Politik och vision
I dag styrs Sverige (världen) av lagar och förordningar som skapar stela strukturer som påtvingas lokalsamhällen med dess invånare.
Vi lever i teknikens "underbara värld". Behöver vi mer tekniska apparater? Vad blir nästa steg? Ska vi föna håret- eller raka oss med mobiltelefonen?
Min vision: Vi behöver en politik för mer ödmjukhet, gemenskap och förståelse inför varandra. Vi behöver en politik som tar oss bort från stela påtvingade strukturer. Vi behöver en politik som prioriterar lokalsamhällen och i dessa kan vi skapa grannskapsråd som representerar ett visst bostadsområde.
Om någon i området lider nöd blir det rådets uppgift att vidta de åtgärder som behövs. Allt blir i en mindre skala och folket i området får större ansvar för varandra.
Politik handlar om teoretiska och praktiska försök att lösa politiska, ekonomiska och sociala problem. Kring detta finns det många åsikter.
Har du en egen politisk vision som inte nedvärderar eller dömer ut andras vision?
Låt höra!
Jag håller i stort med. Det du förespråkar liknar det som moderaterna tog upp för några år sedan.
Jag vill öka makten till individer och minska den för myndigheter. Det görs enklast och snabbast med lägre skatter.
Sedan tror jag redan vi ser ett ökat regionalt inflytande som jag också tycker liknar det du skriver om.
Jag anser att det inte går att skapa ett bättre samhälle med mer regler, lagar och förordningar. Vi skapar dessa regler utefter vår nuvarande medvetenhetsnivå. Om det vore så att det gick så hade vi lyckats nu och det har vi inte. Alltså så är övervakningssamhället inte någon lösning. Rädda människor ber om att bli mer övervakade. För mycket regler och lagar som inte människor förstår sig på skapar kaos.
Vi kan inte lösa problem på samma sätt som vi har skapat dem. Angående politikers försök att lösa politiska, sociala och ekonomiska problem, så går det inte så bra. Det vi ser är en skrivbordsprodukt som inte fungerar så bra i verkligheten.
Ja vi behöver en politik som prioriterar lokalsamhällen….

Mer makt till individen, besluten skall fattas så nära miljön där besluten också påverkar - med undantag för vissa överstatliga problem, ex miljöfrågorna.
Generellt sett så har teknik och utveckling inneburit enorma framsteg för människan, någon lösning är det knappast att hoppa av tåget.
//Zac
Nej teknik kan vara bra och viktigt och även mindre bra och helt oviktigt.
Såg ett program på TV nyligen. Det handlade om smarta teknikvänliga hem. En kvinna visade stolt upp sitt hem. Det gick att trycka på knappar för att i princip kontrollera allt. Om vi blir räddare och räddare, så vill vi ha kontroll hela tiden?
När det gäller människor med bl.a. funktionshinder så är ju detta med teknikutveckling fantastiskt. Men även då kan det stjälpa mer än hjälpa. Ett knapptryck istället för vilja…
Tycker inte att man kan säga ja eller nej till teknikutveckling. Teknikens underbara värld tål att diskutera.
Vi behöver en politik som prioriterar lokalsamhällen och i dessa kan vi skapa grannskapsråd som representerar ett visst bostadsområde.
Om någon i området lider nöd blir det rådets uppgift att vidta de åtgärder som behövs. Allt blir i en mindre skala och folket i området får större ansvar för varandra.
Så såg samhället ut innan den indistruella revolutionen, i bondebyarna hade man ett byråd där oftast "de äldste" var med i samt prästen från bybyggdens kyrka. I dessa råd fanns flera byggder inblandade i och om ena byn var i nöd så hjälpte de andra byarna till.
Detta skedde fram till urbaniseringen och idag fungerar inte sådan politik i storskala. Men vi har rötter kvar från bondesamhället när det gäller Facken, Bostadsrättsföreningar samt många byar/mindre samhällen idag har en egen förening där de bestämmer ekonomin för byggdens gemensamma vattenbrun eller vad de ska prioritera nästkommande år, om asfaltsvägen ska asfalteras om eller om man ska satsa på att förbättra lekplatsen som finns etc.
#1 "Jag håller i stort med."
#2 "Ja vi beöver en politik som prioriterar lokalsamhällen"
#3 "Mer makt till individen, besluten skall fattas så nära miljön där besluten också påverkar.."
