Politik iFokus

Politik

Etikett: vård-och-omsorg
Läst 13335 ggr
Karmatarerskanise
0

Inga andra språk än svenska?

Folkpartiet i Malmö vill ändra på lagen så att lärarna kan ställa kravet: endast svenska som språk inne i klassrummet". Tydligen eftersom det är väldigt stökigt på lektionerna och eftersom man lär sig svenska snabbare genom att använda det.
Ungefär hälften av malmös barn i åldrarna 9-15 är invandrare.

Tycker ni detta är rätt eller fel?

Ida
0

Jag tror att det är svårt att genom förbud uppnå det resultat man verkar sträva efter här. Det är klart att man lär sig svenska genom att använda det så mycket som möjligt, men frågan är om det bara är det man är ute efter och om det är de andra språken som gör det "stökigt" på lektionerna.

Karmatarerskanise
0

Jag tycker de ska ha svenska i skolan, eller sitt eget modersmål, finns tydligen sådana skolor med. Men i en svensk skola kan det bli prob vid t.ex grupparbeten om en svensk hamnar med 3 invandrare med samma modersmål. Jag vet själv hur lätt invandrare tar till sitt eget språk för att känna sammhörighet med sina likar.

Fast jag tror inte det går igenom, då så många kommer se det som att mobba eller peka ut vissa elever.

Lisbeth
1

Jag tror inte att man uppnår något positivt med detta förslag. Tror att barnen skulle känna sig helt förtvivlade om de inte får använda sitt modersmål. Det kommer mycket "konstiga" förslag från folkpartiet. Man vill införa skoluniform. Vid en skola där eleverna har demokratiskt inflytande och bestämmer tillsammans med rektor och lärare vill man ändra på reglerna, trots att alla inblandade tycker att det fungerar bra. Vad blir nästa steg "dumstrut" på huvudet och skamvrån?

Jag tror inte heller att förslaget om inga andra språk än svenska i skolan går igenom, tror inte heller att det är stökigt på grund av att det talas olika språk.

zzaga
0

Det låter nästan som när man skulle "civilisera" samerna på tidigt 1800-tal. Då förbjöd man dom att tala samiska. Man brände även deras religösa föremål och tvångsförflyttade dom ifrån sina hem.

Att lära sig svenska är jätteviktigt. Om man nu vill det så borde man kanske satsa på fler och bättre lärare och umgänge med varandra utanför skoltiden också… fritidsgårdar, föreningar osv.

Frammförallt tror jag att vissa områden i Malmö behöver hopp. Nu känns det som om politikerna helst skulle vilja bygga en hög mur runt om och glömma alla problem.

precis
0

Men tänk lite på de svenska eleverna också… Många av dom tycker det är kul att snacka engelska och att försöka snappa upp ett o annat arabiskt o persiskt uttryck… ;)

uppmuntra till utbildning, men begränsa inte kunskapstörsten eller möjligheterna till att lära av varann!

Pernilla
0

Som engelsklärare får jag klara problem… :)

AndersE
0

Är det märkligt att kräva att man talar svenska i en svenk skola? Varför är vi så otroligt rädda för regler och krav?

Det handlar ju rimligen om det tal man gör "officiellt" i klassrummet, inkl grupparbeten - inte två bänkkamrater emellan.

jen
0

både för och nackdelar med detta tycker jag.

själv arbetar jag med invandrare på jobbet som kan svenska ganska bra men de väljer iallafall att prata sitt språk sinsemellan vilket jag tycker är både synd och oartigt faktiskt när man arbetar i ett team.

samma i skolan, tycker inte det är shysst mot de andra. Sen är det  ju bättre att de får lära sig svenskan i skolan, för oftast pratar de sitt modersmål hemma.

när jag gick  i skolan hade vi en dansk kille i våran klass som hade språkundervisning 1tim varje vecka i Danska för att behålla sitt modersmål PLUS att han lärde sig svenska alla andra lektionerna. Det tyckte han var bra.

finns det inget sånt längre?

Hanna--
0
CarlS
0

Bra skrivet Hanna!

//CarlS

jen
0

#9 ja, jag tycker också du skrev bra!

ibland får jag även en känsla av att en del invandrare inte vill kunna tala svenska. eller har jag fel?

VILL dom vara i utanförskapet?

Karmatarerskanise
0

Håller med #9 till fullo!

Ida
0

Jag tror också att Hanna har rätt i det hon säger. Är det genomförbart kommer det helt säkert att förbättra svenskkunskaperna för dessa elever. Kan dock tänka mig att de kommer att möta ett visst motstånd…

Karmatarerskanise
0

Jo, motståndet kommer från alla håll dessvärre.. Varför är svenskar så jäkla mesiga när det gäller invandrare? Vilket snille som helst förstår ju att de inte kommer in i samhället lika bra utan det svenska språket.

Sen är det ju fel att de skapar egna små samhällen eftersom sverige ger dom lägenheter på samma områden ist för att sprida ut dem.

Vi låter dem inte få bästa chanser för att leva som svenskar.

zzaga
0

Det här förslaget handlar inte om hur man lär invandrare mer svenska, det handlar om att förbjuda människor att tala sitt språk.

Det är ju märkligt hur det i alla andra trådar från allisans folkets sida talas om "FRIHETEN" "RÄTTEN ATT BESTÄMMA SJÄLV" men här.. här ska regeringen helt plötsligt lägga sig i vilket språk människor talar! Vad är nästa grej? Vilka kläder? Frisyr? Förbjud turbaner för annars kommer man inte in i det svenska sammhället.

Det är VI som måste förändra oss. Det måste få vara ok att prata svenska med brytning. Om vi vill minska utanförskapet är det ju en god ide att börja med att se till att invandrare inte diskrimineras i jobbsökningsprocesserna.  Och att se till att alla invandrar inte hamnar i samma bostadsområden som exempelvis Rosengård.

Svenskan är mitt andraspråk och jag kan säga att jag hade kännt mig MYCKET diskriminerand om jag inte hade fått tala  mitt språk i skolan.

CarlS
0

Vilket är ditt första språk?

Karmatarerskanise
0

Svenska. Men hade jag bott i England hade jag pratat engelska. Hade jag bott i italien hade jag pratat italienska eftersom man tar sedan dit man kommer.

precis
0

det finns svenskar i små kolonier här o där på iberiska halvön… pratar mest svenska med andra svenskar, handlar köttbullar o lingonsylt i svenska butiker… liknande håller på att växa fram i thailand o på andra ställen… så det finns faktiskt väldigt många andra som fortsätter i gamla vanor, istället för att ta seden dit man kommer o försöker lära sig den lokala kulturen.

jag är för en mix, och utveckling genom att lära av varann. Men det kan inte ske genom förbud o lagar.

Rosengårdsproblemet har blivit så illa mest pga svenskarnas flykt därifrån. om mer än 50-70% hade bott kvar så hade inte nån separat flyktinggrupp blivit majoritet.

Karmatarerskanise
0

Så du tycker inte att man ska tala svenska på en svensk skola på svenska lektioner och då man har svenska lärare?

zzaga
0

19

Det är en sak att tycka att man ska tala svenska i skola och en helt annan att bestraffa folk för att de råkar säga en mening på ett annant språk.

Vad tycker du man ska ha för straff om man råkar säga "Olla" istället för "hej" till en kompis på morgonen i skolan?

zzaga
0

9

Det var säkert Karl den IX's argument när han tvingade samerna att sluta tala samiska också.

jen
0

att tala svenska med brytning har jag inte sett att någon har något emot… Men jag tycker det är oartigt att tex tre stycken står bredvid mig och pratar  när inte jag förstår.

jag tycker att om man KAN svenska så bör man också tala det på ett arbete, skola mm

sitt modersmål kan man tala hemma.

jen
0

#20  tror inte heller på sk bestraffning, men av ren ARTIGHET kanske man ska tala så folk förstår i en grupp. iallafall om man KAN svenska

zzaga
0

22

Har du någon gång sagt till dina Medarbetare det?

jen
0

#24  nej, inte jag själv. Men en annan arbetskamrat sa det en gång och fick då till svar att hon var rasist…

zzaga
0

25

Då skulle jag säga det igen. Det finns ju många sätt att uttrycka sig. Om man gör det med glimten i ögat och med ett leende på läpparna så brukar folk ta till sig det man försöker frammföra.

