EU-Valet, Hur röstar ni?
Historik:
Jag röstade själv på M och EU inträde
Jag röstade på Juni-listan ang EMU
…Nu vet jag inte riktigt…. Piratpartiet???
Vad anser ni?
mvh
Bertil

Jag tycker att det är väldigt svårt att få tillräcklig information i frågan så om det är någon som har en bra länk så vore jag tacksam.
Jag vet inte enns vad jag ska rösta om eller på
. Kan man bara rösta på ledarmöter eller kan man rösta på partier? Hittar bara förkortningar som EEP-ED, PES, ALDE/ADLE.

Jag gjorde ett test som jag hittade och det ser ut som att det blir piratpartiet för mej också.
Minst sympatier hade jag föga förvånande med Moderaterna. Där hade jag bara 33% tror jag. Piratpartiet fick 60% och S 56% tror jag, kommer inte ihåg så noga.
Är tyvärr inte så insatt i Lisabonfördraget så om jag sätter mej in i det så kanske mina sympatier ändras.
Så här står det om testet
"Det kan bli överraskande resultat. För i EU-politiken gäller inte alltid samma skiljelinjer som i svensk inrikespolitik. DN:s EU-valtest försöker i första hand hitta skiljelinjerna i de frågor som direkt gäller EU - mellan vad de olika partierna vill att EU ska göra och hur EU ska fungera.
Den som gör DN:s valtest får också för första gången veta vad Piratpartiet tycker i en rad EU-frågor.
Partiets företrädare har hittills i intervju efter intervju vägrat ge sin åsikt i några andra frågor än sådana som gäller till exempel fildelning, upphovsrätt och övervakning. Men i DN:s valtest har partiet tagit ställning i samtliga EU-frågor, från klimatpolitik till sjukvård."
Så kallade populistiska partier brukar ju ofta gå i takt med folket… rätt eller inte, men Piratpartiet ligger mkt nära mitt första val just nu.
mvh
Bertil

För mig var det inget snack denna gång. Det har aldrig varit enklare att välja parti än i detta val. Ska vi bryta den oerhört olyckliga utvecklingen så måste vi göra det nu!
Piratpartiet
Jag citerar en krönika av Eva Franchell:
"Det handlar inte om några ungar som försöker sno gratislåtar från nätet. Det handlar om rätten att få röra sig fritt över nationsgränserna, om möjligheterna att få ta del av kultur, vetenskap, religion och nyheter utan att bli övervakad och granskad i varje steg man tar."
//Zac

Förresten måste jag påpeka att PP får 7,9% i ny mätning! :o)
Tredje största partiet i mätningen… Kanske är det så att svensson säger stopp?
//Zac
#1. Hittar bara förkortningar som EEP-ED, PES, ALDE/ADLE.
Det där är sådana fina förkortningar för sammanslutningar av olika europeiska partier.
EPP-ED = Europeiska Folkpartiet och Europademokraterna. Från Sverige: Kristdemokraterna och Moderaterna
ESP = Socialdemokratiska gruppen i Europaparlamentet, inte helt otippet Socialdemokraterna ifrån Sverige
ALDE = Alliansen liberaler och demokrater för Europa. Från Sverige Centerpartiet, Folkpartiet
UEN = Unionen för nationernas Europa (inget svenskt parti ingår där)
De gröna/EFA = De gröna/Europeiska fria alliansen. Miljöpartiet ifrån Sverige
GUE/NGL = Europeiska enade vänstern/Nordisk grön vänster. Vänsterpartiet ifrån Sverige
IND/DEM = Oberoende och demokrati. Junilistan ifrån Sverige
GL = Grupplösa (inga svenska representanter idag)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jag har bestämt mig för vad jag ska rösta på. Röstar samma som i de nationella valen.
Piratpartiet tycker jag har nästan bara en punkt i sitt valprogram. Och jag själv tycker inte att kontrollen som lagarna reglerar stör mig som person. Jag har inget att dölja, och laddar inte ner något eller ägnar mig åt annat som inte tål att granskas.
// David
#7 Tycker du då inte att man lika gärna kan köra med hela bevakningssystemet. Ge myndigheterna och privata bolag rätten att gå in på dina bankkonton, avlyssna alla dina telefonsamtal, ha koll på allt du handlar, vad du tittar på TV osv.
Tycker du verkligen att myndigheterna skall ha rätt att ha koll på allt du gör i ditt liv?
#8. Egentligen har det fungerat så hela tiden, utan FRA, IPRED och de nya lagarna som egentligen är till för andra ändåmål än att kartlägga vanliga svenssons.
Många myndigheter kan gå in och begära ut uppgifter om mina bankaffärer utan att jag får veta det, och så har det alltid varit. De flesta affärskedjor registrerar allt jag handlar med sina bonuskort, därför jag kan få erbjudanden om utvalda produkter ifrån ICA.
För mig är lagarna egentligen bra, för de skyddar mig från terrorism som har baser i Sverige och annan kriminell verksamhet.
Har också för mig att om exempelvis ett musikförlag vill ha ut IP-adress på den som laddat ner något, så krävs det ett domstolsbeslut. Så det är inte fritt fram för vem som helst att kontrollera mig även med de nya lagarna.
För båda dessa lagar, som Piratpartiet surfar på, finns det myndigheter som har kontrollfunktioner på hur lagarna utnyttjas.
// David

