Politik iFokus

Politik

Etikettideologi
Läst 2192 ggr
Lisbeth
0

Valfrihet????

Räntan kommer att höjas troligtvis redan på fredag med dyrare bostadslån som följd.

Nu vill regeringen omvandla hyresrätter till bostadsrätter. ALLA vill bo i villa eller bostadsrätt enligt dem. Det vill man för att människan egentligen vill äga sin bostad?!  Men stämmer det verkligen?

Vill ALLA dra på sig dyra räntelån för att köpa sina bostäder? Vill ALLA ha några lån överhuvudtaget? Är man rik ju mer skulder man har eller är det kanske så att det är precis tvärtom?

Konsumtionen ökar och ökar samtidigt som miljön försämras. De flesta är överens om att vi nu bör prioritera vår miljö. Samtidigt så har vi en regering som vill motsatsen genom sitt sätt att resonera kring ägande. Människor tar dyra konsumtionslån och hamnar ofta hos kronofogden. Ska regeringen bidra till att fler förmodligen hamnar där genom sitt sätt att tänka att du är vad du äger?

Varför tas det så mycket för givet? Ska detta kallas valfrihet?

Ska människor som av OLIKA anledning INTE vill köpa sina bostäder eller ta lån behöva förlita sig till sina grannar som kan styra och ställa som de vill? Hur är det tänkt?

Har ni några synpunkter eller åsikter kring detta?

//Lisbeth

precis
0

Klart det finns valfrihet! :) ALLA måste inte bo på samma ställe!
Det finns massor av lediga hyresrätter några mil bort från Sthlm. I vissa kommuner rivs det lägenhetshus för att det finns överskott.
Och bostadsrätter och villor är mycket billigare utanför storstadsområdena. 120 kvm i eget hus på egen tomt för samma eller lägre pris som det är på en sunkig etta på 18kvm?
Valet är enkelt tycker jag.

Lisbeth
0

# 1 Men det är väl inte bara i Stockholm som hyresrätter skall omvandlas…..

AktieTrader
0

#0, #1 Inget säger att hyresrätter SKALL omvandlas? De har RÄTT att göra det.

Vad säger du om Finnland? Där är det mycket ovanligt att hyra en lägenhet. I stort sett alla äger sitt boende. Stackars finnar!!

Lisbeth
0

# 3 Ja om det är som du säger att det inte finns någon valmöjlighet, stackars finnar!!!  Förvånad Men jag känner några från Finland personligen här i Sverige som bor i hyresrätt och trivs! Så hav förtröstan Aktie Trader! Var inte ledsen.

Terrierlina
0

Som #3 säger, man måste ju inte köpa, men alla skall erbjudas den möjligheten. Det är väl jättebra!

Lisbeth
0

# 5 Det är möjligt att det är jättebra. Frågan är väl hur de som inte har råd eller de som av annan anledning inte köper sin bostad kommer att uppleva det hela. Jag menar hur blir de bemötta av de som köpt sina lägenheter? Det blir väl ändå de som sätter upp reglerna. Jag är rädd för att hyresrätter kommer att ses som ett andra klassens boende, och det är väldigt synd i så fall anser jag.

I min kommun så är det väldigt blandat. Det finns hyresrätter, bostadsrätter, villor, kollektivhus. Så hoppas jag att det får förbli.

Jag hörde däremot om ett förslag att man sänker hyran och mellanskillnaden går till "lånet" dvs man slipper vanliga lån. Det tycker jag låter bra! Det skulle möjligtvis kunna gynna alla. Jag är inte mot förändringar men det ska vara rättvisa förändringar som inte bara gynnar en del. 

Tydligen så ska speciella regler gälla för muslimer eftersom de inte vill ta lån till ränta. Men det tycker jag är att diskriminera andra grupper. Det finns andra grupper som inte heller vill ha räntelån!

CarlS
0

"Tydligen så ska speciella regler gälla för muslimer eftersom de inte vill ta lån till ränta. Men det tycker jag är att diskriminera andra grupper. Det finns andra grupper som inte heller vill ha räntelån!"

Skämtar du med oss Lisbeth? Skulle muslimer ha egna regler vad det gäller räntelån?. Det är i så fall alldeles åt h*e!

//CarlS

Christina
0

Enligt Islam är räntor på lån och likaså räntor på sparande emot lagen. Folksam har nischat in sig på denna kategori. Läs här

Terrierlina
0

Om jag blir muslim, tror ni jag slipper betala räntan då?? Flört

Ida
0

I din rubrik väljer du att ifrågasätta valfriheten Lisbeth och möjligheten att köpa sin bostad är mer valfrihet än vad man har om möjligheten inte finns.

