Pay it forward
Hej!
Någon som sett filmen Pay it forward? "skicka vidare"?
Jag känner som så, att vi överlåter allt till politikerna. Kan vi försöka att lita lite mer till vår egen kraft som enskilda individer? Vad kan vi själva göra.
Pay it forward. Iden handlar om att en person gör goda gärningar för tre personer (och det ska vara stora tjänster, något som de inte kan göra själva). De i sin tur gör sedan ytterligare tre goda gärningar för tre personer. På så sätt kommer världen att förändras till det bättre. Det blir som ringar på vattnet.
Att starta en sådan kedjereaktion kan alla göra man behöver inte vänta på att någon annan ska göra det. Det behöver heller inte begränsas till tre personer, det kan vara hur många som helst.
mvh Lisbeth

Åh den filmen var bra, och tanken jättegod!! Jag skall genast gå in och kika på länken:)
Jag vill göra ett litet tillägg
Ang (stora tjänster) filmen pekar även på att det inte alltid behöver vara så mycket man behöver göra för att förändra världen. Ingen behöver göra allt men alla kan göra något. (sa en mycket klok vän till mig!).
Lisbeth

Absolut! Och det behöver inte alls vara tjänster som så, till en början, bara små uppmuntrande tillrop i vardagen, som att säga till en främling på tåget att frisyren är snygg eller jackan läcker:) Att börja i liten skala och öva på det sättet tror jag kan vara en början, man blir ganska nöjd med sig själv när man gör något sådant skenbart enkelt och någon blir riktigt överraskad och glad!
Jag tycker också om den filmen, som för övrigt gick i repris förra helgen på någon kanal. Tanken är lysande. Jag försöker ofta att tänka på det och göra något åt det.
Vänliga hälsningar
Niklas
i somras - när det var så varmt - skulle jag åka tåg, köpte en flaska vatten, o dom hade erbjudande "ta 2 för 1". så jag hade en extra flaska med mig och så satte sig en trött, svettig kille bredvid mig på tåget och då gav jag honom den extra, utan att just tänka på denna film.
Han erbjöd mig en tia som ersättning men jag tackade nej.
Jag köper aldrig vattenflaskor, så det var slumpen, ett infall.
Och det var först efter jag stigit av som jag började fundera… Vad gjorde han för "gärning" i sin tur? Eller förändrade jag hans tankar på nåt sätt, åt nåt håll, bara tack vare detta lilla?
Jag är naiv nog att tro att i förlängningen så blir människor mindre rädda och fientliga.
# 5 Det är väl inte naivt att tro att goda gärningar föder goda gärningar! Våld föder våld det är de flesta överens om, är inte det samma sak fast omvänt
Titta på Staffans filmsnutt vad en kram kan "ställa till med":)

Jag halkade i diket en vinter, han som drog upp mig ville inte ha betalt. "Dra upp nån annan istället" sa han. Några veckor efteråt, hjälpte jag en bil med motorstopp med startkablar. Han ville betala mig, men jag sa " hjälp nån annan istället. Undrar om han gjorde det. och om kedjan fortsatt?