#9 Du har helt rätt i ditt resonemang, men du har glömt en viktig punkt; rättsväsendet kan gå in och kontrollera dig - men enbart vid brottsmisstanke. Som det ser ut nu skall du övervakas dygnet runt utan någon som helst misstanke om någonting.
Aleksandr Solzjenitsyn sade:
"Alla är skyldiga till något, eller har något att dölja. Allt man behöver göra är att leta ordentligt, så hittar man det"
Jag blir uppriktigt sagt avundsjuk och lite rörd när du tror att lagarna är till för att skydda dig… Jag tror inte ett ögonblick att du hade tillåtit liknande lagar ute i den "riktiga världen;
- att dina brev öppnas och genomsöks
- att dina rörelser på stan övervakas dygnet om
- att ditt kontaktnät kartläggs och bokförs
- att dina samtal loggas och bokförs (vänta - det görs ju snart!)
- att du skall kunna anklagas för brott som du inte ens får veta vad de består i
- att det för första gången används omvänd bevisordning
- att du skall kunna stänga av internetanvändare vid missstanke om brott, ingen rättslig prövning således…
- att det skall vara helt orimliga skyddstider på ex musik
- att all din datamedia skall kunna bli igenomsökt ex i tullen, mp3-spelare, mobiltelefoner och datorer.
o s v.
Och visst hade det känts tryggt att ha en domstol som ger tillstånd för att söka igenom ditt hem, ex ICA-personal får bläddra igenom dina saker i hemmet på jakt efter kontraband - kanske misstänkts du för att ha snattat vid godishyllan på din ICA-butik?
Kort sagt - det handlar om fundamenta vad gäller just dig som individ i en demokrati; att Piratpartiet sedan är den enda som tagit sig upp ryggen på dessa frågor och således är de enda som också "rider på dessa lagar" - och? Gör det att det överhuvudtaget finns något alternativ till Piratpartiet i EU-valet 2009?
Nej, det finns faktiskt inget alternativ idag - Piratpartiet till EU-parlamentet 2009
//Zac

Jag har gjort testet och ska tydligen rösta på Vänsterpartiet
. Lite kul faktiskt. Strax efter kommer Piratpartiet.
Såg också, på en fråga om man kan tänka sig att rösta på Piratpartiet, att 67% säger ja.
#9 Jag håller med om att man skall kunna övervaka vid brottsmisstanke men inte att myndigheten skall kunna övervaka alla när som helst utan domstolsbeslut. För det är ju vad den nya lagen innebär.
Myndigheter vill alltid hålla koll på befolkningen och använder idag terrorismen som ursäkt. WiktZac har beskrivit vad svensken har att vänta sig. Personlig frihet är grundläggande för en demokrati och med dom här lagarna så har den friheten försvunnit.
Besluten som tas i Europaparlamentet får mycket större inflytande över dig som person än vad många beslut som riksdag eller kommun tar i Sverige. Till att börja med hade aldrig IPRED eller datalagringslagar blivit till över huvud taget om vi hade haft duktiga och motståndskraftiga representanter i parlamentet då när de togs.
M-ledamöterna stödde inte det, men är nu de som får skit för att direktivet måste införas i Sverige. (På grund av att sossarna lät bli under flera år)
I övrigt tycker jag att man ska rösta i EU-valet för att få inflytande över rätt saker. EU ska samarbeta kring handel, fred och frihet, ett gemensamt klimatavtal och en fungerande gemensam flyktingpolitik. Jag kommer därför, imorgon, att lägga min röst på Moderaterna.
#13. Du har så rätt så. Den stora allmänheten har fått för sig att de lagar som nu införts är något som alliansen hittat på, men som var påtänkta långt innan regeringsskiftet.
Och som sagt, M-ledamöterna stödde inte lagförändringarna, så jag har svårt att riktigt förstå poängen med Piratpartiet, det finns redan kritiska röster gällande dessa lagar vars partier också har ett bredare spektrum med fler frågor på agendan.
// David

