Monopol att störta...?
I lördags hade DN en ledare (av Peter Wolodarski) som kritiserar svensk flygtrafikledning. Han drar bl.a. paralleller till USA. Däremot har han inte ägnat sig mycket åt faktainsamling innan han började…
- I hans omhuldade USA är det fortfarande statligt monopol
- I Europa är t.ex brittiska NATS privatiserat - och en av de dyraste i Europa
- Svenska flygledarlöner är bland de lägsta i Europa
- Svenska flygtrafikledningsavgifter är bland de lägsta i Europa - samtidigt som flygsäkerheten och effektiviteten är bland de bästa
- I år fick Sverige utmärkelsen "Eagle Award" - vilket innebär att flygbolagens egna organisation anser att LFV är världens bästa leverantör av flygtrafiktjänst
Visst kan man kritisera monopol - men man kanske ska utse sina måltavlor med lite större noggrannhet…
Absolut! På vissa marknader är monopol en bättre fungerande modell än något annat.
Tänk Posten exempelvis. Skulle postleveransmarknaden vara helt marknadsmässig skulle man kanske helt och hållet utesluta bostäder långt bort, de skulle kanske själva få åka långa sträckor för att hämta sin post.
Men i övrigt föredrar jag marknadsekonomi och fri konkurrens i största möjligaste mån.
LFV är ju åtminstone ett affärsdrivande statligt verk - de tuggar inte i sig skattepengar som andra aktörer på transportmarknaden…
Så här motiverade IATA sin utdelning av priset:
"The Air Navigation Services Division of LFV (Sweden) achieved efficiencies that enabled it to reduce its unit rate by 17% in 2006. It has achieved average annual reductions of 6.6% in each of the last four years. "We congratulate LFV for its tremendous efforts to improve efficiency while maintaining high levels of service. Importantly, we recognise LFV for its future vision that extends beyond its borders in the first Functional Airspace Block prior to the Single European Sky and its technical and procurement collaborations," said Bisignani."
Man kan ju fundera lite över den effektivitet och flygsäkerhet som rådde i USA då Reagan hade avskedat 11.000 flygledare…
Wolodarskis hatobjekt lämnar idag följande information:
LFV sänker priserna med 100 miljoner

2006-11-15
Vid årsskiftet gör LFV den hittills största sänkningen av sina priser för flygbolagen, de så kallade trafikavgifterna. LFV är också med och satsar på projekt som ska ge nya turist- och resandeströmmar. Totalt handlar det om över 100 miljoner kronor för flygbolagen.
På Stockholm-Arlanda och Göteborg-Landvetter sänks passageraravgifterna på utrikestrafiken med 90 miljoner kronor vid årsskiftet. Det är en unik satsning, som överträffar den sänkning som LFV genomförde på sina flygplatser under 2004, då priserna för inrikes sänktes med cirka 50 miljoner kronor.
#1 Jag gillar också marknadsekonomi och fri konkurrens!
Men - inser att på vissa områden kommer alltid monopol att råda. Kan ni t.ex tänka er konkurrerande utförare av svenskt militärt försvar? Även om vi skulle privatisera försvaret skulle det alltså bli monopol…
Jag kan faktiskt känna mig rätt orolig för privata monopol. Riskerna är betydande och ganska otäcka.
Jag är alltså av åsikten att de monopol vi har ska utövas av statligt ägda och kontrollerade bolag.
Tänker jag fel?