SSU handlingsförlamat
Numera kräver alla att Anna Sjödin ska avgå som ordförande för SSU. Är det då inte märkligt att de istället gemensamt kan avsätta henne på något sätt? Vad väntar dom på? Snacka om handlingsförlamning…
// staffan
det är mediatiden dom är ute efter…
dom kommer mjölka detta läge…
enskilda SSU-are ifrån hela sverige får ju gratis möjlighet att stå i riks-tv kl.21.00 och stå och "profilera" sig kraftigt emot rasister och våldsamma kriminella…
(tyvärr så är det deras egna framvalda gruppledare de uttalar sig emot) ;) ;)

Är inte Anna Sjödin otroligt egoistisk? Är hon en sann socialdemokrat ska hon givetvis se till partiets bästa. Hon kan ju inte på fullt allvar tro att hon ska kunna komma tillbaka och bli en ledande politiker i S. Hon klamrar sig fast för att hon inte har modet att inse att hennes politiska karriär är förbi.
# 3 Jag instämmer det är egoistiskt. Man måste inse när loppet är kört!
Jag tycker nästan lite synd om henne… Hon är säkert kompetent, men förlorade allt pga en stökig natt på stan.
Hade hon hävdat att besöket på Crazy Horse var privat hade det nog varit lättare att komma undan den grövsta kritiken. Men det är klart, fälls man för att ha kallat någon "svartskalle" och våldfört sig på en tjänsteman är det ju svårt att sitta kvar i s-toppen…
Stackarn.

Är man en stackare om super sig full, slåss och kallar någon annan för svartskalle?
Jag tycker mer synd om dom som hon smällde till och han som blev kallad svartskalle när han gör sitt jobb bara för att han kommer ifrån ett annat land.
#6 Nej, hennes handlande rättfärdigas absolut inte. Hon får helt enkelt stå för sina handlingar.
Jag tror dock inte att detta hade hänt om hon inte hade druckit så mycket. Nu gick hon över gränsen, men hade det skötts lite smidigare hade hon kanske klarat sig undan med åtminstone lite heder i behåll.

Jag kan ju inte hålla med om att det är mer synd om någon bara för att de druckit sprit.
Hon har haft allt på sin sida, svensk, jobb, vänner, pengar över att gå att festa för. Jag tycker nog att hon gott kan skämmas när hon använder rasistiska tillrop.
jag tycker också att hon är egoistisk som inte avgår självmant..
och det är jäkligt allvarligt när en politiker som förespråkar så många människor uttrycker sig så där.
men jag ska inte döma helt eftersom jag ej var där och såg vad som hände…media brukar ju förvränga saker och ting
nu har hon tydligen avgått i allafall!
#10 Har hon?? Det hade jag helt missat…

Jupp. Tydligen med ett syrligt avskedsartikel i DN där hon bedyrar sin oskuld. He he.. komiskt.
# 12 Hon kanske delvis är oskyldig! Att hon avgår betyder ju inte automatiskt att hon är skyldig. Det är väl det bästa hon kan göra för partiet. Man kan ju inte vara egoistisk och klamra sig fast till varje pris. Undrar om inte båda inblandade var lika skyldiga? Jag tycker att det är tråkigt OM det är så. Om nu dörrvakten sa det som hon påstod så är det inte rasistiskt, men kvinnoförnedrande.

13
Om hon nu är hörd och vittnen är hörda så måste man väl ända anta att de som varit med på rättegången gjort en ganska fair bedömmning om hur vida hon är skyldig eller ej.
Varför skulle hon vara mer oskyldig än dommen säger? Det är väl självfallet att hon inte kommer säga att hon är skyldig. Inte nog med att hon kommer att bli känd som "Bruden som blev kanske oskyldigt dömd" , då skulle hon också bli känd som "bruden som erkände att hon sparkat en vakt och kallat honom för svartskalle".
Tvivlar ni på alla som blir dömda eller är det bara Anna Sjödin som får beskyddarinstinkterna att svall?
# 14 Såvitt av vad jag förstått så fanns det även vittnen som stöder Anna Sjödin. Är det bättre att kalla någon för fitta än svartskalle? Det är därför jag säger DELVIS oskyldig.

Ja, hon hade väl en massa kompisar med sig?
Ja, jag tycker det är skillnad på könsord och på ord som relaterar till vilken hudfärg man har.
Så då är det fritt fram att skrika könsord för att provocera? KAN det inte vara så att många är rasistiska mer eller mindre och att just skrikandet av könsord pekar på det? Jag tycker att vi är inne på farliga vägar om vi försvarar sådant…. Tror att det finns rasister bland alla folkslag. Vi är lite väl mycket inne på att det skulle vara ett svenskt fenomen. Det är sådant som skapar partier som SD. Vi är så förbaskat rädda för att bli kallade för rasister så vi vänder på allt till absurdum.

Jag har inte sagt att det ska vara ok att skrika könsord. Jag sa att jag tycker det är skillnad på att säga könsord och på att ropa rasistiska tillmälen.
Varför skulle skrikandet av könsord peka på att man är rasist? Nu hänger jag inte alls med.
Så om någon säger "röv" så är man automatiskt rasist?
# 18 Nej man behöver inte vara rasist för att man säger "röv":)

