Sossarna...
…skriver nästan ingen om idetta forum, så det ankommer väl på mig att göra det, eftersom jag inte är något parti svaret skyldig :-)))
Jag tror att valets vinnare egentligen var sossarna. Många väckarklockor ringde och detta inte enbart när det gäller förnyelse (minns att många sossar fått det så pass bra de senaste 30-40 åren, så att de anser sig ha råd att rösta borgerligt), utan också att toppstyrning endast är bra när det toppmannen är hungrig nog samt har vett att sprida gracerna map ediadebatt. Vidare måste man nog också börja se sig om ang. bundsförvanter. Att "Ensam Är Stark" håller inte ens för sossar nuförtiden.
Dessa läxor tror jag gör att socialdemokraterna kommer stärkta ur krisen och förhoppningsvis med ordentlig förnyelse, något som både vänster- och högerfalangen vinner ÄVEN om den sistnämnda skulle visa sig förlora nästa val.
Ett polititiskt stiltje på någondera sidan vill i varje fall jag som väljare och skattebetalare ICKE ha.
mvh
Bertil
PS Slängde in en fackla här, jag vet….

Jag är inte ens säker på att sossarna ville vinna valet, just i år tyckte jag att valrörelsen var mycket lik tidigare år som det blivit borglig seger, även konjunkturen ser ut så.
Jag tror också sossarna vann mycket på att inte vinna och framförallt får dom fyra år att samla kraft
Hmmm Slängde in en fackla… :-))) Är du en av de sossarna som fått det så bra så att det lönar sig att rösta borgerligt? Lite tveksam nu kanske? Tror inte att alla som har det ekonomiskt bra väljer att rösta borgerligt. Känner själv flera stycken som har både stor villa, sommarställe och välbetalda arbeten utan att för den skull överge sossarna eller vänstern. Det kan vara andra stora frågor som avgör var man lägger sin röst som miljö, mänskliga rättigheter, partiets inställning till krig m.m.
mvh Lisbeth
Jag tror absolut att detta blir en väckarklocka för s och att man mobiliserar bättre till nästa val. Det gäller dock att man hittar en ny karismatisk partiledare som är kapabel att förmedla partiets stora kärnfrågor och dessutom tror på dem.
Jag tror att en ny relativt okänd stjärna skulle vara det bästa för s partiledning. Sahlin, Nuder eller LO-pampen känns inte alls rätt…
Nix, har aldrig röstat på sossarna. Jag har alldeles för svårt med logiken att man ska satsa en massa pengar på offentlig sektor och bidrag i första hand. Därefter kommer det per automatik att varor efterfrågas varefter en tillverkningsindustri växer fram, är tanken enligt Keynes.
Men vad jag åsyftar är att det är mångfald som krävs för att skapa en kritisk massa som driver ett samhälle framåt och på en definitivt mer stadig grund än att bara låta ett synsätt regera lejonparten av tiden. Således är jag tveksam till om Alliansen bör styra i mer än 65 år med något kort avbrott. Tror som sagt inte på en-åsiktsstyre oavsett samhällssyn.
mvh
Bertil
# 4 Ha Ha skämtare där 65 år med något kort avbrott. Med den miljöpolitiken, katastrof och synen på export av vapen. Nu var du riktigt rolig
ho ho ho jag tror jag dör av skratt.
mvh Lisbeth

Vi får sen om fyra år vad folket tycker om Måns, Bill och Bull och lilla Maja Gräddnos…jag tror sossarna vista vad dom gjorde när dom lämnade över just nu
om det nu tar fyra år 
Snacka om att gå på Göran Perssons skräckscenario och tro att det bara är sossarna som har förmåga att styra Sverige…
Som sagt, det ska bli intressant att se alla förändringar som nu sätts i verket för att folk ska få jobb och känna att det faktiskt lönar sig att arbeta.
Inte tror du väl på en enpartistat typ Kina, Nordkorea, (forna Irak), Nazityskland. Även om vi får rösta, men ett regeringsalternativ får dominera så förblir styrelseskicket av självokritisk art om än ej lika förödande som de skräckexempel jag nämnde med en utopisk baktanke. Ingen kan väl säga att sossarna är generellt de bäst lämpade för att styra i alla lägen…då borde de ha >80% av rösterna eller sätta dumförklandet av röstberättigande i offentlig debatt.
mvh
Bertil
ja, om folk anser att de "har råd" med att rösta borgerligt så har väl sossarna lyckats få upp standarden hos de flesta!
ett bra betyg för sossarna tycker jag 

#9 ja det är därför dom borliga alltid ta över i toppen av en högkonjunktur.
Jag lyssnade lite på regeringsförklaringen idag och vissa saker är nog bra om dom genomförs även för vanliga knegare, saker som skulle varit svårt för sossarna att genomföra. Fyra år med Måns, Bill och Bull och Maja Gräddnos skadar nog inte så mycket 
Skönt att det kommit in folk här på politiksajten som har åsikter som skiljer sig från mina.
Jag tror på solidaritet, men inte på det sätt socialdemokraterna driver detta i dagens Sverige. Nu får vi se ett alternativ och det verkar som att till och med "borgarmotståndare" verkar nyfikna och vidsynta. Kul :)
#10 Fyra år med Måns, Bill och Bull och Maja Gräddnos skadar nog inte så mycket
vi får verkligen hoppas det…. på 4år KAN det hända mycket

Dom första fyra åren är jag inte rädd för, men får dom fyra år till då är dom varma i kläderna och då kommer det inte att vara lika löntagarvänligt.