alliansens nya regler
vad tycker ni om att alliansen ska införa att arbetsgivaren kan begära sjukintyg från första sjukdagen??
själv tycker jag det är dåligt!
om jag är hemma för magsjuka så vill inte jag sitta på en vårdcentral för att "bevisa" att man springer och bajjas eller spyr 
och inte så vidare trevligt att uppta toaletten på vårdcentralen med risk för att smitta ner andra.
Dåligt! De vill få ner sjukskrivningarna. Hur får man ner sjukskrivningarna genom att pressa folk till att gå till arbetet sjuka. Det blir förmodligen konsekvensen. Vårdcentralerna kommer inte att klara arbetsbelastningen och många går iväg sjuka till arbetet. Det skapar i slutänden fler långtidssjukskrivningar då man inte kurerar sig… och fler sjukpensionärer. Skulle inte fler komma i arbete?…. Är det långsiktigt tänkande?….

Ja inte blir man friskare, risken är ju att man går till vårdcentralen för en sak och kommer hem med en magsjuka och liten förkylning på köpet. Undra hur glad arbetsgivaren kommer att bli över det, jag som regelbundet måste kolla min reumatism
Fler jobb kommer det att bli fler läkare och sjuksköterskor
kanske en snabb kassa en för mage och en för förkylning
så slipper man träffa läkaren och smitta ner h*n
dom har just talat om detta på nyheterna, det är mycket försämringar för arbetstagare som vårat nya arbetar parti som är i spetsen vill genomföra…
den där jäkla 1000 lappen i skattesänkning kan vi känna oss blåsta på eftersom den äts upp av höjda avgifter och dyrare bilförsäkringar mm…
kanske en snabb kassa en för mage och en för förkylning
så slipper man träffa läkaren och smitta ner h*n
haha!! ja, snabbköpsmodellen som de har på Lidl 

Ja, vist enkelt och snabt
1000 kronor mer det var om du har mer än 30 000 kr i månaden och det är inte många arbetare som ligger där.
#5 jag är faktiskt inte förvånad…..
Bra förslag!
Det är inte fråga om något tvång. Det är en möjlighet som få arbetsgivare kommer att utnyttja vid ett fåtal tillfällen. Det handlar naturligtvis om att ge en möjlighet att göra något åt den som regelmässigt använder sjukskrivning som ett sätt att hantera baksmälla, eller för att komma åt den som använder sjukskrivning som en lagvidrig "stridsåtgärd".
#3 Lögn! De ökade kostnaderna är betydligt lägre än den sänkta skatten. Enligt Nordea-bankens uträkning tjänar t.ex en tvåbarnsfamilj med villa på alliansbudgeten även om ena föräldern blir arbetslös.
Den som förlorar är den som är långtidarbetslös - mer än 450 dagar. Vilket är syftet med politiken, att göra det mer lönande att ta ett arbete än att vara sjuk.
#7 det är INTE lögn! jag pratar om lågavlönade, inte de högavlönade.
höjd bilförsäkring , höjd fackavgift, höjd a-kasseavgift,…. ska jag fortsätta??

#8 Nej jag blir så deprimerad, det som gör mig ondast det är att man släckte hoppet för dom fattigaste ålderspensionärerna, barnens farmor hon kommer fortfarande att få vända på varje krona. Nya vinterhandskar eller astma medicin, ja det är hennes verklighet och inget ljus tändes för henne.
#8 Sänkt skatt.

#10 Med hennes inkomst så hjälper inte sänkt skatt, frågan är vad som händer med bostads bidraget. Farmor är en av förlorarna, hon har för tunn plånbok för att kunna vinna något men betalar TV-licens det gör hon

Nja vid första dagen låter lite väl byråkratiskt. Däremot kanske vid tex fjärde sjukdomstillfället inom ett år. Dvs om man har upprepad kort sjukfrånvaro så kanske ett läkarintyg kan vara berättigat.
Oskar
# 9 jag instämmer. De fattigaste ålderspensionärerna är då inga vinnare. De som har jobbat och slitit hela livet. Det ska ju löna sig att arbeta säger den nya regeringen. De vill att alla ska arbeta till de trillar ner i graven av sig själva. Det är inte realistiskt, kanske för pappersvändare men många har tunga fysiska arbeten som tar hårt på kroppen. Men inte i moderaternas lilla bubbla till värld förstås.
#10 det var ju den sänkta skatten som skulle ge en 1000 lapp i månaden.
vad menade du nu?
#12 precis, visst sjutton behövs det skärpare regler för sjukskrivningarna för att få bort fusket, jag tror också att efter 4-5ggr/år kan vara lagom att begära sjukintyg. vi har 6ggr/år på vårat arbete just nu
#13 Det är riktigt att pensionärer inte är "vinnare", men de är inte heller förlorare - enligt Nordeabankena kalkyler.
Kanske är de vinnare på så vis att fler människor i arbete gör att vi får råd att behålla välfärden, bl.a. för pensionärer.
Man får ju ha i åtanke att detta inte är en sossebudget som ägnader all kraft åt att fördela välfärd. Det är en allians-budget som ägnar all kraft åt att skapa välfärd.
Långsiktigt kan skillnaden bli väsentlig!