Anledningen till att de talar sitt hemspråk är förmodligen för att det är lättare att uttrycka sig, inte för att vara elak.

jen
0

#26 jo, visst är det lättare för alla att tala ett språk som man verkligen kan.

men det borde ju även vara bra att även kunna svenskan bättre så att man inte missförstår eller blir missförstådd och lär sig uttrycka sig lättare.

zzaga
0

27

Jag håller helt med, naturligtvis är det väldigt mycket bättre för dom om dom talar bra svenska. Jag tror på att ta upp och prata med dom om det flera gånger. Förklara VARFÖR du vill att de ska tala svenska.

CarlS
0

zzaga, vilket är ditt första språk?

precis
0

#19 Hera, jag tycker att man ska prata svenska i skolan, men man kan ju knappast förbjuda nån att säga vissa ord eller språk eller dialekter… ;) eller vilka böcker man ska få läsa… ;) eller hur?

#22 när jag vid ett par tillfällen umgåtts med svenskar i utlandet så har man/jag/vi hela tiden fått påminna varann vid de gånger när man glider över på modersmålet och det finns andra närvarande som kanske känner sig utanför…

Ida
0

Det är svårt det där. Jag tror inte heller att man talar sitt hemspråk för att vara elak, snarare för att det är lättare att uttrycka sig och man känner sig säkrare på det man säger. Det är givetvis inte någon långsiktig lösning om man vill lära sig det nya språket, men det kan många gånger vara ett stöd.

Jag tror att det är viktigt att man talar svenska i skolan. Man skulle kunna ha det som princip - för allas skull, men givetvis inte helt förbjuda att några ord yttras på något annat språk.

Karmatarerskanise
0

Men att prata ett annat språk framför svenskar kan ju faktiskt få dem att känna sig påhoppade. Jag anser ivf att på alla lektioner utom språklektioner bör det talas svenska. På raster kan de gärna prata sitt modersmål, eller om de nu inte går i en svensk skola. Men jag ser ingen anledning till andra språk på lektioner som inte har med språk att göra. Det gäller ju att lära dem svenska när de är unga, det är ju då vi lär oss som bäst.

CarlS
0

zagga lella, skäms du för ditt förstaspråk eftersom du inte vill berätta vad det är?

jen
0

#32 precis, det är så jag menar.

zzaga
0

Jag tror också att man kan ha det som "princip" eller vad man nu ska kalla det på lektionerna. Men att förbjuda och straffa människor för att de säger något på ett annat språk är sjukt.

Ska man förbjuda hemspråksundervisning? Engelskan? Vad blir det här för land om vi låser in oss och vägrar inse att världen är större än Sverige. Vi borde istället UTNYTTJA de här människornas kunskaper. De kan bli ambasadörer, diplomater, översättare, medlare, informatörer och en massa andra väldigt nyttiga saker.

Vad har de tänkt göra med skolbarn som kommer hit och inte har lärt sig språket helt? Om de bara kan ordet på sitt eget språk , ska de då bli straffade för att de råkar säga fel?

Att tala sitt eget språk har med trygghet att göra också. Om man som liten kommer till ett land där allt annat är främmande är ibland språket det enda som är sig likt. Ska man då beröva barnen dom det också genom att straffa dom? Speciellt de barn som kommer hit ensamma utan föräldrar…

jen
0

Zzaga, vart har du hört att de ska straffas?

zzaga
0

Vad jag vet så finns det inga förbud i dag som inte medföljer bestraffning om man inte följer dom.

CarlS
0

zzaga, du vill uppenbarligen inte berätta för oss vad ditt förstapråk är. Kanske skäms du, kanske är du rädd för att berätta det, kanske är du muslim…..Det är OK. man får ha lite hemligheter….

Karmatarerskanise
0

zzaga. Tycker inte du tänker vidare långt. Det är väl klart man lär barnen svenska så att de klarar av lektionerna. De ska inte behöva ta till sitt hemspråk. Och vi har hela tiden sagt att de ska använda svenska på alla lektioner som inte har med språk att göra. Har de  hemspråk eller engelska eller annat språk får de självklart tala respektive språk.

Men de får anpassa sig precis som alla andra.
Jag flyttar knappast utomlands och förväntar mig att få särbehandling, när man lika väl kan ta och lära sig språket.
Och genom att lära sig svenska behöver man inte känna sig utanför, vilket de antagligen gör då de inte kan kommunicera med sina klasskamrater i svenska skolan och även utanför.

Alltså, att lära sig svenska gör det bättre för alla parter.
Fast detta är bara vad jag tycker och tänker.

zzaga
0

38

Varför vill du veta det? Vilket mitt förstaspråk är har ju knappast med saken att göra.

39

På vilket sätt tänker jag inte speciellt långt? Du är tydligen inte speciellt insatt i vad sfi innebär. Men det är INTE att man kan svenska flytande. "ska inte behöva ta till hemspråk" tror du att man med sfi lär sig svenska flytande?

Det är inte så att "de flyttar utomlands" de FLYR utomlands för att de inte har något annat val. Det är inte samma sak som att vara på språkresa i nån vecka där man "anpassar" sig en vecka eller två.

Så du menar att alla som kan svenska inte är utanför? Konstigt då att människor med mörk hudfärg blir nerslagna på stan.

precis
0

Jag tror vi alla är överens om sakfrågan. Att man bör prata så mycket svenska som möjligt i Svea rike. Det konstiga är att vissa vill att det ska finnas en sån lag. och att det tjafsas så mycket i frågan ;)

CarlS
0

Nej, för all del. Behåll det för dig själv om det känns olustigt att tala om det…

AndersE
0

#37 Jodå, det finns många. Skolan är väl bästa exemplet. Det finns mängder med regler, men läraren saknar i stort sett sanktionsmöjligheter.

Det finns en lag som säger att kommunen är skyldig att förse invånarna med barnomsorg. Vad händer om konnunen struntar i det? Ingenting!

Jag tycker det är fel. Ska man ha regler ska det också finnas följdverkningar om man inte följer reglerna.

zzaga
0

43

Vad jag vet brukar man få kvarsittning i skolan om man inte följer reglerna. I värsta fall blir man avstängd ifrån undervisningen. Jag vet inte om det står i lagen… men de genomförs ju.

AndersE
0

Vad händer om du vägrar sitta kvar? Om du vägrar lämna klassrummet då läraren "ber" dig?

Hur många gånger som helst har vi ju läst hur lärare anklagas för våld då de lyft ut en elev ur klassrummet.

Pernilla
0

Hmmm… Jag är ju själv lärare och såpass lyckligt lottad - eller så är det för att vi jobbar övergripande på andra sätt - att det där aldrig varit något problem. Tycker inte det behövs "nya regler" för att förklara för eleverna att man gör sitt bästa för att alla ska förstå varandra i klassrummet, och om man inte gör det tar jag som lärare självklart tag i den diskussionen.

Tyvärr tror jag vi kan stifta hur många lagar och förordningar som helst - när skolan inte har tillräckligt med resurser eller när lärare är osäkra och inte kan/vågar utöva sitt ledarskap kan förordningarna i alla fall inte följas. Tycker exempelvis att det är fascinerande att de läroplaner som kom -94 fortfarande i kollegiet kallas "nya läroplanen". "Att förändra skolan är som att klafsa omkring i en tallrik havregrynsgröt" var det nån som sa.

(Sen finns det massor av fantastiska skolor och lärare. Det är jag medveten om.)

//Pernilla

AndersE
0

#47 Jag har också arbetat som lärare (yrkesutbildning) och inte använt "bestraffningar". Grejen med följdverkningar är inte att de ska användas utan att alla ska ha spelreglerna klara.

Den elev som idag vill testa gränser upptäcker snart att det inte finns några…

Pernilla
0

#47 Kan du förtydliga det sista du skriver? Menar du att vi inte har regler för svensk skola eller att de inte efterföljs?

Sen vill jag återigen vidhålla att det finns många bra skolor där reglerna är tydliga.

//Pernilla

AndersE
0

#48 Jag diskuterar med "dåligt på fötterna", men har alltför ofta hört och läst lärare beskriva sin maktlöshet när elever stör ordningen. Jag har fått uppfattningen att lärare saknar maktmedel - och att detta är ett problem i en del klasser.

Exemplet är väl en elev som uppträder kraftigt störande, ombeds lämna klassrummet - och vägrar. Vad jag vet har ingen mer än ploisen möjlighet att verkställa detta. Lärarpersonal kan på sin höjd hota med att ringa förälder - och det finns nog tyvärr för många fall där detta är verkningslöst.

