Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 3292 ggr
Ida
0

Krisen i Mellanöstern

Den 21 december gick vapenvilan mellan Israel och Palestina ut. Sedan dess har den inte förlängts. Båda sidor anser att den andra parten överträtt avtalet. För ett par dagar sedan inledde Israel attacker från luften och igår gick israeliska marktrupper in i Gaza. 

Vad tror ni om den här konflikten? Kommer denna våldsupptrappning leda till en förändring eller hur tror ni framtiden ser ut?

Maria
0

Jag tycker att det är skrämmande. Jag tror att det blir långvarigt det här. När man går in med marktrupper så är det ett ordentligt krig.

/Maria

blombuketten
0

Långvarigt är det ju redan. Mellanösternkonflikten har väl pågått, åtminstone sen Israel bildades 1948.

Sukram
0

#0 fast det är ingen konflikt mellan Israel och Palestina. Den palestinska regeringen bröt ju samman när Hamas försökte utmanövrera sina motståndare och de tog ju makte ni Gaza genom en kupp och då bröt regeringen på Västbanken med Hamas. Det är en konflikt mellan Hamas och dess väpnade gren på Gazaremsan  och Israel.

Vassna
0

Det blir nog ett kort och intensivt angrepp. Förhoppningsvis blir det lugnare när dom värsta ledarna försvinner.

Uppmana egna unga människor att bli självmordsbombare låter i mina öron som om man är emot sina egna medmäniskor också.

Maria
0

#"

Konflikten är långvarig men jag menade att just nu är det "krig" vilket det varit till och från under många år.

Jag är bara rädd att det här kommer att öka och ta tid, att vägen till förlikning gång på gång kommer längre bort.

/Maria

Sukram
0

#4 tyvärr så går Hamas bara stärkta ur det. Vid angrepp så sluter man ofta upp bakom de som kan ge någon form av försvar.

#5 ja läget blir iaf inte bättre av det. Det enda man åstadkommer är mer lidande och djupare missär och mer misstro. Det är inte att lägga grunden för en framtida fred för den kan inte bombas fram.

Ida
0

#3 Säga vad man vill om Hamas, men de fick trots allt flest röster i det senaste valet och verkar på så sätt ha brett folkligt stöd.

Maria
0

Det verkar som en stor del av alla världens länder tar avstånd från Israels angrepp, utom USA förstås.

/Maria

Vassna
0

#6 Det är inte att lägga grunden för en framtida fred för den kan inte bombas fram.

Det är väl exakt vad Hamas försöker med så gott det går.

Magnuz
0

I valet fick Hamas 76 av 132 platser i parlamentet. En stor majoritet av folket ville alltså ha Hamas som ledare. Därefter har man skjutit otaliga raketer in i Israel och invasionen är såklart en direkt reaktion på Hamas agerande. Samma personer som glada i hågen röstade fram ett militant parti till makten och tillåter daglig raketskjutning mot Israel är nu utom sig av raseri över att Israel faktiskt slår tillbaka. Svenska media är som vanligt otroligt partiska i detta och rapporterar nästan uteslutande om dödade och skadade palestinier, som alltid är helt oskydliga civila…

Hittade denna sida, som är rätt intressant vad gäller svensk media och denna konflikt.

http://tt-kritik.blogspot.com/

Vi får hoppas att Al-Fatah vinner nästa val, det är den enda vägen mot en stabilisering av regionen.

WiktZac
0

Jag är mest förvånad efter det att förra markoperationen inte gick så värst bra. Nu är iofs Gaza inte alls i närheten av så stor internationell vikt som Beirut, men i alla fall.

Tyvärr måste nog konflikten fortsätta under lång tid tills båda folken inser hur utsiktslöst det är - utan fred och förståelse i regionen. Alla diskussioner i och kring konfilkten blir alltid ett barnsligt peka finger om att den andra minsann började.

#10 Jag vill nog påstå att enögdheten handlar om vilket öga man väljer att blunda på… Ta och läs t ex Jinge om hur fruktansvärt partiska svenska media är - för judarna…

//Zac

Maria
0

Det är ju ändå Palestinierna som har blivit satta på undantag.

/Maria

blombuketten
0

Konflikten är en lång historia och bör nog studeras redan från början om man ska förstå vad det är som händer och varför det händer. Från båda hållen och även runt om kring.

