Regler i skolorna?
Jag tycker att lärarna ska ha rätt att beslagta mobiltelefoner på lektionerna. Det messas i tid och otid..
Och även mp3 och liknande.
Och detta med mössor och kepsar m.m.. varför ha på sig huvudbonader på lektionerna? En del har också jackor på sig..
Nu låter jag som en trist tant. 
Vad tycker ni?
Många skolor har regler mot att ha mobiltelefon på under skoltid. Det är väl både rimligt och tillåtet.
Huvudbonaden är svårare. Jag är också gammaldags och tycker man tar av sig mössan när man kommer inomhus. Samtidigt måste ju t.ex. skolbarn med slöja få ha den på sig och det finns säkert många fler exempel där det är rimligt. Hur skriver man en regel som tar bort kepsen men behåller slöjan?
Huvudbonad får tyvärr vara tillåtet i min värld, men inte att täcka ansiktet.
Jo, regler finns nog, men om eleverna inte följer dem, då har väl lärarna ingen rätt att ta hand om nallarna? Det skulle de få göra..
Ja, det är nog svårt att få bort kebban men inte slöja.. Såg på Matakuten häromdagen (tror att det heter så) då var det ju en kock som sade åt en elev att ta av sig kebban. Hade han gjort så om det varit en tjej med slöja?
Men jag håller med, jag vill också att ansiktet ska synas.
Jag tycker det är självklart att mobiler inte ska användas under lektionerna men jag vet inte om det är rätt väg att gå att bara ta dem. Iof så löser det problemet just då men kontakt med föräldrarna osv borde också tas.
Angående keps osv så tycker jag det är helt ok att ha på sig inne. Numera så är inte keps bara något man har på sig för att skydda huvudet, det är del i klädstilen ungefär som hårband, diadem, hårspännen osv.
Jacka borde man väl ta av sig pga att det blir varmt men vad spelar det egentligen för roll? Är tvånget att ta av jackan mer ett maktspel?
Det klassiska tuggummituggandet är en annan sak. Jag tycker att man gott kan få tugga tuggummi så länge det inte är störande ex smackande, bubblor osv.
Sara
Det kanske är det bästa för att undvika stölder i skolorna, var och en kan ju ha på sig sina ytterkläder?
Och så kan de ju få äta godis på lektionerna med, så länge de inte stör någon.
Varför inte lite frukost med? Alla barn äter inte frukost hemma.
Nej, det är faktiskt skrivet med ironi..
Men detta med ytterkläder på lektioner, nej, jag tycker nog att man tar av sig dom när man är inomhus. Inte sitter jag med ytterkläderna på mig när jag jobbar? Men det kanske folk gör som jobbar på kontor och liknande..?
Om man hänger av sig dem på stolen, det är en annan sak. Åsikterna går nog efter åldern, yngre är mer toleranta mot dessa saker än de äldre (40 år och uppåt).
Föräldrar blir alltid informerade vid skolstart och utvecklingssamtal om detta med mobiler. Men det hjälper väl inte? Det bästa är att ta nallen under lektionen, då om eleven missköter sig.
Och nuförtiden får man väl inte ens ge kvarsittning?

Du har nog rätt i att yngre är mer toleranta (slapphänta?) med sånt. Personligen brydde jag mig inte om att folk tuggade tuggummi, hade jacka på sig osv när jag gick i skolan.
Vad är egentligen problemet med det? Är det bara att det ska vara så och därmed basta?
Sara
Som jag skrev förut om ytterkläder, jag tycker nog att man tar av sig dom när man är inomhus. Varför inte bara hänga av den på stolen?
Jag har då aldrig suttit på ett möte eller en utbildning där folk haft jackorna på sig. Sitter man med ytterkläder på sig hemma med? Sedan om det är så att värmen inte fungerar som den ska i lokalen, då är det ju självklart att jackan ska på!
Sen detta med tuggummi.. Det är väl ingen större fara egentligen, men det är ju inte kul för lokalvårdarna att plocka bort gamla tuggummin under bänkarna.. för där hamnar de ofta.