Pernilla
0

#49 Ja, det där är intressant. Jag har aldrig känt det som att jag saknar "maktmedel", trots att jag började min lärarbana som liten och blond 23-årig tjej med mina första vik bl.a. på en rätt jobbig 7-9-skola i Uppsala. Sedan dess har jag jobbat på gymnasier i Stockholm, både på yrkesprogram och på det estetiska programmet, med elever med blandad bakgrund och blandade problem.

Jag försöker fundera ut vad jag skulle göra om något sådant skulle inträffa. Det är klart att det är en krånglig situation. Men jag har aldrig varit med om att en elev vägrat lämna klassrummet när jag spänt i ögonen i honom/henne. Jag tror jag skulle avbryta lektionen och köra ut resten och ta ett allvarligt snack med det störande momentet. Se till att han/hon kom till rektor och till elevvården. Oftast är det ju annat som ligger bakom. Hellre ger jag upp en lektion om det räddar tio andra. I vilket fall som helst skulle jag försöka se möjligheten till lösning och till helhetstänk.

Men! Det kan jag bara göra därför att jag har en rektor som har en helhetssyn på eleverna och som tar incidenter och lärarnas iakttagelser på allvar. Jag kan också agera så, därför att vi har ett fungerande elvvårdsteam. DET behövs!

Jag tycker ibland också att problemet med oss lärare inte ligger i att vi saknar "yttre" maktmedel utan att vi saknar "inre" maktmedel. Självförtroendet. Ledarskapet. Tilltron till oss själva och känslan för att vi gör ett bra och viktigt jobb. Går jag in i grupp och är rädd för den är jag körd som lärare från början. Går jag dit och har bestämt mig för att jag kan hantera de situationer som kommer upp - då går det bra. Oftast… :) Sedan blir jag också rädd och osäker i vissa lägen. Det blir alla. Det får man acceptera.

//Pernilla

AndersE
0

#50 Klokt och läsvärt!

Karmatarerskanise
0

#40 Tycker du ska kolla upp hur många invandrare i Sverige som är FLYKTINGAR, och hur många som bara hängt på. Jag minns inte riktigt siffrorna, men jag tror det var ca 6% av ALLA invandrare som idag kommer hit som är flyktingar!

Så jo, de väljer att komma hit. Och även flyktingarna är väl tacksamma för att ett land som Sverige tar emot dem och då vill man väl lära sig svenska?

Och vad var det där om att man som mörk blir nedslagen?
Tror du verkligen på att det aldrig händer svenskar/vita? Ta och kolla upp procenten på vilka som står för större delen av brottsligenheten i Sverige. Märk väl att jag skribver större delen, inte all!!!!!

Det är en självklarhet att om man klarar språket i det land man bor, känner man sig inte alls lika utanför som om man inte kan förstå vad folks äger eller inte kan göra sig förståd.

Och i just detta fallet (hänvisar till trådens första inlägg) är det prat om att de barn som inte håller sig till svenska då den ska användas får med sig en lapp hem.

zzaga
0

Det är 7% inte 6.

Bara för att man inte är flykting betyder inte det att man inte behöver skydd.  

Från amnesty:

_"Det finns de som försöker få asyl i Sverige trots att de inte riskerar att bli utsatta för allvarliga övergrepp om de skulle återvända till sitt hemland. Enligt Migrationsverkets bedömning var exempelvis endast 7 % av alla de som beviljades asyl i Sverige under 1998 konventionsflyktingar enligt 1951 års konvention angående flyktingars rättsliga ställning. Detta är dock Migrationsverkets bedömning och säger egentligen väldigt lite om de asylsökandes verkliga skyddsbehov. Migrationsverkets statistik visar nämligen samtidigt att merparten av de asylsökande kom från länder som Bosnien, Irak, Iran, Somalia, Peru, Afghanistan och Turkiet, dvs. länder som vid flera tillfällen har uppmärksammats av Amnesty International för bristen på respekt för mänskliga rättigheter. Man kan därför åtminstone konstatera att mycket få av de som söker asyl i Sverige kommer från länder där mänskliga rättigheter generellt kan garanteras.

Amnesty anser:
* att den primära frågan inte är huruvida de personer som söker asyl i Sverige är flyktingar enligt en viss definition eller inte, utan om personer med ett faktiskt skyddsbehov erhåller det skydd de har rätt till. "_

De flyr hit för att de riskerar förföljelse i sina hemländer. De lär ju inte komma hit för det vänliga bemötandet (speciellt inte på den här sidan) eller isterbanen i alla fall.

Du skriver att bara dom lär sig svenska så är de helt plötsligt med i "gemenskapen" nått som inte stämmer överhuvudtaget. I ett land där vit hudfärg och blont hår räknas som "normalt" och mörk hudfärg och mörka ögon inte gör det spelar det ingen roll hur mycket svenska du kan. Du kommer alltid att betraktas som annorlunda.

Det där med lappar med sig hem fattar jag inte alls vad du menar med?

Karmatarerskanise
0

Ingen här är emot invandrare (vad jag vet), men jag är emot de som inte vill lära sig svenska. Och ska de gå i svensk skola får faktiskt lära sig svenska. Det är inte mer än rätt.
Tror du någonsin de kommer känna sig hemma om de inte kan språket? Tänk lite. Jag känner många som är invandrare och som passar in eftersom de kan språket och umgås med svenskar lika mkt som de umgås med folk från sitt hemland.

Man kan och ska inte flytta till ett land och tro att man inte ska lära sig ngt om landet! Du kommer med kassa undanflykter till varför de inte ska prata svenska. Hur du än vänder och vrider på det blir det så mycket lättare att hitta svenska vänner om man kan kommunicera med dem. De som inte lär sig svenska, får faktiskt skylla sig själv.

Även om man kommer hit som flykting finns det ingenting som rättfärdigar att inte lära sig om Sverige och svenska språket.

Om jag skulle behöva fly till kroatsien, skulle jag självklart först och främst lära mig språket för att komma ngnvart!

Och jag vetitusan var du bor, men här i skåne umgås vita och invandrare hela tiden. Alla blonda hatar inte invandrare som du verkar fått för dig. Självklart finns det rasister, men det finns det precis lika många hos invandrarna.

Du har ingen vettig anledning till varför de inte ska prata svenska i svenska skolan. På raster och fritid ska de självklart prata de språk de vill, även  då respektive språk på språklektioner.

zzaga
0

54

Nu få du ju ta och ge dig. Du kan ju inte sitta och skriva att jag sagt massa saker när det inte är sant. Det tycker jag faktisk är ganska elakt.

Jag har aldrig sagt att man inte ska lära sig svenska. Jag har sagt att man inte ska förbjuda människor att tala sitt eget språk.

"Och jag vetitusan var du bor, men här i skåne umgås vita och invandrare hela tiden. Alla blonda hatar inte invandrare som du verkar fått för dig. Självklart finns det rasister, men det finns det precis lika många hos invandrarna"

Och varför tror du främmligns fientliga partier gör störst frammsteg just i skåne? Vakna upp lite! Vad tror du Sjöbo är kännt för , sin vackra natur eller alla nynasister?

Nästa gång du skriver till mig eller någon annan här tycker jag du ska läsa igenom vad de skrivit innan och inte hitta på massa saker.

Hanna--
0
zzaga
0

56

Det är ju märkligt att fritidspersonalen inte gör något om de ser att flickorna blir trakaserade. Men å andra sidan kan jag själv minnas hur det flög ganska hårda or mellan tjejer oh killar när jag var i tonåren.

Skulle det i det här fallet vara extra hemskt för att killarna pratade arabiska eller? Det har inte hänt att svensktalande killar gör samma sak? Vad jag mins så blev både tjejer och killar på pucklade av varandra när jag gick i skola.

Sen vet jag inte vad du som politiker har med det hela att göra. Är det inte skolledningens, rektor, lärare och fritidspersonal och framför all poliser som ska ta tag i den här saken.

Om inte flickan vill anmäla kan inte skolan göra det då?

Pernilla
0

#56 Jamen jag blir VANSINNIG när folk runt ungdomar är flata!!!!! "Jag trodde att de skämtade" är världshistoriens sämsta ursäkt. I så fall säger man ifrån att såna skämt inte är acceptabla. Tycker idén med fritidshemmet låter vettig annars som du beskriver den, men det hjälps ju inte om personalen inte agerar!

Och vaddå vet inte vad man ska göra. Man har handlingsplaner för sånt här på skolan och dessa ska följas. Det är det lag på.

