Politik iFokus

Politik

Etikettskola-utbildning
Läst 2825 ggr
Hejdan
0

"Kunskapsfabriken"

Är det någon här som har kollat in Kunskapsfabrikens artikel om att skolan är en ideologifabrik?

Om inte, läs gärna igenom de två delarna och dela med er av era åsikter osv. Jag tycker personligen att detta är väldigt intressent.

http://kunskapsfabriken.blogspot.com/2006/05/om-skolan-som-ideologifabrik-del-1.html

http://kunskapsfabriken.blogspot.com/2006/10/om-skolan-som-ideologifabrik-del-2_22.html

[ElisabethYL]
0

Gjorde länkarna klickbara åt dig.

Halvdansken
0

"Allt detta lär vi oss för att kunna utföra funktioner för någon annan, för att kunna jobba, men det räcker inte. På något sätt måste vi ju ha motivationen att ta oss upp till ett arbete som inte tillhör oss varje dag, utan att gå under."

Nähä, så starta en egen firma då

"Är vi, säg, lärare så betalar skolans byråkrater oss för att utföra ett arbete åt dem. Inte för oss, vi äger inte nån skola. För dem och ingen annan."

Starta en skola! Gnäll inte på folk som redan gjort det.

"Ett av de mest lyckade exemplen på detta är när ett seminarium slutade i att vi minsann inte kommer gå in extra utan någon kompensation, eftersom det inte är på vårt ansvar att kunden/patienten/eleven ska få service, utan att det är på vår arbetsgivares ansvar att se till att bemanningen är tillräcklig."

Vad betyder det? Att ni inte  VILL  ha jobb? Det säger emot allting ni sagt. Skolans byråkrater är ansvariga, men NI har inte lust att ge folk hjälp eller service. Det ska arbetsgivaren göra. Med hjälp från vem då???

Ursäkta men sånt här gör mig kräkfärdig. Det kommer en massa kritik, men inga svar på vad hur det ska vara. Och vad händer om ni får blindtarmsinflammation? Accepterar ni då att läkaren som opererar en "inte har ett arbete som tillhör dem"?

Skulle det vara ok om den läkaren som får stanna kvar för att er frus förlossning kräver kejsarsnitt plötsligt sa att "det inte är på mitt ansvar att kunden/patienten/eleven ska få service".

Gosh. Alla andra ska göra sitt jobb, men jag ska kunna flumma runt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

gortor
0

Tillbringade åratal av min ungdom i privatskola. Där gällde fick vi höra vad vi skulle omfatta för ideologi!!!!!!!!!!! lååååångt  åt höger! Vilket naturligtvis ledde till att många av oss omfattade den motsatta åsikten! Ett hälsotecken! Tro inte på vad överheten försöker tuta i er!!!!!!!!!

AndersE
0

#3 Håller med!

(Under hela min uppväxt var överheten lika med socialdemokratin…)

blombuketten
0

#4. Tja, en överhet omfattar väl inte endast den som sitter i regeringen? Så min uppväxt bestod inte av endast socialdemokrater som överhet……och jag tror vi växte upp ungefär samtidigt.

Allmänt,

En överhet är en överhet oavsett inriktning rent politiskt, och jag tror inte gortor endast menar att man inte ska lyssna på den högerinriktade överheten, utan all överhet och att man ska vara kritisk och sålla den information man får.

Inte heller bör man förkasta allting som sägs bara för att man själv lutar mer åt ena hållet än det andra. Även det som kommer från "motståndarsidan" kan äga sin riktighet och då kanske det kan vara på sin plats att faktiskt erkänna det och inte bara säga ett kategoriskt nej, bara för sakens skull.

Vad gäller att skolan skulle styra in oss i en viss ideologisk riktning så var det väl en debatt om det för länge sedan. Då framfördes att böckerna och dess innehåll kom från högern, trots att sossarna då satt vid makten. Tyvärr kommer jag inte ihåg varifrån debatten kom, men ska försöka luska ut det och se om jag hittar något om det. Det var som sagt länge sedan och det gällde även det skolmaterial som fanns när jag växte upp. Där med säger jag heller inte att det stämmer, så förstora inte upp detta nu Glad-

AndersE
0

#5 Du får det att låta som om jag menat något annat än det du skriver?

blombuketten
0

#6. Det är bara första stycket som är direkt riktat till dig, resten är rent allmänt. Du skriver ju att under din uppväxttid var överheten lika med socialdemokratin och det anser inte jag stämmer, då överhet inte endast är lika med vem som sitter i regeringen.

AndersE
0

#7 För mig och, under min uppväxttid var socialdemokratin oerhört dominerande.

blombuketten
0

Dominerande är en sak, men det finns det andra än politiker som är. Precis som med överhet. Inte heller all överhet är dominerande.

AndersE
0

#9 Fast jag talar om hur det var för mig. Där har du ingen talan…

blombuketten
0

#10. Och jag talar om hur jag ser på saken och det lär jag ha all rätt att göra. Ska vi alla säga som du gör nu så kan denna sajten läggas ner för då finns inget att diskutera om, då vi alla talar ur egen mun och ingen annan har någon talan.

AndersE
0

#11 Du har all rätt att tala om hur du ser på saken.

Jag klargjorde bara att du inte kan ifrågasätta min upplevelse.

blombuketten
0

#12. Så……