Sara
0

Har läst på lite (länge sedan man lärde om det) om Israel på Wikipedia (vet att det kanske inte stämmer till 100 %) och ärligt så förstår jag varför palestinska folket "bråkar".

Jag skulle inte bli glad om södra Sverige, där jag bor, bröt sig ut (med hjälp av ex USA) och kallade sig för ett eget land baserat på religion.

Vem ger England rätt att "ge bort" en del av Palestinaområdet?!

Och som vanligt är det religion (eller människors religiösa fanatism) som orsakar allt.

Sara

Maria
0

I ett sådant här kris/krigsläge så måste man försöka reda ut det snabbt utan funderingar på vems felet är. Vapenvila är ett måste för att sedan förhandla vidare. Nu med facit i hand så vet vi ju att detta område har haft dessa återkommande problemen sedan staten Israel bildades så läget känns väl ganska hopplöst.

/Maria

charlie
0

#15 Det har varit krig dar tusentalsar innan staten Israel bildades. Omradet har standigt skifftat agare. Det lustiga ar att de aldrigt tidigare funnits varesig Israel eller Palestina.

Jag vet inte vad som ar den ratta losningen.. om det ens finns nagon losning. Men kan tanka mig att Cypern kanske ar ett bra exempel pa en losning.

---

Magnuz
0

Den enda lösningen är såklart att Palestinierna erkänner Israel och bildar staten Palestina som består av Västbanken och Gaza, eller möjligen blir det två stater då de ej är geografiskt sammanbundna. Sedan måste Hamas avrustas och först då kan man börja utveckla sitt eget land.

#14 Så då tycker du Serberna gör/gjorde rätt i Kosovo också?

Sara
0

# 17 Jag tycker inte krig är rätt vart det än är. Frågan är väl om det är "rätt" att utropa självstyre när delar av befolkningen är emot det.

Sara

Magnuz
0

Det är nämligen precis det du beskriver som hänt i Kosovo, därav min fråga. Delar av befolkningen kommer alltid att vara emot allting. Men visst kan man förstå Palestinierna, främst när man väger in hur hjärntvättade de är av sina ledare.

Jag vill dock gå så långt att det är dags att sluta dalta med dem. Det har gått 61 år sedan Israels bildande och de borde ha gett upp sin hopplösa "kamp" redan efter kriget 1973 och acceptera situationen och att de inte kan göra nåt åt den. Det enda alternativet är det jag beskrev ovan.

Det andra, otänkbara, alternativet är att man fortsätter som man gjort hittills intill dess att Iran har kärnvapen och man till slut lyckas spränga en smutsig bomb i Tel Aviv. Då kommer väldens utrikesministrar, och så småningom försvarsministrar och generaler, att få mycket att göra. Frågan är om världen finns kvar efter detta.

Hennum
0

jag orkar inte skriva något här, jag tycker det jag tycker och allt det här är deprimerande. På lördag ska jag på en demonstration i malmö och då ska jag skrika ut vad jag tycker om det här! :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

charlie
0

#20 Vad tycker du da?

---

Outerspace
0

Tyvärr har många blivit hjärntvättade av alla dessa bilder med barn som far illa. Hälften av bilderna är förfalskade och uppger en tro av att det enbart är Israels fel.

Detta har pågått väldigt länge och som någon skrev en kamp, helt rätt.

De ger sig aldrig och om jag hade blivit slagen hela tiden skulle jag förhandla men om det ej går att förhandla vilket man inte kan med fanatiker så får jag göra något åt det.

Därför denna mur för att skydda det Israeliska folket.

Se denna film så kanske ni får lite mer fakta vad som egentligen pågår, deras mentalitet.

http://www.youtube.com/watch?v=I1M4eH9Kk7I&eurl=http://fredimellanostern.wordpress.com/2009/01/10/atta-ars-talande-tystnad/

Hennum
0

jag tycker att det är galet att israel tillåts göra som de gör och jag tycker hela situationen är tragisk och att det genom åren har gjort så mycket misstag och grejer och att detta till stor del är västvärldens fel.

tyvärr försov jag mig, vaknade en halvtimme innan demonstrationen skulle vara, och då det tar en halvtimme att ta sig dit skulle jag aldrig hinna vilket gjorde mig väldigt sur på mig själv.

den där muren är sjuk, att bygga en mur löser inget. murar är aldrig lösningen. Säg mig en mur som har löst ett problem! (så ska jag ändå vara övertygad om att dom är dåliga, för undantag finns alltid) alla former av murar människor emellan, fysiska, sociala eller metala, är dåliga och jag tvivlar på att israel har någon tanke om att lösa problemet med sin mur, de är bara ute efter att ockupera och förtrycka.

