Politik iFokus

Politik

Etikettföretagande
Läst 1642 ggr
zzaga
0

Skitregering

Här kommer en massa gnäll.

Den borgliga regeringen gick till val på att alla skulle jobba, man straffar de som inte har jobb, ser till att det blir dyrare att organisera sig i fackföreningar sammtidigt som man vill sänka lönerna. Sammtidigt säger man att "OH, det är SÅ viktigt med småföregag." Att man ska främja småföretagar kulturen , göra det lättare att starta eget.

Jag sökte startaeget bidra för lite sedan och fick avslag. Nej, inte för att affärside'n är dålig , inte för att det inte skulle gå ihop sig (efter ett par månader) , utan för att regeringen har frusit alla startaegetbidra.

Veckan efter avslaget hör jag på nyheterna hur någon undersökning kommit fram till att det finns aldeles för lite kvinliga föregagare i Sverige och att regeringen ska satsa stora pengar på att få fler kvinnor att starta eget.  VART? VART ÄR PENGARNA? VART ÄR DET ENORMA STÖDET?

Nu sitter säkert någon där ut och tycker att: ja men är idén så himla bra så kan du ju start ändå. Visst, men med en föräldrarpenning på 65:- om dagen  fins väldigt få medel att tillgå ifrån start. Jag är keramiker och hade verkligen behövt de här fem månaderna att utveckla ett varusortiment, men nu går det inte.

Resultatet bli förmodligen att jag får gå arbetslös eller bli satt i arbete hos den lokala plasdetalaljstillverkaren för samma ersättning som arbetslös . Väldigt bra för plasttillverkaren, eller hur?

SKITREGERING!

Så nu har jag gnällt färdigt:D

altavista
0

Jag har sett bra många som startade med strtaeget-bidrag - och efter ett år lades "projektet" ner.

Det visade sig att det bar inte.
Jag vet inte hur är det i keramiker-branschen, men om jag tittar omkring: det finns två keramikerverksatd som lades ner för det finns alldeles för många.

Det är inte alls att jag vill påskina att just din verska´ inte skulle gått.
Det vet jag inte.
Men dessa två s.k. väletablerade bar inte för de var för många.
Fast den ena hade t o m startat ett café och tagit emot bussresenärer - du vet, såna som åker runt till olika ställen typ dagsutflykt.

Men inte bara keramiker som det finns - kanske - fär många av, utan t ex klädesbutiker.
Frisörer
Pizzerior
och nu på senare tid inredningsdesigner som stajlar bostäder som säljes.

AndersE
0

#0 Kan du inte finansiera starten med banklån?

Ida
0

Jag säger som AndersE: ett banklån kan väl hjälpa till i uppstarten?

De allra flesta som startar eget i Sverige får INTE eller är ens berättigade starta eget bidrag. Det är klart att det kan vara en bra lösning som sista utväg - men bör inte sättas i system. Alla har inte rätt till detta och därmed blir det en skev fördelning.

Har du en bra affärsidé får du helt säkert ett lån av banken.

precis
0

enligt min kontakt på AF Gävle så ska inte starta-eget-bidragen förändras. det kanske bara är din lokala avdelning som är extremt försiktig med att lova något, om de är osäkra på vad som verkligen kommer ändras efter nyår.
försök igen i januari! du är ju duktig!
säljer du nåt via nätet? blocket/ebay?
du kanske kan öka i liten försiktig skala?
leta också upp ditt lokala Jobs&Society/Nyföretagarcentrum: www.nyforetagarcentrum.se

zzaga
0

Altavista

Hur vida det fins för många keramiker vet jag inte. Och som jag sa. Arbetsförmedlingen och de oberoende konsulterna som de anlitar tyckte att företagside'n var jättebra. Det är alltså inte arbetsförmedlingen utan REGERINGEN som sagt nej.

AndersE och Skogskatten

Nej jag får inga banklån. Jag har ingen fast inkomst , inget fast jobb och inga sparade pengar. Om jag så hade uppfunnit en telepotör gjord av dasspapper hade jag inte fått något banklån.

Hur vida andra får eller inte får är ju orelevant med tanke på vad den här regeringen SÄGER sig stå för.

Precis

Jag vet inte vad de har för regler här nere, eller om det har vissa kvoter som de måste fylla eller så.  Tack för berömmet. Problemet nu är att jag inte hinner göra några saker. Med ett startaeget bidrag hade jag kunnat starta mitt företag nu. Nu vet jag inte ens om det kommer att gå.

CarlS
0

zzaga

Banklån är lätt att få, allt du behöver är förmögna föräldrar, eget stort sparat kapital, eget hus eller gods, skog eller fädernärvt lantbruk, goa rika vänner som kan gå i borgen för dig.

Annars kan du glömma det. Då är enda sättet att få loss pengar från banken att gå dit efter stängningstid..:)

Har du hört med ALMI? Där kan du få låna…om du har fått låna av din bank….Fundersam

//Carls

altavista
0

zzaga: det är kanske inget fel på din affärsidé, men om banken inte vill låna för att du ska kunna förverkliga din idé, då är de in te säkra att den ska bära.

Som sagt, det är många av dem som fått atrtaeget bidrag och när bidragspengarna är slut då är affärsidén inte bärande längre.

Det är en hård värld att försörja sig på eget företag. En keramikverkstad blir knappast lönsam efter ett halvt år, för startaeget bidraget gäller ett halvt år, eller hur?

