Raderade trådar
Det vore intressant att få en förklaring till varför vissa trådar här raderats. Det handlar t.ex. om TV4:s hatbrott och zigenare som stjäl i kjolen. Jag kan acceptera att saker tas bort, bara det motiveras på ett bra sätt.
En gissning:
Skrivregler
Det är inte tillåtet att:
- Bryta mot svenska lagar och förordningar.
- Kopiera upphovsrättsskyddat material.
- Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
- Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
- Ägna sig åt personangrepp.
- Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
- Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.
Jag vill inte ha gissningar, jag vill ha fakta. Vem är moderator på det här forumet?
jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta, om det är bra eller dåligt. känner bara nån skum känsla av att nån censurerat flera diskussioner, ungefär som ett bokbål.
Jag håller inte alls med många av de åsikter som förs fram på detta forum, men vill ändå att man ska kunna diskutera med dom som har en annorlunda, avvikande åsikt/information.
Nu känns det som att de som rör sig i periferin återigen blivit utknuffade i skuggorna för att kunna fortsätta sitt arbete med att sprida rädsla och felaktig info till andra okunniga, lättpåverkade…
Skrivregler bör följas…
Jag trodde att man på ett politiskt forum i demokratins Sverige skulle tillämpa demokratiska principer om yttrandefrihet, åsiktsfrihet osv, men tydligen var det fel. Att dessutom inte få en motivering till att hela trådar raderas är riktigt dåligt. Att enskilda inlägg raderas har jag förståelse för, men att ta bort en hel tråd för att klubben för inbördes beundran, AndersE, CarlS m.fl, råkar i blåsväder, är patetiskt.
Kommer förmodligen inte skriva mer i detta ankdammsforum, så nu kan ni fortsätta dunka varandra i ryggen här i er inskränkta lilla värld. Det finns betydligt mer seriösa forum/sidor där man tillåts ha avvikande åsikt från den som råder hos "ägarklubben".
#6 Ja, jo, naturligtvis.
Men kan man inte lösa det på annat sätt?
En tråd eller inlägg skulle kunna markeras med röd varningflagga eller nåt?
För svar och kommentarer (från andra) i samma tråd som innehåller t.ex. svordomar kan vara värt att bevara för att nån annan läsare ska få upp ögonen för att det finns flera andra åsikter att ta lärdom av…
En motståndare mot rasism/fascism kan inte själv vara fascist och samtidigt göra nytta…
#7 nu är det inte AndersE och CarlS åsikter som är orsaken till blåsvädret eller raderingen :) hur kom du fram till den tanken? :)
jag kom på en till rubrik… = Skrivregler
#10 Skrivreglerna finns på förstasidan.
Anders och Carl är snackvärdar på andra ifokus-sidor och känner såklart varandra och övriga värdar, det funkar så på sådana här sajter. När så CarlS känner sig pressad så mailar han sin polare som är moderator här på politik, och så tas trådarna bort. Konstigare än så är det inte.
Jag är själv moderator på mer än ett forum och det finns vissa oskrivna regler som sådan. En är att att man inte håller på och fjantar sig på det sätt som jag (och andra) tycker att CarlS gjort. En annan är att man inte skall missbruka sin makt och sin position.
Som du skriver precis, så har vissa en otrolig dubbelmoral när man själv använder sig av samma metoder som man säger sig vilja motverka.
Jag undrar hur länge den här tråden får vara kvar…är väl bara en tidsfråga innan den raderas av ankmamman.
#12 Jag är inte snackvärd - jag är Sajtvärd på en av iFokus sajter.
Jag är inte kompis med Carl.
"Främlingsfientliga" brukar orera mycket om att invandrare får "ta seden dit de kommer". (sd) förväntar sig att man som invandrare skall "assimilera" sig så att man uppträder som "herrefolket".
Det är märkligt att det är just dessa personer som själva har så svårt att anpassa sig till vad som gäller på de forum man besöker som gäst…
Gäst och gäst….vad är ett forum utan medlemmar? Ingenting! Det är ju medlemmarna som ÄR forumet. Och hur bra är ett politikforum där alla oliktänkande raderas?
Du fortsätter att hänvisa till skrivregler…jag väntar fortfarande på en förklaring på vad exakt jag skrivit som bryter mot dem.
Snackvärd, sajtvärd….whatever, du vet vad jag menar.
Kan även informera samtliga om att jag nu även blivit kallad för "ömklig", "ynklig", "IDIOT" och "kräk" av CarlS i ett privat meddelande. Han har även hotat mig med att "Vi har koll på din IP-adress…"
Snacka om att han är en hycklare av sällan skådat slag. Eller som precis uttryckte saken;
"En motståndare mot rasism/fascism kan inte själv vara fascist och samtidigt göra nytta…"
Jag är inte moderator på Politik. Jag förutsätter att moderering beror på brott av Skrivregler.
Jo, nu är han desperat den lille Magnuz. Blir ju tvungen att besvara alla dessa kränkningar mot mig.
Fick detta mailet från Magnuz för en stund sedan:
"Magnuz säger:
Jag har haft internet i över 10 år nu, och du är nog den största idiot jag någonsin stött på… Jag tycker synd om dig, ärligt. Hoppas du får mediciner som hjälper snart…"
Självklart svarar jag med samma mynt. Och jag står för mina åsikter om Magnuz.
Om det hade varit någon stake i denna osympatiska osynliga figur så hade han ju uppgett sitt riktiga namn åtminstone, Men nej, han gömmer sig fortfarande i garderoben.
Du har på detta forum klart avvikit från skrivreglerna. Ändå undrar du varför du blir "Raderad"?
Själv har jag inte heller uppträtt som ett föredöme och det erkänner jag. Jag avstår gärna min plats som Sajtvärd bara vi alla slipper denna invandrarfientliga person som bara sprider otrivsel och fördomar här på iFokus.
Återigen, exakt vad är det jag skrivit som bryter mot några Skrivregler? Detta är bara en sorglig ursäkt du gömmer dig bakom för att försvara att du fått mina inlägg raderade.
Om det hade varit någon stake i dig så hade du åtminstone talat om vad jag skrivit som varit fel, utan att gömma dig i garderoben.
Vilken martyr du är Carl….jag blir nästan tårögd.
Eftersom du har svårt för att fatta det själv - Fråga Romerna…..
Romer? Allt jag gjorde var att jag länkade till ett klipp som visar när en romsk kvinna tjäl mha kjolen. Är det diskriminerande att visa en bild av verkligheten? Vilken regel bryter det emot?
#19 problemet med den länken är att ingen vet om det är äkta eller fejk. kan ju vara skådespelare som bara har i syfte att skapa hat.
Det jag tror att CarlS menar i #18 är att du tror o tycker att du är förföljd och han ville dra en parallell till romernas förföljelse och utanförskap…
Om det är möjligt att visa Ip-numret från den dator/uppkoppling där jag sitter och skriver så lägg gärna in den på min personliga sida, eller kanske t.o.m. under mitt nick här till vänster… en idé för att visa på hur lite jag bryr mig om det är en person som står bakom flera olika nick…
by the way, att jag tagit "precis" som nick beror inte på att jag försöker vara anonym, utan mitt förnamn var upptaget av en annan "Johan"… så jag tog "precis" eftersom jag har haft det på andra forum i många år…
När Google köpte Youtube så rensades över 300.000 olika filmer bort (bara första veckan, och dammsugningen fortsätter), för att de bröt mot regler om copyright och personangrepp eller hets mot minoritet. eller uppmuntrade till att bryta mot lagen.
det är klart att ett stort företag vill skydda sin rygg mot stämningar eller dåligt rykte… eller krisande ekonomi…
Men det är ju en sorts censur av innehåll.
Det går ju att se vem som laddat upp vad och att ställa just den ansvarige personen skyldig för en ev. olaglighet (i rättegång isåfall)
Men jag tycker ändå inte att en enskild person eller företag har en rätt att bestämma vad som får synas eller inte är bra att synas…
Exempel: snubben som skrev en bok, uppdiktad, om Ingmar Bergmans kärleksliv. Ingmar blev förbannad, men det gick ju att se att det var fiction, inspirerat av en offentlig person. och det gick ju att tydligt se avsändaren, författarens namn och foto på baksidan av boken, och vilket bokförlag som tyckt att det var ok att ge ut det.