Jag är nog väldigt gammaldags men jag anser att det ska vara disciplin i skolan och att lärarna ska få tillbaka "makten". Överhuvudtaget så tycker jag att vuxenvärlden borde ta tillbaka "makten".
Vad gäller ytterkläder och mobiltelefoner så kan man ju göra klädhängarna inne i klassrummet istället för utanför. Och så behåller man sin mobiltelefon i sin jacka och stänger av den. Inga kepsar och absolut inget godis!
Det finns många överviktiga barn i Sverige och detta beror säkert inte på att barnen fått för mycket mat hemma.
Självklart ska det vara diciplin i skolan men jag tycker att man ska välja sina strider och det är då betydligt värre med barn som blir mobbade än någon som tuggar tuggummi.
För barnen blir mobbade även på lektionstid. Skratt, fula miner, små ord osv. Been there! Där behövs mer diciplin och konfrontation.
Sara
# 8 - Men om man inför större disciplin med tystnad under lektionerna så minskar förutsättningarna för mobbarna.
# 9 Det fungerade inte när jag gick i skolan på 80-90 talet.
Då får man införa agan igen för tillsägningar, kvarsittning, utkörning osv fungerar inte tillräckligt bra.
Sara
Nuförtiden så har inte skolungdomar respekt för lärare. Skicka ut de ungar som inte sköter sig från lektionssalen. Ring efter föräldrar som får komma och hämta dem om de är för stökiga.
När jag gick i skolan på 80-talet så hade man mer respekt för lärare. Man var inte uppstudsig. Fast skolkade man, så blev det kvarsittning! Ingen höjdare, men man fick skylla sig själv.. 
Nu var min skola än av de värre men där fanns inte nån vidare respekt. Sa läraren något så snackades det tillbaka. Blev någon utkörd så satt de ofta kvar ändå, vad skulle läraren göra? Ingenting.
Det känns som om respekten för andra människor håller på att försvinna överhuvudtaget, alltså inte bara bland ungdomen.
För någon månad sedan så kom jag cyklande och mötte en klass, typ ettor eller tvåor. Några killar gick över hela vägen och läraren kom en bit efter med några elever. Jag plingande och sa "Tut tut nu får ni flytta på er lite." Svar: NEJ! Och ingen flyttade på sig. Då är de bara 7-8 år gamla! Jag blev helt paff.
Det känns som om många tänker på bara sig själva och struntar hur det går för andra. Visst ska man ta för sig men vilket intryck ger det barnen när andra blir överkörda?
Sara
När jag gick i skolan så var det en tjej i min klass som hade sjarlett men blev tvingad (trots att hon hade tappat nästan allt sitt hår) att ta av denna under lektionstid.
Snacka om trauma…
Jag kan tycka att mobilförbud under lektionstid är OK då det faktiskt stör undervisningen liksom man stänger av mobilen som vuxen vid möten, föreläsningar osv. Åtminstone har man den på ljudlöst om man är väluppfostrad
/Maria

Om vi har ett möte på jobb, så lämnar folk mobilerna ute, eller har dem på ljudlöst.
Om man glömt att stänga telefonen, så ber folk om ursäkt om den ringer.
Ibland händer det att folk säger "Jag väntar på ett viktigt samtal från min fru/dagis/läkaren, så om det kommer så måste jag ta det". Det är givetvis ok.
Det är väl inte annorlunda i skolorna, hur tror ungarna att det fungerar i verkliga livet? Surprise, surprise…
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#14.
. Ja, suprise lär det ju bli när man upptäcker att det faktiskt finns visa regler att följa.

Vi gör ju ungarna en björntjänst genom att vara så slapphänta i skolorna. De klarar inte av sina (första) jobb, och jag har läst artiklar i tidningarna om att arbesgivarna har så dåliga erfarenheter av att ungdomar inte vet hur man uppför sig, att de inte vill anställa dem.
