Strejk
Facket strejkar mot ändrad A-kassa. Protesterna växer, nu mobiliserar facken strejk och massdemonstration väntar.
Fackförbundet SAC Syndikalisterna utlyser politisk strejk 15 nov.
Även LO:s, TCO:s och Sacoförbundens medlemmar uppmanas att delta.
Några synpunkter!
//Lisbeth
Ja, man kan ju hoppas att övriga fackliga organisationer använder medlemmarnas makt lite förnuftigare. Det gör de säkert.
En extrem kommunistisk rörelse som SCO kan ju inte sägas vara representativ - tack och lov - för svensk fackföreningsrörelse.
Har man revolution och och ett socialitiskt samhälle som mål så är väl all destruktiv rörelse positiv…
# 1 Är inte du för demokrati? I en demokrati ska folket kunna ta till strejk.
Eller är det ett problem att just syndikalisterna utlyser strejken? Det blir nog strejk, äntligen vaknar folk ur koman! De övriga fackförbunden ser nog till själva sakfrågan.
Skippa snacket om extremt röda. Är inte M extremt blå!
#3 Jo, men folket vill inte stejka. Folket har valt en regering som tydligt gick till val med detta förslag.
Det är inget problem att det är syndikalisterna. Tack och lov att det bara är en liten extremistgrupp som framför detta.
Nej, (m) är knappast extremt blå…
# 4 Vilka är extremt blå då? Nästan halva folket har inte valt alliansen och en del har nog ändrat sig vid det här laget.

#5 Gummibandsdemokrati?
Jag anser att VP är rödare än vad M är blå. Syndikalister och liknande är så tokröda att de inte ens är demokratiska. De använder våld för att synas. Terrorister vill jag likna de med.
strejk är aldrig ett riktigt vettigt, vuxet sätt att protestera på. Parallell till när GM skulle kolla vilka europeiska bilfabriker som var effektiva och skulle behållas, mot de som var ineffektiva och kunde läggas ner…
då bestämmer sig en eller två fabriker för att strejka…? … Är det inte då facket o arbetarna ska kavla upp armarna o säga : "nu ska vi visa dom där hur man bygger bilar fort o väl… " ??? nä, man lägger sig på golvet o skriker som en 4-åring vid godishyllan…
tyvärr så är det många som nu blivit överraskade av politiken som ska genomföras… synd att de inte fattade det i somras…
#3 "Är inte du för demokrati? I en demokrati ska folket kunna ta till strejk."
Lisbeth, det kanske är dags för dig också att vakna. Du ifrågasätter någon annas syn på demokrati samtidigt som du själv nonchalerar hälften av Sveriges röstberättigades beslut om att byta regering. Det läskiga med fackföreningarna är att de är så partipolitiskt bundna att det är pinsamt. De ger s ett oförtjänt försprång inför varje val, men den här gången hjälpte inte ens det.
= Svenska folket ville se dessa förändringar.
# 12 Svenska folket ville se dessa förändringar"
Men många ville det inte!
Folket har valt jag instämmer, men bara delvis. Det betyder inte att man i en demokrati inte får ta till strejk från fackförbundens sida.
Man var inte tillräckligt tydlig från alliansens sida anser jag. Man sa A men inte B. Nu när människor förstår hur pass hårt det slår så vill man inte vara med längre. En del i de egna leden tvivlar också. Jag vet personligen en som tvivlar. Hon röstade på alliansen för fastighetsskattens skull. Nu är hon arbetslös….
#13 Jag anser att man var väldigt tydlig från början, men skillnaden mellan S och M ligger just där - dvs man håller sina löften. Jag tror visst att man vill "vara med" fortfarande och anledningen till att din vän är arbetslös beror knappast på att vi bytt regering. Eller?
#13 Ja, tydligare än alliansen var inför detta val har vi kanppast sett inför något annat val…
"Men många ville det inte!"
Det är inte "många" som avgör riksdagsval - det är majoriteten…
"Nu när människor förstår…", "En del i de egna leden…"
Och du känner en (1)…
Underbar humor!!! 

#13 Lisbeth
> Hon röstade på alliansen för > fastighetsskattens skull. > Nu är hon arbetslös…
Se där!!! Så går det på FEM VECKOR när högern får bestämma!!! Det är helt säkert Moderaternas fel!!!
// staffan
Ja, här skapade (s) ett paradis under tolv år - och "högern" förstör hela landet på fem veckor…
OMVAL!!! 

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Att strejka under en avtalsperiod är olagligt. Enligt kolektivavtalen har man fredsplikt mellan arbetsmarkandens parter.
Att ta till strejvapnet för att protestera mot en regerings politik tycker jag är fel. Det är en konfilktåtgärd under löneförhandlignar.
Har LO, TCO eller SACO någonsin använt strejk mot någon regering?
Jag tyckte Littorin kommentrade detta bra idag.
Om facken strejkar är det som att inte betala TV-licensen - att visa ett hån för demokratin. Alliansen var tydliga med vad man ville göra - och de vann valet på det.
Om man nu genomför vad mer än 50% ville att man skulle genomföra vore det ytterst märkligt om facken agerade politiskt mot detta.
# 15 Kul att du tycker att jag har humor Anders E. Jag tycker att du är underbart underhållande
Ha kul så länge ni kan
det blir nog inte så långvarigt! Nej det är inte den nya regeringens fel att min bekant tänkte med plånboken du har så rätt Skogskatten:)