Green Peace
Härligt!!!
Ett + för Andreas Carlgren.
Sverige-Sveriges regering tillsammans med en grupp bestående av riksdagsledamöter från ALLA partier utom moderaterna ställer sig bakom Greenpeace för en starkare EU-lagstiftning för kemikalier.
Vilken vinst för Greenpeace! och för alla vänsteraktivister:) I EU är det konservativa blocket emot att giftiga ämnen måste ersättas med ofarliga alternativ.
http://www.greenpeace.org/sweden/press/pressmeddelanden/sverige-lovar-att-arbeta-foer-m
//Lisbeth
Har haft otroligt svårt med att se några fördelar med en borgerlig regering. Men nu dyker de upp. Vad som behövs anser jag är att en borgerlig regering står upp för miljön i EU så att fler borgerliga regeringar i världen tar efter. Miljöfrågorna måste ju bli lika viktiga för ALLA.
Jag hoppas att miljöpartiet är storsinta nog att även fortsättningsvis stödja bra förslag av Carlgren. De är är emot EU men anser att man ska göra det bästa av saken nu när man är med. Hoppas att de kan skilja på saker och ting och bjuda på en riktig duell i opposition när det gäller.
Nu är jag nästan mer rädd för att moderaterna ska misslyckas helt så att det blir omval. För vad händer då? Socialdemokraterna är svaga just nu och kan inte samarbeta…… jag vill inte ha dem tillbaka inte än….inte nu när det äntligen kan ske positiva förändringar inom miljön och det över blockgränserna….
Märkligt att ingen reagerar på vad den miljöminister som man röstat fram har för sig! Är ni i m och ni i alliansen inte intresserade av vad era förtroendevalda uträttar?
Det blev så oseriöst när du började tala om omval…
Det var inte meningen att vara oseriös. Att jag talade om omval är inte oseriöst. Det kan bli så om inte själva politiken kommer i fokus snart. Man kan inte avskeda den ena ministern efter den andra hur länge som helst. Det är inte oseriöst att säga så tycker jag, det är sunt bondförnuft.
Jag trodde att det framkom att jag tycker att det är roligt att Andreas Carlgren skrivit under denna budkavle. Men det är klart att man undrar VARFÖR är moderaterna inte representerade när de sa innan valet att de kommit överens med de övriga i alliansen om miljöpolitiken. Varför ställer inte de upp bakom Greenpeace?
//Lisbeth
Varför Moderaterna, som du säger inte ställt sig bakom detta förslag kan jag inte svara på. Däremot har Reinfeldt utnämnt Carlgren till miljöminister antagligen för att han anser att han är den mest kompetente och även för att miljön är en hjärtefråga för Centern. Tanken är att Alliansen skall kompromissa i frågor där man tänker olika och jag är helt övertygad om att detta är ett typiskt sådant tillfälle.
# 5 Vad tycker du själv i frågan? Är det okej om jag frågar? Tycker du att det är bra att moderaterna inte vill stödja Greenpeace?
Jag kan som sagt inte uttala mig om varför Moderaterna "inte vill stödja Greenpeace", och därmed inte vad jag egentligen tycker om det eftersom jag inte vet orsaken. Spontant kan jag säga att jag uppskattar miljösatsningar och därmed att det är dåligt att mitt parti inte följt Centern i det här fallet.
Personligen tycker jag också att miljötänkandet bör uppmärksammas mer och att denna "substitution" därmed verkar självklar.
/Ida
# 7 Tack för ditt svar.