Jag tycker att man bör införa betyg igen i uppförande och ordning. Skolan är en lära för livet. Det är en lång period då man utvecklas från barn till nästan vuxen och det handlar inte om att lära sig matte, historia eller andra ämnen. Skolan ska vara en plattform för livet och får inte flummas bort.
Barn och ungdomar vill ha rättesnören, de vill ha regler. De blir inte stimulerade av slapphet och likgiltighet.
Ja, det håller jag med om. De betygen skulle återinföras. Och barn vill faktiskt ha regler fastän det är svårt att tro ibland.. *ler*
#19 OK, det är ju roligt att det fungerar men på de allra flesta arbeten så äter man på rasten, använder datan till eventuellt arbete, ytterkläderna har man på vid eventuellt värmeavbrott (om man nu inte har särskilda arbetskläder), mobilen är ofta ett arbetsverktyg beroende på arbete så den är okey att använda men ofta inte till privata samtal.
mp3 kan fungera i vissa jobb men långt ifrån alla.
Det kan vara bra att veta
/Maria

Emelie, ska du fortsätta att " äta, ha ytterkläder, mobiler, tuggummi, mp3, laptops och allt möjligt." när du får ett jobb?
# 21 Om det inte är lämpligt att göra det på jobbet så tror jag säkert inte hon kommer att göra det.
Om det fungerar att ha det så i hennes klass så varför inte? Ungdomar är i regel inte dumma (jovisst, det finns undantag), de vet skillnaden på skola och arbete.
Sara
#22 Men är inte skolan en viss form av "arbete", ett förberedande för vuxen/arbetsliv?
Det finns faktiskt exempel på ungdomar som mer eller mindre får en chock när verkligheten ramlar ner som en bomb (eller ett jobb)
/Maria
Men tänk på det så här då. I en del jobb så går det bra att ha godis med, lyssna på mp3, ha med sin mobil, ha ytterkläder på sig osv. Se skolan som ett sådant jobb.
Det där med att ungdomar blir chockade av hur det fungerar är ganska ologiskt. Idag så har de praodagar/veckor, de följer med föräldrarna på en dag på jobbet i grundskolan. På gymnasiet så praktiserade vi 2 dagar i veckan det sista året och hade flera veckors praktik under det första och andra året.
Det jag kan tänka mig att de blir chockade över är värdet på pengar när man måste hantera det själv och arbetstakten, kraven på utförda arbetsuppgifter.
Sara
#24 Jag vet att jag generaliserar men det har faktiskt varit lite debatt om hur dåligt rustade VISSA ungdomar är för arbetsvardagen. Tyvärr hittar jag ingen bra länk just nu men dessa artiklar har ju en viss orsak ändå.
/Maria
Jo, jag vet också att en del ungdomar blir chockade. Men jag tror det beror på att skolorna håller ett lägre tempo och inte kräver samma resultat som arbetsplatserna gör.
Sara
#26 Jo, det kan ligga något i det…
/Maria
# 27 Dessutom kanske skolan använder fel metoder, iaf när jag gick i skolan. Det var korvstoppning ända upp på gymnasiet. Nu har jag hört att det är mer eget arbete för att hitta info i skolorna, fast med lärarstöd och det tycker jag är jättebra.
Sara
#28 Jag tror att det bästa vore en blandning för många har svårt att arbeta "på egen hand" och lägga upp arbetet några veckor i förväg medan de passar andra jättebra.
/Maria

Det är mycket korvstoppning på jobb också.
Jag jobbar med teknisk design av IT system och just nu är vi igång med en för mig en helt ny fas (XML schema för den som är insatt). Det blev några timmar korvstoppning där för att folk skulle begripa så pass mycket att vi kunde gå igång.
Några timmars korvstoppning är skillnad mot år efter år och aldrig nått annat.
Sara
Visst är det märkligt att en gång korvstoppades det hej vilt och resultatet blev att Sverige utvecklades till ett av världens mest framgångsrika länder - innovationer och företagsskapande gav välfärd och välstånd.
