Kan någon förklara för mig?
Hur kan fortsatta höga arbetsgivaravgifter och försämrad A-kassa skapa riktiga jobb. Hade landet varit i den situationen att arbetsgivarna inte kunde få tag på folk då skulle jag kunna förstå det hela. Alliansen gick ju på val på att sänkt arbetsgivaravgift skulle ekonomiskt kompenseras av sänkt A-kassa, nu är det bara sänkning dom genomför. För mig så måste dessa åtgärder gå hand i hand, för finns det inga jobb så finns det inte.
Är det någon som hört en arbetsgivare säga "nu när dom sänkt A-kassan då blir det läge för mig att anställa, hurra va bra" 

Är det inte ganska självklart att ett högt skattetryck gör det dyrare att ha folk anställda? Om sen skatterna redovisas av arbetstagaren eller företaget spelar ju ingen roll.
Ifall du inte ser sambandet så försök att föreställa dig situationen för alla egna företagare. Om det är jag själv eller mitt företag som betalar skatt rör mig inte i ryggen, det viktiga är hur mycket jag får behålla av det som jag och mitt företag lyckas fakturera för. Det viktiga för mig är det totala skattetrycket.
Jag kommer personligen att arbeta mer framöver ta ut mer lön och kommer därigenom bidra mer till den gemensamma välfärden än förut.
// staffan

Kommer du som företagare anställa någon för att A-kassan blir lägre? Jag tror att en sänkt arbetsgivaravgift hade varit effektivare och sen när jobben finns så sänker man A-kassan. Men jag vet några arbetslösa som drabbas, vill du anställa någon av dom, nu?

Någon av dom kanske nu kan tänka sig att starta eget när de får ut lite mer av att jobba? Eller har du bara vänner som är helt oförmögna att ta egna initiativ och försöka göra något på egen hand?
// staffan
Jag tycker det är jättebra att förtidpensionerade och långtidssjukskivna som kan och orkar får jobba några timmar om dagen. Men vilken arbetsgivare vill anställa? Det var ett program på TV igår om en kvinna som hade turen att ha fått rehabilitering. Hon hade gjort upp villkoren med försäkringskassan allt var frid och fröjd och det fungerade. Men sedan var det kalla handen tre timmar räckte inte. Har för många år sedan själv kommit tillbaka till halvtid. Inte ens det dög för min arbetgivare som inte betalade en spänn i ersättning.
Sedan så har jag hotats av att jag ska få nersatt sjukpenning när jag försökt komma tillbaka på olika sätt. Alla mina försök och utbildningar har jag betalt själv. Inte undra på att man blir förbannad och vill trycka dit alla som klagar på arbetslösa och sjukskrivna. Det här förändras inte med en ny regering. Det är ett inbyggt förakt i människor som måste förändras. Vi ska inte trampas på längre. Jag ska starta en massdemonstration om jag så stupar på kuppen!!!

Lisbeth
> Det här förändras inte med en ny regering. > Det är ett inbyggt förakt i människor som > måste förändras
En ny regering som vill uppmuntra till att hjälpa dessa människor tillbaka i arbete är väl - parallellt med din massdemonstration - bästa tänkbara sättet att få till stånd en förändring av detta synsätt?
// staffan
# 5 Ville beskriva verkligheten! Det spelar ingen roll vilken regering vi har. Det är ett inbyggt förakt hos vissa människor. En del gillar inte invandrare andra gillar inte sjuka eller arbetslösa. Jag gillar inte moderater! Förändring kan endast ske om vi fattar det!

Hur kan man påstå att man ändrar folks inställning till sjuka och arbetslösa genom att sänka bidragen med motiveringen att dom behöver en spark för att börja jobba, det om något är väll att bygga på fördomar.
OK du tänker jobba mer för att A-kassan sänks men det får dig inte att vilja anställa nytt. Starta eget, kräver en affärsidé, startkapital och att man har mycket kraft och energi då man i början måste jobba ordenligt för att få hjulen att rulla, kanske inte så bra för ensamma mamman, då återstår ett svart pigjobb för att bevisa att man inte är lat och för att barnen ska få lite att äta.

Lisbeth
> Det är ett inbyggt förakt hos vissa människor. > En del gillar inte invandrare andra gillar inte > sjuka eller arbetslösa. Jag gillar inte moderater!
Fullständigt fantastiskt uttalande! Förstår du vad du säger?
Ta hand om dina egna fördomar innan du klagar på andras.
Tänk på att det är moderater/höginkomsttagare som betalar största delen av din sjukpenning….
// staffan

"Tänk på att det är moderater/höginkomsttagare som betalar största delen av din sjukpenning…. " det kommer det bli ändring på nu 
# 8 Jag tar hand om mina fördomar. Jag fulkomligt älskar dom lever för att eliminera dem. Gillar du dina? Eller lider du av den största fördomen att du inga har? Din sista mening säger allt
Tackar!

Ja, visst säger den mycket? I synnerhet i kombination med ditt uttalande om att du inte gillar moderater…..
Det gör jag inte.

