Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 1038 ggr
Staffan
1

Statsministerns retorik

Intressant artikel om statsministerns retorik:

"Alliansen och de nya moderaterna har skickligt använt språket för att vinna väljare, men statsministern själv borde bli mindre högtravande. Den analysen gör Anders Ullholm, expert på politisk retorik."

>> Länk till artikeln på SVD.se

Mvh // Staffan

Lisbeth
0

Att Reinfeldt är irriterande därför att han navigerar undan frågor håller jag med om. Under hela valrörelsen så svarade han aldrig på hur sänkt A-kassa kan ge fler jobb. Men om det är skickligt navigerat kan diskuteras, jag upplever bara sådant som fruktansvärt irriterande när man måste fråga en människa om och om gång på gång och ändå inte får något svar. Det tycker jag tyder på att man inte har några bra argument att komma med.

Självklart valde man från alliansens sida retorik inför valet, men det gör de väl alla. Så ser det ut i politiken det gäller ju att få makten. Tyvärr så tar de alla till en hel del fula knep som att t.ex. kartlägga och anteckna motståndarnas varenda ord i valrörelsen under torgmöten, så att de sedan kan användas emot dem.   

Persson lyckades ganska bra själv med att förmedla att han är en trött politiker utan alliansens hjälp. Man kan inte beskylla dem för allt Flört Att han har svårt för att samarbeta är inte alliansens fel.

zzaga
0

Jag tycker man knappt sett statsministern sedan han blev vald. Vart håller han hus? Han har inte svarat på några frågor om exempelvis utförsäljningen av sjukhusen. Eller var det kanske bara Persson som var en linslus?

Men det var väl ganska självklart att Rainfelt skulle vinna över Persson. Titta bara på hur de ser ut och hur de talar. Person , smått överviktig med röd ansiktsfärg och inte ett speciellt trevligt rykte om sin personlighet i bagaget. Rainfelt, yngre, lite som en gullig nalle i utseendet som passar aldeles utmärkt ihop med hans ludda besked han ger till allt.

Rainfelt ger sken av att allt han säger är jättesnällt (tonfallet kanske?) vilket gör att man ibland faktiskt glömmer vad det egentligen är vad han säger.

Ida
0

Det är era åsikter. Personligen tycker jag att det mesta han säger är mycket vettigt - och han säger det på ett bra sätt.

Han är en skicklig retoriker och det var säkert en stor pusselbit i valframgången. Men det var Alliansens politik som var mer uppskattad än övriga alternativ helt enkelt.

Lisbeth
0

# 3 Du har rätt till dina åsikter. Men här gäller politisk debatt och jag kan inte låta bli att undra

Är det vettigt att inte svara på frågor? Jag själv tycker att det är ohövligt. Jag instämmer helt med zzaga man har inte sett mycket av stadsministern och de gånger som man ser honom så tycker jag att han ger ett väldigt blekt intryck. Att han inte svarar på frågor om utförsäljningen av sjukhusen tycker nog ingen är så konstigt. Det finns svart på vitt om att han har ljugit i den frågan. Det såg nog alla i slutdebatten!!

Alliansens politik var mer uppskattad annars hade de inte vunnit. Men i nuläget så har det vänt. Det kan inte ha undgått någon efter alla sifoundersökningar. Kanske det beror på att nu ser man konsekvenserna av vad alliansen vill och då är det inte lika roligt längre. En ekonom har räknat ut att det blir max 400 kr kvar efter skattesänkningarna resten äts upp av alliansens andra förslag.

Pensionärerna fick inte klara besked innan valet vad som gäller för dem. Nu vet de och de är inte alls nöjda, efter ett långt arbetsliv så räknas de inte anser de! De som knappt har kommit ut på arbetsmarknaden verkar glömma de som arbetat i massor av år!

Ida
0

#4 Konstigt att folk är missnöjda - inte vill man väl ha fler "svikna vallöften" än det gällande sjukvården. (Som du ser det) Det var ingen hemlighet att man ville sänka a-kassan till exakt de nivåer som nu sätts i bruk. Det är ingen nyhet att man ville ta bort avdragsmöjligheten för fackmedlemskap - vilket vissa nu tjatar om.