#32 Om jag förtydligar mig lite…
Jag har jobbat som lärare med lite vuxnare elever (kring tjugo år…)
Min erfarenhet som lärare och mitt minne från egna tiden som elev är att regler som gäller och efterlevs skapar trygghet. Man vet vad som gäller och kan lägga energin på det man ska lägga energi på.
Alla vet väl hur det var att få vikarie? Genast skapas en osäkerhet - vilka regler gäller nu? Och den lektionen blev inget gjort…
Ibland får man av debatten intrycket att frånvaron av regler är bra för barnen. Jag tror det är precis tvärtom!

Det är väl inte bara korvstoppning, sara?
# 32 Men bara för att ett sätt har fungerat betyder det inte att ett annat sätt är sämre. Provar man kanske det till och med blir bättre.
Det är himla trist när människor inte vill ändra på något bara för att det alltid har fungerat förr. När man kom som ny inom vården mötte man personal som höll benhårt på vissa saker eftersom det alltid fungerat. När man sen fått ändrat på vissa rutiner och gammelgänget insåg att det faktiskt fungerar bättre så hade de minsann aldrig sagt nått annat.
#33 Men att tillåta ex mp3 och keps är ju inte att ha det regellöst. Bara att man har andra regler. Reglerna om att exempelvis komma i tid, räcka upp handen, inte skolka, inte prata i mun på andra, inte kladda på bänken, inte mobba osv finns ju kvar.
Sara

Om läraren är igång med en genomgång ska f-n inte folk sitta och lyssna på musik!
Nej, men om man arbetar enskilt med exempelvis att lösa matteuppgifter.
Sara
Jag hoppas verkligen att reglerna kommer tillbaka igen till det svenska skolväsendet. Det handlar inte om någon makt och detta tycker jag är väldigt viktigt för eleverna att lära sig. Läraren vägleder och undervisar. Det är en gåva att få en utbildning, så ta emot den!
Även om man arbetar enskilt i projektarbeten, så kräver koncentrationen så pass mycket att man inte ska ha störande moment omkring sig. Såvida det inte är bildlära eller slöjd, för då kan ju musik vara stimulerande.
Vi lever i en värld där vi har massvis med saker på en och samma gång. Vi pratar i mobilen samtidigt som vi ska koncentrera oss på något annat viktigt, vi lyssnar på musik när vi inte behöver osv.
Summan av detta "mångsyssleri" är att ingenting blir bra gjort. Det blir bara halvdana resultat.
Man måste inte vara uppkopplad alltid.
Varför kan man inte uppleva det man håller på med? Att ständigt och jämt flyta ovanpå ger ingen bra utveckling vare sig för personligheten eller kunskapen.
# 38 Men reglerna har inte försvunnit, de har bara ändrats.
Jag hade alltid musik när jag gjorde läxor och när jag pluggade på distans, tyckte det gjorde att jag koncentrerade och lärde mig bättre. Vet många som fungerar bättre med musik i bakgrunden. Musiken är inte störande för alla.
Sara
Men det är skillnad på om du jobbar med studier hemma eller i skolan. Hemma är du ju själv och har ingen att ta hänsyn till. Det där kan man ju inte jämföra
Men vem stör du i skolan om du har låg musik på i öronen och arbetar självständigt?
Sara
Mig, om jag är där och vill ha kontakt med dig.
# 42 Men då kan du knacka personen på axeln.
Sara
Störningsmoment både för dig och mig
# 44 
Sara
Jag skulle vilja höra den här diskussionen på en arbetsplats. Det låter mer som en köksbordsdiskussion mellan mor och dotter.
Som läarare hade jag bara kontstaterat att om man vill gå den här utbildningen så spar man mp-3-spelaren till rast och fritid.
Det är ju detta det handlar om. Att man redan i skolan måste förstå att det finns regler överallt. Självfallet ska det också i skolan finns utrymme för ifrågasättande, argumentation och diskussion. Men också en gräns för detta. En möjlighet att lära sig att det finns tillfällen då man får bita i det sura äpplet - eller ta konsekvensen.
