Bra initiativ New York!
New York visar igen att de är strået vassare än oss i Sverige när det gäller att fatta beslut kring vissa viktiga hälsofrågor.
Nu har stadens borgmästare Michael Bloomberg gjort klart att alla transfetter som förekommer i maten i stadens 24.000 restauranger kommer att förbjudas. Min gissning är att det inte kommer dröja länge förrän vi får samma beslut här hemma i Sverige.
Personligen har jag redan slutat äta på MacDonalds efter ett osympatiskt svar från Sverigeledningen som inte kunde ge en vettig förklaring till varför man inte valt att ta bort transfetterna från sin mat här.
Mvh // Staffan
ps. Michael Bloomberg var även drivande kraft bakom rökförbudet som efter alla protester visat vara en stor framgång för folkhälsan. Bra insatser så här långt mao.

Det lär komma även på Mac Donalds och andra snabbmatsrestauranger. Bra att NY tar initiativet. De är så stora att många bara blir tvungna att genomföra det och då kommer även internationella kedjor att göra lika dant över världen. Tar väl sin tid men det kommer nog Sverige är ju inte känt för att ligga i täten på sådant här även om vissa av våra politiker alltid säger att vi är längst fram. Ta rökningen, inte var vi bland de första att avskaffa det på restaurnager heller. Dock inte sist men absolut inte först
Har för mig att Danmark har haft transfettsförbud ett tag, vilket Mc Donalds tvingats rätta sig efter för att kuna bedriva sin verksamhet där.
Vissa förbud är faktiskt bra. Själv ser jag gärna att transfetterna försvinner ur de produkter de gömmer sig i. Förvånansvärt många produkter innehåller tyvärr detta otyg.
Ja, USA är bra på mycket och detta var ett mycket bra inititativ.
Bort med alla äckliga transfetter nu! Jag blir paranoid av att gå och kika på alla förpackningar… När det man minst anar visar sig innehålla sånt här otyg är det bäst att vara på sin vakt.