I stort har Alliansen verkligen hållit vad man lovat - och det är väl det som är lite ovanligt i Sverige eftersom sossarna nästan alltid har makten. Konjunkturinstitutet spår som många banker att arbetslösheten kommer att sjunka de närmsta åren - vilket kommer att gynna alla. Många insatser kommer att göras för dem som trots det inte lyckas få jobb.

De enda som förlorar på Alliansens jobbpolitik är de som inte vill jobba men anser att staten ska försörja dem ändå.

Lisbeth
0

# 5 Vi tycker väldigt olika. Jag tycker inte alls att det är konstigt att folk är missnöjda. Det är ju egentligen bara och vänta och se om de vinner nästa val eller om missnöjet växer eller håller i sig. Jag vet att du är student och anser att du vinner på alliansens politik. Men en del ekonomer säger tvärtom mot vad du säger dvs. att studenterna är en av de största förlorarna dvs, de som inte har ett extrajobb. Att arbetslösheten kommer att sjunka sa även sossarna innan valet. Det kan lika gärna vara frukten av en tidigare politik. Frukt mognar och man skördar den efter ett tag.

Vad anser du om pensionärernas missnöje? Har de rätt att vara missnöjda?

Vill du berätta vilka insatser som kommer att göras för de som inte lyckas få jobb? Du säger att många insatser kommer att göras.

zzaga
0

5

Det finns jobb som jag absolut inte skulle kunna tänka mig att ta (även såna som inte kräver utbildning). Skulle du själv kunna tänka dit att ta vilket jobb som hällst bara för att ha ett jobb?

Ida
0

#6 Exempelvis nystartsjobb och jobbgaranti (åtminstone i Sthlm).

#7 Jag anser det ineffektivt att exempelvis läkare kör taxi, civilingenjörer säljer tv-apparater eller att utbildade lärare städar.

Nej, jag skulle inte ta vilket jobb som helst. Jag skulle dock inte heller låta någon annan (staten) försörja mig hur länge som helst bara för att jag är kräsen.

Lisbeth
0

#5 7 Vilka jobb är det som inte kräver någon utbildning, erfarenhet eller någon kompetens överhuvudtaget. Är det inte så att det krävs erfarenhet i allt och att det är väldigt många sökande på nästan alla arbeten som är lediga?

Vore tacksam om någon kan räkna upp dessa jobb!?

zzaga
0

8

Ja… vart har jag skrivit att jag tycker läkare ska köra taxi?

Men det är ju ett faktum att om man som invandrare inte får jobb som läkare så får man ju ta det som finns det vill säga taxichaffis.

Om du inte får andra jobb än de du inte kan tänka dig att då? Vad har du då för alternativ?

Vad den här fina jobbpolitiken inte ägnar en tanke är bland annat familjer. Låt oss ta följande exempel. Mannen har ett fast jobb och tjänar ganska ok. Kvinnan har ingen längre utbildning och har sökt jobb en längre tid. Hon blir då "erbjuden" jobb på annan ort. Om vi nu säger att familjen bor i Ystad och hon får jobb i Östersund så är hon tvingad att ta jobbet.  

9

http://platsbanken.ams.se/yrke/10000/

Ida
0

#9 Det finns många jobb där man kan lära sig från början. Alla är vi ju nybörjare någon gång.

Kassajobb tex, butiksbiträde, trädgårdsarbetare, fabriksjobb, en del marknadsföringsjobb.

Många gånger är inställningen och ambitionsnivån mycket viktigare än personlig erfarenhet.

zzaga
0

11

Säg det till Mohamed al siadynse som aldrig ens får sin cv läst för att han har ett utländsk namn…

Lisbeth
0

# 11 Ja alla är vi nybörjare från början. Givetvis är det så och tur är det att väldigt unga kan få in en fot och jobba som t.ex. kassabiträde. De är ju billig arbetskraft för arbetsgivarna.