Det kräver ett majoritetsbeslut oftast (2/3) i ett hyreshus för att en försäljning skall komma tillstånd. Det är ju dessutom ett demokratiskt beslut, är inte det bra?? Det bevisar att majoriteten vill äga sitt boende och de som inte vill blir ju knappast utkastade. "Rättvisare" än så kan det inte bli.

Lisbeth
0

# 10 Nej så sant så, de blir inte utkastade. Men de får helt rätta sig efter majoriteten och det känns säkert "rättvist" om man hör till majoriteten.

# 7 Nej jag skämtar inte Carl jag hörde på TV att speciella regler ska gälla för just muslimer om man vill köpa sin bostad, åtminstonde var det på förslag.

Det lustiga tycker jag är att det även i bibeln står så här:

I den judiska lagen, förbjuds de rätttroende ockra: Lånar du penningar åt någon fattig hos dig bland mitt folk, så skall du icke handla mot honom som en ockrare: I skolen icke pålägga honom någon ränta ( 2 Mos 22:25)

Tydligen så kan muslimerna sin Koranen  bättre än de kristna kan Bibeln!  man väljer vilka delar som man vill ta till sig. Jag tänker inte bara på räntan utan även på synen bland en del kristna på de   homosexuella och äktenskap. Det är tydligen lättare att ta till sig än det här med räntan……

Ida
0

Ordet "Rättvisa" är ett mycket komplext begrepp. Är rättvisa att dela lika, att störst får mest, eller att den som syns och hörs mest får bestämma?

Att rätta sig efter majoriteten är demokratins baksida. Det finns alltid en minoritet som helst skulle vilja ha det annorlunda. Jämför det med alla år av s-styre i Sverige, där övriga fick rätta sig efter s-politikers regler, skattesatser och lagstiftning.

Det är precis samma sak, förutom att man då inte kunde avstå genom att välja något annat.

Lisbeth
0

# 12 Jag håller med dig Skogskatten s-styret i Sverige är precis samma sak, de övriga fick rätta sig efter s- politikers regler…

Men till skillnad från dig så anser jag att klyftorna ökar ännu mer nu med m och alliansens politik än med s.

CarlS
0

Vem föreslog det kan man ju undra…? synd att man missade det programmet. Ledsen

//CarlS

Lisbeth
0

# 14 Jag kommer inte ihåg vilket program det var. Det var nog på nyheterna jag tittar inte så mycket på TV. Men jag hajade till registrerade och tänkte som så, det är just sånt här som kan skapa rasism och upplevas som orättvist.

Christina
0

Det är väl utmärkt att Folksam - se #8 - och några banker anpassar tjänster så att de passar den växande muslimska gruppen. Det finns räntor och räntor - sparande kan investeras i kooperativa sparkassor för bostadsbyggande - ex.vis som tanken bakom HSB och SKB hos oss.

Lisbeth
0

# 16 Jag håller med dig Christina det är utmärkt! De följer Koranen….

Att kristna kanske inte lyssnar till just den biten kan knappast muslimerna lastas för. De lastas för mycket ändå.

Det jag är emot är att man alltid ska välja ut vissa grupper vad det än gäller. Det skapar enligt min mening åtskildhet och separation som i sin tur kan skapa rasism istället för gemenskap mellan olika grupper. Men där spelar min tro in och vi har alla olika tro.

AndersE
0

Märklig sträng…

Lisbeth - valfrihet är då man väljer själv. En regering som bestämmer åt folk är motsatsen till valfrihet…

Om många människor verkligen vill bo i hyresrätter så skapas det en attraktiv marknad för den som vill bygga hyresrätter. Ju mindre regeringen lägger sig i denna process desto snabbare kommer det att ske.

Lisbeth
0

# 18  Anders, ja det är märkligt….

Den borgerliga regeringens nya beslut att stoppa stadsbidragen till nybyggnation av hyresrätter har fått konsekvenser. Det stoppar upp byggandet av nya hyresrätter.

Så regeringen lägger sig inte i?

AktieTrader
0

Vad jag har förstått så var det förra regeringen som stoppade de stadsbidragen och den nya regeringen lät det beslutet stå kvar. Så rikta den ilskan åt rätt håll.

AndersE
0

#20 ;-)

#19 Jag tycker det är bra att ta bort så mycket bidrag som möjligt, och istället sänka skatten.

Ett bidrag till att bygga hyresbidrag får jag ju bara del av om jag vill bo i hyresrätt. Sänkt skatt betyder att jag kan använda pengarna till vad jag vill.

Det är valfrihet!

Lisbeth
0

# 20 Så har inte jag förstått det.

http://www.sr.se/cgi-bin/vastmanland/nyheter/amnessida.asp?programID=112&Nyheter=1&grupp=2959&artikel=1026809

# 21 Jag delar inte din uppfattning om vad valfrihet innebär.