Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 715 ggr
precis
0

Media-etik

BBC har nyss gått ut med namn på den misstänkte Ipswich-mördaren. De står på hans gräsmatta och sänder direktreportage ifrån hans hus, frågar ut grannar m.m.

Detta är helt oförklarligt! Det finns inget allmänintresse just nu av att veta exakt vem polisen misstänker/anhållit/arresterat. Tänk om han är oskyldig? Då har kanske media saboterat hela utredningen, eller i värsta fall orsakat "copy-cats" att utföra liknande dåd…

Om polisen har plockat in någon för förhör, dna-undersökningar osv, så har media (ännu en gång) direkt "dömt" och "hängt ut" honom (o hans eventuella familj), utan att vänta på rättegång.

Om det är den skyldige så är han ju i säkert förvar hos polisen och kan inte vålla fara för någon just nu, alltså bör man som "förr i tiden" hålla inne med identitet, tills en domstol utfärdat straff! (eller friat den misstänkte)

Jag tycker att det är bara när polisen desperat letar efter en person och behöver tips från allmänheten som man bör gå ut med signalement o ev. "fantomskiss" i media.

Ida
0

Jag håller med dig. Denna hetsjornalistik kan medföra att förvrängda minnesbilder etc hos vittnen och försvåra utredningen i allmänhet. Inte minst är det oerhört allvarligt att anklaga någon för att vara seriemördare om man är oskyldig. För närvarande har polisen gripit två personer och en av dessa har troligtvis utsatts för just detta. Inte så roligt för honom att sedan återgå till vardagen som ex presumtiv seriemördare.

precis
0

Ja, se på hur Ted Gärdestad mådde efter att ha blivit utpekad som misstänkt Palme-mördare t.ex.

Jag tycker att det blev ett tydligt straff för Otto Sjöberg i Persbrand-rättegången. Och förhoppningsvis kan det bli en liten ändring på redaktionerna på de svenska skvallerblaskorna.

Intressant att BBC själva tar upp storyn om att man anklagar dem för att ha hängt ut en misstänkt:
bbc.co.uk
och som vanligt säger chef.red att det var av allmänintresse att visa ansikte och namn och adress…???

Det är kanske inte värst för denna snubbe, utan han kanske har barn i skolan, eller syskon o syskonbarn… ? Och hur kan BBC avgöra det??? vad som är rätt/fel, intressant för allmänheten eller inte???

zzaga
0

Att "betitta" andra har vi nog alltid gjort. Förr i tiden hängde folk ut genom fönstren för att spana på grannarna eller spottade på folk i stupstocken. I brist på bättre så har vi nu skaffat oss en stupstock i form av media.

Här är ju väldigt lätt att själv visa vad man tycker. Vägra köp kvällspressen. Jag har inte köpt en kvällstidning på över tio år nu.

Ännu värre tycker jag det är när de hänger ut offer. Det är fruktansvärt att se någon som man känner som gått bort på löpsedlarna.

precis
0

#3 att gå till torget o titta på en hängning, häxbränning eller nån som sitter låst i stock är väl okej. man får väl anta att de blivit dömda i en rättvis rättegång m försvarsadvokat… eller? ;)

Ja, jag hatar när de lånar foton av den sörjande familjen och gör en "löpsedels-lik-vaka", ungefär som en martyr-bild… det är förj'ligt jobbigt… orsakar långt mer sörjande o lidande, när familjen o vännerna behöver omtanke och medmänsklighet…

jag har inte heller köpt en kvällstidning på en massa år, och går inte in på deras websidor heller…

zzaga
0

He he… ja det fick säkert en väldigt rättvis dom, speciellt häxorna;)

Ja… det går inte att beskriva hur det känns att se sin väns ansikte på en löpsedel med texten MÖRDAD!!! över.

precis
0

#5 synd att inte silbersky fanns på den tiden, eller vid inkvisitionen ;)

Lisbeth
0

# 4 5 Jag hoppas att ni får en hel drös med häxor efter er!;) Det finns ju många på iFokus!

Ja de fick säkert en rättvis dom när man band benen på dem och slängde dem i vattnet för att se om de flöt eller inte.

AndersE
0

#3 "Jag har inte köpt en kvällstidning på över tio år nu."

zzaga - HURRA, HURRA, HURRA!!!!

