Obama fick fredspriset
Detta var överraskande!!!
Vad tycker ni, skulle han få detta eller var där någon annan som borde få det.
Obama ska ju skicka extra styrkor till Afganistan nu!
Hmmmm………

Tja, det sätter onekligen hans vidare arbete ute i världen under hård press…
Hans syn på att samtal kan lösa knutar snarare än tvångsmedel och bojkotter är väl också hedersvärt.
//Zac

Ypperligt pinsamt!
Inget USA ut ur Irak, mer soldater in i Afghanistan.
Att Nobels fredspris går till USAs president innebär att vi belönar USA, och att vi (i Skandinavien) väljer sida i en pågående konflikt. Undrar om de som fattat detta beslut täker så långt.
Det rättfärdigar USAs beteende som egenutnämnd världspolis.
# 2 - Jo jag är nog benägen att säga samma sak som du. Det var ju likadant när utrikesminister Henry Kissinger fick nobelpriset.
Men å andra sidan så sätts det en press på honom nu speciellt vad gäller att upprätta fred mellan Israel och Palestina. Han är den första amerikanska presidenten som inte tar av sig mössan inför Israel. Han har öppet kritiserat Israels agerande både vad gäller nya bosättningar och deras slakt av palestinerna under kriget i början på året.
Så det kan finnas en strategi i detta också.
Fredspriset är (och har alltid varit) ett stort skämt.
Samtidigt vill jag påpeka att det är orimligt att lasta Obama för de krig han ärver. Det sämsta man kan göra i ett sådant läge är bara att dra sig ur.

#3 Ja, vi får hoppas att det leder till nåt gott.

… jag tycker mest synd om de som vunnit priset pa meriter. Tank pa Lech Walesa som satt fangen av Kommunistiska Polen under artionden. Tank pa Aung San Suu Kyi som suttit fangen i 30 ar.
Sa vinner en person som inte lyckats utratta nagot, trots att det ar forsta gangen i historien; senaten, kongressen och presidentsembetet tillhor samma parti i USA.
---
Hemskt. Precis som övriga nobelpristagare; iaf största delen av de. Jfr med "person of the year" (Time).
Hur de ens kunde rösta fram den dära O(s)bama till president är skrämmande; ge honom Nobelprister är ju.. bara korkat.
Jag tror Obama själv upplever detta med viss förskräckelse
om man nu ska spekulera…
/Maria

Tänk om Obama hade sagt "jag har inte uträttat något direkt än - men vänta till efter min presidentperiod, så skall jag hämta ut ett förtjänat pris i Oslo!" :o)
//Zac
Och tänk på Arafat…fiiint sällskap!!!!
Jäkla skräppris det har bliv av detta. Varför fick inte typ Hans Blix detta… inte bara för att han är släkt med undertecknad, men det sätt som han envist bedrev sin verksamhet i jakt på massförstörelsevapen och fick i stort sett hela USA emot sig trots att han hade full koll… det imponerar.
mvh
Bertil
Jag blev förvånad då jag hörde det. Och känner mig lite kluven…
Jag förstår charlie m.fl. Karln har ju knappt uträttat något. Varför ska han ha ett pris nu!? Låt honom bevisa något först!
Samtidigt är jag lite imponerad. Jag tycker valet är modigt. Och jag ser det som att man inser att ord kan vara mer kraftfulla än vapen.
Med sina tal har han ju fått en värld att förvänta sig en annorlunda framtid. Och förväntan är kanske den mest kraftfulla företeelse som finns i vår värld.
Jag tycker det här är rätt häftigt. Och jag hoppas verkligen att vi om några år kommer att tycka att det här valet var sanslöst framsynt!
#11 Jag hoppas också som du, i ditt sista stycke.
/Maria

#11. Ja, jag håller med dig i det du skriver, det är spännande.
#9 Vilken bra formulering, det är bra när man tänker något och har svårt att kunna skriva det i en mening att någon annan har gjort det.
.
Håkan Boström i GP om förslaget att ge Trump fredspriset.
"Den norske försvarspolitikern Christian Tybring-Gjedde (FrP) har nu nominerat Trump till Nobels fredspris för andra året i rad. Det kan tyckas som ett skämt. Det skulle rentav kunna vara ett lyckat sådant. Sakligt vore det inte mindre konstigt än att Barack Obama fick priset 2009, mindre än ett år efter att han tillträtt som president. Det priset var dock på fullaste allvar."---
#15 Ja, det är ju något att fundera över.