Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 1800 ggr
ljushuvudet08
0

EMU inte bara euro

Det talas på nytt om att Sverige ska gå med i EMU. Anledningen är att man tror att en större valuta skulle vara mer stabil, vilket eventuellt skulle minska verkningarna av finanskrisen. Vad många inte tänker på är att medlemskap i EMU innebär mer än en ny valuta. Det innebär en genomgripande förändring i det politiska systemet. Om vi går med i EMU för att minska verkningarna av en finanskris som ändå går över så småningom, så förlorar vi all verklig demokratisk och politisk makt över viktiga frågor främst inom ekonomin (!). Vill vi verkligen ha det så?

Mitralis
0

Jag tycker att det känns otäckt med EMU. Att tappa kontrollen över allt viktigt kan aldrig vara bra. Och vilka kostnader det skulle bli att byta ut alla pengar osv.

[mingdie]
0

Den svenska kronan har sjunkit rejält mot dom andra valutorna. Problemet med att hålla sig utanför EMU är att den svenska valuta blir väldigt ostabil gentemot dom stora valutorna.

Är det viktigare att stå utanför för att behålla den ekonomiska makten (vilken å andra sidan är rätt begränsad i dagens världsekonomi för ett litet land som Sverige) eller är det viktigare med bättre stabilitet?

Redan nu så använder många svenska företag Euro istället för kronan.

Mitralis
0

Jag tror ändå att det kan vara bra att vara utanför EMU.
Jag tror att vi har lite annat sätt att se på ekonomin än till exempel Italien, som vad jag förstått är ganska korrupt.

Hade det varit ett sammarbete mellan de nordiska länderna så hade jag kanske varit mer positiv. De nordiska länderna har kulturella och historiska gemensamma nämnare, såväl som politiska, genom det samarbete som bedrivits under större delen av 1900-talen, på politisk (till exempel Nordiska rådet) och folklig nivå (till exempel Föreningen Norden).

Vassna
0

#3 Röstar du på Sverigedemokraterna? Dom har ju sådana idèer som övriga nordiska länder har.

Mitralis
0

#4 Nej, röstar inte på Sverigedemokraterna. Deras politik är för främlingsfientlig för mej, vad jag har förstått. Är inte så insatt i deras agenda. Jag har inga problem med personer från andra länder. Har dejtat en kille från Pakistan. Varit väldigt förtjust i en kille från Iran och har vänner från andra länder än Sverige.

Jag hade lite svårt att få fram vad jag menade med politiska skillnader  så jag kopierade detta stycke från Wikipedia.
"De nordiska länderna har kulturella och historiska gemensamma nämnare, såväl som politiska, genom det samarbete som bedrivits under större delen av 1900-talen, på politisk (till exempel Nordiska rådet) och folklig nivå (till exempel Föreningen Norden)."
Det är möjligt att det blev lite olyckligt formulerat ändå.
Ber om ursäkt om jag väckte anstöt.Skäms

blombuketten
0

#5. Tror knappast att du väckte anstött på något vis Glad. Det var inte alls svårt att förstå hur du menade.

Mitralis
0

#6 Åh, vilken tur. Nu känns det bra igen =)

Vassna
0

#5 Jag har nog aldrig förväntat mig att du röstar på Sverigedomokraterna heller Glad Vad jag ville ha fram är att Finland och Sverigedemokraterna har ganska mycket gemensamt när det gäller synen på invandrare. Nu måste jag tillägga att Finland är det land som är bland dom bästa på att integrera invandrare i samhället vilket Sverige har visat sig vara ganska dåliga på och en orsak är att det har kommit alldeles för många invandrare på kort tid för att dom ska ha en möjlighet att integreras, vilket jag tycker är galet.

ljushuvudet08
0

Sverigedemokraterna är en hop rasister som ingen vettig människa röstar på!

[ElisabethYL]
0

Jaja, åter till det ursprungliga ämnet tycker jag.

EMU, vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka längre även om jag kampanjade när valet hölls… tycker för, och nackdelarna väger rätt lika just nu… (fast jag sparar i norska kroner eftersom jag bor vid norska gränsen…

Kanske är rätt tid att gå med om 1-4 år, men tror inte att det är rätt tid mitt i en lågkonjuktur, utan när det vänt och man kan börja arbeta mer långsiktigt…