Sen tycker inte jag heller att kopplingen till att tala svenska/att tala andra språk är helt tydlig i det här fallet. Det hade lika gärna kunnat vara sms eller andra "hemliga" språk man använt sig av. Däremot kan jag bara beklaga att du drogs in i eländet. Bläääääääää.

AndersE
0

#56 Fruktansvärt. Bra att du har ambitionen att göra något!

#57 Det som är "hemskt" med arabiskan är att personalen inte hade möjlighet att avgöra om det som pågick var "skämt" eller grova förolämpningar och hot.

Hela historien är väl ett bra stöd för att umgängesspråket på en skola ska vara svenska - åtminstone i en miljö där "alla" förväntas kunna delta. Hur ska man som personal kunna agera om man inte förstår vad som sägs i klassen!?

Jag skulle bli vansinnig (som lärare) om jag inte hade rätt att kräva att eleverna talade svenska.

Man kan ju däremot tänka sig att alla kommer överens om att tala ett annat språk. Typexemplen är ju specialskolor typ "franska skolan".

zzaga
0

59

Har du aldrig varit med om att ungar talar rövarspråk för att vuxna inte ska fatta vad dom säger? Eller skickat lappar? Det går inte att förhindra att ungdomar döljer vad de har i gärningen även om man förjuder människor att tala ett språk.

Det som krävs är att personalen är uppmärksam på vad som händer och stoppar det i tid.

zzaga
0

Människor som har jävulskap i kikaren hittar alltid på ett sätt att dölja sina avsikter. De viskar, låser in sig på toa  osv i all oändlighet. Det skulle inte hjäpt ett dugg om man förbjudit dom att tala arabiska.

AndersE
0

#60 Jag gissar att det går att förolämpa och hota mer effektivt på ett hemspråk än på "rövarspråk". För övrigt skulle jag som lärare inte tolerera att mina elever diskuterar i klassrummet på "rövarspråk".

AndersE
0

#61 Med det resonemanget kan vi lägga ner polisväsendet också. Människor mördar och stjäl ju i alla fall.

Om det är så att personalen inte kan motverka mobbing i skolan pga att de inte begrips vad som sägs tycker jag man ska föraöka göra något åt det. Språkkrav är ett försök till åtgärd.

Att följa zzagas linje och "ge upp" tycker jag inte är en bra linje.

zzaga
0

62

Det här var ju inte i klassrummet , det var på fritids. Ganska stor skillnad.

Jag har inte sagt att man ska ge upp! Jag har bara sagt att om man förbjuder folk en sak kommer de att hitta på ett annat sätt. Därför måste man istället få upp ögonen för det och stoppa det i tid OAVSETT vilket språk man talar.

Hanna--
0
zzaga
0

65

Och vad hoppas du uppnå med det här mötet?

Ida
0

#65 Hanna, du är verkligen handlingskraftig! Jag tycker att det är så bra gjort av dig att engagera dig så i detta! En ung flicka har blivit överfallen och det betyder helt säkert allt för henne att någon bryr sig och ingriper!

Dessutom leder det förhoppningsvis till att detta uppmärksammas och förhoppningsvis till att det sker färre sådana här incidenter framöver (åtminstone i ditt område).

Tämk om alla var som du, då skulle inget falla mellan stolarna!

Berätta gärna vidare hur det går med den här historien….

Ida
0

#66 Tycker du inte att det är bra att fallet uppmärksammas? Tycker du att man bara ska blunda för det som har hänt och bara acceptera det?

Jag måste säga att jag har mycket svårt för din inställning zzaga.  

"Skulle det i det här fallet vara extra hemskt för att killarna pratade arabiska eller? Det har inte hänt att svensktalande killar gör samma sak? Vad jag mins så blev både tjejer och killar på pucklade av varandra när jag gick i skola."

Det spelar väl ingen roll vad det är för killar som gör det?? Det hemska i den här situationen var att de hade gått och sagt det hela kvällen - personalen hade hört det, men inte trott att det var på allvar - flickan själv förstod det ju inte eftersom det var på arabiska och kunde därmed inte veta. Varför försvarar du det med att svensktalande killar gör samma sak? I det här fallet hade ju inte det kunnat hända! Jag tycker att du har en riktigt läskig inställning till det inträffade.

jen
0

Lycka till Hanna! och jag hoppas verkligen flickan vågar polisanmäla för detta kränkande beteende!

Det är lika jäkligt och rasistiskt att kalla nån för "svennehora" som att kalla nån för "svartskallejävel" Och nu var de på FRITIDS det är alltså inom ett skolområde där dom även talade OM henne på arabiska. Hade de talat svenska så hade säkert personalen förstått vad som var avsikten som AndersE skriver.

zzaga
0

68 och 69

Så ni tror på fullt allvar att de här killarna inte skulle ha genomfört det här om det var förbjudet att tala annat än svenska i skolan? Ni tror inte att de viskat om det istället? Att de gått runt knuten och talat om det?

Om man förbjuder alla andra språk än Svenska i skolan hur ska man då kunna lära sig franska i skolan? Engelska? Tyska? När ska man öva sig på dom språken? Enbart på lektionerna? Man ska alltså inte få sitta och öva sina läxor i Franska på skoltid eftersom alla andra språk är förbjudna.

Ska man också förbjuda eleverna att lyssna på musik som är på andra språk än svenska? Inga mp3 spelare med engelska låtar på rasterna, enbart Svenska sånger då.Ska alla sånger i musikundervisningen ske på Svenska då eftersom alla andra spårk är förbjudna? 

Ska man förbjuda böcker på andra språk än svenska i skolan? Ska vi bränna upp alla böcker som är skrivan på annat språk än svenska för att förhindra att en elev läser högt ur en bok? Hur ska utbytesstudenter göra? Ska man sluta ta in utbytesstudenter eftersom de talar ett annat språk?  Att läsa Harry Potter på orginalspråk är med andra ord förbjudet, speciellt om man läser lite högt för sig själv.

Svara gärna på ALLA ovanstående frågor eftersom det är just det som blir effekten av att förbjuda alla andra språk än Svenska i skolan!

Jag försvarar INTE den är typen av beteende. Jag säger bara att det kunde lika väl varit svenska killar som gjort det. Eller är alla Svenska killar helgon som aldrig någonsin slagit ner någon?

Usa har verkligen lyckats med att kasta misstro över alla människor som talar arabspråk. Genom att förjbuda alla andra språk än Svenska misstänkligör vi alla andra människor som inte talar svenska.  Den världen vill inte jag leva i.

jen
0

jag har aldrig påstått att svenska killar är några helgon.

möjligtvis hade de gått runt knuten och viskat, men jag tycker iallafall det är oartigt att prata annat språk bland folk.

det är ungefär som om jag skulle börja skriva här på ett språk som bara jag och kanske  en eller två personer förstod.

Vad skulle du tycka om det zzaga?

sen tycker jag du överdriver när du skriver

Ska man också förbjuda eleverna att lyssna på musik som är på andra språk än svenska? Inga mp3 spelare med engelska låtar på

Ska man förbjuda böcker på andra språk än svenska i skolan? Ska vi bränna upp alla böcker som är skrivan på annat språk än svenska

jag tror du har missuppfattat anledningen till åsikterna här.

Ida
0

#70 zzaga, om du läser min kommentar (som du ber andra att göra innan de svarar) ser du att det inte var det jag kommenterade.

Jag kommenterade ditt ifrågasättande av vad man skulle få ut av att behandla detta på ett möte.

Jag kommenterade din inställning gällande att vad dessa killar sa inte uppmärksammades.

Om du läser mina tidigare kommentarer har jag sagt att jag tror att det är svårt att förbjuda utländska språk i skolan. Dina paraleller till att bränna utländska böcker och inte undervisa i franska blir närmast absurda. Jag tror att du innerst inne också inser att det inte var så Hera menade när hon postade inlägget.

zzaga
0

71

Så du menar att det även om det är förbjudet att tala ett annat språk än Svenska ska vara ok att lyssna på musik och läsa böcker på andra språk?

Vad ska vi göra med internationella skolor? Ska de förbjudas.

Eller sameskolorna ska de läggas ner då eftersom de inte får undervisa på samiska längre?

jen
0

#73  förbjudet vet jag inte om det nånsin kommer att bli???

nu vet inte jag vilket språk du har som modersmål, men hur skulle du göra om du tex flyttar till Frankrike? skulle du fortsätta tala ditt språk då? och kräva att tex på en utbildning att du har rätt att få en utbildning i Frankrike på ditt språk?

zzaga
0

72

Jag är orblind och läser fel iblnad. Jag missade din första kommentar helt.

