55 000 nya jobb
Öhrlings PWC har gjort en undersökning bland småföretagare i Sverige och kommit fram till att upp till 55 000 nya jobb kan skapas genom de sänkta arbetsgivaravgifterna för ungdomar.
Det verkar trots allt vara en morot och matchas det med den sänkta a-kassan kommer det att bli ett rejält uppsving på arbetsmarknaden!
Och, hur ska dessa jobb skapas sa du, och när?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#2 ja, direkt glada verkade de inte vara…
http://www.ekonominyheterna.se/nyheter/2006/11/21/smaforetagarna-sagar-reger/index.xml
Det verkar som att vi alla hör det vi vill höra.
Sänkta arbetsgivaravgifter - billigare att anställa.

Audiatur et altera pars
#5 Det du syftar på är ett avdrag på 5% av arbetsgivar/egenavgiften, vilket inte är någonting mot de lättnader i arbetsgivaravgiften som kommer att införas efter nyår.

Audiatur et altera pars
Förhoppningsvis väger alla fördelar tyngre än de nackdelar man trots allt måste räkna med för att det hela skall gå ihop ekonomiskt.
Det ska bli intressant att se hur arbetsmarknaden utvecklar sig, men såväl Riksbanken som SEB och diverse andra institut räknar med en sänkt arbetslöshet framöver.

#5 och #6. Precis den lilla procenten de tog bort (5%) är på löner och max avdrag är dock 3.250 kr per månad totalt för hela bolaget. Detta missgynnar små företag med en till två anställda men knappast övriga småbolag som då hellre ser den sänkta arbetsgiaravgiften som bättre då det kommer att gälla alla anstälda företaget (ungdomar).
Själv är jag egenföretagare och har bara mig själv som anställd så jag påverkas negativt med att de tar bort de 5% en. Men ser det som en helhet för sammhället där den sänkta arbetsgivaravgiften kan stimulera till fler jobb.