Ganska samstämmigt. Hur ska vi få en politik som prioriterar lokalsamhället?
Som jag ser det har utvecklingen gått åt det centraliserade hållet, offentliga instanser som myndigheter, polis, sjukhus, domstolar och många privata företag har centraliserat sin verksamhet till större städer.
Något som för ett antal år sedan motverkades med parollen; "Hela Sverige ska leva!" Syftet var att landsbyggden inte skulle utarmas, folk och arbetstillfällen skulle inte flyttas till stora städer.
Centraliseringen medför också att lokala politiker inom kommuner i stort sett får en penningpåse de ska förvalta utifrån vad som bestämts i regering och riksdag som i sin tur rättar sig efter diriktiv som kommer från EU.
Ett system som tar besluten längre och längre bort från lokalsamhället och dess invånare. Den enskilde individen får allt mindre makt över sin egen situation och det som sker i individens närhet.
Alltså måste makten och besluten återgå till lokal nivå och inte centraliseras ännu mer.
Vad är din uppfattning för att prioritera lokalsamhället och ge mer makt till individen?
#6 Du fick mitt svar redan i #1.
Det absolut enklaste och snabbaste sättet att flytta makt från stat till individ är att sänka skatten.
#7 makt är pengar…
#7 Oavsett regering höjd eller sänkt skatt, förlorar vi allt mer grundtryggheten i välfärdssystemet och prioriteringen av lokalsamhället med dess invånare uteblir.
Vad är det då som styr?
#9 Skatteinkomsterna och vad de ska sattsas på. Ända sättet att få mer skatteintäkter är att jobba mer, få bukt på långtissjuksskrivna så dem som är arbetsföra kan arbeta, prioritera skola mer (mycket mer än vad Reinfeldt gör eftersom många skolor kommer läggas ned samt många lärare på andra skolor kommer att sägas upp ifall Alliansen vinner valet) så att folk får större möjligheter till utbildning.
Idag finns det stort utbud till jobb på arbetsmarknaden - t o m arbetsbrist men problemet är att de folk som är arbetslösa där ute inte har de utbildningar som många företag söker - det gäller IT, ingenjörer av alla slag och special inriktade utbildningar inom lärar- och läkarkåren. Folk måste kunna utbilda sig högre för att kunna få in mer pengar i välfärden - för det är ju det skaterna är till för: Den Svenska Välfärden.
#9 Sänkta skatter förskjuter makt från staten till individer. Vad de gör med denna makt kan du inte bestämma.

"Jag anser att det inte går att skapa ett bättre samhälle med mer regler, lagar och förordningar"
Sa sant, det ar kanske dax att lata vuxna vara myndiga igen.
---
#6 Du undrade över våra funderingar ang att prioritera lokalsamhället och ge mer makt till individen.
I "mitt" Sverige stannar tåget även vid alla småorter. För det fodras en utbyggnad av järnvägsnätet och kollektiva kommunikationsmedel.
Ökad självhushållning och småskalig tillverkning ökar arbetskraftbehovet. En räntefri ekonomi skulle kunna införas på prov på det lokala planet. Det finns redan olika fungerande system för räntefrihet i drift.
Människor (de som kan) ska kunna försörja sig på det egna arbetet istället för att vara beroende av ett bidragssystem. Att byta tjänster är en medmänsklig rättighet. Att tjäna och stötta varandra är ett grundläggande socialt beteende. Det ska inte vara beskattning på det naturligaste sättet att samverka.
#5 "I dessa råd fanns flera bygder inblandade i och om ena byn var i nöd så hjälpte de andra byarna till. Hjälpsamhet är viktigt!
Så skulle det kunna gå till. Men inte om makten alltmer förflyttas till EU. Då flyttas makten givetvis ifrån lokalsamhället.
I min kommun så vill man nu förändra den lilla "byn" till en stor sjöstad. Man vill exploatera skogen för att där bygga bostäder. Man vill försämra framkomligheten för djuren. Detta vill innevånarna i staden enligt en del politiker. Det är bara det att vi inte har blivit tillfrågade. Inte i något demokratiskt val.
#12 "Dax att låta vuxna vara myndiga."
Jag ser det så här: Om makten över ekonomin ska övergå till lokalsamhällen med sina invånare, då måste politiska beslut också föras ned på lokal nivå.
Politiker borde verka för att ge tillbaka makten till människor så de kan förverkliga sina möjligheter utifrån egna val. Valda politiker är ombud och inte maktens diktatorer.
