Hur var det nu?
Hmm. Före valet deklarerade Reinfeldt att man inte ska sälja ut akutsjukhusen. I flera debatter med Persson var han enligt min mening dryg och menade att Persson ljög då han påstod detta.
Nu säger Göran Hägglund precis raka motsatsen och Reinfeldt är märkbart tyst. Alliansen ska väl ändå var överens i en så stor fråga?
Är han en svag stadsminister eller bara en lögnhals? Eller är han toppen? 

Jag har väldigt svårt att tänka mig att Göran Hägglund kan gå iväg och göra något sådant utan stadsministerns godkännande. Alltså är Rainfelt en lögnare.
Men det var väl ändå ingen som på allvar trodde på det Rainfelt sa om att de inte skulle sälja? Själv ser jag en gigantiskt stor exekutivauktion frammför mig där alla är välkommna att köpa det som köpas kan.

Hehe, ni är roliga. Efter sossarnas sammanslagning av KS och Huddinge sjukhus fungerar ju vården i Stockholm ännu sämre än den gjorde tidigare. Man trodde inte att det var möjligt men man ska aldrig underskatta vad sossarna kan ställa till med…
// staffan
# 2 Fast nu så var det ju inte riktigt det som det hela handlar om frågan är ju vill vi ha en lögnhals till stadsminister som påstår att det är andra som ljuger.
Vad ljuger han om nästa gång??? Kanske något som inte riktigt faller er i smaken? Det här handlar ju om trovärdighet.
Fredrik Reinfeldt i SVT:S "Duellen" mot Göran Persson 2006-09-10
"Vi vill inte sälja akutsjukhus som du påstod i en tidigare debatt. Vi har inte det förslaget och jag är glad att du gav mig möjligheten att ge det beskedet här ikväll."
Regeringen har inga fasta principer gällande ägande utan anser att man bör använda sig av det bästa alternativet, vilket även innefattar privat vård. Det är enbart dumt att i trogen vänster-anda utesluta alla andra alternativ än de "kollektiva" bara för att man bestämt sig för att det ska vara så. Totalt oflexibelt.
Jag anser inte att statsministern som ni påstår ljugit i denna fråga!
# 4 

Ja ,för allt blir bättre om det drivs privat. Titta bara på posten! Den fungerar ju "jättebra".
#6 Det har jag inte sagt, men det bör finnas som alternativ. Konkurrens främjar dock pris och kvalitet och det är tyvärr något man principiellt är emot som vänsterpartist tex.

7
Om man lovar att man inte ska göra något och sedan gör det ändå. Ljuger man inte då?
#8 Jo.
Men vad jag tror att ni syftar på är debatten om att våra akutsjukhus "skulle hamna på börsen". Att privata entreprenörer sköter exempelvis en akutavdelning gör säkerligen enbart vården mer effektiv. Vem vill sitta 8-9 timmar på en akutmottagning och vänta? Hur effektivt är det att ansvariga sjuksköterskor etc tillbringar en stor del av sin tid med att fara runt olika delar av Stockholm bara för att KS och Huddinge skulle "effektiviseras"?
Man behöver inte stirra sig blind på ägandeförhållandet, det är bättre att analysera vad som blir mest effektivt för Landstingen och framförallt vad som blir bäst för patienterna.
#6 Posten var väl ändå ett dåligt exempel. Vi privatpersoner skickar ju ingen post längre, och har ju internetbank istället för att köa m räkningarna, så deras verksamhetsgrund minskade ju drastiskt…
Vi blir ju fortfarande sjuka med jämna mellanrum…

Det var ju inte det det handlade om. Det handlade om hur vida Reinfelt ljög eller inte.
Rainfelt sa att en borgligregering INTE skulle sälja ut sjukhusen. Nu är de på väg att göra så. Alltså , ljuger han.
# 11 Just det! Han har ljugit han borde be det svenska folket om ursäkt! Det kan DELVIS ha påverkat valresultatet.