Extremister finns inom alla grupper. Kristna, muslimer, judar, buddhister, hinduer, paganer, ateister, moderater, kommunister, djurrättsaktivister, abortmotståndare och alla andra man överhuvudtaget kan tänka sig. Men samtidigt är de flesta inom varje grupp helt vanliga människor som har åsikter om hur saker och ting är och bör vara. En extremist är väl inte mer än en vanlig människa med åsikter som de låter ta över hela sitt liv och varelse.

Orsaken till att Hamas har haft så stort folkligt stöd är ju för att de har hjälpt folket med sjukvård osv när ingen annan gjort det. Hur det är just nu och det senaste året vet jag inte, har inte allt hållt mig up-to-date inom det här frågan tyvärr, men vet hur det varit innan. Klart att man röstar på dem som har räddat ens liv och som dessutom kämpar.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Outerspace
0

#23 Du har nog inte sett filmen än och varför tror du att muren kom dit egentligen?

14 vanliga frågor som besvaras

http://fredimellanostern.wordpress.com/2009/01/05/de-14-vanligaste-fragorna-om-handelserna-i-gaza-besvaras-har/

charlie
0

Sant att det finns extremister i alla religioner. Det ar nog lite effekten av att vara just troende.

Men drt finns ingen annan religion som hyser terrorister som islam. Och av nagon outgrundlig annledning vagrar mullor ta avstand fran terroristerna.

---

Outerspace
0

Varför Hamas kan visa upp ett sådant stort antal döda kan ni se nedan. Är det mänskligt att sätta upp dessa människor som sköldar när israel precis har varnat?

http://missionxp.webblogg.se/2009/january/varfor-hamas-kan-visa-upp-sa-stort-antal-doda.html

Hamas är ingen stat, men måste som part i konflikten bedömas på samma principiella och moraliska grunder som Israel. Och då framträder en fundamental skillnad:
Hela Hamasapparaten - från Kassam­raketerna till självmordsbombarna - är inriktad på att medvetet angripa civila mål, att maximera civilt lidande och att systematiskt åsidosätta krigets lagar.
Moskéer används som ammunitionsdepåer. Raketer skjuts från bostadsområden, där invånarna fungerar som mänskliga sköldar. Vapen fraktas i ambulanser. Massmord på judar upphöjs till helig plikt.

Det ofta åberopade förhållandet att Hamas vann valet 2006 upphäver inte följande faktum: Hamas, bildat 1987 i samband med det första palestinska upproret, är en terrororganisation som sponsras av Iran och Syrien. Och Hamas säkrade inte sin maktställning på Gazaremsan med demokratiska medel. I en blodig kampanj 2007 torterades och massakrerades hundratals medlemmar av konkurrerande Fatah.
Endast genom en tvåstatslösning kan det bli fred i Mellanöstern. Problemet är att Hamas vägrar acceptera idén: judarna skall bort och en islamistisk stat skall upprättas i Palestina.

Skrivet av P T Olsson.

När skall folket vakna? Israel är en stat och ett land lika stort som Skåne.

Borsten
0

stoppa hamas raketer över israel

Denna kommentar har tagits bort.
Sara
0

Tror ingen (förutom de själva och andra extremister) tycker att den militäriska delen av Hamas beter sig på ett bra sätt.

Jag skulle inte tveka att anmäla vare sig kristna eller muslimer om de hotat mig.

Sara

Martin
0

Utan att ta ställning i konflikten kan jag förstå parter på båda sidorna.

Jag kan även förstå människor i Sverige, som har sympatier på respektive sida. Jag kan dock inte förstå, att det skall behöva bli våldsyttringar i samband med demonstrationer i Sverige, som rör den här konflikten. Om en månad är det tänkt att det skall spelas en tennismatch i Sverige, men redan nu planeras demonstrationer med syfte att stoppa matchen. Hur kom idrotten in i bilden? Ja, frågorna är många.