# 46 Men reglerna finns ju fortfarande kvar i skolorna även om det tillåts att ha mp3 när man arbetar självständigt.
Där är väl skillnaden, yngre lärare accepterar nya sätt medan äldre helst vill ha det som det alltid har varit.
Nä, jag tycker man ska vara öppen för vad som är bäst för varje individ. Om någon jobbar bättre med musik och om musiken inte hörs, alltså spelas lågt i öronen så ingen annan hör, så borde det inte vara ett problem. Speciellt inte för att det alltid har varit så innan, det är ett lamt argument.
Jag tror det finns en hel del arbetsplatser som accepterar mp3, kepsar, mobiler osv osv.
Sara
Vad jag hör nu, så är det många nyblivna arbetstagare som står och sms:ar och talar i sin nalle på arbetsplatsen och har tydligen svårt att ta sitt ansvar på jobbet.. kan det bero på slappa regler i skolan? Hmm..
Och jag har knallat in på en bensinstation och ska betala, då står tjejen och sms:ar fast jag väntar, det måste ju skrivas klart.. helt otroligt!
Men det var väl okej i skolan..
#48 Det känner jag igen.
Det retar mig något så vansinnigt när jag blir totalt nonchalerad av kassabiträden.. Ibland talas det med kompisen medan man betalar, och ibland så säger de varken hej eller tack eller visar med en min att man ens är närvarande.. Otroligt ohyfsat!
Om min dotter är med vid dessa tillfällen så brukar jag förklara med lite högre röst att sådär beter man sig inte mot kunder.. *ler*
#50 Det är ju inte så konstigt. Om man i skolan får veta att ens egna behov alltid ska stå främst så blir det ju svårt att ändra sig då man hamnar i en miljö där livet plötsligt går ut på att tillgodose andras behov.
Jag tycker att om vi lar barnen disciplin och uppforande i skolan samt att ta hansyn till sina medmanniskor, respektera auktoriteter och aldre manniskor (larare och sedermera chefer) sa lar vi dem nagot de kommer att ha nytta av hela livet.
Att kunna anpassa sig till de regler som galler i en viss miljo - skrivna och oskrivna - samt att inse att det mesta i livet spelas som en lagsport ar nyttiga livslaxor. Att man maste bejaka sin identitet och sjalvstandighet 24/7 genom att uppfora sig sa att man darmed inkraktar pa andras tillvaro (t ex genom att det skraller trummaskinsmatter ut ur ipod-lurarna nar ens kompisar forsoker gora sina mattetal) funkar inte i det verkliga livet. Da far man inga kompisar och folk omkring en blir irriterade.
De manniskor som tycker att individens ratt att uttrycka sig och gora som den vill i alla lagen, speciellt vad galler ungdomar och speciellt pa bekostnad av andra…ar ofta vardelosa pa lagsporter och de fostrar tyvarr en generation av ungdomar som tycker likadant.
Det ar tyvarr sa, enligt min mening, att manga missforstar vad individualitet, personlighet och kreativitet ar. Att uttrycka sig sjalv och vara sig sjalv betyder mer an att kommunicera och lyssna pa sina medmanniskor for dessa typer. Att sitta still, komma i tid och ta hansyn till andra manniskor i klassrummet skulle vara en kvavande korvstoppningsprocess… lika bra att vanja barnen vid att man far ta hansyn ibland ocksa aven om de far en fri uppfostran hemma.
Jag later som en tant, men det far jag val bjuda pa.
# 52 Men det är ingen som har sagt att man ska få uttrycka sig eller göra som man vill i alla lägen och speciellt inte så det går ut över andra.
Sara
Nu är det ju så att ungdomar gör som de vill, hur man än uppfostrar dem. Inte alla naturligtvis.. Men de har egna viljor och jag skulle vilja se den tonåring som gör exakt som föräldrarna eller skolan säger.
När ungdomar inte sköter sig så får ofta föräldrarna ut för det. Det är inte rätt.
Och att lära ungarna disciplin i skolan, hur ska det gå till? De struntar fullständigt i vad lärare/mentorer säger. Återigen, inte alla naturligtvis.. Jag skulle helst se att det finns mer personal i skolan som har tid med alla elever, för som det är nu får inte alla hjälp och därav så tröttnar de och hittar på annat..