10
Det är väldigt många äldre som INTE använder internet. De vet helt enkelt inte hur man gör. Hur gör man om man inte har råd att betala för en dator och internetuppkoppling?
Det hade också varit väldigt trevlig att faktiskt KUNNA skicka brev och paket.
#13 sorry att det blir lite utanför ämnet ibland…
Jag startar en ny tråd om Posten i 04.Offentlig förvaltning
#8 Fråga Annika Billström.
#13 Vem hindrar dig från att skicka post och paket?!
Det är väl dessutom rätt stor skillnad på helt privata kostnadsbelagda sjukhus och privata sjukhus som fortfarande är kopplade till Försäkringskassan.
Det är inte så många som gnäller på S:t Göran eller Sofiahemmet. Men dom är ju privata. Vår vårdmottagning i Björkhagen är också privat fick jag reda på. Det enda sättet det påverkat oss är att det är lätt att få tid och att läkarna till och med ringer några dagar senare för att kolla att man mår bra.
Men ni kankse föredrar sönderstressad sjukhuspersonal som inte hinner göra sitt jobb?
Jag tycker det är en bra lösning med privata sjukhus, men kopplade till F-kassan.
Sedan är det ju löjligt att kalla (M) för lögnare när man varit nöjd med en (S)-regering i 12 år. Dubbelmoral?
Mvh // Johan
Btw: handlar den här tråden om lögnare eller om privata sjukhus?
Mvh // Johan
# 17 Är det mig du menar? Jag förmodar det eftersom jag startat tråden:) Jag har dubbelmoral i en del frågor precis som de flesta andra människor.
Jag ifrågasätter Reinfeldt och alliansen och jag anser mig inte ha dubbelmoral i just den här frågan eftersom jag inte röstat fram s utan miljöpartiet som egentligen varken vill höra till höger eller vänster. I dagsläget hör de mer till vänster eftersom man delar upp höger och vänster i politiken och miljöpartiet delar vänsterns åsikter i fler frågor än högerns.
Jag ser hellre Persson som stadsminister än Reinfeldt. Men jag har då INTE varit nöjd med en (S) regering som inte vill samarbeta.
Jag tycker inte att man ska ljuga det svenska folket rakt upp i ansiktet för att värva fler röster inför ett val och sedan bara tre månader efter valet göra precis tvärtom. Men ni får gärna tycka det!
För min del så handlar tråden om lögnare!!! Att man sedan väljer att prata bort det är knappast mitt fel:)
Hur var det nu? lovade alliansen sänkt bensinskatt som ett vallöfte ??? eller? :) ;) de kommer att höja den med 9 öre! :) ;)
för att det är "svåra prioriteringar" som inte "hanns med" i den "framstressade budgeten" :) ;) hehe
jag har ingen bil, så jag tycker det är bättre att den höjs än sänks, men det är ju lite komiskt…
#20 jag läste om det jag med idag =(
jag är inte glad över en ytterligare höjning….
moderaterna och Kristdemokraterna lovade att sänka skatten på bensin innan valet
Brutna vallöften är fruktansvärt trist. Lovar man något håller man det - annars ska man låta bli att lova.
Helkass!
(Även om jag kan tycka annorlunda i sakfrågan. Gärna privatisering av sjukvård, och hellre höjd bensinskatt än annan skatt.)
Jag håller också med om att det är värdelöst med brutna löften. Tyvärr har ju det blivit mer standard än undantag i valtider. Oavsett parti.
Jag reagerade mest på att man tog upp det som ett borgerligt problem. Tyvärr är ju det en blocköverskridande problem.
Mvh // Johan
Man ska nog skilja på vallöften och sådant som öppet diskuteras i debatt. Det är sak att ha en viss inställning, sträva mot ett visst mål, men politiken är full av kompromisser.
Varför vi diskuterar privat vård är ju för att utröna om detta var ett vallöfte eller ej, vad som egentligen sades och om "privatisering" är privat ledning av sjukhus bekostade av landstinget eller helt privata sjukhus. Jag anser som Johan att det är en väldigt stor skillnad mellan de båda sistnämnda alternativen - och det är där jag tror att missförståndet ligger.