jag inte heller anser att en röst på (sd) kan förknippas med förnuft blir det helt logiskt att en väsentligt större andel av Aftonbladets läsare är sd-anhängare än vad som är fallet då man räknar in även de som inte läser Aftonbladet.

Ida
0

#34 Jag skulle inte vara så kategorisk. Jag läser Aftonbladet varje dag (i jobbet förstås, men ändå) och jag tycker inte att man kan stämpla Aftonbladets läsare utifrån löpsedlarna.

blombuketten
0

#34. Hårda ord och lite otäck syn på människor faktiskt.

#35. Håller med.

#33. Klart jag kan hålla med dig och då erkänna det. Vi har en förfärligt olika syn på SD och vad gäller invandringen. Det innebär ju inte att jag inte kan hålla med dig när du säger något som jag också tänker Glad.

Socialliberal
0

I ekonomiskt oroliga tider tror jag att människor börjar fundera på hur alternativet egentligen ser ut. Hade alternativet varit en rent socialdemokratisk regering tror jag inte människor hade varit speciellt oroliga för oppositionens förmåga om den hade haft makten. Men med vänsterpartiet och miljöpartiet i regeringen blir det en helt annan sak. De saknar förtroende hos en majoritet av befolkningen och de flesta inser att dessa partier är ett hot mot tillväxt, jobb och därmed i förlängingen även välfärden.

V och mp i regeringen skulle stå Sverige dyrt.

AndersE
0

#37 Jag håller med, åtminstone vad avser (v).

Däremot tycker jag att (mp) långsamt mognar. Jag tror de skulle kunna fungera i en regering.

Socialliberal
0

Ja, miljöpartiet har nått betydligt längre än vänsterpartiet.

Samtidigt så står de för sådan som snabbavveckling av kärnkraften, skepsis till ekonomisk tillväxt, friår, förkortad arbetstid o.s.v. Inte direkt det som behövs för att skapa jobb och välstånd.

För min egen del känns det som att en s-v-mp regering kan bli dyr när vänsterpartiet skall höja inkomstskatterna och mp skall höja bensin och energiskatterna. Och jag är ingen höginkomsttagare på något sätt.

Magnuz
0

http://www.sifo.se/Public/Dynamic/ArticleFile.aspx?FileId=71c18339-ae8c-48d7-9d85-5b2ae1b7b3a1

Hrm….tapp var det det ja.. Senaste SIFO-mätningen ger SD deras högsta siffra någonsin, 4,5%. Inte alls förvånande, och med rådande kravaller i Malmö, inbrottsvågor i södra Sverige och händelser som dessa;

http://www.corren.se/archive/2008/12/21/k10057se5zpckqc.xm

så lär inte nästa undersökning visa en lägre siffra. Synd bara att det skall krävas så mycket onödigt lidande och drabba så många oskyldiga innan svenska folket vaknar på allvar.

FrokenPaula
0

ni fattar väl att det är reinfeldts fel allting…

blombuketten
0

#41. Nej det fattar jag inte. Förklara lite närmare.

#40. Då är det alltså södra Sverige som står för de däringa 4,5%? Jag menar, det är ju så du skriver.

Ser också att vp gått framåt en hel del…….bra det för det borde ju rimligtvis innebära att de som lämnat sossarna i senaste mätningen,  gått över till vp och inte sd som vissa har försökt påskina. Beror det också på det som händer nere i Malmö?

Magnuz
0

Nej, det är inte södra Sverige som står för några 4,5%. Säkerligen är siffran för södra Sverige betydligt högre, men vägs upp av lägre siffror i områden som inte är lika drabbade av invandring.

VP överlåter jag åt nån annan att analysera.

blombuketten
0

#43. Fast när man tittar på sådan här typ av siffror så är det ju intressant att se hur det svänger för samtliga partier. Man får ett hum om hur och varför det svänger s a s. Därför tycker jag det är intressant att se att vp har fått så höga procent och S fått mindre. För mig verkar det som att S har förlorat till vp först och främst och inte till sd. Varför jag skriver om det är ju för att det sagts i debatter här inne, av vissa, att det är främst s-anhängare som svängt över till sd.

Ja, för mig  är det ju lite intressantare att vp får mer röster än sd.

Magnuz
0

Jag håller med dig om att det inte bara är S-väljare som går till SD. Ser man på ordet konservativ som betyder att man vill hålla fast vid det gamla, samtidigt som det brukar innebära höger på den politiska skalan så borde det ju innebära att det är från t.ex. M och KD som SD får röster. SD står ju för ett bevarande av det gamla rekorderliga Sverige, utan inslag av islam, gatustrider och gruppvåldtäkter.