#15 jag är rädd för det, långsiktigt så kan det bli katastrof
#16 Ja, visst vore det hemskt om folk började arbeta och betala skatt. Rena katastrofen.
Men skulle det hemska hända kan vi ju rösta sossarna till makten igen och låta folk återvända till sofflocken och bidragen. Halleluja!
haha, ja det vore ju hemskt att folk skulle arbeta och betala skatt 
allvarligt talat så är det ju det vi alla vill. Att folk ska arbeta…
Men jag förstår inte varför en pensionär som har arbetat hela sitt liv inte ska få sänkt skatt?? eller har jag missuppfattat det hela?

Jag hoppas att företagen använder möjligheten till krav på sjukintyg med förnuft. Om många företag kräver sjukintyg från alla på sina företag så kommer det bli kaos på vårdcentralerna. Redan idag är det nästan omöjligt att få en tid samma dag om man inte ringer första kvarten de har öppet.
Sen är frågan om vem som ska stå för kostnaden för läkarbesöket? Som det är idag så är det en vecka som gäller för läkarintyg. Och är man sjuk i en vecka så behöver man sannolikt gå till läkaren för behandling. En sjukdom på några dagar behöver i stort sett aldrig läkarbehandling. Därför anser jag att företaget som kräver sjukintyg från första dagen ska stå för kostnaden.

#17 skattemoralen började ju på topp med den nya regimen….billiga pigor det är vad dom blå vill ha, hög levnadsstandard för dom som redan har. Många nya jobb med mini löner, toppen då kan man både få barnflicka och gräset klippt.
#18 Förklaringen är enkel. Syftet med den sänkta skatten (och resten av budgeten) är inte att ge allmosor - det är att på alla sätt få fler folk i arbete.
Resurserna är begränsade. En skattesänkning till pensionärer får inte fler i arbete - det skulle istället ge mindre pengar till arbetsbefrämjande åtgärder.
Dessutom vill man ju skapa förbättringar i vården för äldre.
Pengarna kan inte räcka till allt. Pensionärerna får inga förbättringar just nu, men inte heller några försämringar. Perssons påstående om höjd skatt för pensionärer var som mycket annat han sa ren lögn och propagande.

#18 En pensionär som fortsätter att jobba efter 65 får DUBBELT jobbavdrag. Väljer man att inte jobba så får man inget jobbavdrag, enkelt.
#19 på mitt jobb är det så att om arbetsgivaren kräver sjukintyg från första dagen, skall även han betala läkarbesöket. Så borde det vara i sånafall, för annars verkar det ologiskt att arb.g. ska kräva något som den anställde ska betala
# 15 Långsiktigt? Då kanske just dessa ålderspensionärer är döda och begravda för längesedan. Grymt sa grisen!
#23 Det vore väl rimligt. Är du sjuk betalar han - får du inget intyg betalar du. Enkelt och logiskt!

#25 fel staten betalar för ett läkarbesök kostar mer än vad man betalar på vårdcentralen
#24 Just det. Då är våra pensionärer döda och istället är du och jag pensionärer. Då får vi hoppas alliansen fått skapa förutsättningar att skapa den välfärd vi behöver då…

#27 bäst att se om sitt eget hus så man slipper leva som pensionärerna gör i dag, och dom ska ju ändå snart dö så låt dom betala
#28 Om du är missnöjd med hur pensionärerna har det idag måste du vara oerhört nöjd med regeringsskiftet. Den ekonomi som pensionärer har idag är en följd av sossepolitik.
Nu har vi en regering som ska skapa förutsättningar för mer välfärd - så nu finns det hopp igen! 