Ok… men du skrev att: många är rasistiska mer eller mindre och att just skrikandet av könsord pekar på det.
Så om jag skriker "fitta" så pekar det på att jag är rasist?
Jag fattar inte.
Många tror att jag är rasist för att jag driver en Sverigeportal..:)
Fick mail från en invandrande kille för någon månad sedan som skrev att han trodde att jag var en liten "smygrasist". När han sedan hade varit inne och kikat på min och min sons sajt skrev han att han hade trott fel. Nu hade han sett att vi bara var sanna patrioter! Det är sådant som värmer…:)
Men det är så…det finns de som knappt vågar sjunga med i vår nationalsång för att de är rädda för att bli kallade rasister! Eller hissa Svenska flaggan. Det är helt sjukt…
//CarlS
#17 Du har verkligen en poäng där Lisbeth! Det är sådant som ökar segregationen ytterligare. Bättre vore om vi generellt kunde hålla lite högre i tak och inte tveka att sjunga nationalsången eller fira advent med rädsla för att någon ska se det som nationalistiskt eller "rasistiskt".
Jag säger givetvis inte att det ska vara ok att säga "svartskalle", men det kanske får lite för stora proportioner. Skulle man exempelvis dömas på samma sätt om man skrek "svenne"?
# 22 Nej ingen döms för att man skriker "svenne". Ur led är tiden:)

17
På vilket sett har advent med nationalism att göra?
Svenne bygger (förmodar jag) på ordet svensk och har inget med hudfärg att göra.
#24 Exemplet med adventsfirandet tog jag pga att en skolklass inte fick se ett adventsfirande i kyrkan med anledning av att några i klassen var muslimer. Respektfullt, men det drabbade hela klassen.
Jag tänker inte ytterligare spä på denna tråds utsvävningar, men jag anser att även "svenne" har en negativ klang. Jag tror exempelvis att folk skulle reagera om man skrek j-a syrian, ryss, arab eller liknande, även om det inte direkt har med hudfärgen att göra.
# 24 "Svenne" används väldigt flitigt i skolorna tillsammans med hora efter. Jag är tonårsmamma så jag har diskuterat det här med min dotter och hennes kompisar. Det används lika ofta som "svartskalle".
Det jag vill säga är bara det att jag tror att vi bör reagera lika mycket på det om vi vill vända problemen med rasismen i Sverige. Jag tror att ALLA oberoende av nationalitet skulle välkomna om vi verkligen vågar tala om problemen. Nu avslutar jag detta.

25
Jag kan överhuvudtaget inte förstå vad kyrkan har i skolan att göra. Vill man utöva sin religion så kan man ju göra det på fritiden.
#22 det där har jag också reagerat på.
tycker det är lika dumt att skrika "jäkla svenne" som att skrika "jäkla svartskalle" till någon.
men det är aldrig nån som reagerar då.
varför är det skillnad? mörka personer ÄR svarta, och Svenskarna ÄR vita
#28 Svenskarna är vita?
#29 ja, från början 
#30 Jag vet många svenskar som aldrig varit vita. Inte ens från början.

31 Samam här.
Och de som är riktiga Svenskar är väl i så fall Samerna som var här först och de är inte speciellt vita.
Och om vi har någon hudfärg så är det väl rosa inte vita…
#27 Kyrkan har inte i skolan att göra, men att fira advent är en tradition som inte ska behöva uteslutas bara för att man är rädd att trampa någon på tårna. Många barn har inte föräldrar som bryr sig om dessa traditioner, en plats som kanske skolan skulle kunna hjälpa till att fylla.
Jag förstår faktiskt inte varför det ska vara så känsligt att utöva gamla svenska traditioner bara för att vi är ett mångkulturellt land. Vi borde istället ta vara på all den mångfald som finns och därigenom lära oss av varandra. Upphör vi med våra sedvänjor riskerar vi att bli ett tråkigt och mycket slätstruket land anser jag.

33
Att fira advent är ingen svensk tradition utan en kristen sed. Jag kan inte se vad kristna seder har i skolan att göra lika lite som jag kan se vad muslinska eller judiska har det.
#34 Då kanske inte skolorna ska ha jullov heller?
#25 o 27 o 34 jag tycker också att religion ska skiljas helt från skolan och från staten, inte blanda in politik. Men se till att ge bättre religionsutbildning, om man kan hålla sig subjektiv och inkludera samtliga religioner
#35 och sommarlovet kan dras in eller halveras? för det är väl knappast så många bondeungar som går i skolan som måste hjälpa familjen på gården :) ;)
Hoppsan, det handlade visst om SSU i denna tråd :) så det kan bli … ;)
#36 SSU - att deras fd ordförande blev fälld för att kalla någon "svartskalle" - vad sa motparten? - vissa ord ok, andra inte - vad är ok, vad inte? etc. Att avvika något från ämnet tyder på att det finns mycket runtom att diskutera, inte helt fel tycker jag.
Det är svårt att hårddra vad som är religion och inte och därför tycker inte jag att ett adventsfirande skall avskrivas bara för att det är en tradition som i sig har kristna anor.
De invandrarbarn som lever här och integreras i det svenska samhället - vem ska för dem berätta och förklara vad advent innebär? Deras föräldrar?

35
Att vara ledig för att utöva en religion är en annan sak än att tvingas delta i en religös rit.
Barn med andra religioner hade förmodligen tyckt det vore trevlig om de kunde vara hemma och fira sina högtider.
#38 Det finns skolor som givit eleverna ledigt sista dagen på Ramadan, eftersom det är en stor islamsk högtid.
För övrigt är det ingen som "tvingats delta i en religös rit", utan problemet var att de andra barnen inte heller fick möjligheten att fira första advent. Inget luciatåg heller då med andra ord, enligt dig?…
#34 "Att fira advent är ingen svensk tradition utan en kristen sed."
Sedan när blev svenskt och kristet ett motsatspar?

39 Ja men det är ju inte på långa vägar praxis att göra så.
Nej jag tycker inte heller luciatåg hör hemma i skola.
Du skrev innan att du inte tyckte att kyrkan hörde hemma i skolan, men religionen tycker du gör det? Bara den kristna religionen då? Eller tycker du att man ska fira alla religioners alla högtider?
#41 Jag tycker inte att advent eller luciatåg är "kyrkan".

