Slöjförbud i Nederländerna
Nu vill den nederländska regeringen i lag förbjuda muslimska kvinnor att bära beklädnader som täcker kvinnan från topp till tå på allmän plats. Det handlar alltså om så kallade burkor.
- I det här landet vill vi se kunna se varandra i ansiktet. Förbudet är en fråga om säkerhet, säger invandringsminister Verdonk till dagstidningen De Telegraaf.
Muslimer i Nederländerna reagerar som väntat starkt emot detta.
Anser ni att Nederländerna kränker muslimernas integritet om de gör verklighet av förslaget?
// staffan

Det är väldigt knepigt, man kan hävda att det är en rättighet att bära burka.
Men, vad händer t.ex. om en arbetare i en butik bestämmer sig för att bära burka över ett natt. Ska då "religionsfriheten" göra att arbetsgivaren tvingas till att ha kvar denna anställd?
Man kan hävda att man har rättighet att bära vilka kläder man själv vill. Dock så kan diverse olika kostymer kränka andra individer.
---
Jag tror att denna fråga är mångfacetterad hos muslimer. En del tycker nog att detta är fasansfullt, att de inte skall kunna utöva sin religion med de attribut de är vana vid. Andra tycker nog att detta på sätt och vis är skönt, att det blir förbjudet och att man därmed får en anledning att vara "som alla andra", åtminstone på offentliga platser. Det ökar nog jämställdheten i landet på sikt.
jag tycker detta förslag kränker alla självständigt tänkande individer, som själv vill välja hur man klär sig… inskränkta typer som upplever nån sorts hot eller anti-politiskt statement i att några väljer att ha traditionella, religiösa eller kulturella attribut… ska vi klistra små gula stjärnor eller rosa trianglar på alla som inte är normala??? ;) *ironi*
Dom som bär burka eller liknande av religiösa skäl har också regler som säger att dom inte får jobba eller umgås med andra män än sin make… så det lär ju knappast ha att göra med arbetsplatsfrågor, bara ren j'la dumhet.
på vilket sätt kränker jag någon annan genom att ha på mig kläder jag själv vill ha… jag förstår ju att det kan vara rätt uppseendeväckande ibland (t.ex. diLeva, Ebbot i Soundtrack osv…) Men det är väl bara konservativa homofobiska gnällgubbar som går igång… om jag vill välja att ha på mig stora pilotglasögon med spegelglas för att jag inte vill att nån nederländare ska se mig i ögonen… ;) none of their f'kin business!
Har man argument så tycker jag inte att hänsyn till religion ska styra lagstiftning. Ett allmänt förbud kan jag inte förstå att man kan argumentera för - men jag tror det kan finnas situationer då det kan vara rimligt att just kräva att ögonkontakt ska vara möjlig.
Om man är klädd i en burka hur vet man att det inte är en man?:)
//CarlS

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#6 Det där låter faktiskt som en allvarlig säkerhetsrisk. Man får ju inte köra bil om man har något synfel och bussen får inte gå om den inte är besiktigad, så sådana krav borde man rimligtvis få ställa anser jag.
Precis! Är motiven goda duger inte "religion" som frikort för att bryta mot lagar och regler. Å andra sidan ska man ha goda motiv om man inför lagar och regler som förhindrar utövande av religion…

Audiatur et altera pars
Funderar på hur folk skulle reagera om jag hade klätt ut mig till en varg och gått ut på stan? Eller kört bil? Åkt buss?
Någon som har en vargdräkt att låna ut? :)
//CarlS

Audiatur et altera pars
Den risken får jag ta Åsa!
Får väl köra med skottsäker väst..
//Carls