Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 2246 ggr
megaman47
2009-02-23 23:56
0

Davis Cup

Vad tycker ni om att Fritidsnämden i Malmö bestämde att matchen Sverige-Israel ska spelas utan publik? Är det inte till att tillåta en liten pöbel få bestämma över samhället? Vad ska det demonstreras mot härnäst? Att Israel är med i Eurovisionsschlagertävlingen? De får spela sitt bidrag utan lyssnare…Ni som är sådana riktiga fanatiker…åk ner och demonstrera där istället, om ni vågar.

Ida
2009-02-25 22:41
0

Jag tycker också att det är fel att lokalpolitiker på grund av politiska åsikter ställer den här typen av krav på sporten.

gortor
2009-02-26 23:17
0

Davis Cup är som Melodifestivalen: En ickehändelse.

megaman47
2009-02-26 23:43
0

Det håller nog varken tennisälskare eller musikälskare om. Glad

WiktZac
2009-02-27 09:39
0

Kan inte påstå att jag har läst särledes mycket om detta, men handlade det inte också om att man inte kunde garantera säkerheten hos publiken? Ungefär som vid ett bombhot?

//Zac

gortor
2009-02-27 21:36
0

#3 kanske inte det, men om dessa sk älskare av verksamheten ifråga inte kan låta bli att leva rövare så kanske det blir utan publik i fortsättningen. Jag minns mycket väl vilket dj-la liv det var i Båstad när det skulle gå en match mellan dåvarande Rhodesia och vem det nu var……..

Undrar förresten om det timat samma händelser om det vore nu och om Zimbabwe var en av kontrahenterna??????????????????????

[mingdie]
2009-02-28 12:08
0

#5 Men det är ju inte dom som gillar tennis som ställer till det. Det är ju idioter som inte har något med sporten att göra som ställer till det.

gortor
2009-03-01 12:32
0

#6 Spela matchen i Israel. Lägre kostnad att skicka spelarna dit än att ösa ut skattemedel för bevakning.

[mingdie]
2009-03-01 19:08
0

Varför inte se till att dom som bråkar åker på betalningen. Om du flyttar matchen så har bråkstakarna vunnit. Var leder det till? Att så fort det är några som protesterar så lägger vi ner eller flyttar evangemanget.

gortor
2009-03-03 20:43
0

#3 Musikälskare??? Tittar sådana på melodifestivalen???

Hennum
2009-03-04 21:52
0

Jag ska demonstrera på lördag, mot den här matchen. Och jag skulle gärna demonstrera mot att israel är med i eurovisionsfestivalen. Israel ligger faktist inte ens i europa…

men jag ser mig inte som fanatiker direkt, däremot verkar du, megaman4, ha ganska starka känslor mot folk som engagerar sig i viktiga frågor, som i mina ögon gränsar till fanatism ;)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hennum
2009-03-04 21:52
0

oops, dubbelt inlägg :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

megaman47
2009-03-05 00:25
0

Gillar inte enögda personer. Visst, Israel skickar raketer mot Palestina. Men P med Hamas i spetsen är inte så oskyldiga de heller. Alla dessa fanatiska muslimer och araber måste stoppas innan de kommer att förgöra världen.

Ida
2009-03-05 12:05
0

#10 Vad är det du hoppas på att uppnå med att demonstrera mot en israelisk tennisspelare?

Martin
2009-03-05 15:53
0

Ja, inte bara en israelisk tennisspelare utan ett helt lag, liksom det svenska laget. Spelare som har idrotten som sitt jobb (och visst, tjänar mer än jag gör på mitt jobb och troligen också mer än vad någon i denna tråden tjänar på sitt jobb). Men tänk att eventuellt tvingas låta bli sitt jobb, eller att tvingas jobba utan att någon ser det man gör. På grund av något som inte har med saken att göra. Skulle vara intressant att veta vad folk tror man uppnår genom att stoppa matchen (för det är ju målet med demonstrationen).