Vad är "kyrkan" då? Om inte advent är det och inte Lucia?
Jag tycker Luciatåg, advent och annat som tillhör den Svenska traditionen ska firas i skolan. Om det är någon som tycker på det för att de har en annan religion får de väl stanna hemma!
//CarlS

Carl Det var nog ingen här som trodde att du skulle tycka något annat.
Igen: advent är ingen specifik Svensk tradition utan en Kristen traditon som grundar sig i fastan och kyrkoåret.
OK, men då tycker jag ändå att advent, Lucia, jul, tomtar och troll ska firs i vår Svenska skola! Sverige är Sverige och vår grund har varit den kristna tron….
Om man kommer till vårt land får man finna sig i våra traditioner, vårt sätt att leva. Annars kan man ju alltid återvända där man kom ifrån!
Att som Skogskatten berättar:
"Exemplet med adventsfirandet tog jag pga att en skolklass inte fick se ett adventsfirande i kyrkan med anledning av att några i klassen var muslimer. Respektfullt, men det drabbade hela klassen"
Tycker jag är helsjukt. Många Svenska barn ser fram emot advent, Lucia och Julen jättemycket! Ska de hindras från att utföra dessa traditioner för att det finns ett antal muslimer som tycker illa om det?
Var f*n är vårt land då på väg? Vi kanske lika gärna kan bli muslimer allihop? Skulle du vilja det zzaga?
Jag jobbade ihop med en muslim från Palestina. Han berättade för mig att hans fru och döttrar inte ens fick gå till affären för att handla utan hans tillåtelse! De fick inte gå till simhallen förrän muslimiska rådet fick kommunen att införa en baddag för muslimska qvinnor en timme på Lördagar! Själv gick han till simhallen när han ville!
Han tyckte att vårt försäkringssystem var alldeles åt h*e. Det skulle inte finnas. Men när han själv blev sjuk utnyttjade han det i tre veckor. När jag frågade han varför han använt sig av det sa han : "Ja, det finns ju nu så…
Kunde ge fler exempel. Min åsikt är att när man kommer till vårt land får man finna sig i våra lagar, våra traditioner och seder och respektera oss Svenskar….
#45 Åter - vari ligger svårigheten att säga att något - Lucia, advent och mycket annat - är kristen OCH svensk tradition.
Den kristna kyrkan har varit svensk statsreligion i nästan tusen år. Massor av traditioner, kultur, värderingar osv är såväl typiskt svenska som typiskt kristna.
Om man ska lämna allt i det svenska samhället som har någon snknytning till kristendom åt sidan kommer vi - precis som Skogskatten påpekat - få ett väldigt tråkigt och slätstruket land…
#43 Jag tycker att Carl och AndersE uttryckt det ganska bra här ovanför, det är ungefär det jag menar.
Med "kyrkan" förknippar jag inte i första hand advent och lucia, nej.
Med "kyrkan" förknippar jag snarare gudstjänster, berättelser ur bibeln, präster och "riter" som dop, konfirmation och bröllop. Sådant behöver inte förekomma i skolan annat än i religionskunskap förstås.

Carl s
Så om man inte vill fira advent så kan man ta och åka hem då?
Jag tycker inte alls att man ska sluta fira jul. Jag tycker där emot inte att religionsutövande har något i skolan att göra.
Bara för att man inte firar advent betyder inte det att man konverterat till islam. Jag vill inte påtvinga min tro på andra och jag vill heller inte att någon tvingar på mig sin tro.
Jag täker inte ens kommentera dina "min kompis ifrån palestina sa -historia"
Jag tycker inte att religion har i skolan att göra över huvudtaget. Inte kristendom, inte islam, inte buddism eller någon annan religion.
Det svenska religösa sederna som fortfarande finns i skolan är en gammal rest ifrån tiden då man bad morgonbön innan skolan började. Bordsbön innan man åt sin mat i skola och lärde sig kateschese utantill. Ska klasser där 95% av eleverna tillhör en annan relgion gå lussetåg bara för att " de ska anpassa sig till våra seder och respektera oss svenskar?
Kristendomen har alltid haft en tradition av att tvinga sig på andra först genom hallshuggning eller dop och nu genom "missionserande" bland fattiga med sjukvård som morot till tvångsförflyttning.
Ja, för varför skulle vi vilja lära oss något av nån annan? Vi är orubbliga, bäst vi är ultimata. Ingen kan minsann lära oss något nytt!!! De ska anpassas eller skickas tillbakas till döden!!!!
47
Vad är det för religion och land som enbart kan hålla kvar sin egen karaktär om man utövar den på skoltid?
Är ett land som inte är kristet slätstruket och tråkigt? Tycker ni länder som Tibet, Thailand, Japan och Indien är slätstrukan och tråkiga? Det kan inte jag hålla med om. Bara för att man inte utövar religion på skoltid betyder ju inte det att folk fortfarande kan utöva en religion.
#49 "Ska klasser där 95% av eleverna tillhör en annan relgion gå lussetåg bara för att " de ska anpassa sig till våra seder och respektera oss svenskar?"
Givetvis inte. Vad jag kan se har jag inte heller påstått det, utan tycker enbart att DE BARN SOM INTE HAR UTLÄNDSK BAKGRUND OCH VILL FIRA LUCIA ELLER ADVENT SKA FÅ GÖRA DET.
Och nej, Tibet, Thailand, Japan eller Indien är inte slätstrukna och tråkiga. Vad jag har försökt förklara är att jag tycker att det är bättre att låta dem som vill fira sina traditioner och inte sluta med det bara för att vi alla inte är precis likadana och har samma härkomst.

50
Det var till Carl jag skrev inte till dig:)
Jag tycker också att de ska fira lucia men inte på skoltid! Skulle det vara så svårt att stanna kvar en timme efter skoltid och gå luciatåg då? På så vis hade de som VILLE fira kunnat göra det och de andra hade kunnat gå hem.
#49 zzaga, vill du verkligen påstå att tibetansk, thailändsk, japansk eller indisk kultur är fri från religion?
Jag har aldrig sagt att religion ska utövas på skoltid. Men jag tycker att vi ska värna våra svenska traditioner - även i de fall där traditionerna påverkats av det som varit vår statsreligion under så lång tid.
Varför ska vi skämmas för vår historia?