Och nej, det är inte bara på detta området jag har svårt att förstå när man försöker ta till våld som en lösning på ett problem (som i många fall redan är hårt präglat av våld, som man uppenbart inte ser leder någonstans).

mvh Martin

Sarah
0

Ang muren. det är väl ok om Israel vill ha en skyddsmur, men, den byggs på palestinsk occuperad mark och tar bort försörjningamöjligheterna för människor som bor i palestina. Det och bosättningarna strider mot folkrätten som säger att man nite får bygga på occuperad mark på det sättet. Det här är en ojämn kamp och det är sorgligt att Israel som är så mycket starkare tillåts hålla på som de gör.

megaman47
0

Heja Israel. Bort med Hamas.

gortor
0

Israel skall tillbaks inom 1967 års gränser, bosättningarna är förkastliga och Hamas är en terrororganisation.

megaman47
0
Oriel
0

Hammas och Fatah krigar mot varandra, såg en film när Hammasanhängare skjöt ihjäl ett tiotal Fatahanhängare.

De är muslimer vilket generarar att alla som inte är är muslimer är ingenting värda och de kan bryta fredsförbunden med dem.
Se bara i hisoriebäckerna hur det gick till när muhammed övertog mecka.
Hur ska Israel kunna ha fred med dessa?

-' Rebecca Johansson

gortor
0

#35 Religionen skall inte ha en plats när det gäller lagstifting/politik. Den bör utestängas totalt. Vad världen behöver är sekularisering.

Oriel
0

#36 Vi säger att Israel och Palestina blir ett land.
Ska då regeringen tillåta de muslimska männen att begå hedersmord mot sina fruar/döttrar?
Det kommer inte att accepteras av muslimerna.
Det går inte att blanda olja med vatten ;)

-' Rebecca Johansson

Ida
0

#37 Vad pratar du om? En enstatslösning känns väl knappast som det mest sannolika alternativet? Du får gärna hoppa över generaliseringar av den typ du gör i #35 också tack.

Oriel
0

#38 Vi kan ju också blunda för vad som egentligen händer om vi känner för det ;)

-' Rebecca Johansson

Ida
0

#39 Vad menar du?

Oriel
0

#40 Anledningen till att Israel inte kan ha fred med dem är ju pågrund av det, om vi ignorerar det faktum då kommer det bara bli  mer problem

-' Rebecca Johansson

Ida
0

#40 Anledningen till att Israel inte kan ha fred med "dem" (befolkningen i Gaza?) är på grund av "det" (att de är muslimer?) och att du anser att muslimer begår hedersmord på sina fruar? Har jag uppfattat dig rätt? Är det detta vi andra inte ser eller "blundar för"?

Oriel
0

#42 Nej, de kan inte ha fred med dem eftersom det inte går att ha ett förbund.
Och arabländerna tillåter de muslimska männen att begå hedersmord men inte israel.

-' Rebecca Johansson

blombuketten
0

#43. Jag tycker du bör läsa på lite mer innan du generaliserar. Det är inte alla "arabländer" som tillåter hedersmord………faktiskt.

Okunnighet är det farligaste vapnet som finns och det är p g a sådant man kan driva en fårflock till att göra de mest bisarra ting.

Oriel
0

#44 Okej, vissa länder gör det ;)

-' Rebecca Johansson

blombuketten
0

#45. Ja, och då sprack ju din teori att muslimiska män begår hedersbrott. Då kan du ju faktiskt bara skriva att en del gör det. Det är rätt farligt att dra alla över en kam och framföra det som en sanning. Här kommer också okunnigheten in. En ond men duktig ledare kan har styra en fårflock att tro på en sanning som inte finns i verkligheten.

Sen ska man ju inte glömma att s k hedersbrott också begås bl a mot pojkar och homosexuella.

Oriel
0

Jag tycker att turkarna ska kräva att Israel ska tillhöra dem, likaså alla anrda folkslag som bott där.

-' Rebecca Johansson

Ida
0

#44 Det är vad Sokrates skulle definiera som tredubbel okunnighet. Att en medveten varelse tror sig veta något som denne i själva verket inte alls vet. Paradoxalt nog brukar det just vara religiösa fanatiker som utgör denna grupp. 

Fördomar genererar den här typen av generaliseringar.

blombuketten
0

#47. Tja, nu har ju inte själva staten Israel funnits så värst länge så vad turkarna har med Israel att göra kan du ju gärna få förklara lite närmare.

