Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 1406 ggr
precis
0

Löneavtalsrörelsen

Mari-Ann Krantz, ordförande för SIF, vill ha löneökningar på 3,9% för sina medlemmar.
Teknikerarbetsgivarna tycker att det är för höga krav. (men har inte lagt nåt motbud än)
M-A Krantz, som själv hade en miljon i årslön 2005, gnäller och tycker att direktörerna har lönenivå på amerikansk standard och låter arbetarna jobba o slita för kinesiska nivåer… :)

Om hon visste hur lite en kinesisk anställd tjänar i en fabrik som tillverkar elektronik skulle hon nog skämmas själv för sin egen lön…
Eller förresten, hon kanske inte har nån skam alls i kroppen? :) ;)

Jag hoppas medlemmarna hoppar av och slutar betala sina fackföreningspampars feta löner!

Ida
0

Ja, fackmedlemskapet kostar nog mer än det smakar. Det känns inte som att facket lyckas åstadkomma särskilt stora löneökningar för den stora skalan - dvs arbetarna. Det är snarare tjänstemännen som får tusentals kronor mer i månaden och detta kan de åstadkomma ändå genom individuell löneförhandling.

Jag är fn med i ett fackförbund för att det är gratis. Jag kommer dock inte bli långvarig, eftersom jag kommer att behöva betala när jag börjar jobba. Glöm det!

precis
0

När jag hoppade av facket för 12-13 år sedan (betalade 499:- per månad i avgifter till dom tror jag) så fick jag månadslöneökningar med 1.000 - 1.500:- per år. Men det var ju för att jag jobbade bra och nästan aldrig var sjuk. ;)
(och alfakassans avgift har varit 1380:- per år ända sen dess, och även nästa år, om jag är a-lös även då)
(jag kunde därför börja spara på lång sikt utifall jag skulle bli gammal & a-lös… ;)

så det här överförmynderisystemet som fackpamparna påstår behövs, tror jag bara sätter hämsko på individuella arbetare som är duktiga, smarta och snabba…

det skulle snarare vara överförmyndare på dom som inte klarar av att hantera sin privatekonomi, och konstant lever över sina tillgångar… ;)
(jag ställer gärna upp som gratiskonsult, typ tv-programmet Lyxfällan) ;)

by the way: en kinesisk sömmerska på ett jeansföretag som syr till Marks&Spencer, Wal-mart osv… tjänar 500-1700:- per månad (för 10-17 timmar, 6-7 dygn per vecka). Första lönen (och passet) tas omhand permanent, så att dom inte ska kunna sluta. och så måste dom såklart betala för lunchmat, och för en sängplats i baracker på fabriksområdet, och t.o.m. varmvatten kostar för att dom ska kunna tvätta sig eller laga kvällsmat.
se t.ex. filmen China Blue från teddybearfilms.com

När svenskar har så usla förhållanden, då är det nog dags att börja gnälla! ;)