Dessutom du bör ha en hel del investeringar också, jag kan inte förstå att startaeget bidrag skulle täcka alla dina investeringar.
Däremot om du redan har t ex en iugn eller något annat, då borde du kunna låna pengar på banken.

Kan du inte börja skaffa lite inventarier först (alltså såna saker som höjer värdet på din tilltänkta firma, och sen gå till banken, eller för den delen ALMI eller Nyföretagarcentrum och låna.

Kanske du skulle lättare få startaeget bidrag också?

Eller om du kan börja som hobbyverksamhet? de kan inte dra in på din A-kassa för hobbyverksamhet sorterar inte under vinstgivande företag, men du kan bygga upp lite kundkrets. Du kan själv se också om din idé verkligen lönar sig?

Du jobbar inte svart ur skattesynpunkt och du kan dra av din kostnader/investeringar.

zzaga
0

Carl s

Ja.. det där rådet om att gå dit efter stängingsdax låter ju inte helt fel.. det eller en fet lott;)

Jo, jag vet att almi ger lån. Men jag vill inte låna för att köpa tid ,som det i det här fallet handlar om. Jag har fått lära mig att vara MYCKET restrektiv mot lån. Om man tjänar så lite som jag gör tar det en halv livstid att betala tillbaka även ett myckt litet lån.

Altavista

Jag har inte frågat någon bank om de vill låna ut pengar till mig och tänker inte göra det heller. Jag må vara fattig, men jag tänker inte sätta mig i skuld också.

Här nere i sydöstra skåne lever fortfarande 95% av företagen ett år efter de fått startaegetbidragen. en ganska bra siffra skulle jag vilja säga.

Jag kommer inte enbart att driva en keramikverkstad utan har även bed och breakfast verksamhet inräknad i budgeten. Så jo, det kommer att gå runt redan efter ett halvår.

Jag har redan köpt all jag behöver i inventarier.

Det handlar inte om hur mycket inventarier jag har för att få startaegetbidrag. Det är REGERINGEN som har låst ALLA startaegetbidrag, inte arbetsförmedlingen. Det är alltså människor som inte vet någonting om mig, min företagside eller liknande som har beslutat om att jag inte ska få fortsätta. Politiker alltså.

Jag kör det redan som en hobbyverksamhet. Men jag kan inte jobba så många timmar med det som jag skulle behöva eftersom jag måste söka jobb.

precis
0

har du kollat med nyföretagarcentrum som jag länkade till nånstans ovan???
förutom rena pengar så har de mentorprogram och annat för att just kvinnor ska få hjälp o support skräddarsytt.

Ärligt talat, jobbsökande tar väl max 20 minuter om man gör det till en rutin varje morgon? :)
bläddra igenom nya annonser på platsbanken och i lokala tidningarnas websidor och mejla cv till 3-4 annonser… :) …mer tid tar det inte för mig i.a.f. :)

Ida
0

#8 Det verkar ganska instabilt tycker jag om allt står och faller med ett starta eget-bidrag. Det säkert bra att den möjligheten funnits, men det kostar väl mer än det smakar och är därmed borttaget.

Undersök åtminstone de andra alternativen, det kanske visar sig finnas andra bra lösningar som utvecklar sig till en toppenverksamhet framöver! :)

zzaga
0

Precis

Jag har inte hunnit kolla länkarna ännu. Men jag fick en kontakperson hos kommunen som jag ska tala med. Här i min kommun fins inget nyföretarecentrum.

Jo, men jobb som jag söker brukar inte vara ute på annons , utan man får leta sig fram till dom.

Skogskatten

Allt står och faller inte med startaegetbidraget. MEN om det var osäkert innan blir det ÄNNU mer osäkert nu, eller hur? Det är inte helt borttaget men de ska väl göra någon utredning eller nått annat som kostar pengar innan de kan besluta att det faktiskt ÄR bra.

Ida
0

#11 Säga vad man vill om den här regeringen, men de är i alla fall emot byråkrati mer än någon annan och kommer troligen spara in på det också.

Det är viktigt att sådana här insatser faktiskt hjälper och att det inte blir ett halvhjärtat försök för att slippa söka jobb. Det innebär dock att sådana som Du som faktiskt skulle kunna göra något bra utav det tyvärr hamnar i kläm… :(

zzaga
0

12

Ja men med siffror på 95% så tycker jag att det hjälper i alla fall.

Ida
0

#13 95% vadå?

zzaga
0

95% af alls som får startagegetbidrag här i sydöstra skåne är fortfarande igång efter ett år. Det tycker jag är ganska så bra siffror.

precis
0

det skulle också vara intressant att få en siffra på hur många ensamföretagare eller starta-eget-bidragare som anställt en person eller anlitar en underleverantör som anställt… (jag ska iväg och leta på ams nu)

altavista
0

ojdå, jag hittar inte mitt efet inlägg, antagligen hamnat fel:

zzaga: varför börjar du inte med din affärsidé som hobbyverksamhet?
Du kan behålla din a-kassa eftersom den saknar vinstsyfte, ingen kan säga att du driver ett företag.

Du kan ändå dra av dina kostnader som är ändå ganska höga vid starten.

Du kan också pröva på och sen utvärdera din affärsidé. Det hade varit lättare också att få lån sen, särskilt om du har redan lite inventarier.