Intressantast är att parollen är "Stoppa matchen. Bojkotta Israel." Och att man skriver att man "jobbar för ett rättvisare Sverige och Mellanöstern". (information från officiella hemsidan www.stoppamatchen.se)

Jag vet inte vari det rättvisa ligger i att anse sig ha rätt att stoppa en idrottstävling, och dessutom påverka minst en annan idrottstävling samt omkringboende Malmöbors integritet.

mvh Martin

megaman47
2009-03-05 22:25
0

Intressant urklipp som jag fullständigt håller med om…."Hur många gånger har du läst i svenska tidningar, sett på TV om "Israel anfaller Gaza", "Israel har förstört … i Gaza", "Mycket fler dödade i Gaza än i Israel", blabla.

Varenda dag sedan december.

Hur många gånger har du detta årtusende sett "raket/granat avlossad av muslimska terrorister emot civilbefolkningen i Israel - ett klart folkrättsbrott!" Ytterligt sällan, och nätt och jämnt när de råkat döda en person. Precis som om alla de andra var att anse som ofarliga fyrverkeripjäser därför att de inte råkade träffa. ALLA avlossades med avsikt att döda så många som möjligt! Det skedde 10000 gånger innan Israel var tvungna att anfalla!"

megaman47
2009-03-05 22:34
0

Så small det till, och alla som är insatta och inte får betalt för att "hata Israel, säger att det var det mest selektiva kriget någonsin, efter att i princip ha kollat legitimationen hos varje offer, är 2/3 bevisiligen terrorister. I vilket annat krig förvarnar man för attacker, som Israel gjorde, för att folk skulle kunna springa från bomblagren? Israel ringde många tusen samtal, släppte ner massor av flygblad för att varna.

Och sen då efter "stilleståndet"?"

megaman47
2009-03-05 22:43
0

Sedan "stilleståndet" har Israel knappt gjort någonting mer än att bomba några tunnlar - så nu för första gången har de prickat in en av mördarcheferna, förhoppningsvis var det två som gick åt. Khaled Shualan, en av toppledarna för Islamic Jihad's raketavlossare är dödad. En annan terrorist i samma gäng, Hamza Najar, fick svåra skador och dog sen. Det visste de inte i går morse, att de så snabbt och lättvindigt skulle komma till paradiset för att terrorisera 72 jungfrur var. Stackars jungfrur! TT skriver inte ens i rubriken att två av ledarna dödades, bara "palestinier", som om det var vem som helst, så de som bara läser rubriken kan tycka illa om judarna i lugn och ro.

megaman47
2009-03-05 22:44
0

Om dessa utdrag och mycket mer som media undanhåller kan ni läsa på sidan: http://israelisverige.no-ip.info/blog/

blombuketten
2009-03-05 23:53
0

#15. Det fanns en tid då jag var ung som tidningarna skrev precis tvärtom.

För att förstå problemtiken i detta område bör man, som jag skrivit förut, förstå dess historia och problematik. Det är inte så enkelt som att det är den enes eller den andras fel.

Tror du verkligen att muslimer kommer att förgöra världen? Då kanske det är på tiden att du också lär dig att inte se på saken så ensidigt som du gör. Vilket du ju ovan skriver att massmedia gör. Faktum är att du gör precis samma sak, fast tvärtom.

Oriel
2009-03-06 16:54
0

Om Israel inte vill riskera sina spelares liv är de dumma då?

-' Rebecca Johansson

charlie
2009-03-06 20:04
0

#19 Sjalvklart ar inte alla muslimer terrorister. Men hittils sa ar alla terrorister muslimer.

---

blombuketten
2009-03-07 00:55
0

#21. Jaha, det var något nytt. Vad jag vet så har det funnits och finns en hel del terroristorganisationer som inte är muslimska, eller ens har med religion att göra.