Varför skriver du så? Jag frågade helt enkelt bara vad hon ville uppnå med mötet. Inget annat. Jag undrar vad hon hoppas på ska hända. Vad hon skulle vilja ändra på för att göra så att det inte händer ignen. Vad är det som är så himla fel med det?

Jag tycker däremot att det är väldigt synd att HELA fokus ligger på att de talade ett annat språk och inte på vad var de gjorde! Alla här verkar tycka att just att de talade ARABISKA är det hemska.

jen
0

Självklart var själva händelsen VÄRST!!

men huvudämnet i denna tråd handlar ju om språket.

zzaga
0

74

Det är ju det folkpartiets förslag handlar om , att förbjuda alla andra språk än svenska i skolan.

Om om det ska gälla så gäller det väl rakt över. Eller ska man skriva en massa undantag… som, ja det är förbjudet med andra språk men det är ok att du läser en bok på persiska.

Ja, det skulle jag /gör jag. Varför ska jag sluta tala mitt språk helt? Varför ska jag inte kunna hällsa på andra människor på mitt språk? Och ja, jag tycker det är oartigt att tala ett annat språk en längre tid om inte alla närvarande förstår. Jag HAR lärt mig Svenska. Jag har aldrig BEGÄRT att någon ska undervisa mig i mitt hemspråk, jag blev heller aldrig erbjuden det. Vilket betyder att jag inte kan skriva på mitt hemspråk i dag. Men varför vill du förbjuda mig att ens säga hej till någon på mitt språk? Är det så himla farligt?

Pernilla
0

Hmm. Det som blir kortsiktigt tänkt med förslaget, tycker jag, är att vi struntar i roten till problemet. VARFÖR vill man tala på språk som andra inte förstår? VARFÖR uppstår situationer av det slag Hanna beskriver? Vi kan lagstifta hur mycket vi vill, det kommer inte hjälpa ett dyft så länge vi inte försöker komma åt de bakomliggande orsakerna.

Ida
0

#77 Nu vet inte jag var Hera fått uppgiften ifrån, men enligt inlägg #0 diskuterar vi att "Folkpartiet i Malmö vill ändra på lagen så att lärarna kan ställa kravet: endast svenska som språk inne i klassrummet".

Dvs, vem har sagt att alla andra språk ska förbjudas i skolan? Vad de vill uppnå är troligtvis att man pratar svenska på lektionerna, inte förbjuda att någon säger "hej" på spanska eller arabiska i korridioren. Man vill att alla ska kunna förstå under undervisningen, inte förbjuda någon att ladda ner Ricky Martin på mp3.

Jag tror inte att de menar att vi ska sluta undervisa i engelska, tyska, franska eller spanska och heller inte sluta med hemspråksundervisning.

Tror du på fullt allvar att det är det de menar?

zzaga
0

78

Jag håller helt med.

------------

Ett förbud av andraspråk än svenska kommer bara leda till att vi får ännumer ignoranta människor i det här landet. Det kommer också göra att människor känner sig diskriminerade. Bestraffade för att de har en annan bakgrund.

Jag fattar inte varför man inte iställe befrämjar språk och gör det till något possitivt. Målsättningen borde i alla fall vara att jobba för det.

AndersE
0

#70 Hela den kommentaren visar tyvärr att du knappast läst vad någon annan har skrivit i hela strängen…

#78 Rimligen talar man sitt eget språk för att man kan det bäst, och för att man gör sig lättast förstådd så. Tanken med förslaget måste ju vara just att "komma åt de bakomliggande orsakerna." Bakomliggande orsaker kan ju vara språkproblem - som bäst löses genom att att "tvingas" använda det språk som används i detta land. Ett annat problem kan ju vara misstro mellan folkgrupper - ett sätt att hantera det kan ju vara att få dem att tala med varandra, vilket förutsätter ett gemensamt språk.

Ett formkrav på talat språk i "officiella sammanhang" på skolan tar naturligtvis inte bort våld. Kanske möjliggör det för de vuxna som finns där att hantera problemet.

För mig är det också ett sätt att vara tydlig. Förolämpningar och hot ska inte accepteras i skolan - heller! För att kunna övervaka det måste man ju ha möjlighet att förstå språket.

Jag kan tala illa om en annan person i ett privat sammanhang. Det är inte trevligt, men det förekommer överallt - i små "privata sammanhang". Men jag gör det inte i ett klassrum, och inte på en arbetsplats. Och jag har inte möjlighet att göra det utan att #upptäckas".

zzaga
0

79

Tråden har gått fårn att diskutera förslaget enbart på lektionerna till att förbjuda det helt:

Hanna säger följande: "undervisning och umgänge skall ske på svenska."

AndersE: "Hela historien är väl ett bra stöd för att umgängesspråket på en skola ska vara svenska"

Jen:" Och nu var de på FRITIDS det är alltså inom ett skolområde där dom även talade OM henne på arabiska. Hade de talat svenska så hade säkert personalen förstått vad som var avsikten som AndersE skriver

Ja, jag tror på att man menar att man inte ska tala några andraspråk i skolan om man skriver så.  Hanna, AndersE och Jen verkar övertygade om att man inte ska tala andraspråk i skolan än svenska , även utanförrasterna tyligen och på fritids dvs. efter skoltid.

zzaga
0

81

Jo jag har läst alla inlägg.

AndersE
0

#82 Då förtydligar jag. Självklart tycker jag att man får prata vilket språk man vill då man inte är en del av skolarbetet. Med sin kamrat på rasten talar man det språk man vill - men på lektionen talar man svenska.

Här som i alla regeldiskussioner finns gränsdragningsproblem. Grupparbeten där alla tre har gemensamt annat språk. Bänkkamratsprat - låna ett suddgummi. Då förstår jag att man vill, och bör få, prata valfritt språk.

Ida
0

#82 Du tycker ändå inte att det är lite långsökt att jämföra det med att bränna böcker och inte undervisa i franska?

Jag tycker dock att man kan kräva svenska i klassrummet - även om man ska be om ett sudd - det är precis det som gör att man lär sig språket.

När jag bodde i Spanien lärde jag mig språket "på gatan". Jag kunde inte ett ord när jag kom dit och gjorde bort mig 1 000 gånger innan jag började greppa spanskan. När jag ville komplettera mina kunskaper med teori valde jag den officiella språkskolan (inte de privata som såldes till studenter som kom ett par månader). Kursen hette "Spanska för Invandrare" och klassen bestod av allt ifrån engelsmän, fransoser, ryssar och folk från Ukraina. Jag var den enda svensken. Här var det icke tillåtet med ett enda ord utöver spanskan, engelsmännen fick enbart prata spanska med varandra och kunde man inte uttrycka det man ville fick man hjälp med det.

Nu vet jag att detta inte är samma sak som situationen ser ut i Sverige, men jag berättade det mest för att belysa att det kan fungera.

Jag tror vi måste sluta se det som att vi ska prata svenska för att utesluta andra, det är snarare motsatsen som är syftet! Om alla pratar svenska på lektionerna kommer nog samtliga känna sig mer integrerade i klassen, såväl invandrare som då blir säkrare på svenska, som ursprungssvenskarna som då förstår vad alla säger.

zzaga
0

84

Då har du ändrat dig nu igen då.

85

Vad menar du är skillnaden på franska och arabisk i så fall? Skulle det vara ok att ha franskalektioner men inte tala arabiska?

Ida
0

#86 Eh, nej… vad har du fått det ifrån?

Jag menar att jag anser det vara fullt motiverat att enbart prata svenska på lektionerna. MEN kunna hälsa på någon i korridoren på sitt hemspråk, ex spanska eller arabiska.

Du skrev tidigare att du trodde att vi menade att man skulle utesluta alla andra språk - dvs undervisning i andra och tredjespråk. Varför jag tog franska som exempel är för att det är ett vanligt tredjespråk. Väljer man arabiska är det givetvis samma sak. Vad jag ansåg långsökt var just detta - att bara för att man strävar efter att prata svenska på lektionerna innebär inte det att man behöver sluta med att lära ut andra språk (exempelvis franska, tyska, spanska som är vanligast). Inte heller bränna utländska böcker eller förbjuda barn att lyssna på Justin Timberlake för att han inte sjunger på svenska.

Varken arabiska eller franska på lektionerna alltså (om man inte undervisar i franska förstås).