(Jag är nog uppe i över 20 år. Tänk om fler gjorde så…?)

zzaga
0

7 det var ett " ;) " efter… naturligtvis fick de ingen rättvis dom. Stackarna.

8 :) Ja visst hade det varit bra. Jag går heller aldrig in på deras hemsidor. Jag har nån kännsla av att de är fördummande… och man vill ju inte bli värre än man redan är;)

Kvällstidningar och "reality-tv" får de gärna slopa helt för min del.

AndersE
0

#9 zzaga, mmm jag undviker också hemsidorna!

Jag lyssnade på en otroligt fascinerande föredragshållare - Björn Uglem - för en tid sedan. Han beskrev just sin inställning till kvällstidningar. Och jag satt bara och nickade nöjt instämmande…

Usch, vad de förstör mycket!

precis
0

#7 det finns inga häxor Lisbeth! inte nu o inte då! ;) hehe

Kvällstidningsredaktioner och de flesta gigantiska företag som Wal-mart o.likn. jobbar efter så himla tveksamma metoder. De sitter och förutser och gissar vad vi konsumenter vill ha, och så tar de fram gigantiska mängder dynga och billigt skräp, och om de får ett par få köpare (som bara vill ha tag i tv-bilagan) så räknar de med att de "hade rätt" och det var detta som "allmänheten var intresserad av" och så fortsätter de i samma spår… och släpper lös fler hyenor som tar reda på allt robinson-robban gör…

och så gör de gigantiska reklamkampanjer för att öka intresset och "övertyga" konsumenterna om att det är rätt att välja dessa varor, och så slår de självklart på kostnaderna för reklamen och transporterna på prislappen… ;)

zzaga
0

9 och 10

Man känner sig lite maktlös när man bemöts med så mycket reklam som de överöser en med. Jag kan bli lite orolig över vilken otrolig makt de har. De gör folk arga på vissa saker, de får folk upprörda över vissa saker och de får folk avsatta genom att blåsa upp småsaker. Att täkna sig dom som stora firmor är ett nytt tankesätt för mig… jag ska  ha det i åtanke nästa gång jag går förbi en löpsedel.

Ibland känns det som om allt lågt sammlas på just deras sidor… "raketbantning", "mirakelmedeciner", Skandal politiker, Naken-janne gör det igen, Mördare lös i Tojärp, så får du den perfekta orgassmen eller så mycket tjänar dina grannar. Snusk "journalistik" enligt mig.

AndersE
0

Trots allt har vi köpare stor makt - om vi väljer att utöva den. Det är en av de saker jag hoppas på av regeringsskiftet.

Att vi nu har en regering vars ideologi säger att människor ska få göra så mycket egna val som möjligt kan förhoppningsvis få oss att stärkas något lite, att inte bara lita på "överheten" och tro att myndigheter ska garantera att allt omkring oss är bra.

zzaga
0

Problemet är att vi inte unyttjar den. Om vi gjorde det skulle vi bara köpa kravmärkt och rättvisemärkta produkter.

Istället invaggas vi i reklamens vagga där vi tror på det som inte sägs.

Om vi ska få vara kvar på den här planeten lite längre så borde vi på ALLA sätt se till att vi väljer de varor som är bäst för ALLA.

AndersE
0

"Om vi gjorde det skulle vi bara köpa kravmärkt och rättvisemärkta produkter."

Nej, jag ser inte människor som kollektiv som "egentligen" har lika värderingar och åsikter.

Även i en värld där alla agerar och väljer medvetet och ansvarsfullt finns det människor som köper Expressen och Euroshopper. De skulla bara vara så mycket färre…

zzaga
0

Eh.. jag fattar nog inte vad du menar.

AndersE
0

#16 Det är helt OK! (Det gör jag inte själv heller ibland…) Flört

zzaga
0

He he:)

Men om alla valde medvetet och ansvarsfullt så skulle nog inte expressen och euroshopper överleva:)

AndersE
0

#18 Det är åtminstone en from förhoppning… Flört

zzaga
0

Klart jag önskade att det var så:) Om jag vore diktator skulle jag förbjuda alla medel där det fanns ett miljövänligt likvärdigt alternativ… :D