Den "välfärd" vi kommer att se dom närmaste fyra åren kommer att vara mycket snett fördelat, det är jag övertygad om.
#29 visst finns det hopp för vissa! men det gäller inte alla tyvärr 
# 27 Skulle du resonera på samma sätt om du själv satt i dessa pensionärers sits efter ett långt arbetsliv. Varför måste ALLTID någon "SVAG" grupp OFFRAS. Det ÄR klasspolitik så det skriker om det och nu visar verkligheten vägen! Tack och lov så är det alltid så! Sossarna hade inte tänkt försämra det för ålderspensionärerna ytterligare. De var sega kunde inte samarbeta och tog segern för given. De förtjänade att bli omruskade.
Vilka står för den nuvarande ekonomiska utvecklingen är det moderaterna? Inte ens nu när det är högkonjunktur så kan de regera! Varför då? Är det media ? Det stämmer inte Reinfeldt vann stod det efter varje partiledardebatt i de tidningar som ni i alliansen kritiserar. Under debatterna visade man publik som hånskrattade åt Persson. Nej moderaterna har FÖR MÅNGA lik i garderoben och nu får de ta konsekvensen av det som de gör precis som sossarna. Sånt är livet.
#32 Om pensionärerna offrats så är det sossarna som offrat. Alliansens budget innebär inte någon försämring för pensionärerna!
Så den som ägnat sig åt den klasspolitik du talar om har vi just röstat bort. Hurra!
"Inte ens nu när det är högkonjunktur så kan de regera!"
Hallå! De lade budgeten igår!!!
Allt det ni "röda" kritiserar är ju det som era företrädare ställt till med. Det ska ju rättas till nu! Hurra!
# 33 "Hallå! De lade budgeten igår!!!" och vad är det med det???
Att de lade budgeten igår säger väl inget om att det är en bra budget
Att du stryker under texten förändrar inte min ståndpunkt. Är det sossarna som är vid makten och offrar pensionärer?? Jag som trodde att vi bytt regering;)
#34 Jo, men du klagar över att pensionärerna är orättvist behandlade och skyller på alliansen. Den situation som pensionärerna befinner sig i har sossarna skapat!
Sedan klagar du på att alliansen inte kan regera - dagen efter en lagd budget…? De har inte hunnit regera. Det är först nu när budgeten är lagd som förslagen kan börja genomföras - så att allt det hemska du så riktigt påpekar (och som sossarna skapat) kan ställas till rätta.
Sossarna har ställt till det under 12 år - du kan väl låta alliansen få någon vecka att skapa något innan du klagar på deras förmåga att regera.
Men du kanske vill passa på nu - när resultaten kommer kanske det bli svårare att klaga…?
# 35 Eller lättare! Det utvisar tiden! Nej de har inte regerat ännu instämmer helt! Frågan är väl NÄR ska de börja med det! De har skapat kalabalik sedan de kom till makten. Skyll nu inte på media som sköter sitt jobb, det är bara tröttsamt. Jag klagar inte på alliansen jag klagar på moderaterna. De övriga har ju gjort nytta och det för miljön sånt ser och uppskattar jag!
Sossarna har ställt till det under 12 år
japp, det har dom. Vilken tur att det finns en bra budget nu 
#36 Jag skyller inte på media - jag konstaterar att det tar ett par veckor att utse ministrar, lägga en budget, lägga förslag…
Jag har inte förväntnigar på att allt ska vara klart igår! 

#38 jag hade förväntat mig en intelligentare budget, kommer dom att fortsätta så här så blir det garanterat max en period som dom kommer att gästspela. Fattigpensionärer, studerande, lågavlönade, sjuka och arbetslösa är en utsatt grupper och drabbas alltid hårt om man inte tänker lite extra på dom. Att en borligregering skulle ens komma på tanken att värna om dom svaga det skulle förvåna mig mycket och får dom svaga i samhället på något sett det bättre under dom närmaste fyra åren då ska jag ta mig en funderare på hur jag ska rösta då. Kommer det på den politik som den borliga budgeten har lagt komma skapa riktiga arbeten med löner som man kan leva på, då kommer jag bli mycket förvånad. Jag tror inte ens att det är meningen med budgeten, meningen är att fixa billig arbetskraft och att åstadkomma en lönedumpning på arbetsmarknaden så att dom rika kan få billiga pigor och känna sig riktigt rika, herrskap och tjänstefolk ska tillbaka och då måste dom lägsta lönerna ner så dom rika har råd att anställa. Första steget är taget och många fler kommer vi att få se, "det nya arbetarpartiet" så sant en ny klass är på väg och gamla tider är tillbaka
#39 Jag får ett mycket bestämt intryck av att du redan bestämt sig för hur saker är och inte tar några intryck av vad som faktiskt händer. Det känns inte intressant att debattera då…

#40 Det är nog snarare så att jag tar intryck av vad som sker, det är inte jag som betalat svart i hemmet och jag betalar TV-lisens och jag hoppades på att budgeten skulle kunna locka fram fler jobb och inte bara inrikta sig på att utförsäkra dom som inte får jobb. Jag trodde dom ville sitta längre än en period, men inte mig emot, om fyra år får vi veta vad som bidde av denna politik
#41 "om fyra år får vi veta vad som bidde av denna politik"
Utom du då, för du har ju redan bestämt dig för vad du kommer att tycka om resultatet av de allierades politik…
#41 Oavsett vad vi ser för resultat om fyra år kommer inte vänstern vara nöjd.
Ung vänsters ordförande uttalade sig innan valet om vad hon anser om "privata arbetsförmedlare" dvs exempelvis Blatteförmedlingen eller diverse fackföreningars egna arbete för att matcha jobb. Hon anser att det är fel att man "tjänar pengar på arbetslösheten" och därmed bör bara Ams syssla med sånt.
Med den inställningen kommer vi definitivt inte ha fler i arbete. Men det är ju en del av vänsterns politik i och för sig.
#41 om fyra år får vi veta vad som bidde av denna politik
Japp, det får vi göra…