Frihetens tjänare och maktens diktatur har sammanblandats. Med en fri syn på politiken kan lokalsamhällen blomstra och anta ett system som passar dem.
Kommer Sveriges regering, riksdag och EU att tillåta att så sker? Knappast. De kämpar för att inte tappa makten.
Är det endast ett ekonomiskt sammanbrott som kan få lokalsamhällen att åter blomstra?
#13 Det du beskriver i inläggets sista stycke är typiskt maktmissbruk. Hade makten funnits lokalt i den lilla "byn" förmodar jag att beslutet blivit annorlunda.

vafor:
"Om makten över ekonomin ska övergå till lokalsamhällen"
Makten over ekonomin skall aterga till individen.
---
Makten skall övergå till lokalsamhället med sina invånare (menar individen).
Politiker borde verka för att ge tillbaka makten till människor… (menar individen).
#16 är inte det demokrati går ut på? Vi har makten genom att rösta på dem som representerar våra åsikter.
Ekonomi och politisk makt tillbaka till lokal nivå, till grannskapsråd, till den enskilde människan.Ja!
Mot detta kämpar maktens diktatorer. Lögnen de inpräntar i folk, är att de har makten och ju större lögn, ju fler tror på den. Diktatorers enda makt, är att övertyga folk, att de har makten.
De flesta politiker representerar inte folket, de representerar ett system, och de om några är fångar i systemet. De ledande inom partier "tvingar" (exempel FRA-lagen) folkvalda att göra det partiet vill. De folkvalda kan inte verkställa sitt eget samvetes röst eller vad de anser vara folkets vilja.
I en demokrati värd namnet, finns inget spridande av falska uppgifter, förvrängda fakta, förtryck av sjuka och utsatta grupper, förtryck av djur, och det finns inget maktmissbruk eller korruption.
I dagens system, som kallas demokrati, finns allt det jag beskriver i förra stycket.
Sveriges politiker kan inte handla självständigt, de måste rätta sig efter ett internationellt system, med dess förordning. Krokiga gurkor får inte vara gurka, jordgubbar som inte har ett visst mått är inte jordgubbar, nu kanske surströmmingen kommer att förbjudas. Samtidigt måste Sverige, rätta sig efter förordningar, som tillåter att giftiga kemikalier, tillåts inom industri, jordbruk m.m.
Vad skulle hända om Sverige, begränsade import av onödiga och skadliga varor? Andra länder i systemet, skulle reagera och hindra Sveriges export. Demokrati som vi ska rösta på!?
Vi behöver en övergång till ett nytt system som tar oss bort från ohållbart till hållbart. #13 Bra inlägg med vision!
Förändring tar tid, ju förr vi ställer krav (startar), ju förr kan vi uppnå ett system, som arbetar med jorden och för alla människors lika värde och rätt att få utvecklas fritt.
Visioner behövs för att nå målet och målet når vi genom tankar, känslor som övergår till ord och handling. Dagens system gynnar visioner om pengar, ständig ökad produktion till varje pris och makt(utnyttjande) av människor.
På sajten politik i Fokus brukar det vara många synpunkter på andras synsätt och visioner. Nu har du chansen att redogöra för dina egna tankar, känslor och visioner!
Demokrati går ut på att vi har makten att rösta på dem som representerar våra åsikter. Så en viss demokrati råder. Vi har kommit en bit på vägen. Det är därför som vi enligt mitt sätt att se på saken måste värna den demokratin. Det tar tid att bygga demokrati, den går däremot väldigt snabbt att rasera.
Ang EU respekterar man demokratin när det gäller Lissabonfördraget? Folket bl.a. på Irland sa nej respekterades det från EU: håll? nej det gjorde det inte. Man tvingade dem att hålla en ny folkomröstning.
Fick vi rösta? Om människor kan användas som röstboskap är det demokrati? För mig är det skendemokrati. Vi lockas att tro att vi ingår i en verklig demokrati.
Om man då tänker sig att vi vill ha en politik som rimmar med att vi prioriterar lokalsamhällen hur går det ihop med ett system som tar besluten längre och längre bort från lokalsamhället?
#14 Ja det verkar som om ett ekonomiskt sammanbrott är det enda som åter kan få lokalsamhällen att blomstra.