Nu blev det lite av varje i detta inlägg.. 
#52 Mycket bra och tänkvärt!
Alla mina fyra barn går/har gått Montessoriskolor. Det är en pedagogik präglad av stora möjligheter för individen - MEN allra först kommer alltid hänsyn till de andra i gruppen.
#54 "Nu är det ju så att ungdomar gör som de vill, hur man än uppfostrar dem. Inte alla naturligtvis.."
Fast ett barn som gick just Montessoriskola fick en gång frågan om varför de inte "busade" mer. De fick ju göra som de ville. (Och det var ändå tyst och ordningsamt i klassen.)
Han svarade ungefär: - Ja, fast det är så här vi vill göra.
Dvs, min erfarenhet är just att regler hjälper barn. De vill "göra rätt" och de vill visa hänsyn. Vi behöver bara hjälpa dem med regler och normer så att de förtsår vad som är "rätt".
Att elever struntar i vad lärare/mentorer säger tror jag inte alls på. Åtminstone inte som en allmän utsaga.
Bättre metodk/pedagogik är en mycket bättre väg än att ösa in mer personal i en skola som ibland saknar metoder och ofta saknar viljan att sätta upp regler och se till att de följs.
#55 Jag har aldrig hört talas om Montessoriskolor? Det låter intressant.. Finns dessa över hela Sverige?
Det finns faktiskt elever som struntar t i vad lärare/mentorer säger.. Jag tror inte det, jag vet. Men jag sa också att det inte gäller alla.
På den skola jag har som exempel så hade mer personal varit bättre, så de kunde ta hand om de elever som behövde mer resurser. De kände sig utanför. Och får de inte den tid de behöver, ja, då så skiter de i det mesta, rent ut sagt.. *ursäkta språket*
#56 Maria Montessori skapade sin pedagogik för över 100 år sedan.
Den har spritt sig över hela världen, utom i fascistiska och kommunistiska länder där man inte uppskattar att ungdomar fostras till självständigt tänkande…
Det sättet du skrev på gjorde att jag uppfattade dina "Nu är det ju så att ungdomar gör som de vill, hur man än uppfostrar dem." och "De struntar fullständigt i vad lärare/mentorer säger." som generella beskrivningar. Om du däremot menar enstaka ungdomar så har du däremot säkert rätt.
Nu är det ju så att ungdomar gör som de vill, hur man än uppfostrar dem. Inte alla naturligtvis.. Men de har egna viljor och jag skulle vilja se den tonåring som gör exakt som föräldrarna eller skolan säger.
När ungdomar inte sköter sig så får ofta föräldrarna ut för det. Det är inte rätt.
Och att lära ungarna disciplin i skolan, hur ska det gå till? De struntar fullständigt i vad lärare/mentorer säger. Återigen, inte alla naturligtvis..
Kopierat av mitt tidigare inlägg. Som du ser har jag betonat att det inte gäller alla ungdomar.. Och jag ser dem inte som enstaka, utan det finns många därute..
#58 "När ungdomar inte sköter sig så får ofta föräldrarna ut för det. Det är inte rätt."
Föräldrarna har väl ändå det övergripande ansvaret för sina barn/ungdomar eller? Vem skulle annars ha det?
Montessoriskolor med sin pedagogik är mig veterligen spridda över hela landet och en ganska etablerad undervisningsform sedan många år.
Själva gjorde vi annat val för sonen när det gällde skolgång men det är en helt annan diskussion.
/Maria
Ja, de har ansvaret, har aldrig sagt annat, men det behöver inte vara deras fel om ungdomarna gör sig kriminella. De gör inte alltid som föräldrar sagt. Egen vilja finns det något som heter.
När barnen går i sexan så är det inte bara att göra val åt dem, de måste få vara med och bestämma också, tycker jag.
#60 Vad menar du då med att "det är inte rätt"?
