Se upp for USA
Nu ar det bara nagra dagar kvar innan USA byter president. Och den "fria" pressen i vastvarldens storsta land gar over fran att vara en jounalistkar till en propagandakar.
De tre senaste dagarna har det pratats en hel del om Timothy Geithner. USAs nasta finansminister. I kanske den mest pedikara situationen nagonsin, ar valet av ratt person viktigare an nagonsin. Skandalen runt Geithner bestar av att han under fyra ar vagrat att betala sina skatter. Enbart tva dagar innan nomineringen sa betalade han tillbaka de skatter som han var skylldig.
Han skyllde detta pa att han missat att han skulle betalat. Men samtidigt sa hade han bett sin forra arbetsgivare IMF att fa pengar for skatt som han inte betalat.
Sa hur reagerar da pressen har i USA? Den storsta kanalen ABCs storsta politiska journalist George Stephanopoulos rappoterade da detta som
"- Han [Geithner] har begatt ett misstag som han inte menat. Han ar ledsen for det som skett och kommer att betala tillbaka allt. Han ar den basta kandidaten for jobbet."
Journalisitk? eller ar det en form av Nordkoreansk jargong. Ingenstas i atergivningen framtrader det att det ar Geithners egna ord och att Stephanopoulos minnsan kommer att grava djupare.
Men samtidigt ska man komma ihag att samma "journalist" sa pa valnatten
- I will do my very best to see that this Presidency does not fail.
(Pravda)…..
---
Han kunde ju inte gärna bli finansminister utan att betala sina skatter, så det är väl klart han betalar dem nu.
Dock tror jag inte han hade betalat dem om han inte blivit finansminister eller nått liknande.
Sara
# Huvudet på spiken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Den politiker som inte blir avslöjad kommer att fortsätta i de gamla hjulspåren. Låt oss hoppas att en oduglig och korrupt administration byts ut mot en bättre.
Detta har inte nått svenska medier, vad jag har sett. Klart att det är olämpligt att inte föregå med gott exempel, dock vet jag inte något om bakgrunden till detta.
Tycka vad man vill om en mer vänsterorienterad politik i USA, men Obama är onekligen en skicklig politiker och jag tror att han är bra för USA. Han är bra för hela världspolitiken i och med att han står för någonting helt nytt.
Obama är med all säkerhet bra för USA's "image", men jag är mycket skeptisk till vad jag sett och hört av hans politik. Tror att det kommer bli *mycket* tungt för USA framöver.
#4 Du har naturligtvis rätt, man vet aldrig vad utfallet blir, i all synnerhet inte vad gäller vallöften.
#5 - Om jag får kosta på mig att vara orolig för USA's räkning så är jag väl mest orolig för att han faktiskt håller sina vallöften. USA's ekonomi ser inte alls bra ut, och det sista de kan kosta på sig är att belasta den med enorma "stimulanspaket". Man har redan slösat fullkomligt fantastiska summor i stöd till banker och industrier som borde ha fått lägga ner. Och man stiftar lagar och inför regler som kommer förlänga och förvärra problemen oerhört mycket mer än man tror.

#6 Finns en till som är det, den ansedde amerikanske ekonomen Peter Schiff.
Framtiden känns rätt mörk…
Det är illa i USA, men jag är inte nöjd med Sverige heller. Här bollar vi stimulanspaket med ursäkten att "vi har råd". Som om det inte vore folket som betalar även här.

Man ska inte glomma av att mycket av stimulanspaketen inte ar nya pengar. Det ar snarare skattesankningar for att _stimulera_..
---
#9 - Jag ska inte tala illa om skattesänkningar, men det är inte enbart ett sundhetstecken. Vad jag hört planerar man att helt enkelt öka underskottet för att kunna genomföra både stimulansåtgärder inom den offentliga sektorn och sänka skatten.
I ett land där skuldsättningen är ett sådant problem känns det som en dålig idé. Känns som en dålig idé över lag, men speciellt som läget ser ut just nu.