Buy Nothing Day 25/11
känner ni till Köpfridagen???
nästa lördag är den här igen, kanske som en förvarning inför den extrema, överdådiga julshoppingen. prognoser från handeln säger att snittet per person kommer handla för cirka 5.700:-
lite länkar:
www.bnd.nu
www.adbusters.org
www.svt.se/planeten
jag kan tillägga att jag funderar på att göra ett personligt Buy Nothing Year 2007. jag har kontaktat adbusters o några vänner för att diskutera hur pass man kan o får göra nåt sånt.
min tanke är ju att öppna ögonen på fler om hållbar utveckling, inte att tvinga nån att sluta konsumera eller inskränka deras rättigheter…
jag kommer såklart att köpa mat, men försöka skaffa så lokalt producerad som möjligt för att minska dessa onödiga transporter…
Prylar dont make you happy! nya kläder gör dig inte lyckligare!
Det här med onödiga transporter tycker jag är så viktigt att tänka på. Jag handlar numera all mat och det mesta i övrigt i en och samma affär i närheten där jag bor. Tidigare åkte jag runt och handlade lite överallt. Ibland verkar det som om vi ratar den affär som ligger närmast. Denna affär blir bara bättre och bättre. Vid kassorna har man bytt ut godiset mot frukt, nötter och lite nyttigare snacks. Jag försöker tänka på att verkligen berömma dem när de gör nya positiva saker och jag hör att även andra gör det.
Nej inte kan man tvinga någon att sluta konsumera. Jag tycker att det är jättebra däremot när folk delar med sig av hur de gör. Sedan får väl var och en göra så gott den kan. Det låter intressant med ditt personliga initiativ. Hoppas att det dyker upp många sådana nu som andra hakar på.
Ett par kompisar till mig resonerar såhär när vi snackar om detta ämne:
skogshippies som bara låser in sig.
låter som gamla sovjettiden blandat med nordkorea och lite mijöpartiet ;)
Skickar lite nyttiga länkar: www.excellentshopper.se www.svensktnaringsliv.se www.moderaterna.se Så du kommer över din tillfälliga förvirring ;)
jag kanske ska ta o börja skriva/fylla på i min blogg här :) hehe…
Tack! Dessa tankar har jag gått och grunnat på länge inte att starta något i stor omfattning, utan för egen del. Hur skulle jag klara av att köpa absolut ingenting utom det nödvändiga?
Det är en stor utmaning och bra inte minst för miljön.
"Barnen" väntar sig nog något i julklapp. Jag har köpt mig en julklapp till mig själv så jag behöver inget;) Jag tror nog att jag fixar det, ska åtminstonde göra ett rejält försök.
på aktuellt igår kväll så visades ett reportage om just transporter och energiåtgång på en del vanliga livsmedel… nån expert visade på att två vanliga matkassar som skulle vara till en lunch, en middag o en efterrätt innehöll minst lika mycket energi som går åt till att värma upp en villa i två dygn…
alltså sammantaget tillverkning, alla transporter, alla frysar i butiken, frystransport och i fabriken och din bil.
Jag tror att de största bovarna i detta sammanhang var fryst torsk och glasspaketet.
Plus att pappersbruk och aluminiumburksfabriker är enorma elslukare (oavsett om det är återvinning från returmtrl eller från scratch) så därför borde returglas o returplastflaskor (som diskas och återanvänds flera gånger) väljas i första hand.
Ang transporter så borde det ju vara så att skola, bostäder barnomsorg och även arbete ligger nära varandra. Människor med samma kompetens åker kors och tvärs. Förut så pendlade jag mellan Märsta och Solna. På tåget satt människor som säkert gjorde precis tvärtom. Det borde ju gå att ordna så att människor inte behöver så lång resväg till jobbet. Nu blir det ju nödvändigt med nya infallsvinklar som ger minskad energianvändning och minskad miljöbelastning. Jag förstår mig inte på tänket att folk ska ta arbeten var som helst och flytta hit och dit. De har ju ändå sina rötter kvar och vänner och kanske även gamla föräldrar som de vill besöka. Vilken slöseri med energi och miljö.
Jag tycker att det är konstigt att man bygger affärer med mat, kläder, husgeråd längs motorleder, i industriområden eller i tätorternas utkanter dit det är svårt att ta sig utan bil. Jag tror att närhet till allt skapar trygghet.
#6 jag tycker att det är konstigt att folk fortfarande söker sig till storstäder, en del rentav frivilligt… och vissa andra i ren panik för att de måste ha jobb/inkomst/tigga/bli hemlösa…
mer decentralisering skapar bättre livskvalitet och förutsättningar utanför huvudstädernas stress-getton (som bara är bra på att trissa upp bostadskostnad och matpriser och sjukskrivningssiffror) (jag har halverat mina levnadsutgifter sedan jag flyttade upp till Gävle -99)