Innan 1948, då staten Israel bildades, innehade engelsmän och fransmän kontroll över området, då en s k frizon…….kanske är det de två länderna som ska anse att området tillhör dem…….eller varför inte korsfararna, eller det makedonska folket med tanke på Alexander den store……….likväl då som turkarna om det är det osmanska riket du åsyftar.

Fast nu hårddrar du det hela och gör det ännu löjligare. Man bör känna till områdets historia i o m att det alltid varit stökigt där. Man kan också, genom historien, förstå vilka gamla konflikter som ligger till grund och inse att problemet är stort, vilket ju visat sig. Man bör också tränga in i judarnas problematik och även palestiniernas, för att överhuvudtaget kunna göra en ansats till bedömning. Om du tar och kollar upp palestiniernas läge så kan du snart uppfatta att de inte enbart har haft problem med judar precis……..de har haft det rätt jobbigt med andra arabländer som använt dem som en bricka i ett stort spel.

En gång i tiden, för inte så länge sedan, bodde araber och judar, sida vid sida. Inte alltid utan problem, men absolut inte som det är idag. Vad är det som gjort att problemet så stort? Svaret på det räcker inte med att säga att staten Israel bildades. Ta och fundera på det istället för att sitta här och generalisera.

Samtidigt som du funderar över det så kan du också fundera över varför olika muslimska delar inte kommer överens och varför judar som i generation efter generation bott i området inte har riktigt samma status som judar som senare flyttat in.

Oriel
0

Det har alltid bott judar i Israel. De flesta av dem blev fördrivna av rommarna på 70-talet och de bosatte sig i hela världen.
Folk från andra länder bosatte sig i Isrel TILLSAMMANS med judarna, tillexempel turkar, palestinier mm.

Det var judarna som byggde upp hela landet och om inte de skulle oldat upp marken så att det gick att leva där skulle inte någon vilja bo där eftersom det var bara träskmark.
Men judarna byggde upp landet eftersom att de älskade Israel där de härstammade ifrån.

När andra folk fick reda på att det gick att leva i Israel flyttade de också dit och bosatte sig i landet. 
På 1900-talen flyttade det allt fler judar ner till Israel, och efter andra världskriget "fick" judarna Israel av FN.

-' Rebecca Johansson

blombuketten
0

#50. Staten Israel bildades 1948 med mandat från FN.

Den första kända befolkningen var kaananéerna och området kallades då för Kaanans land. Området erövrades sedan av filistinerna och hebréerna. Området har sedan dess alltid befunnit sig i konflikt mellan olika folk. Palestina är detsamma som Falestin (falistinerna) och fick sitt namn av romarna.

Romarna fördrev judarna från Jerusalem, inte från hela området. Det skulle vara, om jag inte minns fel, efter deras andra uppror mot romarna. Efter första upproret förstördes Jerusalem.

Det var framför allt efter andra världskriget judarna började flytta in till området. Efter första världskriget när området blev en frizon under engelsmän och fransmän så kom det relativt få judar dit. Mycket beroende på engelsmännens ovilja att ta emot dem. Under andra världskriget så gott som stängdes gränserna för judarna, då de verkligen som mest behövde öppna gränser.

Ja, judarna har byggt upp Israel till ett effektivt fungerande land. Det är ett driftig folk och framför allt inte så nedtryckta av fanatiska ledare som många muslimer är, som inte tillåter sitt folk att utvecklas utan lever efter urgamla regler i en gammal bok. Det finns fanatiska judar (ultraortodoxa) också och en sådan mördade den judiske premiärminister Rabin just för att han arbetade hårt för ett samförstånd mellan judar och araber.

Konflikten är djup och svår att lösa. En sak är säker, det kommer inte att kunna lösas med en massa generaliseringar. Det behövs mycket mer än så.

Oriel
0

Och sedan Hammas som har vapenföråd under sjukhus.
Sedan undrar de varför oskyldiga palestinier dör? ;o
Hammas vill inte ha fred med Israel, för några år sedan blev de erbjudna judarnas allra heligaste plats på tempelberget men de sa nej. De skulle ha hela.

-' Rebecca Johansson

blombuketten
0

#52. Ja, det där vet jag om och många med mig. Vad vill du ha sagt med det egentligen? För min del ser det rätt emotsägelsefullt ut det du skriver längre upp i tråden, där du generaliserar rätt kraftigt och här där du skriver om oskyldiga palestinier………..Ja, då måste du ju se ett samband i alla fall. Du ser att även det palestinska folket drabbas hårt av denna konflikt och att det faktiskt finns oskyldiga som dör p g a ledare som inte bryr sig om att skydda sitt eget folk.