Jag diskuterar gärna asylpolitik och liknande. Men lite tröttsamt när hälften av alla trådar handlar om detta. Och när i stort sett alla dessa är skrivna av samma personer. Kanske kan dessa personer nöja sig med en eller två trådar där detta diskuteras…
Oskar
"problemet med den länken är att ingen vet om det är äkta eller fejk. kan ju vara skådespelare som bara har i syfte att skapa hat."
Men ge dig…med det resonemanget går det ju inte att diskutera nånting, eftersom allt kan vara påhittat. Vi kanske inte ens sitter och läser här, utan vi ligger egentligen i en vätsketank a la Matrix.

#12 Skulle vara intressant att höra vilka forum du är moderator på.
#24 Jag kan komma med några kvalificerade gissningar…
#26 T.N. - Skaffa dig ett liv!

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#23 de mesta grejer på youtube o liknande är ju fejk, lattjofilmer och redigerade tv-program, för skojs skull…
det är himla lätt att tillverka film o propaganda…
så därför bör man inte lita allt för mycket på "fotobevis" eller film
jag säger bara att man ska ta det med en nypa salt,
det är du som står för de paranoida konspirationsteorierna…
och vränger statistiska siffror plockade ur sitt sammanhang

Magnuz
Det var jag som raderade trådarna därför att de innehöll allt för mycket kommentarer av diskriminerande karaktär.
Om du vill minska risken för att dina kommentarer plockas bort så undvik att diskutera frågor rörande invandring.
// staffan
#30 nog borde det vara ok att diskutera invandring? om man har mogna åsikter och vårdat språk? eller ?

Ja, det borde vara okej.
Tyvärr är det uppenbarligen nästan omöjligt att föra sådana diskussioner utan att de spårar ur och blir diskriminerande och då tar jag bort trådarna.
// staffan
#34 Hallå - livet!

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Och även denna tråd kan ju raderas. :)