Som reumatiker så vet jag hur hårt det kan slå, inte hade jag en tanke på att jag kulle kunna bli sjuk och så sjuk….jag kan säga att varje skattekrona som slösades på mig var välinvesterade, även om läkarna i dag står som ett frågetecken över hur jag lyckades ta mig tillbaka. Lat det är det sista jag är det ska jag tala om för dig, enveten och tjurig det är jag och därför så lever jag som jag lever i dag och det jag är mest glad över det är att jag kan gå uppför trappan hemma, tänk det kunde jag inte när jag var sjuk, att kunna ta ut pengar på en bankomat det kunde jag inte heller och jag kunde inte skriva inte ens min namnteckning det gjorde för ont.
Tänk på att det är moderater/höginkomsttagare som betalar största delen av din sjukpenning….
där kom den liknelsen som moderater hävdar att det INTE är längre, utan att moderaterna är ett nytt arbetarparti

#14 jen
1. Det var ingen liknelse.
2. Vad har moderaterna som arbetarparti att göra med vilka som betalar andras sjukpenning?
3. Är det arbetarna eller de sjukskrivna som betalar mest skatt?
// staffan
1. Ok, men när man skriver så, tror man kanske att bara höginkomsttagare är moderater. därför svarade jag så.
2. se föreg svar
3. det beror på hur mycket man tjänar, sen har de sjukskrivna oftast betalat lika mycket i skatt som arbetstagarna innan de blev sjuka
Intressanta åsikter, verkligen.
Sveriges välfärd bygger på att alla med förmåga är med och bidrar, annars undermineras hela systemet. Detta innebär inte att man ska avstå för att man inte har lust att arbeta, det är den arbetsföres plikt att dra sitt strå till stacken om vi ska ha det välfärdssamhälle vi har.
Det inbyggda förakt Lisbeth pratar om verkar ha många ansikten. Att förakta individer som anser sig ha rätt att försörjas av andra utan anledning är en sak, att förakta sjuka och arbetslösa en helt annan.
Att skapa en diskussion runt detta känns dock dödfött med tanke på att du uttalat erkänner att du inte tycker om moderater. Det är en sak att inte tycka om moderat politik, en helt annan att inte tycka om moderater som individer.
Jag är uppriktigt förvånad att en så pass vettig person som du uttrycker sig på det sättet.
/Ida
# 17 Det inbyggda förakt som du pratar om lyser igenom hos dig själv i tråd efter tråd. Jag erkänner däremot att jag känner ett förakt för moderat politik. Jag vill lära mig att skilja på sak och person. Det jobbar jag med för fullt. Om du tycker att det känns döfött så accepterar jag givetvis det. För så är det nog! Det känner jag också.
Vi vet alla att man ska vara med och bidra Ida.
Men vad du uppenbarligen inte verkar förstå trots att du säkert är klok och välutbildad är det att många har redan arbetat i 20-30 år innan de blir sjuka eller arbetslösa.
# 8 Tänk på att det är moderater/höginkomsttagare som betalar största delen av din sjukpenning. Fullständigt fantastiskt uttalande Staffan! Jag ska gå en utbildning nu som passar mig perfekt. Förhoppningsvis innebär den att jag kan arbeta till jag blir 90 år sådär. Jag tycker att det har varit roligt att skriva här inne. Men om det verkligen är som ni säger att ni vill ha människor med andra åsikter här på politik undrar jag en hel del över.
mvh Lisbeth
Då hoppas jag att du försöker skilja på sak och person framöver Lisbeth.
Jag accepterar andras åsikter, annars skulle det för mig vara ointressant att debattera. Det förakt du tycker genomlyser är ett förakt mot människor som anser sig ha rätt att leva på andra utan anledning. Det skrev jag även i min förra kommentar och det gäller alltså fortfarande de som lever på andra utan giltig anledning.
Jag skrev också att alla måste vara med och bidra för att välfärdssystemet skall fungera. Fungerar det kommer männsikor utan förmåga att arbeta att kunna vara trygga och det är det som skapar välfärd.
Du vill se djävulen själv i Reinfeld och övriga moderater, inklusive i mig. Bedömer du människor i dessa termer kommer du tyvärr ha mer än 25% av befolkningen emot dig framöver, men det förlorar du bara själv på tyvärr.
# 19 Du är lite lustig när du försöker läxa upp mig. Kan du ärligt talat själv ALLTID skilja på sak och person. Att jag inte klarar av Reinfeldt är väl ändå mitt problem. Ja jag ser djävulen i Reinfeldt just nu. Kan jag få göra det tack? Jag behöver inte konfronteras med honom. Det är bara att blunda heller stänga av TV:n.
Varför skulle jag vara här inne bland en massa moderater om jag hatar alla? Jag jobbar med mig själv och så får andra jobba på med sina fördomar. Jag är gärna med och diskuterar även i fortsättningen. Men du verkar inte förstå hur jag resonerar. Jag kan gå upp i rök poff. Jag får väl leta upp några andra moderater att träna på. För det är vad jag gör. Vare sig du tror det eller inte. Jag har den tron att man dras till de människor som man behöver för att utvecklas. Låter säkert knäppt men så är det. Värre än så är det inte.
#3 Staffan, jag har stor respekt för vad du gör och du har min beundran. Men, att tror att sänkt A-kassa ska driva flera till att starta eget är lite naivt. Alla passar inte att starta företag och det kan ju inte vara tanken bakom alliansen politik? Alla som inte vill eller kan starta företag för oförmögna är nästa lite ….
mVH/Thomas

