Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 1060 ggr
Staffan
0

"Sparka på dom som ligger"

I varje debatt där Göran Persson var med under den gångna valkampanjen körde han flera gånger med uttrycket "sparka på dom som redan ligger".

Det märks att budskapet gick hem bland de som inte är så uppmärksamma på när de blir styrda uppifrån, med medel närmast kan liknas vid indoktrinering. Numera läser jag de orden överallt, även så här på politiksajten.

"Sparka på dom som redan ligger"…

// staffan

jen
0

Det märks att budskapet gick hem bland de som inte är så uppmärksamma på när de blir styrda uppifrån

så du tror alltså att bara för att man uttrycker sig lika, så har man ingen egen bedömningsförmåga?

Ida
0

#1 Varför använder man inte den då? ;)

jen
0

#2 jag gör det iallafall. Men jag kan inte svara för andra, samtidigt som jag heller inte tror att andra inte  har egen förmåga att uttrycka sig

Therese_84
0

#0 "Sparka på dom som ligger"… är ju bara ett uttryck. Visste inte att Göran Persson hade patent på det. Skrattande

Tycker det är underligt att du påstår att de som använder sig av uttrycket är styrda uppifrån.                                                     Om jag läser rätt mellan raderna, menar du de människor som inte är för alliansen eftersom det oftast är de som använder uttrycket här på sajten. Skulle de inte vara lika uppmärksamma?         

Är inte de som röstade på alliansen i så fall också styrda uppifrån? Ni mässar ju deras budskap här hela tiden, "det ska löna sig att arbeta".

Staffan
0

Absolut inte!! Det är en helt annan sak!!

Flört Flört Flört

jen
0

#4 jag tänkte faktiskt på samma sak…

vem har patent på uttrycket "det ska löna sig att arbeta".???

CarlS
0

Vi kan ju skapa ett nytt uttryck här på ifokus: "Det ska löna sig att arbeta så sparka på dem som redan ligger så de inte kan resa sig upp och ta våra jobb!" :)

För att undvika missförstånd: Jag skojar förstås bara!

//CarlS

Bertil
0

????….eller sparka på de som ligger så att de vaknar upp och hjälper till…i den mån som det är möjligt, givetvis

mvh
Bertil

CarlS
0

"Eller sparka på dem som redan har det gött så att de hjälper dem som ligger"? Glad

Staffan
0

CarlS 

Du menar förstås "sparka på dom nästan arbetar ihjäl sig så att de ökar takten så att våra allra lataste medborgare ska slippa resa sig från soffan där de ligger och tycker synd om sig själva"?

eller kanske kort och gott

"sparka på dom som ligger i soffan"…?

Glad

// staffan

CarlS
0

Eller "Sparka ihjäl dem som nästan arbetar ihjäl sig så blir de lataste tvunga att jobba" :)

//CarlS

Lisbeth
0

Varför inte sparka på alla som vill sparka på någon, dvs ALLA Skrattande

CarlS
0

Du har en poäng där Lisbeth!

Tror jag sparkar ut mig själv och mina inlägg här härifrån nu innan jag blir utsparkad! :)

AndersE
0

Det som man missar med uttrycket "sparka på den som ligger" är att det är avsett för att beskriva den som ligger ner och inte orkar resa sig. Jag uppfattar inte att alliansens politik är sådan.

Båda sidor missar lätt att det finns stora nyanser. För mig behövs det säkert några småsparkar på den som lagt sig på soffan av lathet, men det viktigaste är ju inte att sparka - utan att locka.

Jag tror människan av naturen är rätt lat. Det behövs motivation för att arbeta. Jag går knappast ut och arbetar i trädgården om jag är förkyld, det regnar och blåser halv storm.

Men jag har gjort det - en gång när det läckte in i mina föräldrars tak. Jag var uppe och klättrade på taket - det regnade småspik och jag var rejält förkyld. Men det kändes helt OK - det fanns ju en stark motivation för det jag gjorde och jag var stolt och nöjd efteråt.

Det är ju inte konstigare än så. Att arbeta innebär att man får försaka mycket annat, det innebär att man får nya kostnader, och det är "jobbigt". Alltså måste man skapa motivation - och den enklaste och viktigaste är den ekonomiska!

Faxlin
0

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AndersE
0

#15 Jag kanske ser nyanser? Prova ska du se - det är uppfriskande!

Då kommer du t.ex att upptäcka att bara för att du ser någon som är lat så betyder inte det att alla är lata. Du kommer också att upptäcka att det finns människor som har samma sjukdom men som beter sig olika - en del människor jobbar ändå, andra stannar hemma.

Världen är spännande, och högst varierad. Ge den en chans så ska du se hur spännande det kan bli!

Man kan också upptäcka att ytterst få människor rör sig i en krets - man har olika "kretsar". Kanske en kategori på jobbet, en annan i familjen, en tredje bland vänner, en fjärde i styrelsearbete osv.

Du har nog mycket att upptäcka Åsa!

precis
0

#16 :) nyanserna finns där, men det är många som är hemmablinda. jag känner många som jobbar och många arbetslösa.
nästan alla är lata då o då… varför gå över ån efter vatten? kan man få lite pengar utan att röra sig, så klart väljer några det.
man sjukskriver sig på måndag för att helgens fest "blev för rolig"?
åker till norge o jobbar svart på en byggarbetsplats el. fiskerenseri fast dom har akassa eller har sagt till läkarn att dom har whiplash/ont i ryggen/utbränd ?
Men det finns också dom som alltid är på jobbet, 80-100 timmar i veckan, aldrig gnäller, betalar massor i skatt o har skitkul.