AndersE
0

#86 Nej, jag har inte ändrat mig. Antingen har jag uttryckt mig oklart, eller har du missförstått.

zzaga
0

87

Som du ser har tydligen anders ändrat sin uppfattning från att tycka att allt umgänge ska ske på svenska till att det bara ska ske på lektionerna

Hanna och jen tycker däremot fortfarande att svenska ska vara det enda språket i skolan (fritids inräknat).

Det är det jag mosätter mig. Och att man vill göra det till ett förbud.

Jag har inget alls emot att man har svenska som "princip" i skolan inte ens utanför lektionerna, men det är jättestor skillnad på en "princip" och på att förbjuda människor att tala sitt hemspråk.

Jag tycker man ska ha rätt att prata vilket språk man vill utanför lektionerna. Jag tycker också att man ska få byta något enstaka ord på lektionen på annat språk än svenska. I skolor med stora problem med svenskan bör man kanske uppmuntra till att svenskan används offtare. Det är min fulla övertygelse att samhället kan ha väldigt stor nytta av flerspråkiga människor. 

Hela den här tråden har handlat om hur negativt andra språk är och hur "hemskt" det är att de kan prata så att vi inte förstår. Om vi i ställt faktiskt försökte uppmuntra, lära oss lite själva och få ett bredare utbyte av språken skulle rädslan kanske försvinna.

I dag sker all hemspråksundervisning i andra klassrum långt borta ifrån alla andra. Jag hade velat se texter på andra språk diskuteras i skolan.  Det låter lite luddigt det här. Men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

AndersE
0

#89 "Hela den här tråden har handlat om hur negativt andra språk är och hur "hemskt" det är att de kan prata så att vi inte förstår."

Märkligt - så har jag inte uppfattat det alls.

Jag har läst en vilja att få invandrarbarn att snabbare lära sig svenska, samt en vilja att skapa en arbetsmiljö så att den vuxna personalen har en chans att utföra sitt arbete - som att tidigt kunna motverka förolämpningar och hot.

Ida
0

#88 Jag skriver i trådens första kommentar att jag tror att det genom förbud är svårt att åstadkomma det man vill uppnå, så jag tror du har rätt.

Jag uppfattar det dock inte som att alla tycker att det är hemskt att man talar andra språk, enbart oartigt för att man inte förstår eller opraktiskt, för att det är bättre att lära sig svenska.

Karmatarerskanise
0

Det är Sverigedemokraterna som gått fram stort i skåne, och de är inte främlingfientliga. De ser bara på invandringen med andra ögon. Det ser jag inget fel i då man som skåning faktiskt kan se hur dåligt det har gått nu. Och just det här med språket är en viktig del.

Du har i många inlägg sagt att man inte känner sig mer med i gemenskapen då man klarar av språket. Och det är fel. Det ser jag tydliga bevis på dag efter dag.

Kom med ngt konkret!

zzaga
0

88

Så vad menar du då med "umgänesspråk" ? Du skriver i skolan inte på lektionerna. Men visst jag kanske helt har missupfattat den meningen.

"Hela historien är väl ett bra stöd för att umgängesspråket på en skola ska vara svenska"

zzaga
0

92

Att inte sverigedemokraterna skulle vara främmlingsfientliga råder det verkligen delade meningar om:

Läs följande:

http://politik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9cbc2aec-968c-48f0-9379-b3db223e4a94

"ska upphöra att anställa människor med utländsk bakgrund och med annan språklig kompetens" Är man inte främmlingsfientlig om man skriver så?

Karmatarerskanise
0

Anledningen till det är att invandringen bör stoppas (inte all men den stora mängtden), för så många som kommer in nu fungerar det inte. Det ser vi som bor i tex skåne. Invandrarna kommer inte in i samhället eftersom de samlas på en plats och startar ett eget litet samhälle. Invandrarna som kommer till Sverige tycker jag ska vara en del av sverige. Precis som jag hade varit i det land som jag hamnat i.

Det är inte främlingfientligt, eftersom det inte har med individen att göra, utan hur det blir med för mkt.

zzaga
0

95

Så du menar på fullt allavar att det inte är rasistiskt och främmlingsfientligt att inte anställa någon med utländsbakgrund eller som talar mer än svenska?

Hanna--
0
zzaga
0

97

Följande mening från dig uppfattar jag som att du vill att det ska ställas krav på att man pratar svenska i skola : "aldrig ställa krav på dem att undervisning och umgänge skall ske på svenska. "

Då har jag alltså "misstolkat" det hela igen?

Hanna--
0
AndersE
0

#92 "Det är Sverigedemokraterna som gått fram stort i skåne, och de är inte främlingfientliga."

Jag hoppas du skämtar! (Snälla, skriv att du skämtar…) Sverigedemokraterna har en vision om ett etniskt och kulturellt ensat Sverige där "herrefolket" bestämmer…

#93 Jga har förklarat vad jag menar.

jen
0

Hanna och jen tycker däremot fortfarande att svenska ska vara det enda språket i skolan (fritids inräknat).

ja, förutom språk som undervisas i. För att alla ska kunna lära sig PLUS att inte några ska stå och tala över huvudet på andra.

och självklart mest för att barnen ska kunna lära sig svenska, för många invandrare väljer att prata modersmålet hemma, och det lär man sig ingen svenska på

zzaga
0

99

Nej jag fattar inte vad du menar. Menar du att det bara ska föbjudas på den specifika skolan du talar om. Eller menar du alla skolor där elever har språksvårigheter. Eller menar du alla skolor i hela sverige.

Menar du att man ska förbjuda alla andra språk än svenska rak över? Menar du att man ska förbjuda alla andra språk än svenska förutom lektioner i eng, tyska, franska? Eller menar du att man endast ska förbjuda andra språk än svenska på lektionstid? 

101

Och du tror inte att människor känner sig förtryckta och diskriminerade om de inte får säga hej till varandra på sitt eget hemspråk när de kommer till skolan? Vad ska man göra med musik på andra språk? Ska man få sjunga på Belgiska? Lyssna till musik på Danska?

jen
0

zzaga   det är lite skillnad på att samtala med folk än att lyssna på musik…

det är uppenbart att du ej vill förstå hur jag menar, eftersom du kommer med något överdrivna paraleller. så därför avslutar jag denna diskusionen i denna tråd

Magnuz
0

Bor man i landet Sverige och går på svensk statlig skola så skall undervisningen självklart ske på svenska. Sen kan och bör man självklart inte förbjuda invandrare att prata sitt modersmål på raster och så, men skolan är den plats på vilken de skall lära sig korrekt svenska, var ska de annars göra det? Hemma i umgänget med mormor som inte kan ett ord svenska?

De som inte håller med om detta brukar vara samma personer som sedan tycker det är för jäkligt att invandrare diskrimineras på arbetsmarknaden, pga att de inte kan språket… Jag anser att i t.ex. mellan- och högstadiet så är det viktigare för en elev att lära sig prata bra svenska än att lära sig vad huvudstaden i Mongoliet heter. Kan man svenska har man mycket större chans att få ett jobb och att integreras i Sverige, vilket ju är grundtanken med hela skolgången. För att inte tala om vilka små chanser man har till en eftergymnasial utbildning om man inte kan svenska.

zzaga
0

103

Vill du inte svara på frågor så är ju det upp till dig.

Hanna--
0
Ida
0

#106 Vad hände till slut med flickan? Polisanmälde hon?

Tror du att svenska som umgängesspråk skulle kunnat förhindra det hon utsattes för?

*nyfiken*

/Ida

Hanna--
0
Ida
0

#108 Vilket bra jobb ni har gjort, tack vare ditt initiativ!

Jätteintressant att höra, verkligen!

Det måste dock jobbas mer med kvinnosynen helt klart, och på synen på andra religioner om det var det som var orsaken att någon avstod en handskakning! Helt otroligt.

AndersE
0

#108 Härlig läsning!

Hanna--
0
Magnuz
0

Till skillnad från AndersE så tycker jag inte att det är härlig läsning, utan snarare skrämmande…

Allt från att det är den överfallna flickan och inte förövarna som fick byta skola, att ingen polisanmälan sker av en sådan sak, vad skickar det för signaler till dessa "busungar", till att skolor idag uppmuntrar till inspelning av gangster-rap liknande musik…

Hela denna episod tycker jag är ett klockrent exempel på varför vi idag inte skall ta emot fler invandrare. Vill vi att det som idag sker i framförallt Skåne skall bli verklighet i hela landet?