Det jag menar är att det är betydligt svårare att som äldre slåss om jobben. Det krävs att man har erfarenhet, då spelar nog inte inställningen eller ambitionsnivån någon större roll. Arbetsgivarna tar nog hellre in yngre arbetskraft som är billigare för t.ex. kassajobb. Som trädgårdsarbetare krävs det erfarenhet likaså inom fabriksjobb, man tar säkert hellre in någon som har erfarenhet om det någon sådan som söker och det finns det förmodligen.

# 12 Mohamed skulle tjäna på Mp:s förslag om anonyma arbetsansökningar. Men egentligen så är det attityderna som borde förändras i grunden. Mohamed ska kunna vara Mohamed och ändå få jobb.

zzaga
0

13

Jag vet, det står "utan erfarenhet" men det stämmer inte sen. Om man som arbetsgivare ska välja mellan någon som har eller inte har erfarenhet så väljer de ju den som har det.

Det är ju inte så att "jobben utan erfarenhet" bara söks av folk som saknar det.

12

Ja:) Det hade helt klart varit bättre

Ida
0

Det är ett stort problem att utländska namn sorteras bort i stor utsträckning.

Mångfald är ju enbart positivt och företag borde därmed skrika efter den kompetens dessa människor besitter!

precis
0

#12 Det där är en fördom och generalisering. Det är inte så att någon utländsk sorteras bort bara pga namnet, utan det är oftast tveksamheten om de har behörighet, relevant utbildning/betyg, förstår branschen, arbetsmetoder och alldeles för hårda krav på en hyfsad talad svenska (och får man inga svenska vänner eller jobbkamrater så blir det svårt att lära sig svenska)

att anonymisera ansökningar kommer inte att funka, bara leda till merarbete och en anställningsprocess som kommer ta längre tid o kosta mer pengar… Allt kommer ju märkas vid en intervju. ;)

Hoppsan, jag upptäckte trådens ämne… :)

jag tror att Reinfeldts retorik kommer från att han eller hans rådgivare kollat väldigt mycket på West Wing :)

Lisbeth
0

# 16 Jag tror inte själv att det är ett helt rakt igenom bra förslag med anonyma ansökningar. Allt kommer att märkas vid en intervju säger du.

Det kan ju komma att märkas att personen kan perfekt svenska, bättre än en svenskfödd person med svenskt namn t.om. Jag tror visst att det kan vara så att en utländsk person sorteras bort direkt på grund av namnet. Även om det naturligtvis också kan vara som du säger tveksamhet om t.ex. behörighet. Men vad står även det för? Varför känna tveksamhet? behörighet kan man ju t.ex. även ha fått i sitt hemland.

zzaga
0

16

Men det släpptes ju en rapport nyligen där undommar utan erfarenhet sökt jobb med ingen erfarenhet som krav. De med utländskt namn fick söka fem gånger fler jobb än de med svenskt. Så det stämmer inte att det skulle ha att göra med kompetensfrågor.

AndersE
0

#4 "En ekonom har räknat ut att det blir max 400 kr kvar efter skattesänkningarna resten äts upp av alliansens andra förslag."

Det är ju inte klokt! Får vi bara 400:- mer i månaden med alliansens politik än med rödgrönröra-politik!?!? Skandal - inte konstigt att "alla" ångrar sitt val…

Hahahaha!

Du är rolig Lisbeth!

precis
0

#17 behörighet och akademiska betyg är inte det lättaste att översätta, verifiera o vidimera ifrån skolor i alla världens hörn. Jag vet att svenska myndigheter har problem med att jämföra sånt här med våra svenska motsvarigheter. Vad motsvarar en läkarlegitimation ifrån 70-talets Egypten eller en lärarutbildning ifrån 80-talets Kina t.ex.?

Vad tyckte ni om mitt förslag att starta sidotrådar när diskussionen tar sig flera sidospår? :) ;)

zzaga
0

20 Det är jobbigt att byta fönster ;)

Ida
0

#20 Det blir ännu konstigare, framförallt om man hänvisar till det som skrivits tidigare… :)

jen
0

jag hör många som röstade på något alliansparti som ångrat sitt val idag, de känner sig blåsta på Reinfeldts snack.

ja, Reinfeldt kan verkligen konsten att tala och att låta som en "nalle" men sen så är han ju utbildad psykolog Flört

jag har en kompis som läser till undersköterska efter en tid som arbetslös. Men nu ska hennes bidrag dras in tack vare den nya regeringen. Hon måste ta lån, som hon kommer ha svårt att kunna betala tillbaka.

