Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 1771 ggr
AndersE
2009-12-27 19:03
0

Vallöften

DN har skrivit en del intressant om vallöften. Det går ut på att hos många väljare finns en bild av att man inte kan lita på politiker, att de ställer ut vallöften som sedan inte infrias.

"Det beror på att väljarna har en bredare definition av vallöften. Man utgår ofta från vad som borde ha utlovats, snarare än från vad som faktiskt sagts. Sedan är "den löftesbrytande politikern" en stark bild som upprepas och som sitter i ryggmärgen…"

Nu visar emellertid en doktorsavhandlng att vi har för dålig tilltro till våra politiker:

"De socialdemokratiska regeringarna 1994-1998 och 1998-2002 var mycket bra på att infria sina vallöften, det visar en färsk doktorsavhandling i statsvetenskap vid Göteborgs universitet. I snitt uppfyllde de socialdemokratiska regeringarna åtminstone delvis 90 procent av vallöftena.

- Politiker är klart bättre än sitt rykte. Om man läser valmanifesten så får man en bra bild av vad som kommer att ske, säger Elin Naurin, som skrivit avhandlingen till DN.se."

Källa: DN

Denna artikel har sedan följts upp av en artikel om vallöften som alliansen hållit - länk…

…samt en artikel om vallöften som inte är eller inte kommer att bli infriade - länk.

AndersE
2009-12-27 19:07
0

Det här betyder ju alltså att vi bör lyssna noga till vad politikerna säger i kommande valrörelse. Liksom man ska läsa valmanifesten ordentligt. De kommer troligen att stämma bra.

Mitralis
2009-12-27 21:29
0

Bra och nyanserat skrivet.
Uppmaningen i #1 är väldigt bra eftersom jag i detta fall håller med Anders.

Jag har hela tiden varit medveten om att det mesta som politikerna lovar blir genomfört. Detta till mitt stora förtret nu när vi har en Alliansregering.

kerstinjo
2009-12-28 00:21
0

Jag brukar hålla mig ájour med "vallöften" och är helt införstådd med att politiker inte kan lova guld och gröna skogar för att sedan bjuda på barrlösa granar.

Vem vill rösta på ett sådant parti i nästa val?

Det ligger således i deras eget intresse att hålla sina vallöften.

Kerstin