Oriel
0

#53 Jag lägger inte skulden på de civila palestinerna utan på Hammas ledare, jag var lite otydlig kanske.
Men det är fortfarande så att Hammas komm till makten genom en folklig röstning.

-' Rebecca Johansson

blombuketten
0

Tja, det är många dåliga ledare som kommit till makten vid folklig röstning………

Oriel
0

#55 Hitler tillexempel ;)

-' Rebecca Johansson

megaman47
0

Hitler var väl ingen dålig ledare, han fick ju folket med sig. Att kunna lura så många till att följa hans planer är snarare briljant. Men att sen hans politik var dålig för mänskligheten är något annat.

Medlem
0

#25 Men drt finns ingen annan religion som hyser terrorister som islam. Och av nagon outgrundlig annledning vagrar mullor ta avstand fran terroristerna.

Du har helt fel. Islam fördömer terrorism

De muslimska lärda har utfärdat hundratals av fatwor som fördömer terrorism inklusiv de mest stränga i Saudiarabien.

Denna kommentar har tagits bort.
charlie
0

Harun Yahya ar en forfattare, ar han inte?

Han ar inte en mulla. Daremot ar det intressant att se hur manga mullor det ar som hotar med fatwor emot denna forfattare just for att han fordommer terrorism.

---

Medlem
0

#60 Han är kunnig i islam så det är hans verk du skall kritisera, inte hans yrke. Nej finns inga lärda som utfärdat fatwor mot honom, varför det? Dessutom är ordet mulla något som sägs om lågutbildade människor. En lärd i islam får plugga minst 20 år innan han får titeln (imam/shejkh/lärd) men absolut inte mulla.

gortor
0

Tja, israel har lärt mycket av tyskarna. T. ex herrefolksmentaliteten.

asvensso
0

Hejsan

Har kommer en mycket intressant BBC-intervju med Hamas ledare. Herregud, sager jag bara. Det Palestinska folket kommer aldrig att fa en rattvis behandling i internationell press eller av sina egna "politiker" med sadana ledare.

http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b00qllqb/HARDtalk_Mahmoud_alZahar_Senior_Hamas_official/

Medlem
0

Går inte att öppna länken men jag anar vad du menar. Palestinierna fick inte rättvis behandling före Hamas heller. Hamas gör iaf nytta. De har byggt skolor, universitet, sjukhus, dagis, apotek etc. Det har palestinierna inte fått innan. Hamas är motståndet till ockupanterna idag, finns inga andra motståndare kvar efter att Fatah börjat hora sig för israel. (ursäkta språket, hittade inte ett bättre ord)

asvensso
0

Vad synd med lanken, men om nagon har BBC World pa kabel pa natet sa gar den just nu.

Ledaren bara tjafsar om Israel hela tiden utan att sjalv ta ansvar for Hamas minst sagt brokiga ledarskap. Sjalvkritik maste komma fran bada sidor Tyvarr kan inte andra stater lita pa Hamas ledare for eventuella fredsforhandlingar. De har salt ut sitt eget folk och jag blir sa forbannad nar jag ser detta upprepas igen efter Arafats forsnillning av miljardbelopp och al Fatahs problem.

Visst bygger de skolor men de fortrycker ocksa all kritisk rapportering fran palestinska (inte bara utlandska)journalister. Med vald, hot och tortyr kontrollerar de nyheterna och tolererar ingen kritik. Gaza domineras av organisrad brottslighet. Det utmarkta radioprogrammet Konflikt i P1 har nyligen rapporterat om dagslaget i Gaza och situationen for journalister.

I intervjun blir han ocksa konfronterad om vad Hamas nu skall gora for att utreda och bestraffa de som skickar missiler over pa israelist omrade (bryter ocksa mot internationella konventioner), nu nar Israel har borjat utreda och bestraffa de som anvant fosfor.  Han slingrar sig och dari ligger tyvarr problemet. Bada staterna gor fel. Vald motiverar inte vald. Speciellt inte mot civilbefolkningen. Att palestinierna ofta missar och inte lika manga dor ar ingen ursakt. Intentionen att morda och lemlasta finns dar lika starkt som de anklagar Israel for. Om de hade battre vapen och battre skyttar sa skulle de doda fler israeler.

