Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 1043 ggr
AndersE
0

Feg regering?

Idag tar tidningarna upp finansminister Borgs förslag om att den arbetslöse som inte aktivt söker arbete ska kunna bli av med en dagpenning.

Kritiken är massiv, främst från väntat (s)-håll men även från olika tjänstemän. Varför riktar man åter in sig på de arbetslösa - istället för att komma med förslag som ger fler jobb?

Jag kan förstå kritiken - så varför gör man så här? Jag kan tänka mig två svar:

1. Man är feg - dvs man börjar med de åtgärder som samtidigt sparar pengar, och väntar in dessa besparingar för att senare satsa dem i jobbstimulerande förslag. Skulle man gjort tvärtom finns ju risken att man inte når sin avsikt - och då försämrar man statsfinanserna.
  2. Man tror att det är viktigt att ändra attityder hos de arbetslösa först. Det måste bli helt klart att det är betydligt sämre att vara arbetslös än att arbeta. Då kommer jobbstimulerande förslag senare att ge bättre effekt. Om man inte gjorde så här skulle man kanske inte minska arbetslösheten trots stimulansförslag.

Fler teorier? Vad tror ni?

Ida
0

Jag tycker snarare att det är ett djärvt förslag, inte fegt. Borg talar öppet om något som alla vet men inte vågar säga - att det finns en hel del arbetslösa som inte använder sin tid optimalt för att finna ett arbete.

Arbete finns redan på många håll, men ingen som är beredd att ta dem, för att de av olika anledningar inte passar. Vi röstade fram den nya regeringen och detta är ingen överraskning, snarare en ny frisk fläkt och en ny inställning till arbetslöshet.

precis
0

Som jag förstår det så har Ams haft ett enda sätt tidigare att hantera arbetslösa som inte söker jobb (eller bryter mot några andra kvalifikationer för att få akassa). helt enkelt att stänga av personen fullt ut, skriva ut dom helt ur registren. Men… denna bestraffning används ytterst sällan…

Alltså är detta en välkommen början på en modernisering av ams och förmedlingssystemet. Möjligheten att ge en person böter motsvarande en indragen kassa-dag kommer säkert bli lättare att döma ut och kommer säkert visa sig väldigt effektiv i att få folk upp från sofflocket.

Kritiken mot detta förstår jag inte…
Det är ju så himla enkelt att skriva en bra CV, eposta in till alla annonser man hittar…
så fyller man de vaga kraven… ;)

AndersE
0

#2 Invändningarna handlade bl.a. om att detta skulle orsaka en massa byråkrati…?

Det lät i och för sig som ett klent argument.

precis
0

#3 hehe… orsaka massa byråkrati??? på ams??? nähh??? hehe… utöver all annan skit som sossarna beslutat om de senaste 8 åren alltså??? :) ;)
snarare är det en massiv gnällkampanj som kommer sättas in (från s eller LO-maffian) mot alla mindre ändringar o upprensningar i all pappersvändning o betonghäckar, oavsett om det är förbättring eller försämring…
bara för att panikartat tjäna in ett par pluspoäng hos dom som bara läser de snuttifierade kvasi-nyheterna i gratis-tidningarna metro o city…

Lisbeth
0

# 0 Kritiken är massiv främst från väntat (s)-håll men även från olika tjänstemän. Varför riktar man åter in sig på de arbetslösa - istället för att komma med förslag som ger fler jobb?"

Ja varför gör man det?! Kan det vara så illa att man börjar inse att det blir svårt att skapa så många jobb som man sagt. Det kanske är dags att lyssna eftersom kritiken kommer ifrån flera håll och inte stoppa huvudet i sanden likt strutsen.

Jag tycker alltså till skillnad från er andra att de ska visa vad de går för och skaffa fram de jobb som de lovat. Svenska folket väntar sig det nu. De började regera med en massa fusk och skandaler direkt så jag förstår inte hur de ska kunna ändra på några attityder hos arbetslösa överhuvudtaget. Skrattande

AndersE
0

#5 Stoppa sanden i huvudet…? Hallå! Det händer ju mycket nu, även om du tycker allt de gör är kass så stoppar de ju knappast huvudet i sanden - snarare sprätter så det står härliga till!

Lisbeth
0

Vill ni ha debatt eller inte:) sprättar är de, instämmer helt!

precis
0

den här "kritiken" som ska komma från flera håll??? den är felaktig och är granne med det här mantrat "sparka på den som ligger". och kommer att upprepas o tjatas så ofta som möjligt att folk snart tro på det… ;)

denna regering kan inte skaffa fram jobb. men skapa en ekonomi så att fler startar företag och att fler företag väljer att växa genom att anställa…

det var sosseregeringen som "skaffade" fram jobb o massa handläggare på ams som inte hade några jobb att förmedla, så de blev till en kontrollfunktion (utan funktion och verktyg) och i många år putsade statistiken genom att få in arbetslösa på sjukpeng och på tillfälliga projekt som ALU, komvux, svetsutbildning för kvinnor och andra terapisysslor… plusjobb ? ;) hehe…

akassan kommer kanske bli obligatorisk för alla först i januari eller juni 08.(tillsammans med förmodade andra ändringar på arbetsmarknaden). det är först då vi kan börja se hur mycket pengar man sparat in på onödig Papphammar-byråkrati…

AndersE
0

#8 Håller med om mycket. Det man väntar på är väl ändå de förslag som ska hjälpa företag som vill anställa - sänkta arbetsavgivaravgifter, borttagen medfinansiering, enklare regelverk osv…

AndersE
0

Lyssnade på nyheterna ikväll. Då klarnade en del…?

Just nu ökar jobben i rask takt. Dvs behovet ligger inte främst i att skapa nya jobb, utan att få fart på folk som saknar jobb. Se till att de nya lediga jobben verkligen tillsätts.

Plötsligt verkade regeringens agerande så här långt mycket klokare…

jen
0

ökar jobben i rask takt nu? det var skillnad tidigare i höstas. Under valrörelsen så sades det att det inte alls ökade raskt?? Vad snabbt det vände!!

vad bra!!! då kan äntligen många snart få arbete!!!

precis
0

#11 vad menar du med tidigare i höstas???

under september så ökade de anmälda platsannonserna… förmodligen kan det ha med systemskiftet att göra… eller så hade någon en bromsklosseffekt… (o tog fram putsade skräcksiffror i valrörelsen)

jen
0

#12 Persson nämnde under valrörelsen att antalet lediga jobb ökade, men motsades av vissa….

Ida
0

Det finns många lediga jobb - men ingen som vill ha dem. Det är problemet, men det är det som kommer att förändras framöver när det blir större skillnad att inte arbeta…

jen
0

Då är det dags att höja lönenivån på dessa arbeten tycker jag.

precis
0

det är snarare så att det är regionala skillnader. I norra norrland finns många arb.lösa byggjobbare o brist på jobb. I sthlm o öresundsregionen finns massa byggen och inga kvalificerade jobbare… o.likn. i andra branscher… man kan förstå att folk är lite trögflyttade om man inte kan garanteras mer än tillfälliga projektanställningar.

och skitjobben som renhållning och hamburgerstekning är det inte många överutbildade vuxna svenskar som vill ta, så det har vi studenter och illegala invandrare till…