Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 638 ggr
Staffan
0

Bemanningsföretagen

Hörde en intervju med Manpowers VD på TV4 nyss där han meddelade att dom kommer behöva anställa cirka 10.000 personer de kommande sex (6) månaderna. Man tror inte sina öron.

Kan inte regeringen mjuka upp LAS och därmed göra bemanningsföretagen mindre nödvändiga? Som det är nu måste ju företagen hantera sina anställningar via de äckliga mellanhänder som bemanningsföretagen utgör - som bara tjänar pengar på andras arbete, med följden att anställda får lägre lön och företagen högre kostnader.

Ja, det stör faktiskt mig.

// staffan

Ida
0

Mig med.

Jag har personligen erfarenheter från bemanningsbranschen. Företaget i fråga lyste med sin frånvaro under hela min anställningstid medan pengarna rullade in varje timme jag jobbade.

Återigen, ersättning/intäkt bör förhålla sig till prestationen och de presterade ingenting som arbetsgivare, så jag hade lika gärna kunnat vara utan. Det är jag nu och kör eget istället, lika mycket "trygghet" det som bemanningsbranschen.

ThomasH
0

Nej, det har du inte, om du blir arbetslös, ingen A-kassa om du blir arbetslös, som egen företagare, men du tror ju visst inte på A-kassa.

precis
0

det finns ju akassa och försäkringar för småföretagare!

Ida
0

#2 Menar du att man inte får a-kassa om företaget inte går runt utan måste likvideras?