Det börjar dyka upp massor av nya platsannonser, och risken är ju att de bara kommer gå till de mest energiska och genuint intresserade av att jobba. (Eller till låglöneländer för att LO-maffian vägrar vara flexibel) så de som ligger ner kommer inte hinna med / orka kliva upp o sätta igång. Men då är det individens fel o inte samhällets.

jen
0

det finns människor som har samma sjukdom men som beter sig olika - en del människor jobbar ändå, andra stannar hemma.

nu tycker jag att det svävas ut lite här…  Glöm inte att alla människor kan reagera väldigt olika fast de har samma diagnos… Vi är ju inga robotar. Fundersam

visst finns det en del som är mer lata än andra, men att tro att nästan alla sjuka fuskar är inte shysst.

jag och min kusin har fibromyalgi. Hon klarar inte ens att ta hand om sin familj och sitt hem vissa dagar, medans jag har kunnat gjort det mycket bättre än hon.

ska hon straffas och misstros?? hon kommer absolut inte bli friskare av det.Hon mår redan tillräckligt dåligt av att veta att hon inte "duger till"

själv ska jag börja arbetsträna snart….

AndersE
0

#18 "visst finns det en del som är mer lata än andra, men att tro att nästan alla sjuka fuskar är inte shysst."

Jag tror inte att "nästan alla sjuka fuskar". Vem har redovisat den åsikten här?

Däremot tror jag att väldigt många av de som är sjukskrivna och förtidspensionerade skulle kunna sköta ett arbete - åtminstone på deltid. Att de inte gör det handlar nog inte mycket om lathet…

Ida
0

#18 Det är fortfarande ingen som påstått att "nästan alla sjuka fuskar". Poängen är att folks moral och självömkan ser mycket olika ut, vilket leder till att vissa är känsligare än andra. Jag vet många som inte har haft en sjukdag på åtta år för att de anser sig kunna jobba trots att näsan rinner lite eller man har lite ont i huvudet. Andra letar efter krämpor för att kunna stanna hemma från jobbet några dagar i månaden. Detta är en oerhört stor förlust samhällsekonomiskt, men beror antagligen på att man inte har tillräckligt kul eller känner sig tillräckligt behövd på jobbet.

Bara för att jag tar upp detta exempel innebär inte det att ALLA anställda i Sverige beter sig på det här sättet, men det förutsätter jag att ni förstår.

Staffan
0

LOL!

Tittade nyss in på namninsamlingen "Rör inte min a-kassa" och gissa vilken som är den vanliga kommentaren där…

>> http://www.namninsamling.com/site/list.asp?id=1113

Glad

// staffan

Lisbeth
0

Endast 5% av 3000 tillfrågade småföretagare vill anställa långtidsarbetslösa så jag förstår att de säger att de vill ha ett jobb! Har de så stor chans till ett nytt arbete….:( 

Därför så skulle jag vilja ha ett rakt svar på en rak fråga! Hur f..an ska de få ett jobb? Krävs det inte att någon vill anställa?

Inga konstiga argument alls, utan väldigt mänskliga anser jag. Speciellt "sparka fuskarna i partiet var bra"!!!

Ida
0

Vänta och se kära Lisbeth och du kommer att upptäcka att arbetslösheten sjunker de närmsta åren. Men då är det väl något fel på det? Då har väl folk fått ta låglönejobb eller så är konjunkturen fortsatt bra? Det kan ju INTE vara så att Alliansen faktiskt har ett bra recept för att sätta folk i arbete! Ni kommer aldrig bli nöjda, oavsett vad de åstadkommer, men nu får ni i alla fall skrika i fyra år innan utvärdering av hela svenska folket görs och den nya domen kommer….

Ida
0

Dubbelt…. :/

Lisbeth
0

# 23 Det var ett rakt svar! ;)

Ida
0

#25 :)

Jag vet att jag själv klagade som attan när det var s-styre och skulle ojat mig hejvilt om det fortsatt vore så idag. Det främjar enbart debatten - och det är bra! :)

precis
0

LO-wanja gnällde igår om att de elaka moderaterna och företagen kommer tvinga folk att ta skitjobb till lägre löner :)
Ja? såvaddå? nån måste ju göra jobbet, eller?
Vi kan inte sluta städa för att det är sämre betalt…
Vi kan ju inte ge städarna löner i nivå med politiker eller fackpampar… ;) Fackföreningsrörelsen har i 60-70 år arbetat med att tvinga upp löneläget till ett av de högsta i världen och därmed även priserna i butikerna (och på boendet i storstockholmsregionen)
Självförvållat helt enkelt

Staffan
0

#27 Bra inlägg!

// staffan

zzaga
0

Redan nu finns det ju massa jobb som ingen vill ha. Jag kan inte se att det skulle vara den nya regeringens förtjänst.

precis
0

#29 nu kanske du skriver om olika saker? jag är osäker åt vilket håll du syftar…
Det den nya regeringen gjort är inte så mycket än så länge, mer än att de genom att komma till makten signalerar till våra företagsägare och ledare att det just är maktskifte och att det kommer bli förändringar i politiken och hur det kommer beslutas/prioriteras i 3,5 år framöver.
Det är det som gör att företagen kommer anställa…

Att det finns jobb som ingen vill ha - har alltid förekommit i mer eller mindre omfattning - beror mest på att arbetslösa är kräsna eller tröga att flytta på från en ort till en annan.

jen
0

#29 skulle precis skriva detsamma som du.