off-topic-snack åt olika håll i alla trådar
"Det blir ännu konstigare, framförallt om man hänvisar till det som skrivits tidigare… :) " citat från Skogskatten #20 eller 21 i tråden Statsministerns retorik
man kan kopiera en mening eller ett stycke, klistra in det inom citationstecken i den nya tråden…
Det blir enklare att följa ämnet som diskuteras! Om en tråd i huvudsak bara handlar om just det ämnet.
Jag som börjar få sämre minne vet knappt längre var jag ska leta för att hitta diskussionen som jag för tillfället vill återläsa för att kolla om det kommit nåt nytt paradoxalt att le åt. ;)
Ett forum är en fri, öppen, diskussion, men det finns fortfarande logiska tumregler som alla bör följa så att det blir begripligt för alla andra läsare… :)
Gott Nytt, nu ska jag börja träna på att skriva sjuor
citat från tråden "statsministerns retorik" _Är det inte rimligt att man själv får betala något för den i t ex form av att studielån istället för bidrag?
_
jo, på sätt och vis. Men om man hamnar i en situation där man arbetat och skaffat hem och familj, då kanske man inte har RÅD att ta ett lån som täcker upp "hela" inkomsten.
idag kan man ju ta lån PLUS bidrag
hrmmm… ;)
jag undrar om du förstod ett enda dugg av vad jag menade? ;)
#1 jen ser att du citerat mig från en anna tråd, vet inte om det var precis tanke med den här tråden att vi skulle börja diskutera finansieringen av studier Komvux…
Fast varför inte…
"Men om man hamnar i en situation där man arbetat och skaffat hem och familj" Det här hör jag ofta i debatten; man har hamnat i en situation… Det är ett mycket irriterande och förnedrande argument tycker jag. På Komvux är det vuxna elever och de har inte hamnat i en situation de har aktivt varit med och försatt sig i en situation. vuxna människor är, i normalfallet, inte viljelösa offer som bara hamnar i en situation. Att betrakta dem som offer för omständigheterna tycker jag är förnedrande för dem!
Man kanske inte kan ta ett lån som täcker upp hela inkomsten, jag tycker att det är rimligt att man får vara beredd att gå ner i standard medan man studerar alternativt att man kan tänka sig studera på halvfart och ta ett deltidsjobb…
Vi har ett mycket generöst utbildningsystem i Sverige.
Faktum är att jag är förvånad över att fler inte använder sig av det, t ex genom att läsa kurser på halvfart på universitet. Det finns en massa roliga, nyttiga, och intressanta kurser på både kvarts- och halvfart som ges på såväl kvällstid och faktiskt också på distans över internet! Och det fantastiska är att de är alldeles gratis - det tycker jag att är en enorm möjlighet som vi borde vara tacksamma över!
;) hehe, jag ser att fler fick lite svårt… ta o läs Artikeln Skrivregler:
http://politik.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=3ff02af9-8094-4107-b401-c9824316049f
(redigerat: förtydligande, förr så fanns det en regel om att försöka hålla sig till ämnet så att tråden håller sig inom ett visst område. Men den regeln verkar vara bortplockad nu??? Men bara för det så tycker jag inte att man bör surra allt för mycket off-topic, för enkelhetens skull kan man väl hålla sig till Rubriken och Kategorin)
Tryck gärna på symbolen Skriv när ni funderar på att börja prata om ett nytt ämne/område… http://politik.ifokus.se/Articles/Write.aspx
det är inte förbjudet att starta trådar på eget initiativ… snarare så bör vi väl alla uppmuntra till fler tankar o inlägg… ;)
Argumentet att man har haft jobb o skaffat sig hus o hem o prylar… håller inte… för då har man konsumerat över sina tillgångar om man inte kunnat spara ens futtiga 100 spänn per månad på ett konto som bara ska användas till pension eller om något oförutsett händer… ;)
??
jag förstår nog inte, nej…
jag trodde denna tråd var för att diskutera sånt som kommit på sidospår??
därför skrev jag i den..
???
sidospår förtjänar väl varsin egen tråd`? eller? nu började jag en tråd som hette off-topic och det var mest för att visa att det går att starta egna. det jag skrev om i inlägget var bara om förenkling.
Se tråden "Personal hos AMS o FK hotas" t.ex. där spårar det ur till att diskuteras fackliga rättigheter o allt möjligt på flera ställen. jag tänkte att det skulle bli enklare att följa varje diskussion om varje hade sin egen rubrik o kategori…
Om du vill prata studielån t.ex., så starta då en tråd som heter studielån o lägg den i rätt kategori, typ 01. Skola, vård & omsorg…
ok