Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 2740 ggr
Mitralis
0

Är arbetet bara pengar?

Är det bara pengarna som gör att man går till jobbet eller är det något mer?

Somliga verkar tro att det bara är pengarna som gör att man går till jobbet och inget annat. Jag tycker att det vore väldigt tragiskt om det vore så. Det måste ju vara något mer som gör att det är värt att pallra sig iväg till jobbet.

Fullrulle
0

Jag går enbart till jobbet pga av pengarna så jag kan försörja min familj och betala av alla lån på saker jag har.

WiktZac
0

Jo, inte hade jag varit på jobbet frivilligt inte… Men det är inte heller enbart pengarna som gör att man står ut… ;o)

//Zac

AndersE
0

#0 Få ting är enbart svarta eller vita.

Hade jag inte fått någon lön hade jag inte gått till mitt arbete, men nu får jag lön och går till mitt arbete och då får jag ju mycket mer än bara lön. Jag trivs väldigt bra med mitt arbete. Det är roligt och utvecklande och jag har trevliga kollegor.

Halvdansken
0

Jag går inte och jobbar om jag inte måste, då kan jag göra annat. Men jag hatar inte mitt jobb, det är bra kolleger och väldigt internationellt.

Men som jag brukar säga ; det är roligare med fredag eftermiddag än måndag morron.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AndersE
0

#4 Jag jobbar på fredag eftermiddag och är ledig på måndag…

Halvdansken
0

Jodå….jag VISSTE att den kommentaren skulle komma.

Mitralis
0

Men är det ändå inte så att man uppskattar en tidsbegränsad ledighet mer? Om man är ledig hela tiden så är det ju inte så speciellt. Att vara arbetssökande innebär ju även att du inte kan planera semesterresor lite längre fram. Tänk om man fått jobb precis då? Man vill ju inte gärna jobba två veckor och sedan åka på semester i två veckor.

Sara
0

Det ultimata är ju att ha ett intressant och utvecklande arbete, trevliga arbetskamrater, bra tider och god lön.

Jag jobbade för lönen. Hade jag inte varit beroende av lönen så hade jag gjort något roligare med min tid.

Jag tror inte på att sluta arbeta om man blir ekonomiskt oberoende. Något vettigt behöver man göra med sin tid för att må bra men det finns mängder med ideellt arbete ex föreningar, hjälporganisationer osv eller om man arbetar med något som man är intresserad av men inte går så mkt plus på ex en butik osv.

Sara

Maria
0

Jag har ett fritt arbete, trevliga arbetskamrater och stimulerande arbetsuppgifter. Ingen dag är den andra lik men hade jag ex. vunnit mycket pengar så hade jag gladeligen sagt upp mig.

Då hade jag kunnat göra exakt det jag ville och ha tid att utveckla intressen som ligger utanför arbetet.

Så jag svarar nog att jag arbetar för pengarna, trots allt…

/Maria

Halvdansken
0

Det är ju stor skillnad att vara arbetslös, vad det nu innebär av pengaproblem, stress och en dålig självkänsla eller att vinna 10 miljoner på Lotto och frivilligt säga upp sig från jobb.

Håller med Sara, något ska man göra, jag hade tex börjat jobba på ett katthem som ligger i närheten av där vi bor. 3-4 dagar i veckan eller nåt.

Fullrulle
0

Nu menade jag så klart att om man hade ett jobb man verkligen trivdes med. Så skulle man ju klart jobba kvar oavsett storvinst på Lotto med mera.
Men man kanske skulle gå ned i tid och ge mera av tiden till barnen. För de har man bara till låns. Sen försvinner de ut från huset ;)
Jobba Tis Ons Tors om man kunde skulle väl kanske vara allas ultimata dröm`?

Lånen är ju på Hus och Bil inget annat.

blombuketten
0

Pengar och ett intressant arbete är väl, i alla fall för mig, anledningen till att jag går till jobbet. Skulle jag vinna storvinst så skulle jag jobba kvar, fast gå ner i tid. Eftersom jag har ett arbete där man träffar olika människor varje dag och ingen dag är den andra lik, så blir det aldrig långtråkigt. Eftersom mitt arbete tillhör låglöneyrket så kan jag nog lugnt påstå att jag inte endast går dit p g a pengarna. Det är också ett intresse jag har, att arbeta med människor.

Lever man för att arbeta, eller arbetar man för att leva? Hönan eller ägget………

kerstinjo
0

Jag skulle sakna mitt arbete och den stimulans det ger mig oerhört om jag t.ex. skulle bli arbetslös.

Jag är otroligt glad över att ha ett stimulerande arbete och jag tycker om mina arbetskamrater.

Men jag skulle inte ge arbetet den kraft och energi som jag gör nu om jag inte fick betalt. För det är ju en fördel om jag överlever.

Kerstin 

gortor
0

Arbete befodrar hälsa och välstånd men förhindrar många tillfällen till synd.

Vassna1
0

#14 Stämmer mycket bra det.

gortor
0

Och den som bara kan tänka på sitt arbete har missat något i livet. Vi arbetar för att ha råd att leva inte tvärtom.

Ollebus
0

Jobba? En annan jobbar när man känner för det. Det kallar jag livskvalite.

Halvdansken
0

Det här är jättesvårt att skilja åt.

När jag var 19 år fick jag ett sommarjobb. På det jobbet träffade jag en tjej som heter Lotta. 30 år senare är vi fortfarande kompisar, och jag har sett hennes dotter växa upp.

För 10 år sen skickades jag som konsult till Danmark för att hjälpa till med Y2K problemen (2000 talet, ni vet, IT osv). Där träffade jag en kille jag numera är gift med.

Så visst påverkar jobbet dig. Det är inte bara pengar. Men jag har alltid gått dit från första början pga pengarna. Sen har det hänt en massa andra saker som jag inte förväntat.

elyse
0

I januari börjar både jag och min sambo att jobba efter att jag varit student i 3,5 år och han varit arbetslös och jag ser verkligen fram emot att vi båda får lön! För den som är van vid att inte ha så mycket pengar tror jag att lönen, till en början, betyder allra mest. Efter ett tag blir man van vid pengar och då värderar man nog andra saker mer. Dock vet jag att trevliga kollegor betyder mycket.

NaimaG
0

Mitt jobb är också mitt intresse samt min specialitet vilket gör mig till en effektiv, kunnig och nogrann arbetare. Jag har många gånger ställt upp på extrem tidiga mornar på jobbet i veto att jag inte skulle få ut OB tillägg för att ställa upp frivilligt, jag gör det för att se till så att allt flyter på och att allt görs rätt för att företaget i sig ska behålla sin goda image. Så för mig handlar det inte om pengarna utan mer om kunskap och erfarenhet. Redan efter 3 månader i arbetet blev jag arbetsledare pga mitt engagemang och min strickta attityd.

Mitralis
0

Jag har underbara kollegor och ett intressant arbete. Jag ser arbetet som ett tillfälle till utveckling och jag får känna mej behövd. Jag får tider att passa och planerad ledighet. Givetvis så är det ju även trevligt med lön, men med den lilla lön jag har så måste hjälper det till att trivas på jobbet.

jen
0

självklart går man till jobbet för pengarnas skull :)

sen om man trivs på jobbet är det bara ett plus Skrattande

timvikariatet jag hade nu var iof inte så himla bra betalt. men jag tycker det var så kul att få jobba och känna mig behövd.