Och så säger BRÅ att våldtäkterna inte har ökar, utan anmälningsbenägenheten, när verkligheten visar på att det är tvärtom… *suck*

Karmatarerskanise
0

Tyvärr är det nästan alltid så att den som blir mobbad eller utnyttjad är den som får byta skola. Vilket är helt fel.. Tyvärr är det väl lättare att flytta en person, än 3 :(

Och den där fritidsgården låter inte alls bra.. inte med personal som har den kvinnosynen.

AndersE
0

#112 Vad jag - naturligtvis - syftade på var det faktum att Hanna har reagerat på det som hänt, vidtagit åtgärder och nått resultat.

Att historien rymmer en mängd trista omständigheter tycker jag - lika naturligtvis - inte om.

Just i det här fallet verkar det ju vara flickans önskan att byta skola, och då var det ju bra att Hanna lyckades ordna det.

Jga kan inte instämma mer i att det verkar som om pojkarna går oberörda från händelsen. Jag hoppas att det inte stämmer.

Hanna--
0
AndersE
0

#115 Ja, där är väl kärnfrågan. Varför gör vi inte något innan?

Hanna--
0
Lisbeth
0

# 115 "Några av dem är krigsskadade, psykotiska, som aldrig lämnar sina ostädade inrökta lägenheter…."

Men nu så borde det hela lösa sig? Nu när alliansen försämrar för de som är långtidsarbetslösa och långtidssjukskrivna?

Kommer dessa människor att gynnas av alliansens politik? Kommer deras barn att gynnas? Instämmer med Hanna dessa människor finns i vårat samhälle vi kan knappast slänga ut dem, och då har vi också ett ansvar för deras situation.

Frågan är väl är det ansvar att ytterligare försämra för denna grupp?

Eller är det så i verkligheten att dessa människor dvs. invandrarna är den grupp som tillsammans med "de lata" svenska arbetslösa och sjuka svenskarna är de som ska bära hundhuvudet.

Tänker man inte i alliansen på att man försvårar allt ytterligare för dessa människor i sin ivriga jakt på lata svenskar, som ska "sparkas" ut i arbetslivet? Även dessa människor drabbas ju av alliansens politik!

Hur förklarar ni i alliansen det?

Så nog görs det något.

Angående mobbare så är det naturligtvis de som man ska flytta på, inte på offren. Självklart så vill de byta skola inte så konstigt. Men jag anser att det är helt fel. Där tycker jag att alliansen har helt rätt. Jag har för mig att de vill ändra på detta.

Hanna--
0

# 118 Lisbeth jag vet att i "min" kommun och många andra kommuner så så går de alliansens förslag inte bara ut på att som du skriver försämra genom att som du skriver "försämra för långtidsarbetslösa och långtidssjukskrivna". Det handlar mycket om att ge bidrag men också kräva någon form av motprestation….
att stimulera till aktivitet…

T ex att för att kunna kvittera ut bidrag så skall man gå på svenskundervisning, kursverksamhet eller delta i någon form av aktiverande sysselsättning. Tycker du att det är orimliga krav?

Är det bättre att bara passivt betala ut bidrag och låta t ex de invandrargrupper som jag beskriver i mitt exempel vara kvar i isolreing? 

När jag var väldigt ny i politiken så lade jag en motion om att invandrare skulle ges möjlighet "gå bredvid" personal i den kommunala förvalningen typ hemtjänst, eller folk på tekniska förvaltningen….

Jag tycker fortfarande att det är en bra idé, för att man skall aktiveras och bli en del av en social gemenskap och inte minst lära sig de "koder" som finns i samhället, umgängeslivet och arbetslivet. Men det blev ett ramaskri från alla möjliga håll, facket var emot det, det var rasistiskt och det var ju inget riktigt jobb och det var fel att låta någon arbetsuppgifter utan att få full lön för det, även om det bara handlade om några timmar om dagen för att få en chans att praktisera sin svenska…

Att bara förlita sig på bidragslösningar tror inte jag är bra, så det här med att "gå bredvid" tycker jag vore värt att pröva. Vad  tror du Lisbeth, eller har du andra lösningar som man borde testa?

Lisbeth
0

# 119 Jag ställde många frågor och fick motfrågor! Det kan vara en del av förklaringen till varför många drar sig ur?!

Men jag ska försöka att svara så gott jag kan. Jag tycker givetvis att man ska kräva långtidsarbetslösa och långtidssjukskrivna på någon form av motprestation. Jag tror på den egna individens styrka. Men försöker också så gott jag kan att titta på bakomliggande orsaker.

Naturligtvis så ska man gå på svenskundervisning och olika aktiverande sysselsättningar. Vi har rätt att ställa krav och ska ställa krav anser jag.

Du frågar om jag har några andra lösningar. Jag har inte andra "lösningar" på allt. Det finns olika lösningar lika många som det finns människor anser jag, Det är det som gör det hela så svårt. Det är alltid någon som kommer i kläm. Att förlita sig på bidragslösningar är givetvis inte bra. Men att inte se att dessa människor också "drabbas av alliansens politik är lika illa anser jag.

En lösning skulle kunna vara ideellt arbete och jag har sagt det många gånger här inne. Ideellt arbete ska givetvis vara frivilligt. Men man kunde föreslå folk att i den mån de orkar, vill och kan så kan de göra stor nytta! Det skulle kanske också förändra synen på människor om man såg att de vill uträtta något positivt i samhället i väntan på ett "riktigt" jobb.

Så nu frågar jag dig Hanna tycker du att även dessa människor drabbas av alliansens politik? Det var nämligen det jag ville belysa. Inte det att jag skulle ha alla lösningar. Tycker du att man försvårar det ytterligare för dem Hanna?

AndersE
0

#117 Din nummer 1 var lite för konspiratorisk…

Nummer 2 tror jag är helt rätt. Jag möter alldeles för ofta inställningen att religion innebär ett "fribrev". Kan man bara hänvisa till religiös övertygelse kan man tydligen glida förbi alla tillvarons hinder. Det gäller såväl muslimer, som kristna kvinnoprästmotståndare som många andra.

Lagar och regler ska gälla alla - religion är inget "giltigt förfall"!

#119 Jag tycker ditt förslag var klockrent! (Det känns tyvärr väldigt typiskt att facket motarbetade…) Det invandrare behöver är ju att så fort spm möjligt bli en del av det svenska samhället. De behöver lära sig språk, regler, "koder" m.m. Vi behöver möta dem och förstå och vänja oss.

Så fruktansvärt trist att du inte fick gehör!

Hanna--
0

# 18 Lisbeth det är trist att du inte tycker att jag svarade på dina frågor.

Jag tycker i och för sig att jag gjorde det, vad jag beskriver i mitt svar till dig är att vad jag har sett av moderatpolitik så går den ut på att hitta vägar ifrån utanförskapet och in i gemenskap.

Jag försökte exemplifiera det med ett exempel på en motion som jag lagt fram en gång.

Jag tror att de barn/pojkarna  som jag talat om i min tråd hade varit hjälpta av om "mitt" förslag hade genomförts. Deras fäder hade kanske kommit ut och fått kontakt med det svenska samhället, lärt sig språket och kunnat kommunicera med sina barns lärare och de hade kanske fått ta del av den svenska kvinnosynen och föstått vad som är acceptabelt och inte acceptablet i vårt samhälle.

Bidragsnivåer: 
Om det är "bidragsnivåer" du vill ha svar på Lisbeth, så är jag ledsen men jag är inte tillräckligt insatt i dem. Det är längesedan jag satt i den facknämnd som hanterar dessa. Jag är fullt medveten om att de  är låga - och att det är väldigt tufft att leva på socialbidrag eller sjukpension - men i det fallet jag diskuterar så tror jag faktiskt inte att höjda bidragsnivåer hade inneburit en lösning på de bakomliggande problemen, och så tror jag att det många gånger är.

(Det hade varit intressant med en bidragsdiskussion… skatteuttag kontra bidragsnivåer, kanske?men det känns som att det skulle kunna vara läge för en ny tråd i så fall…)

PS
Jag frågade efter dina förslag på lösningar Lisbeth, för att jag är nyfiken..det var inte av "elakhet"…det var inte ens ett försök till retoriskt grepp. Men jag är verkligen bekymrad över hur vi skall lösa de här frågorna och det är alltid underbart när man kan snappa upp någon god idé. Ledsen, om du uppfattade som att jag försökt "ställa dig mot väggen" det var inte min avsikt! DS

Lisbeth
0

# 122 Va bra Hanna. Jag är också ute efter lösningar Glad Då kanske du vill berätta om du gillade min "lösning" dvs. mitt ex. på att arbeta ideellt? Jag gillade din med att "gå brevid".

