"Marknaden och staten – var går gränsen?"
Intressant debattserie på SR/P1 igår. Två inlägg från två olika debattörer.
Från vänster talade Kajsa Borgnäs:
"Välfärden i jakt på vinsten stöter bort de behövande, trots att välfärdens uppgift ju faktiskt är att skapa samhället mjukt särskilt för dem som marknaden stöter bort. På marknaden är det pengavärdet som räknas, inte människovärdet. Marknadens valfrihet är inte demokrati."
Från höger talade Fredrik Segerfeldt:
"Vi glömmer ofta bort det, men vi kan inte välja att betala mindre i skatt och sedan inte vara med i sjukförsäkringen eller undvika att köra på vägarna. Det finns inga boxar att kryssa i på skattedeklarationen som anger vad man vill ha och därmed också betala för. Alla ska med på hela paketet, vare sig vi vill eller inte. Och betalar vi inte skatt så blir våra tillgångar till slut konfiskerade, med våld som sista utväg. Grunden är tvång."
De två debattörernas olika utgångspunkt säger rätt mycket om detta.
Jag tycker Segerfeldts exempel från Peru var rätt talande. Människor är mycket bättre än vad en stark stat är.
Jag tycker också han argumenterar väl för frihetstanken. Ju mer skatt vi betalar, ju mer vi låter staten göra, desto mindre fria blir vi.
Däremot tyckte jag Borgnäs misslyckades att fram något väsentligt. Fast det kanske beror på att jag själv är liberal. Jag ser nämligen inte hennes motsättning. Det finns inget som hindrar empati och medmänsklighet i ett liberalt samhälle. Det finns inget som tvingar oss att värdera pengar högre än människor i ett liberalt samhälle.
# 0 Fredrik Segerfelds ord är ganska intressanta faktiskt. Det vore väldigt intressant att se hur samhället utvecklade sig om man fick välja bort service och då betala mindre i skatt.
Ta till exempel skola och barnomsorg. Jag som är barnlös väljer bort det och betalar lite mindre skatt. Om tre år så blir jag med barn, ska jag då kunna välja att betala för skola och barnomsorg igen? Blir skatten då högre än vad jag hade innan jag valde bort skola och barnomsorg för att kompensera de tre år som jag inte betalat för det? Om jag inte kan betala när barnen ska börja skolan, får de ingen skola då?
Samma gäller äldrevård. Ska man kunna välja in äldrevård i skatten när man kommer upp i 60-70 års åldern eller kommer man att få bekosta det själv för att man inte har betalat för det genom åren? Vad händer om man inte kan betala för det när man plötsligt får en hjärnblödning som 70-åring och inte betalat skatt för det? Blir det ättestupan då?
Jag tycker att man ska betala skatt oavsätt vad man kommer att behöva. Jag kommer antagligen inte att skaffa barn men tycker ändå det är ok att betala skatt som går till skolan, barnbidrag osv.
Sara
#2 Det skulle naturligtvis inte fungera så att man skulle betala skatt "då och då" utan när det gäller äldrevård kanske man valt mellan olika försäkringslösningar.
Och i Sverige är det knappast aktuellt att sluta finansiera skola, barnomsorg eller äldrevård. Det finns ingen politisk vilja åt det hållet.
Vill man argumentera lika extremt åt andra hållet skulle man ju kunna tänka sig att höja skatten och låta bil vara en medborgerlig rätt. Då fick du alltså "gratis" bil av staten. Efter att ha lämnat in en behovsanmälan, efter en byråkratisk utredning skulle du sedan få en bil när staten ansåg att du behöver den och av den modell, storlek färg osv som staten anser lämplig.
Om du betalar via skatten så avgör sedan staten om och när du ska få något samt hur detta ska se ut. Om du får behålla pengarna och själv betalar är det du som avgör om och när du ska få något och hur det ska se ut.
#4 Länken som du länkar till övar upp oss till att tänka själva. Den kan få oss att tänka längre tankar än vad vi är vana vid.
Det var någon som talade om tankeslingor här inne, tyvärr så minns jag inte vem. Men så fungerar det. Allt tänkande sker i system vare sig vi vet om det eller inte. Vi lägger ny kunskap till gammal.
När du skriver "Det finns inget som tvingar oss att värdera pengar högre än människor i ett liberalt samhälle" "Det finns inget som hindrar empati och medmänsklighet i ett liberalt samhälle" så tillägnar du oss andra en saga, din saga. Finns det verkligen INGA brister? Har du inte låst fast dig själv?
Då har du identifierat dig helt med dessa liberala fina ord. Är det då så märkligt att människor vill vara FRIA i verklig benämning, tänka själva försöka se på verkligheten och förstå samband. Sedan lägger var och en detta till sitt eget system. Inte allt utan det som stämmer för en själv. Är det så konstigt att man kommenterar mer i trådar där man vädrar frihet.
Du talar mycket om frihet…

#6 Nu förstår jag inte. Om du syftar på din tråd om "inga skatter" så tillkom din tråd 8 dagar efter min…
Så man kan nog diskutera vem det är som känner att hon måste vara trådskapare och själv styra?
Fast jag tycker de två trådarna är ganska olika. De handlar båda om skatter men är ställda på så olika sätt att de är två skilda frågor.
Sara
#8 Jo, den här strängen inleds med ett par olika uppfattningar varefter jag ger min egen syn i en kommentar.
Den andra strängen inleds med en fråga som var helt öppen och där trådskaparen inte deklarerar sin egen uppfattning.
# 9 Precis! Den andra tråden är mer öppen och låter folk tänka mer fritt, även om det finns de som vill ha mer strikta riktlinjer även i den tråden.
Sara
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag blir så glad nu!
Ja Äre inte Fred och Frihet vi vi vill ha?

#11, nä det är en docka och en cykel! 
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Hahahaha…den var rolig!!
Ja vi kanske kommer dit så småningom;)
Nä nu måste jag fixa nyårsmiddan, har så svårt att slita mig härifrån bara:)
Trevlig Nyårshelg och ta hand om varandra!

#14 Jo, du måste ju utgå från att den är nedvärderande eftersom den inte är det. Att kommentaren är kränkande mot mig lär du som vanligt nonchalera.
Intressant och det visar på att båda två ändock är duktiga på att välja sina ord och sin formulering på ett bra sätt. Men en utav dem lyckades mycket bättre; Segerfeldt
Borgnäs formulering sade inte lika mycket som Segerfeldts och ändå går min politiska åskådning åt vänster.
Att du tycker att Borgenäs missade att få fram det väsentliga tror jag inte beror på att du är liberal. Tyvärr får jag erkänna att hon misslyckades med sitt uttalande, hon hade kunnat uttrycka sig mycket bättre. Men jag är övertygad om att hon hade både empati och medmänsklighet i åtanke.
Hon kanske bara tog dessa två viktiga ord för givet, empati och medmänsklighet.

#17 OK! 

#17. Bra tanke och det borde vi nog även göra lite till mans så att säga. Ingen nämnd och ingen glömd
.