Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 917 ggr
Christian
0

A-kasseavgift

Jag har försökt hitta nån info om nyheten att a-kassan skulle höjas med 300kr, men inte lyckats hitta mer än det Rapport har sagt.

Jag hade för mej att avgiften skulle höjas från 90:- till 180:- / månad, inte från 90:- till 390:- och varför skulle det drabba bara vissa fackförbund hårdare?

Någon som har nån mer info?

Magnuz
0

Har funderat på detta också, samt att jag läste på text-tv om att det skulle vara obligatoriskt att vara med i a-kassa. Själv har jag 12 månaders uppsägningstid så jag är inte med i a-kassan alls eftersom det bara är att gå med den dagen det eventuellt blir aktuellt.

Tvingas jag gå med nu?

Therese_84
0
altavista
0

ja, om vi säger såhär: jag känner en som bär upp A-kasseersättning varje vintern. Han är stenläggare och han kan inte jobba på vintern.

Det är klart, det kostar en bra slant i arbetslöshetsersättning som hans inbetalade avgifter täcker inte på lång väg.

Han tjänar egentligen bra mycket på säsongen när de jobbar. Nästan så att det räcker för en annan för hela året.

Nej, jag är inte avundsjuk varken på hans inkomst eller på hans jobb, det är slitigt, men det är helt klart att arbetslöshetsersättningen kostar , tja för vem? om det var skattesubvenmtionerad sen tidigare, då kostar den för andra skattebetalarna. Eller hur?

Ida
0

Denna "a-kassehöjning" är egentligen en slopning av den statliga subventioneringen - inte en höjning av a-kasseavgiften.

Dessutom vill man slopa möjligheten till avdrag i deklarationen och det är denna revolution som skakar fackförbunden.

jen
0

det kanske dröjer med ändringar i a-kassan

http://www.n24.se/dynamiskt/samhallsekonomi/did_13840504.asp

Ida
0

Vi får se hur det blir på måndag. Spännande! :)

ThomasH
0

Skakar fackförbunden? Det skadar ju både din och min plånbok.

Ida
0

Hur menar du nu Thomas?

Inlägget är låst för nya kommentarer