Det är en oerhörd tragedi om ens barn faller in i kriminalitet eller missbruk men som sagt det är ditt barn…
Jag förstår inte ditt sista stycke…? Det är klart att barn ska få föra sin egen talan tillsammans med vuxna som ändå bär på erfarenheterna.
/Maria
#61 Du skrev att ni gjorde ett helt annat val åt sonen.. var han med på det? Jag uppfattade som att ni föräldrar gjort valet..
"det är inte rätt?" har jag aldrig skrivit??
#62 Vi gjorde ett val och sonen var givetvis med i detta val.
Kopierar din text från #58
/Maria
Okej, det var från det inlägget.. Jag vet föräldrar som uppfostrat sina barn och de har varit mönsterbarn. Utåt. Men gjort sig kriminella, och då är folk snabba att döma föräldrarna. Och barn är de alla hur vuxna de än är..
#64 Självklart, och detta är en traged,i men likväl så har du ansvar för ditt barn tills det är myndigt.
/Maria
#65 Har aldrig påstått att man inte har ansvaret.. Säger bara att de har en egen vilja, och att det inte alltid är föräldrarnas fel att de begått brott.
Finns det inte störningsutrustning som kan installeras på skolorna så att det blir omöjligt att använda mobiltelefoner? Om inte så är det dags att det konstrueras sådant. Kan med fördel även installeras på teatrar, restauranger och biografer.
Vad klädsel beträffar så av med mössan , hatten eller vad man nu har på huvudet. Slöjor och andra religiöst betingade symboler skall vara förbjudet att bära i offentliga lokaler.
Storningutrustning! mycket bra ide!
Det finns men ar lite dyrt. De har det pa operan i London vad jag minns. Men teknologin gar framat hela tiden sa snart kommer sakert billigare.
#67 Jag gillar din idé om störningsutrustning. Gick själv naturbruk med inriktning trav på gymnasiet och då skulle vi ha med mobiltelefonerna när vi körde hästarna i skogen - utifall något skulle hända, men vi fick inte ha mobilerna på teoretiska lektioner..
#67 Naturligtvis måste slöjor och andra religiöst betingande symboler få finnas i allmänna lokaler. Ska man inte ens få ha ett kors kring halsen som halsband menar du?
Det råder religionsfrihet i Sverige.
Sara
Tänk om man har ett tatuerat kors
/Maria
#70 Nej inga religösa symboler i lokaler som är skattefinansierade. Inga kors, slöjor, judiska symboler(kalotter?) .Religion skall utövas i tempel, kyrkor, moskéer, synagogor osv. Eller i hemmet. Ingen vidskepelse i ett sekulariserat samhälle.
#71 Tatuerat kors? I så fall på en sådan plats på kroppen där det inte syns.
# 72 Kan bara säga att det låter som förföljelse. Vad skulle straffet bli?
Sara
#72 Lite OT men hur ställer du dig till sjukhuskyrkor?
/Maria

Stör det inte undervisningen ser jag inte varför slöjor, kors etc skulle vara förbjudna?
På mina barns skola så har man förbjudit mobiltelefoner då det har varit en hel del okynnesfotografering på toaletter/duschar.
Jag motsatte mig personligen det och tycker nog fortfarande att det handlar om grundläggande respekt för varandra - det får man inte genom att förbjuda verktyg. Jag hade utan en sekunds betänketid skrivit på ett papper som ger möjlighet till att beslagta mina barns telefoner.
Frihet med påtalade påföljder ifall man bryter mot regler - det behöver inte vara svårare än så. Att man har en klick bråkstakar som ser det som en fjäder i hatten att bli bestraffade kommer man dock aldrig ifrån.
//Zac
#75 Bra, jag tycker du har en viktig poäng där. Skolan verkar ha så svårt med just påföljder. Om och igen kan man läsa om händelser i skolan där man verkar stå maktlös.
Jag vet inte om det är regelverk, vilja eller förmåga som brister, men jag tycker skolan skulle ha rätt långtgående befogenheter att se till att felaktigt beteende får påföljder.