Neeej starta inte en ny tråd NU Hanna! Det börjar ju arta sig. Inte vill jag diskutera bidragsnivåer Glad Snyggt drag Hanna ha ha Du är smart Hanna, men jag är inte helt korkad jag heller!

mvh Lisbeth

Hanna--
0
Lisbeth
0

Hanna jag tror inte heller att man når t.ex. de skånska ölpendlarna med ideellt arbete. Men jag tycker att det är viktigare att samhället tar hänsyn till vad de människor som vill ta tag i sin situation orkar och kan, än att man missar de som inte vill ta tag i sin situation. Jag anser att det är viktigare att sträva mot ett humant samhälle med mänskliga rättigheter än att till varje pris jaga fuskare. De som verkligen vill tillbaka ut i arbetslivet far annars illa. Så jag tror mycket på frivilligaspekten. Då kan människor ta sig tillbaka ut i arbetslivet i den takt de klarar av.

Volontärbyron är en frivilligorganisation som behöver mycket folk. Där skulle många kunna göra ett handtag någon timma i veckan och det skulle betyda mycket för den egna individen och samhället i stort. Man kan t.ex. hjälpa till med läxläsning i skolan. Många invandrarbarn behöver extra hjälp men det saknas resurser. Där skulle invandrare känna sig nyttiga och göra stor nytta eftersom det behövs människor med olika språkkunskaper. 

Som du säger hur når man ut till dessa grupper som inte vill, de kan ju fortsätta att kvittera ut sina bidrag ändå. Jag tror som sagt att det är svårt att nå ut till just de grupperna. Men jag tror inte att man vinner på att som i alliansens politik "dra alla över en kam". Det viktigaste borde vara som jag sa tidigare ett humant samhälle som verkligen vill ha ut folk i arbete. Då tror jag till skillnad från dig att det krävs att man ser till var och en om man vill att det ska fungera också. För vi är inga robotar.

AndersE
0

#125 Men, var finns hindret att gå till volontärbyrån idag? Vad är det du vill förändra?

"Jag anser att det är viktigare att sträva mot ett humant samhälle med mänskliga rättigheter än att till varje pris jaga fuskare."

Fast jag tror du har fel. Om människor ser att fusk inte leder till något negativt - medan ett "rättskaffens liv" med arbete och korrekt betalda skatter inte leder till något positivt - då tror jag vi har ett stort problem. Och vi är rätt nära det!

Du kan köpa din CD-skiva för 200:- inkl moms. Du kan sno den på nätet - gratis. Var ligger moroten för den som följer lagarna - mer än i det goda samvetets huvudkudde?

Du kan ta ett arbete, jobba 40 tim i veckan, köpa bil och betala bensin, betala dagis och fritids, betala minst 30% av skatten till staten. Du kan också jobba lite svart, låtsas att du är sjuk och arbetslös. Slippa utgifter och leva på bidrag plus svarta pengar. Riskerna är obefintliga. Vad sporrar den som vill göra rätt?

Jag tror att såväl moroten - sänkt skatt på arbete - som piskan - jaga fuskarna och latmaskarna med blåslampa - är nödvändiga. Dvs om vi vill ha råd med ett välfärdssamhälle även i framtiden.

Lisbeth
0

# 126 Jag tycker att det framgår tydligt i min text vad jag menar, att det är människors attityder till långtidssjukskrivna långtidsarbetslösa och invandrare som behövs ändras.

Det finns inget hinder att gå till volontärbyron idag det är riktigt. Men det jag skulle önska var att man såg det som en inkörsport till ett "riktigt arbete" dvs. som ett sätt att se och känna efter vad och hur mycket man klarar av. Som jag sa förut vi är inga robotar.

Fast du tror att jag har fel vilket då innebär att du har helt rätt. Jag tror också att vi har problem dvs. att det kan komma att bli stora problem mellan olika grupper i framtiden t.ex. mellan infödda svenskar, invandrare, långtidarbetslösa och långtidssjukskrivna. Och vi är rätt nära det.

När olika grupper spelas ut mot varandra i samhället skapas konflikter. SD går säkert ljusa tider till mötes tyvärr! Många sjukskrivna och arbetslösa tycker ju att det daltas med invandrare. Om man då inte tänker längre och inser att även invandrare representerar de långtidssjukskrivna och långtidsarbetslösa så kan det leda till ett förakt som i sin tur gör att invandrarfientliga grupper växer och då, ja då kan det bli farligt anser jag.

AndersE
0

#127 Ärligt - jag förstår inte. Vad hindrar folk att gå till volontärbyrån? Är det "människors attityder till långtidssjukskrivna långtidsarbetslösa och invandrare" som är hindret? Är dessa grupper inte välkomna hos volontärbyrån?

Vem är det som inte ser det som en inkörsport? Jag tror att den som går dit får erfarenheter, kunskap och framförallt kanske kontakter och nya nätverk.

För mig handlar det inte om att spela ut grupper om varandra. För mig handlar det om att skicka rätt signaler till människor.

Det finns hur många länder som helst i historien där man skapat ett samhälle där hårt arbete lönar sig. Det leder alltid till en fantastisk utveckling. T.o.m. Lenin provade det med sin "NEP".

Karmatarerskanise
0

Var kan man hitta olika volontärs ställen? Jag är långtidsjukskriven och skulle gärna sysselsätta mig med att hjälpa människor.

Lisbeth
0

# 129 Kul att höra Hera! Jag försöker värva folk till väntjänst. Med dem kan du tala om volontärbyron. Försök att sprida det vidare om du känner för det. Vi behöver mycket folk! Glad

http://home.swipnet.se/vaentjaenst/

Vi tycker olika Anders!

AndersE
0

#130 Jo, det tror jag - men du kan väl ändå försöka svara?

AndersE
0

Efter en lång tids problem, som till slut gjorde att skolan stängdes, inför nu GA-skolan i Landskrona "språktvång" som en av flera åtgärder. Det innebär att (med vissa undantag) så gäller krav på att all kommunikation ska ske på svenska inne på skolan, alltså även i korridorer. Orsaken är som i exemplet ovan - elever har hotats och förolämpats utan att lärare och många elever haft en chans att förstå det.

Länk till artikel i HD

Även om besluten verkar lite tagna i panik tycker jag det är väldigt positivt att man tar tag i sina problem och gör konkreta åtgärder. Visar det sig att det här inte blir bra får man väl ändra.

Ännu mer positivt tycker jag andra åtgärder är, som att man faktiskt hindrar avstängda elever att komma in på skolan. När eländet fått gå så långt som på denna skola krävs stor tydlighet innan man så småningom kan återvända till mer normala förhållanden.

Intressant är också att detta inte är politikerbeslut, utan taget av skolledningen.

deia
0

100% right.

Karmatarerskanise
0

Läste på Text TV att en skola i Landskrona har infört att man bara ska prata svenska på lektionstid bortsett från språklektioner.

VARBERGARN
0

RÄTT

AndersE
0

#134 På Text-TV eller via länken i #132?

Flört

Karmatarerskanise
0

För att  vara ärlig var det min pojkvän som läste det på text TV ;)

Milla
0

Skolan i L-A har äntligen tagit modet att säga ifrån och sätta ner foten och med det säga att nu får det banne mig vara nog. Synd att inte fler skolor tar detta  beslutet.

Bor själv i L-a kommun och jag skulle ALDRIG låta mina barn gå inne i L-a på grund av vad som händer där inne, inte ens svenska barn kan prata ordentlig svenska längre och då har det minsann gått för långt.

Väljer man att flytta till ett nytt land så får man också vara beredd att rätta sig efter det landets regler och inte leva efter sina egna som det görs idag. Är man inte beredd att leva som svensk så får man kanske fundera på att flytta någon annanstans.

Tyvärr vet jag alldeles för väl vad jag pratar om när det gäller svenskar - invandrare och NEJ jag drar inte alla över en kam men när det ser ut som det gör i L-a så har man liksom slutat se genom fingrarna och man vill bara få lugn och ro.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

deia
0

I really get happy to see swedish people defending Sweden… There is hope yet to save this country of becoming land of nobody…

You live in Sweden, you speak swedish… look the absurd to give citizenship to an immigrant who doesn't know swedish!!!

In a mess country like Brasil where you arrive and don't recieve a cent as contribuition to live like the immigrants recieve here, you HAVE to know portuguese and the national song!!!

For the lot of contributions and public services which the immigrants recieve here for free, the minimum they must do it's to learn swedish as fast as possible to start working and contributing to the country where they are feed.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.