Några exempel

Röda armé-franktionen (tysk)

IRA (irländsk)

ETA (spansk)

Aum Shinrikyo (japansk)

Bader-Mainhof (östtysk)

Röda Brigaderna (italiensk)

Farc (columbiansk)

Combat 18 (brittisk)

Herrens motståndsarmé (engelsk)

Tamilska Tigrarna (tamiler i Sri Lanka)

Detta är några förutom de islamistiska. En del finns knappt kvar idag, andra finns fortfarande.

Man delar också in terrororganisationer i olika kategorier

Nationell - ETA

Internationell - Al Quida, IRA

Statsterrorism

Statsterrorism är terrorism som anbefalls av eller har sitt ursprung från en statsledning, det vill säga att en stats regering beordrar terrordåd eller stödjer terroristgrupper verksamma mot den egna eller andra länders befolkningar.

Bader-Meinhof, Pol Pot osv

Ideologisk

Combat 18, Röda brigaderna, Farc

Även om muslimska terroristorganistioner är mer representerade idag än andra, så kan ingen påstå att hitills är alla terrorister muslimer.

megaman47
2009-03-07 01:07
0

Jag bara ifrågasätter den ensidiga informationen att det är så synd om Gaza-området för att de hemska israeliterna bara bombar och skjuter ihjäl barn. Men var kan man läsa att Hamas lägger sina militärförläggningar mitt ibland skolor och sjukhus?

blombuketten
2009-03-07 01:13
0

#23. Ja, och jag håller med dig om den ensidiga informationen vi får. Vilket i o f s inte är ovanligt. Vi får veta vad som är politiskt korrekt för tillfället, vad det än gäller. Därför är det så viktigt att vi själva söker efter fakta och bildar oss en egen uppfattning och inte tror på allt vi läser eller hör.

Varför jag skrev som jag gjorde var mer för att du i flera inlägg också gav en väldigt ensidig information. Problematiken i Gazaområdet är så mycket större.

megaman47
2009-03-07 01:38
0

Ja den startade väl 1948…

chiner
2009-03-08 00:12
0

Ja, då har de maskerade tuffingarna visat sig igen. F-n vad de är tuffa när de kommer i gäng. På sydsvenskans film liknar de verkligen det som polisen i Rosengård kallade dem vid..

gortor
2009-03-08 00:56
0

#26 Kalla folk vad man vill, gärna det. Jag har en moderat politiker i min bekantskapskrets, hon kallar folkpartister för "dyckertar". När jag frågade varför svarade hon: Det är väl självklart, dom har inget huvud! Fyndigt, för att inte säga mycket roande.

chiner
2009-03-08 01:18
0

*L*  och framförallt mycket träffande..

Martin
2009-03-10 01:03
0

Alltid tråkigt med avarterna, de som inte kan bete sig "normalt".

Också tråkigt att jag behövde läsa 5 artiklar innan jag hittade en som berättade vad tennismatcherna som spelades på lördagen slutade med.

Media har en väldigt viktigt uppgift. Givetvis skall man förmedla olika nyheter, inte bara de positiva. Men här tycker jag att man helt missat att den överväldigande majoriteten av demonstrationen faktiskt inte var våldsam.

Sen tycker jag dock det är viktigt att även visa vad som hände, även om det innebär att den här lilla klicken får publicitet som de inte är värda.

mvh Martin

chiner
2009-03-12 00:00
0

Men som de sprang iväg med svansen mellan benen när polisen kom ur sina bilar så är de väl bara en samling snorungar som borde uppfostras bättre av sina föräldrar oavsett vilket land de kommer ifrån….

Oskar
2009-03-25 19:15
0

Det är väl självklart att tennismatcherna skulle spelas. Varför skulle tennissporten helt plötsligt bojkotta Israel? Det vore skillnad om sveriges riksdag eller FN vädjat om en total bojkott av Israel… Sport ska inte användas för politiska ändamål.

Oskar

megaman47
2009-03-26 00:24
0

Nej, surt gjort av Reepalu och delar av fritidsnämnden i Malmö. Nu kan de ju försöka få hit någon stor internationell tävling. Lycka till…