52
Nej. Men jag tror inte japanska barn tvingas till religösa cermonier på skoltid.
För mig är inte advent en svensk tradition, för mig är det en religöscermoni lik så lucia. Som jag sa ser jag inget problem med att barn som vill fira advent stannar kvar efter skoltid och gör det då så att de andra barnen kan VÄLJA om de vill vara med eller inte.
Jag skämms bara över de delar av vår historia som inte är värd att vara stolt över… som exempelvis kristnandet av sverige.
S:t Lucia är väl ett katolskt helgon/martyr?
det var väl ett tag sen vi svenskar övergav påven och katolska kyrkan och blev lutheraner? ;)
bättre religionsundervisning i skolan, så att alla kan lära sig mer om våra traditioner, japanska religiösa ceremonier och hedniska riter… ;)
#53 Du tror alltså att inget barn i dina uppräknade länder under skoltid deltar i någon tradition som har religiös anknytning?
#54 Katolska kyrkan är en kristen kyrka.
"Så om man inte vill fira advent så kan man ta och åka hem då?"
När man kommer till vårt land får man finna sig i våra lagar, våra traditioner och seder och respektera oss Svenskar….
Man behöver inte åka hem men om man inte trivs med våra seder och traditioner så kanske det är det bästa..?
"Jag täker inte ens kommentera dina "min kompis ifrån palestina sa -historia"
Han var inte min kompis - långt därifrån. Gillade inte hans syn på qvinnor…..
"Ska klasser där 95% av eleverna tillhör en annan relgion gå lussetåg bara för att " de ska anpassa sig till våra seder och respektera oss svenskar?"
Det är väl ett ypperligt tilfälle det också att lära sig mer om det landet som de valt att fortsätta leva i?
Det tråkiga är väl att i så fall att det är 95% av eleverna som har valt fel religion….
Lucia-firandet är en typiskt svensk företeelse, med någon spridning i de nordiska länderna. Den har också sin kristna anknytning - men man kan gott säga att den i första hand är svensk och i andra hand kristen.
En ännu mer typisk svensk tradition är det hedniska midsommar-firandet.
Med resonemangen ovan borde man inte tvinga kristna skolbarn att möta en midsommarstång i skolmiljö, eftersom man då skulle tvinga dem att "utöva en annan religion".
Jag vill gärna att vi behåller våra svenska traditioner, och jag vill gärna att de är en del av skolan. Däremot skall man naturligtvis inte tvinga någon att utöva en religion i skolan.
Den svenska flaggan har ett kristet kors. Ska den också bannlysas i skolan?

54
Som Ander säger så är den katolska kyrkan kristen (dvs tron på kristus).
53
Som jag skrev tror jag inte att de gör det i Japan och Tibet då de är buddister där.
Skulle det vara så svårt att göra det en timme efter avslutad skolgång då?
56
Och vi svenskar som inte vill bli pådyvlade den kristna tron vart ska vi åka då? Att vara svensk betyder absolut INTE att vara kristen. Under förra året begärde 59302 personer urträde ur svenska kyrkan och medlemsantalet har sjunkit stadigt sedan 1970.
"Och vi svenskar som inte vill bli pådyvlade den kristna tron vart ska vi åka då? Att vara svensk betyder absolut INTE att vara kristen. Under förra året begärde 59302 personer urträde ur svenska kyrkan och medlemsantalet har sjunkit stadigt sedan 1970."
Nej, jag vet inte. Kanske till något muslimskt land?
Jo, många har lämnat Svenska Kyrkan, det är sant. Men många av dem har gått över till frikyrkorna. För du förstår, det finns många frikyrkor i vårt land. Inte bara Svenska Kyrkan…
#58 "pådyvlade den kristna tron" - är det så du kallar skolans luciafirande? Vad jag förstår brukar det stå en hel hög tårögda föräldrar där och titta på när deras små änglar sjunger och går i luciatåg. Men du är uppenbarligen inte en av dem…
Det är löjligt att det skulle vara något som ska göras utanför skoltid. Du menar att då skulle övriga barn få sovmorgon på luciamorgonen, medan de andra utövar sina fritidsaktiviteter?
"Jag skämms bara över de delar av vår historia som inte är värd att vara stolt över… som exempelvis kristnandet av sverige."
OK, kristendomen har väl inte alltid varit helt fri från misstag och ond bråd död. Men det behöver ju inte betyda att själva budskapet är fel.
Men du hade kanske hellre sett att du varit muslim idag…?
#58 Det finns alltså inga traditioner i "dina länder" där man har traditioner som har buddhistisk anknytning och som kan vara en del av traditioner i skolan?
Tillåt mig tvivla…
Hur ska du nu göra med svenska flaggan? Förbjudas i skolan? Inga midsommarstänger? Får barnen äta lussebullar? Skinka till jultid? Är lammet till påsk en påtvingad religiös dyrkan?
Inse att vi - medvetet eller omedvetet - har en mängd traditioner och företeelser som har religiöst ursprung.

