Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1424 ggr
Mitralis
0

Få som startar trådar

Varför är det så "många" som svarar på andras trådar men så få som startar egna?

Har även sett på andra sidor att det är en del som tycker att det är lite otrevlig/hård stämning på den här sidan.
Dom läser gärna, men vill inte skriva för det är en del "proffspolitiker" som hoppar på dom på en gång.

Har ni några tips så dom vågar skriva här och inte behöver starta politiska trådar på andra sajter?

Norrann
0

Jag som kom in som ny här tycker det verkar vara en lite speciell stämning,flera verkar precis som "proffspolitiker" sitta fast i blocktänkandet,i att försvara det egna partiet,kritisera andra partier och så vidare - tyvärr precis det som gjort att politikerföraktet breder ut sig mer och mer…

För mig vore det roligt om det gick att diskutera UTAN att alltid jämföra sitt parti/sitt block med "andra sidan" och iom det tappa fokus på sakfrågan.

Ta frågan om skatter - vad vill vi att de ska användas till,varför betalar vi skatt,varför vill vi inte betala skatt,vad anser vi om solidaritet,med vem eller vilka vill och är vi solidariska egentligen?Det finns massor av intressanta frågor att diskutera!Jag kan tänka mig att bli aktiv här om det blir mindre "parti-tjafs" det får jag nog av när jag lyssnar på "proffspolitikerna".

[mingdie]
0

Jag försöker diskutera utifrån frågan och inte utifrån något parti. Det finns flera andra som också gör det. Sedan precis som Norrann säger så är det många som alltid skall dra in partier i alla diskussioner.

Ett politiskt forum kommer av naturen alltid att vara hårt men man kan respektera varandras åsikter.

Sara
0

Just nu verkar klimatet här på politik vara rätt ok men jag tröttnade på när man ofta fick svar där undermeningen var att man hade fel och var dum i huvudet. Jag vet att fler än jag tolkade svaren så och att det inte bara var jag som tydde svaren fel.

Sara

johjoh68
0

jag tycker också att ju fler av oss som kan tänka oss att hoppa över blockgränsern tvingar politikerna att bli bättre …. ju mera vi stannar inom blockgränserna av ren tradition ju mindre behöve rpolitikerna anstränga sig … och man får resultat därefter ..

/Johan Pensionsrådgivarna

[mingdie]
0

Tyvär har det väl varit lite för mycket av sossarna gjorde si och alliansen gjorde så vilket blir rätt tjatigt i längden. Naturligvis så är diskussioner om hur partierna går och vilka inställningar dom har en stor del av ett politiskt forum men själv tycker jag att det är intresantare med diskussioner där man utgår från sin egen inställning till frågan.

Mitralis. Som svar på din fråga. Ta nu inte detta på fel sätt men i alla frågor som kommer upp så drar du direkt upp partierna och då hur dålig alliansen är och hur mycket bättre socialdemokraterna skulle ha gjort. Det blir då en diskussion om partier och inte en diskussion om frågan från en personlig synvinkel vilket Norrann och johjoh68 har berört i sina inlägg. Så om vi kan gå ifrån hur bra ett parti är och hur dåligt ett annat är så tror jag att det blir intresantare diskussioner och fler kanske kommer att delta.

Sara. Jag tror dom flesta här inne idag respekterar varandra.

Mitralis
0

#5 Jag tycker som sagt är det är väldigt få som startar trådar. Det är nästan bara jag och Staffan som står som startare på de flesta trådar.

Jag brukar klippa ut en "snackis" vänta lite så folk får skriva lite och sedan skriver jag min syn på det.

Jag tror att det kan vara svårt att inte prata om olika block, då det är lite av grunden i politiken. Att det på så sätt inte kan bli från en personlig synvinkel tycker jag är lite konstigt. Nästan allt som partierna gör rör ju mej personligen.

Mitralis
0

Om ni vill så kan jag starta en sida som heter "Partier i fokus" där vi som vill prata olika partier och deras filosofi kan skriva, så kan vi ha "Politik i fokus" som en sida där man skriver om allt utom om partier och block =)

Jag hade tydligen missuppfattat att man kunde skriva sin politiska åsikt här. Ber om ursäkt för det.

WiktZac
0

Det handlar nog också om att trådarna inte hålls rena, utan att de handlar om allt utom trådtiteln. Offtopic är offtopic och borde hamna i en egen tråd.

//Zac

Mitralis
0

# Men det är ju ändå upp till var och en om man vill skriva nått om det, eller?
Sedan tycker jag att trådarna är ganska bra uppdelade. Men allt hamnar ju på senaste inlägg och då synns det ju inte om det står under övrigt eller nått annat.

Mitralis
0

Om man tittar på trådar som är skrivna den här månaden så har jag startat 10, Staffan 5, Ida 3, PoskGubben 1. Jag kan ha missat nått.
Det är skrivet i de flesta trådar så jag tror inte att det spelar så stor roll om det är en ren tråd eller inte.

Lite konstigt är det ju att det är många som har åsikter om saker och ting men inte vill starta en egen tråd.
Om inte jag och Staffan hade startat trådar denna månad så hade det bara varit 4 nya trådar på en månad. Och om Ida inte heller hade skrivit något så hade det varit 1 nytt inlägg och om inte PoskGubben heller hade skrivit så hade det inte blivit skrivet alls.