Jag gissar att en orsak är att den lärare som t.ex. lyfter ut en stökig elev ur lokalen oftast blir anklagad för misshandel. Jag kan förstå om en lärare drar sig för att hamna i domstol för att denne sköter sitt jobb.
#76, 77 du har så rätt.

#75. Bra skrivet. Det är ju så det är….frihet under ansvar, vilket är en bra sak att lära sig redan i unga år.
I många lägen så förespråkas ju att man ska tänka på individen och inte klumpa ihop alla i ett paket. Vad gäller skolan så klumpas de flesta elever ihop och ska ligga på samma nivå….inte under och inte över.
Vad gäller inlärningen så är det ju konstaterat att vi har olika sätt att få in kunskap. En del måste ha tyst omkring sig, andra vill ha ljud, en del måste läsa högt och höra sin egen röst för att saker ska fastna (där är jag) och en del lär sig bäst med lite musik i bakgrunden. I skolan ska samtliga elever gå under en regel och lära sig på lika villkor, ett slags "normalläge" som alltså inte stämmer in på alla.
Jag vet skolor där man, som elev, kan få hörlurar som stänger ute ljuden. En bra idée. Det finns även skolor där man kan få ha musik i öronen i vissa lägen där det passar. Problemet är väl för dem som måste läsa högt för att lära sig. Kan vara svårt att ha enskilda rum för var och en
.
Att säga att man inte använder mobil, mp3 och annat på jobbet är nog lite överdrivet. Det beror på. Idag när jag var och besiktigade bilen t ex, hade de musik skvallandes ur högtalare. I affärer är det ju likadant. Många verkstäder har hörlurar med radio i osv osv.
Montesorriskolan har ju en pedagogik som ska passa för alla. Den är uppbyggd på att man ska lyfta fram det som varje individ är bäst på, eller intresserad av. Så var det i alla fall när min son gick där. Är man intresserad av matte t ex så får man välja att syssla mer med det ämnet osv. Äldre barn får ta hand om yngre barn och på så vis lära sig visa hänsyn till andra. Det är en helt annan pedagogik än det som råder i vanliga skolor. Man klumpar inte ihop eleverna till en enhet, utan tar hänsyn till individen. Självklart får man också mer intresserade elever.

Vi är inte tillåtna att använda mobil under lektionstid men på raster/håltimme eller så går det bra. Fast det beror lite på också, om man koncentrerar sig på skolarbetet men kanske skickar något sms under tiden så har lärarna oftast överseende.
Mössor, slöjor, kepsar och dylik tycker jag absolut ska vara tillåtet, ser ingen anledning till att det skulle vara förbjudet.
the vanity, it becomes insanity
Jag anser att om föremål stör undervisningen t.ex. mobil eller mp3 ska den beslagtas, en tid. Det finns en lag som säger att lärarna får beslagtag mobilen i upp till tre veckor, men inte slita den ur händerna från eleven.
Så om eleven vägrar att lämna ifrån sig mobilen får man väl helt enkelt skicka ut eleven från klassrummet. Däremot om man väntar viktiga samtal osv. ska man få ha den på om man fått tillstång /informerat läraren innan.
Vanta viktiga samtal?????
Nar jag gick i skolan sa ringde folk med viktiga meddelanden till rektorsexpeditionen som kunde salla lite i vad som ar "viktigt". Nar det verkligen var viktigt sa kom nagon till klassrummet och hamtade eleven.
Viktigt i detta sammanhang dvs maste veta direkt istallet for nar det ar rast…..dodsfall i familjen, total kris i familjen/planering, olyckor….vad ar det nufortiden som har blivit superviktigt och inte kan vanta till rasten? Jag kan inte komma pa nagot sa vore intressant med nagra forslag.
#82 Idag är det mycket att det inte finns personal och tid för att hämta elever vid samtal…
Hogtalarsystem!
Det är faktiskt inte många skolor som har högtalarsystem längre…
Billig losning da att aterinfora det. Men ater till sakfragan - vad ar det som ar sa himla viktigt att det inte kan vanta i genomsnitt 20-25 minuter till nasta rast????