Carl s
Jag är inte heller muslim och är uppvuxen här, varför ska jag behöva lämna mitt land för att jag inte är kristen?
De sammanlagda frikyrkorna har 594 809 medlemmar inräknade i den summan är 25000 islamska meldemmar. Så så himla många kan inte ha gått över till frikyrkorna om hela 59302 personler lämnade svenska kyrkan förra året enbart.
http://lbk.cc/biblicum/19824408.HTM
60
Ja varför skulle det inte kunna genomföras så? MÅSTE man ÄLSKA lucia? Är det så himla svårt att förstå att om man inte är kristen så är man helt enkelt inte intresserad av att gå omkring med en vit skrud och låtsas vara ett dött helgon. Är det så himla hemskt att låta folk få VÄLJA om det VILL vara med? Du förespråkar hela tiden den moderata linjen med valfrihetens flagga vajandes högt, varför inte när det gäller religion?
Skulle du själv vilja att dina barn tvingades att delta i en judiskreligös sed bara för att alla andra gjorde det? Skulle du inte vilja kunna välja?
53
Nej, men sättet man tvingar det på andra genom att hugga huvudet av dom, kalla dom för häxor eller muta dom med sjukvård skolor eller liknande, de två sistnämda som forfarande sker i underutvecklade delar av världen i dag.
Om inte kristnandet genomförts hade vi förmodligen varit asatroende inte muslimer. Vad är det du har mot muslimer? Du dra upp den muslimska religionen som nån form av motpart till den kristna hela tiden.
Jga kan inte tänka mig att någon tvingar på någon ett lucialinne. Jag tror heller ingen förespråkar det.
Det är ju du som vill tvinga ett land att upphöra med sina traditioner.
Jag kan tänka mig att delta i en judisk sed om jag hamnade i ett sammanhang där det var något naturligt. Jag skulle intresserat titta på och delta i de delar jag kände för och där jag var välkommen att delta. Inte skulle det göra att jag utövade judendom!
"De sammanlagda frikyrkorna har 594 809 medlemmar inräknade i den summan är 25000 islamska medlemmar. Så så himla många kan inte ha gått över till frikyrkorna om hela 59302 personler lämnade svenska kyrkan förra året enbart."
Gått över till frikyrkorna var kanske fel. Många har ju varit medlem i både Svenska Kyrkan och någon frikyrka..men många av dem har sagt upp sitt medlemsskap i Svenska Kyrkan. Mest på grund av avgiften. De har hellre valt att låta deras frikyrka få de pengarna till sin verksamhet som mission, hjälpverksamhet med mera…
Men nästan 600 000 medlemmar kan väl inte ha fel om man undantar de 25000 muslimerna..!
"Jag är inte heller muslim och är uppvuxen här, varför ska jag behöva lämna mitt land för att jag inte är kristen?"
Jag har inte sagt att du måste lämna landet för att du inte är kristen! Men du verkar ju inte trivas här med alla våra Svenska traditioner….
"Om inte kristnandet genomförts hade vi förmodligen varit asatroende inte muslimer. Vad är det du har mot muslimer? Du dra upp den muslimska religionen som nån form av motpart till den kristna hela tiden."
Jo, det har du nog rätt i. Vi hade fortfarande trott på att det var Tor som åkte runt i sin vagn med sin hammare när det blixtrade..
Eftersom jag bor i ett kristet land med kristna värderingar är jag självklart motståndare till andra religioners idelogier. Det kan bara finnas en sanning och det tror jag är den kristna idelogin.
Jag är inte emot muslimerna som människor. Har jobbat med kosovoalbaner som varit muslimer med en helt annan qvinnosyn än muslimen från Palestina jag berättade om. De har varit duktiga och arbetsamma och gnällde aldrig över våra traditioner!

64
Det beror på hur man definierar tvång. Om alla i en klass får kakor och bullar och går i nattlinnen och ett barn inte vill så är det ju en fråga om grupptryck, eller hur?
Nej! Jag säger ju det om och om igen. Varför kan inte de barnen som vill fira lucia börja som vanligt och de andra barnen kunde få en halvtimmes sovmorgon? Ingen tycks vilja svara på det.
Om du sedan tänker dig in i att det är många gånger per år där du ombeds vara med och fira dessa judiska religiösa seder. Vid jul, varje vecka fyra veckor innan jul. Avslutning med judiska sånger du måste sjunga i synagoggan, vid påsk med tal om högtiden, speciell mat i skolan, vid lucia tvingandes bära en klänning med rött band runt midjan och lära dig sjunga ännu fler sånger på hebreiska och visa upp dig inför hela skolan (det eller en gigansisk strut på huvudet eller utklädd som en kaka) Förutom detta ett flertalet utflykter till synagoggor varje år där ni "tittar på kulturav" och talar med rabbin. Skolundervisningen i religion lägger all tyngd på att undervis i just den jusiska religionen och fluktar lätt förbi din egen och alla de andras. Förutom detta får du höra att om du inte tycker om det och respekterar det så kan du bara sticka hem till ditt eget land.
Bara ett litet exempel.
Om man tittar på era åsikter här förstår man att någon egentlig religionsfrihet inte existerar. Att inte vilja delta i lucia firandet har nu beskrivit som "löjligt" och "då kan du lika väl åka hem" … Bara för att jag skrivit att jag vill kunna välja om jag vill dela eller inte. Ni är så fast i eran egna åsikt att ni inte ens kan täka er att ge ett barn möjliheten att välja en halvtimmes sovmorgon om den vill det.

62
Jag vet inte. Jag tror inte de utövas på skoltid.
Jag har aldrig sagt att man ska förbjuda något , eller hur? Jag har heller inte sagt att man inte ska få göra någoting.
I andra inlägg skriver du att du valt att rösta på alliansen för att öka människors valfrihet. Tydligen gäller inte det religionen och valfriheten att avstå ifrån att delta i cermoni eller inte.
65
Vadå 600 000 medlemmar kan inte ha fel? Så de 25 000 muslimerna har fel?
Du skriver ju att om man inte medverkar och respekterar de svenska traditionerna så ska man åka hem. Det här ÄR mitt hem. .
"Du skriver ju att om man inte medverkar och respekterar de svenska traditionerna så ska man åka hem. Det här ÄR mitt hem. ."
Jag har inte sagt att du måste lämna landet för att du inte är kristen eller respekterar våra traditioner ! Men du verkar ju inte trivas här med alla våra Svenska traditioner och du frågade mig vart du i så fall skulle resa och då föreslog jag något muslimskt land…
_"Vadå 600 000 medlemmar kan inte ha fel? Så de 25 000 muslimerna har fel? "
_Ja, du har förstått helt rätt! Det är alltså min åsikt och alla kristnas. Och eftersom vi lever i ett fritt land så kan jag få säga det. Muslimerna har förstås en helt annan åsikt…..