Då är ju "Politik i fokus" i det närmaste död.

Om man inte är nöjd eller intresserad av de trådar som finns så får man ju skriva egna.

[mingdie]
0

#6,7 Lite snarstucken idag? Glad Du frågade varför inte fler startade trådar och du fick ett antal förslag varför det kunde vara så. Ingen har väl sagt att du inte får skriva om dina politiska åsikter och som jag sa är naturligtvis partier och block en del av det men det är inte grunden i politik, långt ifrån.

Politik består inte bara av riksdagspartier eller block. Det finns massvis av annat som ryms inom politiken och som du ser på några av inläggen ovanför så verkar det som dom vill diskutera politik utan att alltid blanda in partier.

Jag undrar om du förstår vad jag menar när jag pratar om en personlig åsikt. Varför kan man tex inte kunna diskutera skatter, bidrag och liknande utifrån vad man själv tror på utan att ens nämna något parti. En ren filosofisk diskusion med vår egen syn på hur samhället skall vara utan att hela tiden få höra att sossarna gjorde si och alliansen så. Så tolkade jag inläggen från Norrann och Johjoh.

Det finns flera i det här forumet som har bidragit med många trådar som tex WiktZac och Blombukett. Allt börja egna trådar går väl som så mycket annat i vågor och just nu är det du som är mest aktiv.

Mitralis
0

#11  Vaknade nog lite på fel sidaSkrikandes.

Som jag skrev i #7 så var det den här månaden jag tänkte på när jag tittade på vilka som startat trådar.
Jag personligen tycker att det är lite roligt om det är nått nytt nån gång på sidorna jag går in på. Det är nog därför jag är så aktiv på den här sidan, eftersom det är ganska lugnt här just nu.
Om fler vill starta trådar så skulle jag bli själaglad Glad

Fast alla kanske är inne och skriver på Filosofi i fokus under Politiskfilosofi Flört

Norrann
0

Oj,filosofi finns - då ska de få ett besök av mig.

Mitralis
0

#13 Visst är det bra. Det finns någonting för alla i fokus, men jag hoppas att vi inte tappar dej för detGlad

blombuketten
0

Eller sättas i ett fack så fort man har en åsikt. Det sker inte så ofta nu för tiden, tack och lov.

Jag tror nog man kan diskutera dels utifrån olika partier och var man själv står vad gälelr det och dels utifrån politik överhuvudtaget och hur man själv ser på det. Vi är ju ändå olika individer och tänker i olika banor. En del är mer partibundna än andra och en del flyter lite utanpå och har många egna tankar som kanske gör att man i princip har vissa hjärtefrågor hos vänster och vissa mer åt höger.

Jag själv t ex, är ju väldigt intresserad av t ex Marx, vilket syns i de diskussioner som handlade om kommunismen och Marx. Det innebär inte att jag, per automatik, är kommunist, vilket jag så gott som blev anklagad för. Skriver anklagad för det blev nästan så. Det blev väldigt hårddraget i diskussionerna och är man intresserad av Marx och hans tankar så är det lika med att man är Stalinist osv……sånt är jättetråkigt. Här hade man istället kunnat diskutera och fundera över vad Marx egentligen stod för och vad han inte stod för. Alltså politiska och filosofiska tankar och hur var och en av oss kan se på just honom, utan att blanda in det som t ex Stalin och för all del Lenin sedemera ställde till med. Hade kunnat bli en intressant diskussion om inte en del fastnat i något helt annat.

Mitralis
0

Nu har jag varit inne på Politiskfilosofi och snokat.
Tyvärr så är det inte så många som har hunnit skriva där än, men det som är skrivet är väldigt intressant och filosofiskt i alla fall.
Kommer nog att kika in där fler gånger. Trevlig sidaGlad

blombuketten
0

#16. Ska ta och kolla upp den sidan. Verkar som det kan vara något.

Mitralis
0

Kanske kan ha en Politiskfilosofi på den här sidan också för att tillgodose det intresset =)

Då hoppas jag att ni skriver både i Politik och Filosofi. Det kan ju bli lite spännande att se hur olika/lika tankarna går på olika sidor =)

Ida
0

För det första tror jag inte att någon av medlemmarna här inne är "proffspolitiker" eller ens politiker. Politik tenderar dock att skapa starka känslor och därför kan man känna sig nedtryckt i stövlarna av någon med andra åsikter som dessutom är bra på att argumentera. Vi har dock varit överens om ganska länge att det gynnar debatten med lite högt i tak istället för att vi trippar på tå. 

Att få startar trådar beror nog på flera saker. Dels att man är rädd att bli ifrågasatt och inte känner att man kan argumentera för det fullt ut och dels att, som du skriver, så få andra startar trådar, så det sticker lätt ut. 

Vi får hoppas på en ändring av det. 

Och återigen erbjuder jag gärna någon att ta över som värd för att bygga upp sajten på ett bättre sätt än vad jag har tid att göra.

Mitralis
0

Nu har det "skrällt" till på Politiksajten i alla fall och det är några nya som skriver trådar. RoligtGlad

Denna kommentar har tagits bort.