Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1617 ggr
David
0

En "live-rapport"

Sitter som ordförande i en vallokal, är hemma nu på en liten rast.

Valdeltagandet hittills har varit över förväntan. Inte riktigt som i ett riksdagsval, men ändå har det inte varit någon dötid. 1311 stycken röstberättigade finns hos "mig", vi hade ca 130 förtidsröster.

Kul är att se att många unga också går och röstar. Valmyndigheten ändrade sina direktiv för ett par dagar sedan, så nu ska även PP-rösterna räknas separat, tidigare skulle de läggas och räknas tillsammans med övriga partier.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Ida
0

Kul att höra! Bra att PP-rösterna räknas separat, för annars skulle det bli en stor del "övriga" tror jag. Själv jobbar jag i kampanjen, för M. Vi får se hur det går…

David
0

Jag måste tyvärr vara helt politiskt oberoende, eftersom jag är "anställd" av kommunen idag.

Valmyndigheten ändrade sig så att PP och FI ska räknas var för sig. Så resultatet som kommer ikväll/natt kommer vara mer rättvisande än att det legat en väldigt massa "övrigt".

Moderaterna

Centerpartiet

Folkpartiet

Kristdemokraterna

Socialdemokraterna

Vänsterpartiet

Miljöpartiet

Junilistan

Sverigedemokraterna

Piratpartiet

Feministiskt Initiativ

Det är de partier som redovisas separat. Alla andra blir "övriga"

Piratpartiet och FI är de två partiet som själva sköter sina valsedlar. De övriga ska enligt lag vi sköta om och se till att de finns på plats.

// David

David
0

Ja, hur utgången blev är väl vida känt nu. Hann inte komma in med några "smygrapporter" eftersom jag nyss kom hem.

I "min" vallokal så var det en rejäl blandning. Socialdemokraterna hade nog 1/4-del av rösterna. Därefter de "vanliga" partierna. Junilistan hade fler röster än PP. Men ändå så blev de utslagna och PP tog ett mandat. På sätt och vis skönt, vi böt ett enfrågeparti till ett annat enfrågeparti, som dock bara tog ett manad, alltså kom några fler av Junilistans mandat till partier med åsiker om fler ämnen.

Nu kan jag ju vara politisk också, när mitt arbete är över, själv hade jag gärna sett att ett visst annat parti fått lite fler röster. Flört

// David

Ida
0

Ja M borde fått fler röster!! :) 

Idag är personvalsrösterna färdigräknade också och det ser ut som att två kandidater rörde om väsentligt på röstlistorna. Alf Svensson (KD) petar förstanamnet Ella Bohlin och Anna-Maria Corazza Bildt tar plats bland Moderaternas förstanamn.

David
0

#4. Håller med dig! Flört

Jepp, så blev det. Alf Svensson och Anna-Maria Corazza Bildt blev de stora vinnarna bland personkryssarna. Så de har 5 år i Europa att se fram emot.

// David

blombuketten
0

…….och jag håller inte med. Tycker det känns fint att det gick lite si så där både för M och S. En liten näsknäpp att fundera över för båda partier. Samtidigt känns det bra att människor faktiskt är intresserade av miljö och integritet.

WiktZac
0

Ett val till EU är så pass personbaserat att man kanske skulle gå över till ett rakt personval i fortsättninge, d v s den som får flest kryss kommer in - oavsett vad partiet säger?

En intressant tanke att fundera på är det i alla fall. Det är så pass stor skillnad på den övergripande politik som måste drivas inom EU och den nationella med betydligt fler detaljfrågor hemma.

//Zac

Ida
0

Intressanta och bra synpunkter från både #6 och #7. Jag håller med er.

Hennum
0

några jag pratat med tyckte att man skulle basera detta valet på riksdagsvalet. att man skulle använda sig av samma resultat och skippa det här valet helt. De kände sig inte alls engagerade av detta och tyckte att det är skit samma och hade struntat i att rösta. De ansåg att har man röstat på ett parti innan så tycker man ju samma nu, och det är ju ingen skillnad på partierna när de handlar om riksdan och om eu. Det är läskigt tycker jag att folk inte röstar. Om inte folk röstar så är ju demokratin ganska verkningslös.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan