Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 2757 ggr
WiktZac
0

Vellingemoderaterna

Innan debacklet är det väl bara moderaterna på riksnivå som motsatt sig lagstifning om att tvinga kommuner att ta emot flyktingar? Jag tror att Schlingmann efter ha nypt vellingemoderaterna rejält i örat kommer föreslå att man på riksnivå nu ändrar sig och kommer ta ifrån kommunerna självbestämmandet i dessa frågor.

En väg innan detta vore att helt enkelt ge extra i kommunstöd till de som tar emot flyktingar, men för att slippa en (M-)valstugedebatt på nytt så tror jag på hårdhandskar på för moderaterna i denna fråga.

F ö tycker jag personligen att det är en skam att det bara är lite drygt en tredjedel av våra kommuner som förbundit sig att ta emot flyktingar överhuvudtaget.

//Zac, som iofs skrockade gott åt greppet att låta flyktingbarnen ta in på vandrarhem i Vellinge…

AndersE
0

Ja, Vellingeborna får väl vad de förtjänar just nu. Facebook är full av "hata Vellinge" just nu…

Jag tror också att det kommer en politisk reaktion på detta.

Vassna1
0

#1 Sa han som bor i kommun som vägrar ta emot ensamma flyktingbarn FörvånadSkrattande

AndersE
0

#2 Jag tycker också att min kommun har valt en dålig linje.

Halvdansken
0

#1. Jodå det kommer en politisk reaktion. Jag tror att SD får 10% i valet…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AndersE
0

#4 Det kan jag aldrig tro. Lite tilltro till mina landsmän har jag allt. Visst finns här människor med obehagliga åsikter, men aldrig var tionde.

Halvdansken
0

Jag vet ju inte, men om man kollar i EU så är det många av dessa partier som växer nu. De etablerade partierna har inte vågat ta tag i invandringsfrågan, och det gynnar SD och liknande.

AndersE
0

#6 Fast det där är ju en myt som (sd) gillar att sprida. Invandring och integration diskuteras ju ständigt av riksdagspartierna och man anpassar sin politik efterhand.

Skillnaden är ju att riskdagspartierna ständigt arbetar med att hitta rätt mellan att hjälpa så mycket som möjligt å ena sidan och att få det att fungera på ett rimligt å andra sidan.

(sd) vill ju gärna odla myten att det är bara de som har en lösning på problemet medan sanningen är att de är det enda parti som saknar lösning. Det är klart att det finns människor som tror att "stäng gränserna" löser problem, men jag tror tror ju ändå att de allra flesta människor inser att det ju inte är en faktisk lösning utan enbart en icke-lösning från ett parti som inte har förmågan att skapa verkliga politiska lösningar.

Halvdansken
0

Jag är nog miljöskadad efter 10 år i Danmark. Det är tuffare tag här, från alla partier. Jag tycker faktiskt inte att invandringen/integrationen har dskuterats särskilt mycket i Sverige. Men eftersom jag inte bor i Sverige, så vill jag inte tycka o tänka för mycket om hur ni löser problemen.

blombuketten
0

Min kommun tar emot flyktingbarnen…..här håller man just nu på att anställa en hel stab som ska finnas till för dem.

[GunillaR]
0

# 8 - Det är väl så att invandringsfrågan inte har tillåts att diskuteras här i Sverige. Eftersom att man genast får på sig stämpeln om att vara rasistisk om man vill skärpa invandringen.

Och dessa "barn" som kommer hit är inga små barnungar utan kroppsligt vuxna unga män. Sen kan man ju fråga sig hur dessa ungdomar kunde ta sig hit till Sverige. Naturligtvis kostar det pengar att "fly" och vem betalar? Ja det kan nu ju fundera på en stund.

AndersE
0

#10 Var har du hållit hus? Visst har vi diskuterat invandringsfrågan. Vem skulle ha hindrat oss?

Invandringspolitiken har dessutom skärpts väsentligt av alliansen och detta kritiseras från många håll.

Det är synd att vi ska hjälpa till att odla myten att invandringsfrågan inte diskuteras, att inget parti bryr sig om invandringspolitik osv.

Sanningen är att man nästan dagligen kan se och höra invandrings- och integrationsfrågor diskuteras. Sanningen är också att förändringar i politiken genomförs kontinuerligt.

Det enda parti som faktiskt saknar politik för invandring är ju (sd). Att stänga gränsen är ju en total ickelösning och visar på att partiet saknar förmåga att på allvar formulera politiska lösningar.

Halvdansken
0

#10. Och var är alla flickorna? Om någon har behov av skydd så är det väl dem!

AndersE
0

#12 Vad menar du? Ska vi könskvotera människor som behöver hjälp?

Halvdansken
0

Nä, men har du sett en enda flicka bland dessa ensamkommande flyktingbarn? Varför kommer inte de?

[GunillaR]
0

# 12 - Jag har gjort samma iakttagelse. På den senaste tiden har det visats en del reportage som Sydnytt gjort från olika inhysningsställen. Jag har bara sett en flicka i dessa reportage. Så man kan ju fråga siga varför det bara är tonårskillar som kommer hit.

Kanske denna fråga ska ställas till migrationsverket.

asvensso
0

Vilka ursprungslander kommer barnen ifran? Dar har vi nog orsaken till kon, alder etc.

[GunillaR]
0

# 16 - Afganistan, Irak, Somalia är vad jag uppfattat de huvudsakliga länderna just nu. Det är väl så att man skickar iväg killarna och låter flickorna stanna kvar för att ta hand om släkten.

Nu är det ju inte säkert att alla dessa ungdomar får stanna kvar i Sverige. Men de flesta får säkert detta. Sen kan ju resten komma och åberopa anhörigrätten. (Sista meningen är min egen kommentar, mitt eget antagande.)

Nu har jag ingen källa eller statistik på detta, men det finns säkert att tillgå för den som vill ha.

WiktZac
0

#17 Många av de länderna har en typ av medeltida arvsordning vilket gör att övriga söner förutom den äldste får stå med tomma händer när egendomarna skall delas ut. Flickorna används som socialt kitt mellan släkten, så de övriga pojkarna blir helt enkelt över.

Ungefär var 8:e invandrare tar emot en anhörig, d v s runt 13%. Barnflyktingar till Sverige handlade om ungefär 1500 per år förra året. Det är enkelt att kolla upp.

//Zac

AndersE
0

#18 Fast om man kollar upp måste man kanske överge sina fördomar…

Flört

WiktZac
0

Mer "uppkollande":

En rolig(?) sak är att om man tittar närmre på brottsligheten i vår omvärld så borde sverige med kanske västvärldens uslaste polis (uppklaringsprocenten) och med vår "stora invandring" vara helt översållad med kriminalitet, i alla fall enligt SD:s världsbild.

Men sanningen är den att vi är ganska medelmåttiga när det kommer till kriminalitet - trots den höga invandringen och den usla polisen. Mysko…

//Zac

Vassna1
0

#19 Vad har WiktZac för fördommar Förvånad

AndersE
0

#21 Det vet jag inte mycket om, mer än att han verkar ha en så öppen inställning att jag tror han kan tänka sig att överge dem i takt med att han lär sig nya saker.

blombuketten
0

Bara rent allmänt….kan det inte vara så att man skickar iväg just grabbarna från de länder som ovan uppräknas av en orsak……att man inte vill att de ska bli kanonmat?

Vet inte om någon minns hur det gick till Iran då kriget var mellan det landet och Irak, men då användes många unga grabbar som kanonmat. Om jag inte minns fel så blev de lovade nyckel till paradiset mot att de gick som en slags förtrupp åt de mer rutinerade soldaterna. Därav blev många av dem också nermejade, medan eftertruppen klarade sig bättre. Många föräldrar gjorde vad de kunde i detta läge och sände iväg sina söner, för att undvika detta. Skulle jag också gjort, garanterat.

WiktZac
0

Oavsett vad man tror så är det faktiskt i huvudsak män som dör i krig, och när de tar slut så blir det pojkarnas tur…

Jag förstår faktiskt inte vad det är som är "misstänksamt" med att det i huvudsak är pojkar/unga män som flyr? Samt att det är kostsamt att fly?

Skulle det på något sätt förminska lidandet hos flyktingarna eller anledningen till att fly?

Dumheter.

//Zac

blombuketten
0

#24. Ja precis. Det är inte fråga om vad man tror och därför är inte heller mitt inlägg ovan särskilt relevant, för det är också ett antagande, ett förslag på vad som kan vara orsaken till att det är mest grabbar som kommer hit.

Jag hänger inte heller med på denna misstänksamhet, eller missunsamhet. Ingenting är gratis här i livet, inte ens att fly. Människor gör desperata saker för att undkomma gräsligheter och betalar för det. Även om man är fattig betalar man. Eller är det någon som tror att samtliga båtflyktingar kommer från välbärgade familjer? Att de skulle utsätta sig för något som ofta resulterar i rena katastrofen med överfulla båtar, om de hade gott om pengar?

Om jag tvingades fly från mitt hemland av någon anledning skulle också jag föröka få över mina anhöriga………vem skulle inte det?

Vassna1
0

#20 Du skriver "

Men sanningen är den att vi är ganska medelmåttiga när det kommer till kriminalitet - trots den höga invandringen och den usla polisen. Mysko…

Rolig mening egentligen för hur många här inne på iFokus är kriminella, skämt åsido men var har du fått dom uppgifterna ifrån och på vilket sätt är svenska poliser urusla menar du?

AndersE
0

#26 När man granskar s k vardagsbrott som t ex bilstölder och bostadsinbrott, så har polisen halverat uppklarningsprocenten bara de senaste tio åren. Under samma tid har budgetanslaget ökat med 30 procent. Med en sådan verklighet måste den s-politiska styrningen starkt ifrågasättas."

Citatet från - länk

AndersE
0

#26 En till:

"Internationell våldtäktsstudie placerar Sverige i botten
Måndagen den 27 april presenterades en internationell jämförelse av våldtäkter vid Stockholms universitet. Studien visade att antalet anmälda våldtäkter per capita i Sverige är betydligt högre än i de andra länderna. Samtidigt är Sverige, tillsammans med England och Wales, det land med den minsta andelen anmälda våldtäkter som leder till åtal. Efter presentationen gavs tillfälle för frågor."

Länk

AndersE
0

Och ännu en:

"Medan polisen i Stockholm och Malmö klarar upp ca 3 procent av inbrotten, klarar polisen
i engelska Leeds upp mer än en femtedel av alla inbrott."

Källa

WiktZac
0

#26 Det är, som AndersE illustrerar, väldigt lättsökt - däremot är det inte lättsmält… och står i stark kontrast till SD:s bild av samhället som en gigantisk julgransplundring utförda av mörkyade muslimska nissar…

//Zac

Debattia
0

Håller med om att det skulle vara mycket intressant veta varför det enbart är unga män som kommer hit som flyktingar ? Det borde vara olika åldrar,både pojkar och flickor. Vad händer barnen i annan ålder och vad händer flickorna???

Sen håller jag också med om att diskussionerna ang Sveriges inv har varit mycket tyst.Politikerna har inte vågat diskutera eller ta i tug med problemen för risk att bli kallad rasist.. Det har varit mycket dålig integration, vilket inte är bra ,varken för flyktingar eller svenskar.. Vi har haft invandring nu i många år men umgås vi??Bor vi grannar med varandra???

Hur många invandrare har möjlighet bo i villaområden och vilka är det som bor i förorterna, i miljonprojekthusen?

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Vassna1
0

Nu är det väl inte enbart polisen som är orsak till att så få brott klaras upp i Sverige. Dels har polisen i andra länder mera befogenheter än vad dom svenska har,som t.ex husransakan och England har mycket flera bevakningskameror än vad Sverige har. Vidare är beviskraven mycket högre i svensk domstol än vad det är någon annan stans.

Angående mörkhyade så passar inte vårat klimat till deras mörka hud. Anledningen till att vi här i solfattigare länder har ljus hud är att vi får D-vitamin som bildas i huden via solljuset. Den mängden solljus vi har här är alldeles för låg för mörkhyade mäniskor och den bristen har det visat sig leder till att barn till mörkhyade mäniskor i regel har 3-4 öroninflamationer innan ett års ålder och vidare när dom kommer upp i tonåren brukar dom bli ganska så trötta och slöa. Vad som blir av nästa generation vet man inte men jag tror att risken för missbildade barn ökar ganska mycket, så det är enligt min mening väldigt dumt att låta dom flytta hit. Det vore bättre att hjälpa dom i deras hemmaländer istället. Nu är det vidare så att många flyktingar som kommer till Sverige har uppehållstillstånd i något annat europeiskt land och varför dom ska komma hit för vet jag inte.

WiktZac
0

Tidigare i år så gick det chockvågor genom det etablerade britannien - kamerorna som gör londonborna till världens mest övervakade folk bidrar till en försvinnande liten del uppklaranden av brott! De har offrat en mycket stor del av sin integritet för i praktiken ingen högre säkerhet alls. Och till enorma kostnader!

Man har i storbritannien mer än 4 000 000 kameror uppsatta och de tycks klara upp ungefär 3% av ex gaturån, till en konstnad av miljarder pund! Hur många patrullerande poliser hade man fått för de pengarna?

BRÅ har pekat på att de enda ställena som kameraövervakning tycks hjälpa är i parkeringsgarage, eftersom de brotten är planerade och tydligt avgränsade.

Vad gäller den svenska polisen så har den mer likheter med Klapp & Klang än andra moderna polisesorganisationer i europa - möjligtvis förutom att de inte fotpatrullerar längre då… ;o)

F ö så kommer det allt mer tecken på att även vi ljushyade behöver rejält med D-vitamintillskott under vintern, så problemet att flyktingbarn skulle drabbas av rakit(engelska sjukan) är ganska lättbehandlad… Då är det svårare att vi ljushylta solar för mycket - dubbleringen av Malignt Melanom under bara en handfull år gör att vi kanske borde förbjuda svenskar att semestra i t ex Thailand?

//Zac

Vassna1
0

#33 Min mening är det domstolsväsendet som liknar klapp och klang. Det finns ingen behandling med D-vitamintillskott för mörkhyade mäniskor här uppe i norden. Hade det funnits så hade dom knappast haft dom problemen som dom har idag.

Magnuz
0

"Fast det där är ju en myt som (sd) gillar att sprida. Invandring och integration diskuteras ju ständigt av riksdagspartierna och man anpassar sin politik efterhand."

Jaså? Det var nyligen partistämma för (S). Hur många motioner och frågor rörande invandringspolitiken diskuterades där?

WiktZac
0

#35 Du menar socialdemokraternas "jobbkongress"?

//Zac

Debattia
0

34. Det har jag förr aldrig hört talas om att dom inte skulle klara vårt klimat ?? Är detta verkligen sant?? Även om man inte kan ta in D-vitaminer via husen så kan man ju ändå få in dem i kroppen,väl?

Det finns ju ljushyade människor som bor i Afrika ,varav vissa av dem bott där i många år. Då borde dom bli sjuka av att bo där också.

Debattia

Magnuz
0

"Sanningen är att man nästan dagligen kan se och höra invandrings- och integrationsfrågor diskuteras."

Ja, på grund av SD ja. Det är ju endast den senaste Vellingehistorien som lyser ensamt starkt som det enda undantaget från detta.

Anledningen till att inga flickor kommer är mycket enkel. När en familj skall satsa pengar på att köpa en smuggelplats till bidragsparadiset Sverige så är det ju en investering man gör. Man satsar då givetvis inte på det underlägsna kvinnliga könet utan på familjens raskaste unga man. Syftet med hans resa hit är antingen att fixa pengar på ett eller annat sätt och skicka hem, eller att få uppehållstillstånd för att sedan återförenas med familjen i det nya landet. Vips så har hela familjen livstids försörjning.

De gräsligheter och hemskheter som ni tror att de "flyr" ifrån är egentligen fattigdom. Visst pågår det väpnade konflikter i länder som Afghanistan och Irak, men sannolikheten att drabbas av en våldshandling är ändå ytterst liten så länge man inte engagerar sig i någon av parterna eller beter sig otroligt dumt åt (som att vägra stanna i en vägspärr t.ex.).

Antalet "ensamkommande flyktingbarn" (unga muslimska män) var 2005 knappt 400st. År 2009 kommer siffran att hamna över 2000. Motsvarande siffror för Danmark är 50 respektive 300. Nästa år lär siffran för Sveriges del att närma sig 3-4000 om inget görs åt detta växande problem. Ingen kommer dock att göra något åt det, annat än att bråka om vilken kommun som ska ta den ekonomiska smällen för det.

När det gäller brottslighet så, ja, se er omkring i samhället. Spelar det någon roll om invandrare står för 40, 50 eller 60 procent av brottsligheten? De är är överrepresenterade och svenskar, som oftast är offren, får lida för att en bråkdel av alla invandrare verkligen skall undkomma tortyr mm. Samtidigt lider dessa svenskar förmodligen lika mycket som dessa invandrare hade gjort om de avvisats och nekats uppehållstillstånd.

charlie
0

#37 Det ar en av teorierna bakom varfor manniskor som emigrerade fran Afrika tappade sitt pigment. For att kunna tillgodogora sig mer av solens stralar.

---

Vassna1
0

#39 Jo jag har läst det och har undrat över om dom får för lite sol här uppe.

Magnuz dom flesta afrikaner lär komma från något annat europeiskt land, dom pratar ofta franska, tyska eller engelska. Anledningne till att man skickar en pojke är att det är lättare för honom än för familjen att få asyl. Familjen kommer hit när pojken har fått asyl.

Halvdansken
0

Vassna, det handlar väl mycket om flickornas "heder" också…

Debattia
0

Hur reagerar mynigheterna ang detta med att det  enbart kommer unga pojkar som  flyktingbarn och inga flickor? Diskuterar dom inte det eller har dom inte reflekterat över det ???

Debattia

AndersE
0

#31 Jag vet inte var du lever, vilka tidningar du läser eller vilka TV-kanaler du ser på. Jag lever i Skåne, läser HD och Stockholmstidningar på nätet samt ser mest på TV 1 och 2. Jag ser rapportering och diskussioner om invandring och integration dagligen. Att det skulle vara tyst anser jag vara en myt som (sd) gillar att odla.

#32 Det du skriver anser jag vara ren rasism!

#33 Fast hemkommen idag från London så måste jag säga att tunnelbanan känns mycket tryggare där än i Stockholm. Mindre vandalisering också. Vet inte hur stor del kamerorna har dock.

#42 Vad menar du med reagera. Anledningen att vi tar emot och hjälper dessa människor är att de är flyktingar. Det har inte med kön eller annat att göra.

Debattia
0

Vad handlar den integrationen ,gärna lite  mer ingående info om den  du ser på TV?

Var slutar en diskussion och var börjar  rasism ? Ska då rasism inte diskuteras ?

43. Jag menar , i så fall finns det säkert även flickor i dessa länder som behöver asyl och inte bara pojkar.Då har det med kön att göra. Då är det ett förtryck av kvinnorna som kanske skulle uppmärksammas och ifrågasättas…

Debattia

AndersE
0

#44 Den här tråden handlar om Vellingemoderaterna.

Vill du diskutera kvinnoförtryck går det bra att starta en ny diskussion.

gortor
0

Staten skall inte lägga sig i kommunernas självbestämmande. Skicka pengar och köp tjänsten.

AndersE
0

Sydsvenskan har flera artiklar i "Vellingefrågan". På denna sida finns länkar till alla - länk.

Opinionsundersökningar visar att en majoritet av kommuninvånarna vill ta emot flyktingar och kommunledningen visar nu också en helt annan sida.

En artikel berättar att det inte bara handlar om killar utan även tjejer - länk

Samtidigt som kommuninvånarna visat med stor majoritet att man vill a emot flyktingar så försöker (sd) vrida några varv till på sina "15 minuter i rampljuset" genom en demonstration - länk

Debatten har lett till att flera kommuner nu vänder sig till regeringen för att ta emot fler flyktingbarn. Lund är en sådan kommun - länk

Bland alla positiva signaler finns också motsatsen - länk

svartgronabrigaden
0

Tvärtom bör kommunernas självbestämmande avvecklas i förmån för regional styrning. Lättare få igenpm nationella mål!

Kommunernas självbestämmande är spel för gallerian.

AndersE
0

#48 Då vill du kanske avskaffa kommunala val också?

blombuketten
0

Hm, bara i min lilla kommun, som alltså kommer ta emot flyktingbarn, har redan 25 nya tjänster utlysts…..och det må man ju ändå se som något positivt i dessa tider. Kan man inte se något som helst bra med att man tar emot dessa barn, tonåringar eller ungdomar, så kan ju i alla fall försöka se på arbetstillfällena som en god sak.

#32. Vilken rappakalja.

Vassna1
0

#50 vad är det som är rappakalja nu då?

Ni pratar om rasismen men om det inte finns några olika mäniskoraser så kan en väl knappast påstå att någon är rasist för i så fall är vi inne på nasistiska idéer nämligen att homo sapiens kan indelas i olika raser. I så fall tala vilka olika raser som vi pratar om.

AndersE
0

#51 Det är klart att det finns olika människor.

De allra flesta anser dock att människor har samma värde och rättigheter oavsett hudfärg, nationalitet eller födelseplats.

Det är där nazister och sverigedemokrater skiljer ut sig. I (sd) värld värderas människor inte utifrån hur de är och beter sig, utan utifrån vem som var deras farfar och mormor.

blombuketten
0

#52. Ditt svar är väl riktat till #51 får jag hoppas Glad.

#51. Andra stycket i #32.

AndersE
0

#53 Japp, jag har rättat till det!

Vassna1
0

Nu förstår jag ännu mindre. Rättigheter till vad då? Först handlar det om mörkhyade som får för lite sol och därmed får D-vitaminbrist med dom svåra konsekvenser det leder till, vad är det för rasistiskt med det. Sedan skriver jag att en hel del flyktingar som kommer till Sverige har asyl i ett annat europeiskt land. Hur får du det till rasismen?

En underlig sak är att om en svensk säger något idiotiskt till en invandrare så är svensken rasist men om en invandrare säger samma sak till en annan invandrare då handlar det om etniska motsättningar kan någon förklara det?

Förresten har jag bott i en stad (Linköping) som har en hög invandring så jag har vant mig vid det, Det är bara det att någon stans blir det för mycket invandrare för till sist vet man knappast att man bor i Sverige än gång. Det blir dåligt både för invandrare och svenskar.

Debattia
0

Jag har heller aldrig förstått när man är eller blir rasist? Var går gränsen ?? tror därför inte   många inte vågar diskutera för dom är rädda bli kallad rasist . Vilket jag tror förstör för både svenskar och invandrare. Skulle vara intressant med ett svar från en invandrare.

Debattia

blombuketten
0

En rasist är en rasist oavsett etnisk bakgrund. Spelar ingen roll om det är en svart, vit, gul eller grön individ. Det är lika rasistiskt att anse att en vit är dum bara för att den är vit, som att anse att en svart är dum av samma anledning fast tvärtom. Det finns alltså all typ av mänsklighet som är rasister, judar, kineser, japaner, svenskar, tyskar, turkar, araber, amerikaner, afroamerikaner, afrikaner osv osv, som är likaledes.

Här är en intressant artikel i DN som visar att det egentligen inte finns några "raser" utan att människosläktet är väldigt homogent, detta visar DNA. Där kan man också läsa om just D-vitamin. Det som sägs är att för den mörkhyade ökar risken för engelska sjukan när de kommer till solfattigare länder……..men då finns faktiskt D-vitamin i droppar som man kan ta så det är nog inte så farligt för de mörkhyade att bo i norr.

Här en länk som handlar om just D-vitamin och hur man ska göra för att få i sig tillräckligt. Här kan man läsa att både mörkhyade människor och våra gamlingar har svårt att tillgodogöra sig vitaminet. Det går att åtgärda rätt enkelt och därför kan jag inte förstå meningen med det #32 skriver om att missbildade utländska barn kommer att öka och att det är dumt att låta dem komma hit p g a D-vitaminet.

AndersE
0

#56 Det är rätt enkelt. Wikipedia har en enkel definition:

"Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser tillskrivs moralisk rätt att härska över andra. Det används för att beteckna ett synsätt, ett sätt att behandla människor, och/eller en samhällelig struktur.

Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet."

---

Eftersom det inte är fint att vara rasist undviker (sd) att prata om raser. Man använder ord som kultur och talar om var man är född istället för om vilken ras man tillhör. Dock tycker jag det är tydligt att man menar samma sak. Man värderar människor olika - inte utifrån hur man beter sig utan varifrån man kommer.

Vassna1
0

#57 Tyvärr så fungerar inte vitamintillskott på mörkhyade människor för i så fall hade problemet aldrig existerat.

#58 Det borde vara etniska motsättningar men det smäller väl inte lika högt som rasismen kan jag tänka mig. För mig existerar det inga olika raser. Det verkar snarare vara du som är fast i rastänkandet Anders. Du har alltså nastistiska ideér, tyvärr.

AndersE
0

#59 Hade den beskyllningen kommit från någon annan hade jag blivit arg.

Nu skakar jag bara på huvudet. Jag har väldigt svårt att ta dina kommentarer på allvar.

Vassna1
0

Skrattande

Halvdansken
0

Anser inte du, Anders, att det finns skillnader i kulturer? Inte att den ena är bättre än den andra, men att det är skillnad, beroende på var man kommer ifrån?

AndersE
0

#62 Jo, absolut finns det skillnader i kulturer och beroende på vilkea värderingar man har så kommer man också att värdera kulturer olika.

Jag anser inte att man måste respektera alla kulturer. I Sverige ska vi stifta lagar och desa måste man anpassa sig efter oavsett vilken religion eller kultur man tillhör.

Att jag har "rätt" är lätt att bevisa. Man kan tänka sig såväl en religion som en kultur som tillämpar människooffer. Det behöver man inte respektera, inte tycka är bra och inte tillåta.

gortor
0

#63 I detta fall är vi överens. Där man bor gäller det landets lagar. Undantag för religion eller kultur medgives icke.

blombuketten
0

#59. Läste du inte alls i de bifogade länkarna, allra helst den andra länken? Där står just det att man, genom kost och/eller vitaminer slipper bristen på D-vitamin. Det skrivs särskilt om äldre personer och just mörkhyade. Det är ändå läkare som skriver och de bör ju veta. Förmodar att de inte gör som du……tror att det är så.

#63. Absolut.

Vassna1
0

#65 Det står i artikeln - D-vitamin viktigt tillskott för nordbor

Det enda som står om mörkhyade är att dom har hög risk för d-vitaminbrist inget annat. En kan ta det som ett tillskott men det går inte att ersätta D-vitamin helt på kostgjord väg. Lär dig att läsa lite bättre innan du kommer med dina underliga påhopp.

asvensso
0

Varfor ar det sa mycket problem med Skanekommunerna? Ar det inte Vellinge sa ar det Sjobo….

blombuketten
0

#66. För det första var det inget påhopp jag gjorde….bara en stilla undran om du inte läst artikeln. För det andra så kan man genom kost och tillskott på konstgjord väg klara sig så man slipper D-vitaminbrist. Annars skulle alltså våra gamla (svenskar) inte klara sig de heller…..eller våra (svenska) små barn. Som du kanske noterade skrivs det om just gamla och mörkhyade.

Calmare
0

Och så har en tråd, denna gången med rubriken Vellingemoderaterna gjort så att Godwins lag kickat in igen…  *suck*

AndersE
0

#69 Suck!

Eventuella lagar på andra diskussionsforum utgör inget hinder för att på Politik.ifokus kalla saker vid sitt rätta namn.

Calmare
0

#70 Detta är en gammal "lag" från 1990, finns fler som exempelvis Moores lag. Men modifierar du Goodwins så funkar den bra "Då en diskussion blir längre, går sannolikheten för att en jämförelse görs som involverar nazister eller Hitler mot ett". Flört När Goodwins lag hoppar in kan det vara dags att släppa tråden eller styra upp den till sitt urpsrung. Det är sådana här detaljer som man lär sig med åren… Glad

WiktZac
0

Fast är den verkligen tillämpbar på en tråd som redan tangerar rasism, då är man redan inne på samma arena som nazisterna var… ;o)

//Zac

elyse
0

Jag har svårt att förstå hur politikerna i Vellinge tänker då de knappt har några invandrare/flyktingar i kommunen. Däremot skulle jag tycka att det är helt acceptabelt att man inte placerar fler i områden som visar på stora socioekonomiska problem, t.ex. vissa område här i Uppsala. Här bränner man bilar (det +100 nu) för att integrationen gått åt skogen.

Vassna1
0

Blombuketten, har du märkt någon skillnad mellan svart och vit?

blombuketten
0

#75. Det finns en hel gråskala emellan, vilket du tycks ha missat Förvånad.

Vassna1
0

#76 Säger du det Förvånad Glad Givetvis vet jag det också Glad Då ändrar jag på frågan. Har du märkt någon skillnad på folk som har mörkare hud gent emot folk som har ljusare hud?

blombuketten
0

#77. Oja, den som har mörkare hy är mörkare än den som har vitare Glad.

AndersE
0

#78 Straffspark!

Skrattande

Vassna1
0

#78 Jag tänkte snarare att eftersom du har, efter vad du skriver själv umgåtts med mycket mörkhyade människor, erfarenhet av om det är någon skillnad eller inte. Själv har jag aldrig påstått att det existerar någon skillnad, så din kommentar Anders blir ganska rolig enligt min mening Kyss

Maria
0

#80 "Umgåtts med mycket mörkhyade"!!!!! Det kunde ha varit min farfar som skrivit detta (han var född på 1890-talet och var sjöman och träffade många "svartingar" som han sa utan att vara rasistisk överhuvudtaget)

Att någon uttrycker sig så idag i vårt globaliserade samhälle tycker jag bara tyder på stor okunskap.

/Maria

blombuketten
0

#80. Ha ha, du är rolig du……"har umgåtts med mycket mörkhyade"……vilken kommentar, du tar banne mig priset.

Vassna1
0

#82 Då ber jag om ursäkt Glad jag har väl blandat ihop dig med någon annan Glad

blombuketten
0

Förvånad

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.