#18 I en demokrati finns även möjlighet att avsäga sig makt. Det innebär inte diktatur. Vi har rätt att rösta på partier som vill höja skatterna och ta ifrån oss individuella val. Vi har rätt att rösta på partier som ansöker om medlemskap i EU. Det är fortfarande inte diktatur.
Demokrati är inte en begränsning att rösta som JulJack önskar…
#19 "Så en viss demokrati råder."
Hur menar du? Varför bara viss?
"Irland sa nej respekterades det från EU: håll? nej det gjorde det inte. Man tvingade dem att hålla en ny folkomröstning."
Hur menar du? Om man inte inväntat en ny omröstning utan tvingat in Irland hade jag hållit med, men hur kan det vara att inte respektera när man först frågar folket?
"Om man då tänker sig att vi vill ha en politik som rimmar med att vi prioriterar lokalsamhällen hur går det ihop med ett system som tar besluten längre och längre bort från lokalsamhället?"
Vi har det samhälle vi vill ha och som vi ser som möjligt. Det är tillkommet genom demokratiska val.
"Ja det verkar som om ett ekonomiskt sammanbrott är det enda som åter kan få lokalsamhällen att blomstra."
Hur menar du? Det finns massor av blomstrande lokalsamhällen.
Hur skulle ekonomiska sammanbrott hjälpa?
#20 Till och börja med kan du inte skriva din egen vision som JulJack föreslår. Nu har du ju chansen. Det blir väldigt tröttsamt att "behöva" svara på så många frågor på en gång. Jag vet att jag väljer själv men ändå.
Ett ekonomiskt sammanbrott kan bli oundvikligt till slut. Upp och nergångar. Spänn en gummisnodd till sist går den sönder. Det är min liknelse. Det går ett tag/länge men inte hur länge som helst. Det blir svårt och jobbigt om/när sammanbrottet sker men oundvikligt. Hur ska vi annars lära oss att ändra kurs? Jo genom att inse att det är oundvikligt med ett ekonomiskt sammanbrott innan det sker kanske. Det är en hypotes ett antagande utifrån egna observationer ingen sanning.
"Så en viss demokrati råder" "Hur menar du varför bara viss?"
Demokrati innebär inte bara att folket har rösträtt. Visst vi har kommit en bit på väg, så låt oss bygga vidare.
Ang Irland och EU och folkomröstningar så finns det en tråd om detta. Den kan du inte ha missat. Den belyser var jag personligen står.
Ja det finns ännu blomstrande lokalsamhällen. Så låt oss behålla dem? Låt dessa samhällen få fortsätta att blomstra. Men många har problem bl.a. vårdcentraler flyttas till storstäder.
#21 Vi kanske inte ska ändra kurs? Det finns kanske inget spänt gummiband?
"Demokrati innebär inte bara att folket har rösträtt."
Jaså! Vad innebär det mer?
Hur blir lokalsamhällen mindre blomstrande för att vårdcentraler flyttas till storstäder? Och var sker det?
#20 Jag väntar också på din vision! Även om du säger att den är det samma som moderat politik, vore det intressant om du kunde utveckla din vision mer konkret.
#23 Det går bra att läsa mina kommentarer i tråden.

#18 "Förändring tar tid, ju förr vi ställer krav (startar), ju förr kan vi uppnå ett system, som arbetar med jorden och för alla människors lika värde och rätt att få utvecklas fritt."
Tänk om jag vill utveckla mig till massmördare. Är det ok?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#25 Blir kanske lite filosofiskt, fast jag tror inte det är möjligt. Att utvecklas fritt till massmördare är för mig orimligt.

Du menar att det är ett tvång, eller sjukdom, Anders?
Men vad gör man då med dessa människor? För jag tror inte att de upplever sig som sjuka. Hur hanterar man dem i en riktig demokrati värd namnet?
"I en demokrati värd namnet, finns inget spridande av falska uppgifter, förvrängda fakta, förtryck av sjuka och utsatta grupper, förtryck av djur, och det finns inget maktmissbruk eller korruption."
Ett ex från vår nuvarande "demokrati"
Tomas Quick massmördare eller inte.
Hur som helst en otrolig rättsskandal är det.
#25 "Tänk om jag vill utveckla mig till massmördare är det ok?"
För individen och kollektivet blir det ju enorma konsekvenser. Fast konsekvenser blir det även om en massmördare behandlas illa av det övriga medlemmarna i samhället, rättsväsendet inräknat. Rätten att utvecklas fritt inom ramen för alla andras lika rätt innefattar även massmördare? Även om vi inte vet hur vi ska handskas med dem. Men det är en annan sak.

JulJack. Jag har skrivit det innan. Jag har inga visioner. Jag gör det bästa av den situationen jag är i just nu. De önskningar jag har gäller min direkta situation, vilket mest handlar om min familj, och min trädgård. Och jobbet.
Det är inte brist på kunskap, det är möjligen en brist på engagemang eller ställningstagande. Fast det är ju iofs ett ställningstagande.
Om jag har några önskningar om värden i övrigt så är det att folk skulle vara lite snällare mot varandra. Att folk har lika värde är ingen vision, det är en själklarhet och en mänsklig rättighet. Att det sen inte fungerar är trist. Men utveckling tar tid. Kolla apartheiden.
Du kan läsa om mig på min profil, din är inte ens aktiverad. Det är ganska trevligt att veta lite om vem man diskuterar med. Varför så "maskerad" JulJack?
Berätta gärna vad jag bär inom mig. Jag är nyfiken på vad du kan få ut av mina inlägg.
#30 Tack för ditt inlägg.
Sköta familj och jobb är ett stort ansvar och där kan man ha många visioner. Du kan också ha en vision ang. trädgården.
"Att folk har lika värde är ingen vision, det är en självklarhet och en mänsklig rättighet. Att det sen inte fungerar är trist".
För mig visar det att det i dagsläget inte är en självklarhet.
Ang. "maskerad": Mitt syfte på den här sajten är sakfrågan och inte min person.
Vad du har inom dig vet du själv bäst. Det jag tar del av och utgår från är hur du uttrycker dig i skrift och det ger en viss spegling av ditt inre. Om du nu inte spelar ett spel.
Blev glatt överaskad av ditt inlägg!
#31 Jag kan tycka att det är lättare att samtala med en person om man vet viss information som ålder, kön, vart man bor osv. sedan är givetvis sakfrågan i fokus och jag tror risken är mindre att man "spelar ett spel" om man delger viss information.
Mina visioner är positiva. Jag brinner för rättvisa, miljö, homosexuellas rätt m.m. och jag tycker att vårt samhälle faktiskt utvecklas. Det går inte fort men vissa framsteg görs.
Jag tror också att vi ska ta emot ny teknik med öppna ögon och inte tro att allt nytt är av ondo.
/Maria
Det är viktigt att uppmärksamma minoriteters rätt de homosexuellas bl.a. Det är bra med positiva visioner.
Håller med om att vi ska ta emot ny teknik med öppna ögon!
Skrev i #4 om smarta teknikvänliga hem. Med ett knapptryck fixas det mesta. Men det gäller att ha råd.
Hur ska de funktionshindrade, handikappade de som inte kan arbeta eller bara arbeta delvis, kunna ta del av denna nya teknik om deras pensioner inte följer den allmänna löneutvecklingen? Med mer bidrag?
Eller ännu värre ska de uteslutas?
#33 Som handikappad, sjuk eller gammal får du ofta mycket hjälp just med olika hjälpmedel.
Hjälpmedelscentralen finns nog i alla län.
Varför du föreslår att de ska uteslutas förstår jag inte alls.
#32 "Miljö, rättvisa och homosexuellas rätt", intressanta infallsvinklar för vision.
Befinner man sig inte i en annan människas situation, miljö, är det svårt att förstå hur den människan har det och hur det är. När det gäller homosexuellas rätt är jag dåligt insatt. Vore intressant att höra din vision gällande homosexuallitet, homosexuella och hur du ser på politikers, kyrkans och allmänhetens inställning till homosexuallitet och homosexuella?
Berätta gärna din vision ang. miljö och rättvisa.
En vision behöver inte handla om att förändra världen, landet eller samhället, den kan handla om hur du/jag vill förändra eller ha det på arbetet, sjukvården är ett bra exempel. Man kan ha visioner som pensionär, arbetslös, sjuk, handikappad, och man kan ha visioner om hur kyrkan (religion) ska fungera (nu tappar kyrkan många medlemar) m.m.
Det finns massor av visioner som det går att förenas kring!
Utveckling och förändring tar tid och det beror på många olika faktorer. En sådan faktor kan vara, skriver kan vara; Att det helt enkelt är för få som har egna visoner?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Contributionism - Ett socialpolitiskt förhållningssätt
Får se vad ni tycker om detta
Michael Tellinger guidar oss igenom innebörden av detta
Del 1 av 4
#36 Tack för den! Intressant.
Flera gånger har jag påtalat att vi behöver ett nytt system, som tar oss bort från dagens system, som har som vision: pengar, producera till varje pris och makt och utnyttjande över människor.
#36 Tänker så här. Visst är den samhällsform bäst som fördelar makten jämnast mellan olika intressen och samhällsklasser. Men lösningen ligger ändå i människorna själva. För mig är det vänstern som bäst står för detta tänk. De TALAR åtminstonde om rättvisa på ett sätt som tilltalar mig mer. Sedan ska det förverkligas…
MEN samhällen kan aldrig konstrueras på förhand De tar form efter människornas kollektiva karaktär. Höger eller vänster blir plötsligt ointressant. Människor är människor med fel och brister.
Vi är som vattendroppar en droppe utgör inte ensamt havet.
Kommer att tänka på Persson och "alla ska med" inför förra valet.
Det skrattade jag lite åt. Alliansen skrattade mycket :) Men visst är det så i en demokrati värd namnet vi måste börja med enhet! Alla är lika viktiga och betydelsefulla. I annat fall är vi väldigt vilse.
Vi är vilse oavsett regering det anser jag.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fotograferar du offentliga byggnader ……då är du en Terrorist enl.lagtolkningar i England.
Märkliga "demokratier" vi har inom EU!
Håller vi oss i Sverige rekomenderar jag den som deltagit i demonstrationer mot regering och förd politik, haft åsikter via media och data; Att hos riksarkivet ansöka att få ta del av eventuella protokoll som registrerats om dig.
Jag är ganska säker på att alla har en vision om att få känna sig FRI!

#34. Fast hjälpmedel är väldigt olika från kommun till kommun. Det som händer nu (och säkert hänt under en tid) är att hjälpmedel har blivit dyrt i många kommuner. Det som förut varit kraftigt reducerat och till och med gratis kostar nu en hel del. Det kan vara allt från blöjor, rollatorer, rullstolar, glasögon (för synskadade), läsapparater (för synskadade), underlägg för sängar, specialsängar och så vidare.
#41 Instämmer
#22 "Hur blir lokalsamhällen mindre blomstarande för att vårdcentraler flyttar till storstäder. Och var sker det?"
Jag vet inte var du, Anders, bor, jag får en uppfattning att du bor i en storstad. Jag kan ha fel. Men jag säger det igen: För att förstå någonting mer behöver man gå utanför de ramar man själv lever inom!
Besök mindre orter i Gästrikland, Hälsingland, Dalarna med fler, då tror jag du kommer få en annan uppfattning.

#42. Helt rätt.
#22. Jag har bott i Härjedalen under många år och jag kan garantera att de små samhällena inte blomstrar. Där jag bodde fanns visserligen en vårdcentral, men där fanns istället en stor brist på läkare. Till sjukhuset var det 18,6 mil, enkel resa, så det blev en rätt lång resa tur och retur. För att kunna komma dit på den tid man fick, gällde det att ha bil då bussarna gick väldigt sällan. Utan bil fick man åka buss 05.45 och hem igen (om man hade tur) 13. Annars fick man vänta till 16 och vara hemma vid 20-snåret. En härlig dag för kanske en halvtimmes besök hos läkare. Man måste alltså åka 18,6 mil för att föda barn……inte så där jättekul precis.
I Gästrikland, där jag numer bor är det lika illa, med skillnaden att det är närmare till sjukhuset. För oss rör det sig bara om 5 mil. Med vårdcentralen är det uruselt. Inga läkare, långa väntetider med resultatet av urusel vård. Indragning på bland annat distriktsköterskor vilket resulterar i att gamla och sjuka (som normalt får vård i hemmet) ofta tvingas använda sig av sjukresor för att komma upp till vårdcentralen.
Här där jag bor var det ytterst nära att vårdcentralen skulle flyttas till närmaste större samhälle, alltså ca 4 mil från oss. Orten brevid min har vårdcentralen stängts och människorna som bor där får åka till våran vårdcentral. De hade ett tag distriktsköterskor på orten, men även dessa har flyttats till annan vårdcentral.
Både här och i det samhälle jag förut bodde flyttar människor från orten då det är ont om arbete. Hyreshus rivs, affärer läggs ner och nu är det än värre då stålindustrin går på lågfart, med svårsålda villor som resultat.
Dessutom tror jag nu inte att #21 menade att ett samhälle slutar blomstra endast på grund av vårdcentraler. Hon skriver ju faktiskt "bland annat".
#43 Ja så är det jag skrev "bland annat".
#43 Intressant inlägg som beskriver verkligheten för många människor.
#42 Nej, jag bor inte i en storstad.
De råd du delar ut till andra skulle du kanske börja med att följa själv?
#45 Jag instämmer helt och fullt med inlägg #43. Det gör jag därför att jag själv har upplevt just det #43 belyser.
Anders: Tala om, konkret, vad det är som inte stämmer med det som belyses i inlägg #43. Berätta, konkret, om dina erfarenheter ang. det som belyses i #43.
Det sista du skriver i #45 är just råd som jag följer; Därför att jag av egen erfarenhet, vet vad det handlar om.
#46 Jag tror du har missuppfattat din roll här.
Du kan ju försöka kommendera medlemmar här att göra saker, men jag vill betona att ingen här ska tro att detta har någon betydelse.
Alltså, alla medlemmar på Politik:
Ni behöver inte lyda JulJacks order!
#47 Det finns ett talesätt som säger: "Genom sig själv känner man andra."
Jag tänker inte gå i konfrontation med dig. För mig visar inlägg #47 att du inte har några bra svar på inlägg #42, #43, #46.
#48 Varken jag eller någon annan har någon skyldighet att kommentera alla inlägg och kommentarer.
Om någon ställer en direkt fråga till mig brukar jag svara om jag ser det.
Sen övertolkar du en hel del. Det brukar kallas fördomar.

#45. Fast jag ser det som om en del här går utanför ramarna.
Ca 39 000 invånare i din kommun och ca 10 000 i min. Din ökar lite medan min minskar. Härjedalen ca 10 500 (och då är det ett helt landskap som numer är en kommun). Det innebär ju att det inte är en storstad utan en småstad. Vad jag förstår finns ett stort sjukhus och flera vårdcentraler, många affärer, banker. lantmäteriverk, skatteverk och en hel del företag och ett flertal industriområden. Vad jag kan se så planeras det att byggas en ny stadsdel. Det låter rätt blomstrande och det är så långt ifrån man kan komma många små samhällen idag.
Det är väl det som #21 pratar om antar jag, när hon skriver att man ska låta samhällen blomstra.
#50 Varken jag eller någon annan har sagt att förhållanden är exakt lika i alla delar av landet.
Det finns vad jag kan se ingen som heller är motståndare till någon blomstring av något samhälle.
Tycker inte JulJack delar ut order, utan att han bidrar med intressanta synpunkter. Att vilja starta diskussion på en politisk sajt borde uppmuntras. Det är givetvis så att ingen har en skyldighet att kommentera. Min roll, din roll, allas roll är väl att gemensamt skapa ett levande forum.
#47 Är ett märkligt inlägg.
Vad är det för fel med att efterlysa andras åsikter och synpunkter. Blombuketten för ju diskussionen vidare. TROR inte att hon känner sig tvingad. Själv så gör jag det inte.
Själv så tycker jag det vore väldigt intressant att få ta del av fleras berättelser om "sina" kommuner. Det tycker jag utan att för den skull kommendera.
#50 Det låter som ett blomstrande samhälle! Ja är det inte tråkigt att invånarna i de riktigt små kommunerna minskar? Ska vi alla trängas i storstäder till slut?

#51. Vilken konstig kommentar. Har jag påstått det du skriver? Har jag skrivit och påstått att någon här är motståndare till blomstring av något samhälle? Har jag påstått att du eller någon annan har sagt att förhållandena är exakt lika i alla delar av landet? Vad får dig att skriva detta? Det var väl knappast det som det hela handlade om?
Jag försöker nyansera det du skriver i #22 genom att ta upp lite mer än bara vårdcentraler som får kommuner att blomstra/vissna. Detta för att du endast snappar upp just vårdcentral vilket #21 inte endast skrev om. Du skriver dessutom, i #22, en fråga var flyttningar av vårdcentraler sker och jag tog upp ett exempel på var det redan skett och ett exempel på var det höll på att ske. Vidare gör jag jämförelser på din kommun som ser ut att blomstra och min som håller på att vissna.