68
Du gillar verkligen inte muslimer eller varför använder du just den muslimska tron som exempel?
Jag har aldrig sagt att jag inte gillar de svenska traditionerna. Jag har bara sagt att man ska få VÄLJA om man vill delta eller inte.
"Man behöver inte åka hem men om man inte trivs med våra seder och traditioner så kanske det är det bästa..?"
Är inte det bästa att få välja om man vill gå i krykan om man vill fira advent och om man vill gå lussetåg?
Tydligen ligger det kvar gammal missionsådror från forna tider som gör att kristna inte vill att man ska få välja något annat än att göra precis som ni.
Har skrivit vad jag tycker om muslimer i #65, slutet på inlägget.
Visst, om man inte vill deltaga i skolans Lucia, advent eller andra Svenska Traditioner ska man ju inte behöva tvingas till det. Då får man helt enkelt stanna hemma från skolan den dagen…
"Tydligen ligger det kvar gammal missionsådror från forna tider som gör att kristna inte vill att man ska få välja något annat än att göra precis som ni."
Fast där har du fel kära lilla zzaga:
Läs Johannesevangeliet:3:16
"För så älskade Gud världen att han utgav sin enfödda son, för att var och en som tror på honom, inte skall förgås utan ha ett evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom."
Här ligger alltså ett frivilligt val zzaga. Inget tvång alls
Ja, jag förespråkar valfrihet och jag tror som sagt inte att någon tvingar någon att delta i ett luciatåg. Grupptryck eller inte, hur tror du det blir med de barn som "tvingas" till sovmorgon.
Det här med valfrihet är för övrigt ett mycket komplext begrepp när det gäller barn. Hur ska en sexåring kunna välja om denne ska vara med i luciatåget eller inte? Denne förstår nog inte heller denna koppling till religösa riter du försöker påtala. Det är alltså föräldrarnas vilja som kommer att råda och är de strängt emot lucia har de nog redan sagt ifrån.
Jag ser det helt enkelt inte som en "religös rit" eller religionsutövning att fira lucia. Jag ser det som en trevlig tradition vi bör bevara, vilket jag tror många tycker.
Har skapat ett tårtdiagram i tråden "Religionsfri skola" för att se vad folk tycker om saken…. :)

70
Vilken tråkig inställning att vara mot alla andra idiologier än sin egen istället för att försöka hitta likeheter emellan dom. Inte undra på att nästan alla krig i världen är religionsbaserade.
Vart i låg frivillighen att tro på den kristna guden för de människor som hallshögs, dränktes eller på annat sätt torterades om de inte koverterad? I dag har man övergått från halshuggning till mer listiga metoder där man mutar med utblidning och sjukvård istället.
71
Vem skulle tvinga barn till sovmorgon? Nu har de ju inget val alls, eller hur, delta eller skolka. Var är valfriheten i det?
Som förälder är det du som vuxen som avgör vad dit barn ska eller inte ska göra, det är väl ganska självklart? För äldre barn och ungdomar är det väl ganska självklart att de ska få möjlighet att välja själva. Det fins väl inga barn som förstår vad ett dop innebär , där är det också föräldrarna som bestämmer att barnet ska vara kristet oavsett vad barnet själv kommer att tro när det blir äldre.
Sverige är en av världens mest sekulariserade länder. Många gör precis så som du säger. De döper sina barn för att alla andra gör det , de fira lucia för att det är lite mysigt , de firar jul och påsk av samma anledning. Det är så vi är uppfostrade att göra. Men för någon som INTE är kristen är allt detta religösa seder oavsett hur mycket eller lite de medverkande tror på det hela.
Jag kan inte förstå hur du säger att du står för valfrihet men sammtidigt inte vill att man ska få välja att delta eller inte? Om du levde i ett muslimsk/buddistisk eller judiskt land skulle du inte vilja ha MÖJLIHETEN att själv VÄLJA om du vill eller inte vill delta i en religöscermoni? Oavsett om alla de andra bara tycke det var en "mysig liten tradition".
Vad är du så rädd för ska hända om några barn inte delar i luciafirandet? Att den religösa cermonin ska dö ut? Att inga barn kommer att fira jul längre?
#73 Du tror alltså på allvar att någon tvingas att fira lucia i Sverige? Det tror inte jag.
Om någon förälder upplever några luciasånger som stötande och ber att deras barn ska få slippa kan jag inte tänka mig att någon tvingar till deltagande.
Det är ju knappast det denna debatt handlar om.
Det zzaga vill är inte att göra det möjligt att "slippa", utan att tvinga alla de som vill hålla fast vid sina traditioner att låta bli. Att hänvisa till någon sorts valfrihet som innebär att den majoritet som vill fortsätta med sina svenska traditioner ska göra det på sin fritid…? - nej minoritetens förtryck av majoriteten känns inte heller svenskt.
#66 Om jag någon gång skulle flytta till ett land med sådana seder och bruk så hade jag låtit mina barn deltaga i den omfattning jag tyckt var rimligt.
Jag skulle inte kräva att hela landets övriga barn skulle upphöra med sina kanske månghundriga traditioner bara för att de inte var mina traditioner.