Thomas
Om det blir mer lönsamt att starta och driva eget företag så är jag helt säker på att fler kommer våga ta risken att försöka. Några av dem kommer att lyckas och då har åtgärden skapat fler jobb.
Det har ingenting med A-kassen att göra.
// staffan
Den ökade a-kassan och borttagna avdragsrätten kompenseras genom minskad skatt.
Det här är ju klassisk borgerlig skattepolitik. Varför låta människor betala med ena handen och få tillbaka i andra handen? Hanteringen däremellan är ju inte gratis. Genom att hitta bidrag som alla får, och ta bort dessa, kan man ju minska skattetrycket utan att få sneda fördelningseffekter.
Att några skattebyråkrater blir av med sina jobb får vi nog stå ut med…
Ideologiskt handlar det ju om att vänstern vill tvinga folk att använda pengar till vissa saker. Då är det ju smart att plocka in pengarna och ge ut dem som bidrag till det som man har bestämt att det är tillåtet att använda pengarna till.
De liberala vill ju istället ta makten från politikerna och ge den till människorna. Att ge människor sina egna pengar och låta dem göra egna prioriteringar är ett bra sätt att öka individens frihet och makt över sitt eget liv.
fast jag tycker det är mycket som ska kompeteras med den sänkta skatten
efter alla höjda avgifter kan det ju inte bli mycket kvar i plånboken iallafall….

#24 Sänkt A-kassa kompenseras med sänkt förmögenhetsskatt, enkelt om man bara har en stadsbudget att se till, då går det jämt upp……..för det är väll sak samma vilka som drabbas
#23 Snart har vi USA verkligheten här, den som har råd att ta en försäkring kan bli opererad, den som inte har råd får bara absolut akut hjälp.
HJÄLP 
#25 Sänkt förmögenhetsskatt gör att vi får in mer pengar i landet, dvs ökade investeringar och ökad konsumtion - detta bör ge fler jobb.
A-kassans förändring är inte kopplad till förmögenhetsskatt utan till sänkt inkomstskatt - för att göra det mer intressant och lönande att arbeta.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#27 "_För hur ni än vrider och vänder på detta så var den här regeringen en nådastöt för oss."
_
Vad gjorde du med alla jobb du kunde få på (s)-tiden?
Den nya regeringen har gått till val på "arbetslinjen" - dvs man har lovat att fler människor ska i arbete. För att nå detta genomför man olika åtgärder.
Jag gissar att ÅsaF är så orolig för att alliansen faktiskt ska lyckas med sitt uppdrag att hon passar på att klaga maximalt nu - en dryg månad efter regeringsbytet, och i god tid innan alliansens arbete kan börja ge effekt.
Jag har så svårt att låta bli att skratta åt all denna kritik över hur läget är. Det var dödstyst med kritiken innan valet - men nu kommer ena inlägget och kommentaren efter den andra.
Det ni klagar på är skapat genom tio års (s)-styre. Nu väntar vi på något bättre. Men låt oss vänta lite mer än fem veckor…
#26 Sänkt förmögenhetsskatt gör att vi får in mer pengar i landet.
det tror jag inte, eftersom man även vill sänka inkomstskatten också, och låta de sjuka och arbetslösa får mindre pengar att konsummera för.
Var ska pengarna tas då?

ÅsaF
Allians för Sverige och deras idéer vann valet i demokratin Sverige över socialdemokratin och den politik de förespråkar.
Jag förstår att det kan vara svårt att acceptera att majoriteten av befolkningen faktiskt vill att vi ska testa en annan väg än den där det styrande partiet behåller makten genom att göra så många medborgare som möjligt lojala genom bidragsberoende.
Ju mer åsikter av det slag du lägger fram desto större anser jag valsegern för Allians för Sverige vara.
// staffan

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jag tror att många ville få bort Persson, och röstade därför på ett Allians-parti 

> Jag trodde på deras svammel om att de > som vill verkligen skulle få jobba
Herregud, du är besviken för att de inte lyckats skapa fler jobb på fem veckor. Socialdemokraterna lyckades inte skapa rätt förutsättningar för att du skulle få ett jobb under 12 år. Om du hade skrivit samma om 2010 år hade jag tagit dig på allvar.
// staffan
#29 "det tror jag inte, eftersom man även vill sänka inkomstskatten"
Förklara för mig. Under många år har rika pengar flyttat pengar utomlands pga förmögenhetsskatten.
Om man nu sänker den - varför skule sänkt inkomstskatt hindra dem att ta hem sina pengar…???
"Var ska pengarna tas då?"
Som sagt - många, många miljarder har lämnat landet. Nu kan de återvända hem.
På (s)-tiden krävdes det att man skulle vara mycket, mycket rik för att slippa skatt. Nu med alliansregering kan även mindre rika slippa skatt på sin förmögenhet.