Hon kommer att bli tvungen att plugga dagtid, arbeta kvällar och vissa helger. Jag vet inte när hon ska kunna ha tid att ta hand om sina 3 barn, och sitt hem?

detta kommer att sluta med att hon går in i väggen. EN till sjukskriven!!

varför ska de dra in studiebidrag ?

zzaga
0

23

Ska de dra in stuidebidragen?

jen
0

#24 ja, enligt min kompis så skulle hon inte få fortsätta att få studiebidrag efter nyår. (hon har haft det i en termin) och det var nya regler som alliansen infört.

Ida
0

#25 Vad är det för ett studiebidrag?

Om hon bara haft det en termin verkar det konstigt att det dras in?

jen
0
Hanna--
0
Lisbeth
0

# 19 Ha ha ha, ja så jä….vla rolig precis som dig! Glad

Alla får inte 400 mer AndersE Du är såååå rolig ha ha ha

Tror du att pensionärerna är nöjda AndersE? Obs! Jag väntar mig inget svar Flört då kan ju diskussionen hamna på sidospår och utvecklas hemska tanke!

AndersE
0

Flört

#29 Det var du som sa att ekonomen räknat ut. Far du med villfarelser?

Lisbeth
0

# 30 Nej gör du? Det var en ekonom på svt.

Tror du att pensionärerna är nöjda efter ett helt arbetsliv? Få se om jag får något svar nu. Jag har ställt den här frågan flera gånger  men det verkar inte vara en fråga som man vill svara på. Så jag svarar på den själv, nej Lisbeth de är inte nöjda!!

Faxlin
0

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

altavista
0

Lisbeth: pensionärerna har inte varit nöjda heller under sosseregeringen.

Å andra sidan, många pensionärer reser kors-o-tvärs i världen.
De flesta har betalt alla sina lån, kanske sålt huset och flyttat till mindre boende, har inga barn kvar hemma, de faktiskt behöver inte köpa kläder i lika stor utsträckning som en som jobbar, de har inte lika stora kostnader för kommunikation, i vår kommun t ex de över en viss ålder (vet inte, tror över 75) åker gratis allmän kommunikation, bara att nämna några ex.

När jag går att handla det finns alltid pensionärer som går omkring och handlar stort, så j..a dåligt har de väl ändå inte.

f-låt för sidospår!

när det gäller Reinfeldt - för att återgå - att han inte svarar rakt på någon fråga: säg den politiker som har någon gång gjort det?
kanske ska tillägga: säg den politiker fr o m Palme-tiden etc

det handlar nu inte om Palmes taleskonst, för den var bra.

zzaga
0

33

Hur många över 75 orkar ens gå till bussen?

Lisbeth
0

#33 Men ska det inte löna sig att arbeta? Är det inte det som alliansen predikar. Jag påstår inte att de överlag har det dåligt. Men alla 40-talister har inte det så bra som det låter på en del. Visst många har haft det väldigt bra. Men de har även betalt in en väldig massa skatt! Efter ett långt arbetsliv måste alliansens och Reinfeldts ord om skattesänkningar för alla som arbetar klinga otroligt falskt i dessa människors öron.

AndersE
0

#35 "Efter ett långt arbetsliv måste alliansens och Reinfeldts ord om skattesänkningar för alla som arbetar klinga otroligt falskt i dessa människors öron"

Vad är det för falskt med 400 kr i nettoförbättring?

Hade det varit mindre falskt med en s-regering och skattehöjning?

Lisbeth
0

# 36 Ursäkta antingen är det du eller jag som har missat något! Pensionärerna får väl ingen skattesänkning. Det gäller väl endast de som är i arbete nu. Kristdemokraternas föreslagna grundavdragshöjning innebär endast 130 kr i månaden.

AndersE
0

Har alla 40-talister gått i pension?