47
Ja om du inte vill delta i luciafirande och inte är sjuk så räknas ju det som skolk.
75
Anders jag vet inte hur många gånger jag skrivit det här till dig och det här blir den sista: JAG VILL INTE TVINGA NÅGON ATT INTE FIRA JUL!!! Men jag vill att de som inte vill fira lucia ska får slippa. Svara på hur majoriteten skulle bli förtryck om inte ett barn i en skolklass kommer på luciafirandet? På vilket sätt blir då hela klassen förtryckt?
76
IGEN JAG VILL INTE ATT NÅGON INTE SKA FIRA JUL! Det är väldigt irriterande när du säger saker om mig som inte är sant. IGEN JAG VILL INTE ATT DE ANDRA BARNEN SKA TVINGAS SLUTA FIRA JUL; HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT FATTA?????
#77 På mina barns skolor hänger adventsstjärnor och står det adventsljusstakar.
Hur ska "dina barn" slippa dessa om inte "mina barn" ska förnekas det?

78
Man kan exempelvis har runda ljusgirnager istället för änglar och stjärnor. Man kan ha helt vanliga ljustakar istället för adventljusstakar.
jag skulle bli väldigt besviken om det inte skulle firas jul i skolan alls.

80
Jag blir väldigt besviken på att min son ständigt överöses med kristna budskap.
Firar du inte jul hemma eller?
#81 jo, självklart firar jag jul hemma.
(hur menar du med överöses?)
vi har religion som ett ämne, är det detta du menar?

Min son är nu ett år. När vi precis kom hem ifrån bb fick vi en inbjudan till att vara med på "kyrkis" dvs nyblivna mammor och barn träffas med diakon och präst de talar om biblen , umgås och sjunger några psalmer. Efter det har han fått tre till inbjudningar.
I dag skulle förskolan iväg till kyrkan för att "titta på krubban" som det så vackert stod i inbjdan från kyrkan. Det innebar att prästen talade om hur jesus kom till värden, om Maria och om Josef, de sjöng en psalm. Sen var det fika där diakonen försökte övertala mig att komma på de här "kyrkis" med argument som "de andra mammorna är där" , "vi träffas och fikar lite bara"… osv.
Han har precis fyllt ett år och det är rendan ganska hårt tryck på att han ska fogas in i en kristen församlign.
Jag vill att min son själv ska få välja vad han tror på , när han är gammal någ att avgöra det själv. Inte för att jag har tvingat honom gå i krykan, på söndagsskola eller något annat kristet.
Tydligen accepters inte detta alls av alla andra här utan man SKA lära sitt barn att kristendomen är det enda rätta och riktiga.
"Vilken tråkig inställning att vara mot alla andra idiologier än sin egen istället för att försöka hitta likeheter emellan dom. Inte undra på att nästan alla krig i världen är religionsbaserade.
Kan väl vara så att det finns likheter med andra religioner men jag har inget intresse av att leta efter dem. Och det där med att nästan alla krig är religionsbaserade är ju inte sant. Man kanske använder religionen som täckmantel och "slåss för Guds skull" men i själva verket är det ofta makt, orättvisor och girighet som är den riktiga källan till krig.
"Vart i låg frivillighen att tro på den kristna guden för de människor som hallshögs, dränktes eller på annat sätt torterades om de inte koverterad? I dag har man övergått från halshuggning till mer listiga metoder där man mutar med utblidning och sjukvård istället."
Om du läser nya testamentet så står det ingenstans att man ska tortera, halshuggas eller dränkas om man inte kommer till tro. Däremot har många dött martyrdöden för att sprida det glada budskapet som ju Julen handlar om men som du inte vill vara med på…
#83 men du har ju fortfarande ett val.
det är ingen som tvingar dig att sätta ditt barn på kyrkis. helt upp till var och en. Själv så har mitt ena barn gått där, och det andra har det inte. Det var ingen som sa nått om det.
men religionen i skolan vill jag däremot ha kvar, för vi bor i ett kristet land. Sen är det upp till barnen när de blir större att ta till sig kristendomen eller ej.
Det finns måbnga som går ur svenska kyrkan, visst! det är upp till dom. Men var ska de begravas då? på helig mark eller ej?
Man betalar alltid en avgift till Svenska Kyrkan via skattelappen så man får begravningsplats på helig mark! Även om man har gått ur Svenska Kyrkan..
Begravningsavgiften är 0,27% av ens inkomst
//CarlS

84
Så kriget på nordirland har inget med religion att göra menar du? Mellan östern?
Biblen består så vitt jag vet av BÅDE gammla och nya testamentet. Eller tror du bara på nya testamentet? Människor har i alla tidet dött för vad det tror på se på alla som dog här i norden bara för att de inte ville bli kristna de är långt fler än de få kristna martyrerna. Eller alla de som dött i andra länder för att den kristna kyrkan ska missionera ut sitt budkap och på så vis smittat ner folk med bland annat smittkoppor och andra dödliga sjukdomar.
Nej jag vill inte fira en kristen jul, för mig står inte julen för nått "glatt besked" om att jesusbarnet är fött, för mig hör det "glada" budskapet hemma i sagoböckerna.
85
Hur avsår jag då ifrån kyrkobesök med dagis? Ska jag stanna hemma ifrån jobbet då? Nej ingen tvingar mig till "kyrkis" det är bara det att här på landet fins inte många andra tillfällen att träffa andra mammor och andra barn för den delen. Hur avstår jag ifrån luciafirandet i skolan när min son blir så gammal? Ska han tvingas skolka då? Skolavslutningen i kyrkan? Hur ska jag gör då?
Skolan är en plats där många olika människor möts, precis som på en arbetsplats. Ingen skulle få för sig att tvinga alla på en arbetsplats till kyrkan när det är dags för semester. Inte heller att klä ut sig i nattsärkar och strutar. Jag tycker skolan kan få vara en neutral plats så att människor med alla religioner få en mötesplats.
fast varför ska du tvinga din son att avstå bara för att du inte vill det??
tillhör du en annan tro?
Nej, det har med orättvisa, fattigdom och maktkamp att göra…
Jo, bibeln består av både gamla och nya testamentet det är sant. Men det "nya" med nya testamentet är att:
" För så älskade Gud världen att han utgav sin enfödda son, för att var och en som tror på honom, inte skall förgås utan ha ett evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom."
Här ligger alltså ett frivilligt val zzaga. Inget tvång alls. Du väljer själv….
Sedan har kanske den kristna missionen handlat fel genom historien och det kan man inte göra något åt idag…Men idag räddas många barn och fattiga familjer till ett värdigt liv genom olika kristna hjälpprojekt….

