Politik iFokus

Politik

Etikettmiljö-klimat
Läst 1591 ggr
CarlS
0

Planeten - grund för optimism?

Den globala miljökrisen är ett faktum. Enligt världens största hälsoundersökning av planeten - Millennium Ecosystem Assessment - är en betydande del av jordens ekosystem på väg att förstöras eller utnyttjas ohållbart.

SNFs höstkonferens 2006

Fredgen den 15 december, Aula Magna, 9-00-17.00, Stockholms universitet, Frescati.

Hur får vi ekonomiska, sociala och miljömässiga faktorer att samverka mot en hållbar utveckling? Vilka är de omedelbara och långsiktiga åtgärderna som måste till? Några av svaren ges på denna konferens.

Läs mer och anmäl dig här vid intresse:

http://www.snf.se/snf/seminarier/hostkonf2006.htm Länken öppnas i nytt fönster

//CarlS

Lisbeth
0

Al Gore mannen som nästan blev president i USA reser världen runt och föreläser om globala klimatförändringar.

Tänk om han hade varit USA:s president istället!

http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_13630789.asp

//Lisbeth

CarlS
0

Någon som kommer att kika in på konferensen härifrån iFokus och som kan reogöra lite för vad som kom fram? Hade jag bott i Stockholm hade jag gjort det själv. Nu blir det lite långt söderhallänning som man är…:)

Lisbeth, såg just att du kommer från Världens vackraste huvudstad!
Vill du bli vår frivilliga kandidat! Flört

//CarlS

Lisbeth
0

# 2 Nej det är en liten bit till vår vackra huvudstad. Men visst bor jag så pass nära så jag kan bli iFokus frivilliga kandidat! Såvisst om iFokus sponsrar så ställer jag upp!

Med tanke på hur lång den här tråden är så är nog intresset för konferensen enorm;)

CarlS
0

Tack Lisbeth! Ska se om jag kan hitta någon sponsor…:)

"Med tanke på hur lång den här tråden är så är nog intresset för konferensen enorm;)"

Nej, att en betydande del av jordens ekosystem är på väg att förstöras eller utnyttjas ohållbart är ju bara en bagatell…:)

Ida
0

Det är inte en bagatell och det som förundrar mig är varför inte USA tar större ansvar än vad de gör. Visst påverkar det att vi i Sverige minskar vår energikonsumtion, men skall vi se en stor förändring globalt gäller de att de stora nationerna gör samma sak.

Senast idag såg jag på Discovery ett skräckscenario gällande New York. Stora delar av öarna kan mycket väl hamna under vattenytan snart om vi inte gör något åt de stora koldioxidutsläppen som ökar uppvärmningen och smälter isarna. Om inte annat borde detta få dem att öppna ögonen, men likväl är det USA som vägrar skriva under globala miljökonventioner.

CarlS
0

Kul att du kikade in här med en kommentar Skogskatten. Tack.

För övrigt håller jag med dig till etthundra %!

/CarlS

precis
0

svenskarna är tydligen värst i europa på energiförbrukn och utsläpp av gaser som koldioxid, svaveloxid o liknande (transporter, industri och hushållsmaskiner)

men vi är iallafall bättre än U.S.A.s invånare… det finns nån tabell med 1 som snitt och sverige ligger kring 2,5 och usa ligger på 5,7-6,5

den största förbättringen av miljön bör alltså vara utbildning av de 250 miljoner amerikaner som är värst i världen…

…och att exportera miljövänlig och energisnål teknik till Kina och Indiens 2-3 miljarder invånare, så att de slipper gå igenom samma missar som västvärlden gjorde på 70-, 80-talen…

precis
0

När det gäller smältning av is så är inte det så stort problem då det mesta av isen redan flyter och alltså kommer inte havsnivån öka så mycket av den anledningen… de flesta glaciärers smältvatten kommer ner till grundvattnet (som globalt sett ligger på extremt låga nivåer)

Så det är snarare brist på rent vatten för 75% av alla människor som är ett större problem, lite översvämningar i våra storstäder är skitsaker…

det som är ett än större huvudbry är all metangas som ligger lagrad i fryst bottenslam i djupa hav… blir vattnet varmare och börjar tina dessa mängder, så kommer spiralen med växthusgaser i atmosfären öka rapidartat och exponentiellt…

Lisbeth
0

Jag håller verkligen med er USA måste ta ett större ansvar. Men även våra svenska politiker måste inse att de i klimatfrågan måste jobba över blockgränserna. Det är också viktigt tror jag att vi var och en gör förändringar på individnivå. Jag är inte mycket för EU men nu så kan vi gå i spetsen och påverka om bara viljan finns.

Jag håller inte med dig precis om att risken för översvämningar är skitsaker. Jo om man jämför förstås. Den planerade ombyggnaden av Slussen kommer att ta tio år. Men risken för översvämningar anses vara stor och kan lägga bl.a. Gamla stans tunnelbana under vatten när som helst. Vi är väldigt illa förberedda enligt regeringens utredare Bengt Holgersson.

I framtiden så kommer ju också risken för klimatflyktingar att bli ett stort humanitärt problem, det är många överens om.

http://expressen.se/index.jsp?d=405&a=732505

precis
0

#9 jag menar exakt som du att risken för översvämningar är stor. men i sammanhanget så är det mestadels rika inflyttade personer som bor i de riskområdena, centrala sthlm och manhattan… så de har råd att flytta därifrån… alltså inte så mycket att snacka om…

och på individnivå så har vi i sverige/europa redan gjort väldigt mycket (återvinning av papper, plastflaskor bl.a.) förutom på ett plan, alla onödigt stora bensinslukande monsterjeepar… när man klarar sig på en cykel, moppe eller kollektivtrafik…

Jag tror inte alliansen kommer göra speciellt många saker som gör det krångligare eller dyrare för vår industri och handel…
men förhoppningsvis kommer Maud att få en del supportrar för inhemska vindkraftsatsningar istället för import av rysk naturgas eller polsk o tysk kolkraftsel.

Klimatflyktingar i framtiden? det pågår redan krig och terror och etniska rensningar pga brist på rent vatten, odlingsbar mark och mediciner… :(

Lisbeth
0

# 10 Vad jag menade är att det kommer att bli ett allt STÖRRE humanitärt problem med klimatflyktingar.

Obs! påhittad! Hur det kan komma att se ut i framtiden.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,858193,00.html

http://www.greenpeace.org/sweden/kampanjer/klimat/effekter/klimatflyktingar

Ida
0

Det är verkligen dags att vakna! Jag tycker också att samarbete över blockgränser är en förutsättning för att komma fram till de bästa lösningarna för framtidens (nästan nutidens) problem. Det är enbart destruktivt att i det här läget motarbeta varandra, utan vi måste inse att det är dags att göra något nu, annars spelar det ingen roll vem som regerar framöver - miljöproblemen kommer att vara överhängande!

Vad man också kan göra på individnivå, förutom att källsortera, är att öka medvetandet för sin konsumtion. Vad finns det exempelvis för anledning att köpa vatten från Frankrike eller Danmark när vi har så bra vatten i Sverige?

Frukt och grönsaker försöker jag också köpa från Sverige i den utsträckning det går. Kläder etc är svårare, men jag köper mindre nu än tidigare. Med denna medvetenhet sparar man på milön och gynnar dessutom svenska producenter, två flugor i en smäll. :)

Lisbeth
0

# 12 Instämmer helt med Skogskatten.

Det är enbart destruktivt att i det här läget motarbeta varandra.