#14 Samtliga M-ledamöter (utom en som blev utkvittad) tryckte på Ja-knappen. Ingenting säger att inte V+MP kommer göra samma sak när S pressar på i en eventuell regeringsställning. Således är en röst på dem en röst för fortsatt nermontering av den personliga sfären.
Då är det bara PP, och för all del SD kvar, men sunda förnuftet gör att det bara blir ett enda alternativ kvar - PP i EU-valet 2009.
//Zac
#13 M-ledamöterna stödde inte det, men är nu de som får skit för att direktivet måste införas i Sverige. (På grund av att sossarna lät bli under flera år) Jag får säga som WiktZac att visst stödde M-ledamöterna förslaget och vad är det som säger att dom måste följa det som sossarna startade. Det är ju bara att riva upp beslutet men det är inte vad alliansen vill eller hur?
Så om man tittar på partierna så är det bara PP och SD som vill riva upp det.
Enligt testet i #2 så bör jag rösta på Folkpartiet och det var precis det jag hade tänkt och gjorde när jag förtidsröstade.
#15. Jag respekterar absolut din åsikt. Min åsikt om själva lagarna har jag redan berättat om.
Om man tittar lite på när utredningarna kring lagstiftningen påbörjades, så var det långt in på sossarnas tid. Det enda som hände var ett de sköt problemet framför sig. I utskotten som föreslog lagstiftningen nu sitter representanter ifrån alla riksdagspartier, så även socialdemokrater. Lagförslaget var något som utskottet gemensamt kommit fram till. Det enda som hände var att utåt mot allmänheten var S+MP+V emot lagen, som de själva varit med att utforma.
Varför? För att kunna dra fördel av det.
Det jag har väldiga problem med gällande Piratpartiet är att de endast har en enda fråga de vill driva i parlamentet. Är det Sveriges viktigaste, och enda fråga i den församling som fattar stora beslut för hela Europa? Sverigedemokraterna har i alla fall ett utarbetat partiprogram som spänner över alla områden.
// David

Nu är det samma igen. Sossarna började……och bla bla bla, och i och med det så har moderater inget ansvar alls för vad de gör…..eller i det här fallet, underlåter att göra. Det är så barnsligt att undanskuffa ansvaret för ett parti bara för att ett annat har gjort si eller så. Partierna själva gör så och tydligen lyckas deras budskap komma ut till oss väljare också så att vi fortsätter dyngkastningen och går deras ärenden istället för att ta reda på vad de i själva verket gör och står för.
Jag har då rakt inte uppfattat att sossarna var emot lagen……det enda de försökte göra var att fjäska lite med oss väljare och göra den mer rumsren, vilket bara är löjligt. Så detta med att liksom skylla på sossarna för det som Alliansen står för är bara dumt. Står inte Alliansen för det så kanske det vore på sin plats att de visade det och inte röstade för förslaget. Däremot har jag uppfattat det som att Mp och V var emot lagen, fast om de orkar stå emot sossarna är en annan sak.
Ungdomspartierna däremot, även Alliansens, är emot Ipred. Det tycker jag säger en hel del, eftersom det är de yngre som är uppväxta med datorer och både kan och vet mer än många äldre om den världen.
#15 Jag pratar om när direktivet röstades igenom i europaparlamentet. Det finns mycket över att önska när det gäller vilka frågor som ska beslutas av Europaparlamentet och vilka vi ska bestämma om nationellt. Men om vi nu valt att samarbeta genom EU och ett europeiskt parlament är det Sveriges ansvar som medlemsland att driva igenom de direktiv som demokratiskt fattas i parlamentet. Jag kan inte påstå att riksdagen hade något val. Däremot hade vi kunnat uppmärksamma frågan och påverka andra EP-ledamöter innan beslutet togs. Som med telekomdirektivet tex, som INTE röstades igenom förrförra veckan eftersom Frankrike ville ha med rättigheten att stänga av människor från internet.
#16 Min följdfråga till PP och SD blir då: hur ska detta rivas upp?

ett till test
Enligt #21s test så ligger jag till så här (främst M, sist Junilistan):
M, Fp, C, Kd, S, V, Mp, Junilistan

Jaha ja, detta test säger att jag är miljöpartist……förra var det vänsterpartist.
Andra testet (ett i en helt annan fråga) som säger att jag är miljöpartist. Rätt kul, för jag har ju aldrig röstat på dem.
Jag får ju tyvärr inte rösta, men jag hade röstat Pirat! Helt klart!