89
Varför ska min son läras upp till att bli en kristen?
Jag bekänner mig inte till någon tro just nu.
90
Ok.. så orengeinorderns demonstationer har inget med det hela att göra?
Nej det enda tvånget biblen talar om är att om du INTE tror så kommer du att brinna i evighet i lågorna i helvetet. Det är inte så att man kan avså och så är det bra med det utan du ska straffas om du inte tror som ni gör. Smart försäljnings ide´ eller hur?
Missionerandet pågår fortfarande i hela världen. Det finns missionsförbund som försöker få kontakt med isolerade indiangrupper i amasonas och där mer riskera att smitta ner dom med våra västerlänska sjukdommar. I dag missioneras det i stora delar av afrika där man talar om för människorna att kondomer inte hjälper mot aids, vilket gör att väldigt många smittas av HIV och dör i AIDS varje år. Så kyrkan fortsätter att sprida död än i dag.
"I dag missioneras det i stora delar av afrika där man talar om för människorna att kondomer inte hjälper mot aids, vilket gör att väldigt många smittas av HIV och dör i AIDS varje år. Så kyrkan fortsätter att sprida död än i dag."
Min dotter är just nu i Mozambique och arbetar på en missionstation. De driver ett barnhem och en barnklinik. Hon berättar om många föräldrarlösa barn vars föräldrar har dött på grund av Aids.
Men är det kyrkans fel?? Nog lär de ut att man ska använda kondomer. Varför får de Aids? Kan det vara för att de inte har följt 10 guds bud? Som till exempel: "Du ska inte begå äktenskapsbrott"?
Det är skrämmande att idag se hur våra ungdomar lever sexuellt. Man älskar hej vilt åt höger och åt vänster. Ofta utan skydd. Oralt och analt och Gud vet vad! Är det konstigt att de får sexuella könssjukdomar med detta lösaktiga leverne?
Det behövs kristendom i skolan. Riktiga regler att leva efter. Som 10 guds bud. En man och en qvinna ska hålla sig till varandra hela livet när de gifter sig. Många lovar i ett heligt löfte detta till Gud. Om alla hade gjort så hade vi haft Aids då?
#92 Jag tror i och för sig inte att världen hade sett bättre ut om vi i Sverige hade levt efter tio guds bud till punkt och pricka….

92
Jag tycker du ska ta och läsa den här artiklen väldigt, väldigt noga och sedan förklara för mig hur det kommer sig att den kristna kyrkan bidrar till att sprida lögner som att kondomer inte hindrar HIV och AIDS.
http://www.guardian.co.uk/aids/story/0,7369,1059068,00.html
Det är ju inte så konstigt att de där människorna i Mosambiqe dör när kyrkan talar om att det är meningslöst att använda kondomer.
Vad gäller ditt klagande på ungdomars sexuella beteende så förstår jag inte vad du har med det att göra så länge de skyddar sig och inte skadar varandra. Har du inget eget sexliv att änga dig åt än att gå och förfasa dig över hur vida undommar har analsex eller inte? Vad andra människor gör mellan lakanen är väl inte nått som du ska lägga dig i.
# 92 En man och en kvinna ska hålla sig till varandra hela livet när de gifter sig. De homosexuella då, ska de få gifta sig…..

92
http://hrw.org/backgrounder/hivaids/condoms1204/3.htm här är en länk till där den kristna krykan går ut och säger följande
" Cardinal Trujillo suggested that HIV can permeate microscopic pores in condoms. Calling the use of condoms "a form of Russian roulette," Trujillo stated: "The AIDS virus is roughly 450 times smaller than the spermatozoon [spermatozoa]. The spermatozoon can easily pass through the ‘net' that is formed by the condom"
Så kom inte här och säg att krykans beteende inte bidrar till att människor dör i AIDS.
"Vad gäller ditt klagande på ungdomars sexuella beteende så förstår jag inte vad du har med det att göra så länge de skyddar sig och inte skadar varandra. Har du inget eget sexliv att änga dig åt än att gå och förfasa dig över hur vida undommar har analsex eller inte? Vad andra människor gör mellan lakanen är väl inte nått som du ska lägga dig i."
Det var bara en parantes till sitt inlägg om Aids och varför människor får det. Men många unga tjejer idag mår inte så bra på det sättet som sexindustrin marknadsför sig. Men det ska vi väl bara skita i!
Vet faktiskt inte vad jag ska svara på det Lisbeth. Tror jag överlämnar den frågan till Herren Gud själv…:)

97
Du svarade inte på frågan om kondmerna ser jag.
Att beskylla sexindustrin för att massa tjejer mår dåligt är väl ändå att ta i. Det är nog snarare så att det är en kombination av grupptryck, anoreximode fotoretucherade bilder som gör att tjejer mår dåligt.
Det är bra med kondomer - om de inte spricker! Det är ännu bättre att hålla sig till en partner…

99
Ok , så du tror inte som vatikanen då att sperierna kan smita igenom latexen och överföra HIV?
Ännu bättre att aldrig någonsin ens röra vid en annan människa.. då slipper man bli sjuk någonsin!!!
Risken är väl att kondomen spricker. Många använder den kanske efter "Bäst före datum"?
Det bästa är att hålla sig till en partner om det nu inte är omöjligt på grund av misshandel eller annat otryggt förhållande.
Att aldrig röra vid någon annan är ingen medicin jag förespråkar. Alla människor behöver värme, kärlek, ömhet och någon annan som behöver dem!
Det är därför så många människor mår dåligt idag tror jag. De saknar både ovanstående och Gud! Sex är en sak, verklig kärlek något annat…