Jag ar sa saker jag kan vara pa att vanliga israeler och palestinier klarar att leva sida vid sida och respekterar varandra. Bada sidors ledare hetsar tyvarr.

Medlem
0

#65 Om du vill tro och lita på västerländska medier får du göra det, men en sak ska du veta, de flesta rapporteringar från mellanöstern man får här i väst är snedvridna. De visar inte dig hela sanningen. Du kan antingen förlita dig på oberoende medier så som den ryska, iranska och även andra kanaler som Al-Jazeera och sedan jämföra och analysera själv eller så kan du bara följa den media vi har här och köpa grisen i säcken. Det är upp till dig.

Hamas är ett älskat parti i Palestina och i arabiska länder också. De blev utvalda av folket genom ett demokratiskt val. Sådana demokratiska val hittar du inte i mellanöstern. De gör mycket gott för folket. Sedan om de tycker att staten israel inte har rätt att existera är en annan sak. Majoriteten av araberna tycker samma sak. Det är den åsikten som råder i det arabiska samhälle. Judarna levde trygga under islamiska styret i många sekler. Nu när sionisterna tagit makten i Palestina kan man bevittna att sionismen passar inte att leda ett annat folk än det judiska (från europa). Muslimer, kristna araber och judiska araber har inte samma status eller behandlas inte likadant som europeiska judar där i israel.

Hamas bryter mot internationella konventioner? Det har israel gjort sedan den bildades. Hamas är fortfarande inte en stat. Palestina är inte en stat än.

asvensso
0

#66 jag anvander mig naturligtvis av alla sorters media. Dessutom besoker jag omradet regelbundet och talar med judar, kristna och muslimer (samt de homosexuella som ar mer eller mindre utrotningshotade pa den muslimska sidan). Jag drar fortfarande samma slutsats. Hamas och deras ledare forstor for palestinierna. Manga ville bara ha bort Fatah och rostade ut dem. Det senaste aret har varit for javligt och manga palestinier inser att de kopt grisen i sacken.

Demokratiska val forekommer inte i muslimska lander idag. Punkt. Bara for att manniskor gar till valurnor och lagger i lappar kan man inte kalla det demokrati. Speciellt inte som partierna man rostar emellan ar pest och kolera och numera anvander sig av asiktsfortryck for att trycka ned oppositionen.

Problemet ar att Hamas inte alls kan kontrollera de extremister som skjuter bomber in i Israel. Sa du tycker att det ar OK da, eftersom du hanger upp dig pa formuleringen istallet for sakfragan? Tycker du att Hamas inte ska ta itu med de som slanger bomber in i Israel?

Som alltid - ingen sjalvrannsakan pa den sidan hos ledarna. Likadant med Fatah. Fattar inte hur folk koper allt de laser om dem som nagot slags goda riddare som kampar for det palestinska folket. Bada ar och har varit de mest korrupta ledarna i omradet i historien. Folk blandar ihop palestinafragor med kritik mot deras ledare.

Sa lange diskussionen inte ens kan foras om palestiniernas undermaliga ledare utan att ordet sionism kommer in sa kommer vi nog inte sa langt. Bara for att Israel beter sig illa innebar det inte att vi ska blunda for det som hander pa andra sidan.

Medlem
0

#67 Om du verkligen hade varit där nere och träffat palestinier så hade du inte tyckt att Hamas är fy. Det är inte Fatah eller Israel som tagit hand om palestinierna, det är Hamas som har gjort det. Hamas är palestinier, glöm inte det.

Nej det finns inga demokratiska val i muslimska länder, tyvärr. Jag har inte påstått något annat, men i Palestina gjorde palestinierna ett demokratiskt val där Hamas vann med flest röster. Båda Carl Bildt och Carter hade upprepat att det palestiniska valet var demokratiskt. De var valobservatörer där.

Vad jag tycker är irrelevant. Jag försöker bara förklara för dig hur hamas är och hur den arabiska reaktionen är mot ockupationen. Så nej du har helt fel i att palestinier inte ville ha hamas. De flesta araber önskar ha ledare som de i Hamas än de arabiska ledarna som funkar som marionetter åt usa och israel.

Diskussionen kan inte föras om man inte talar om det riktiga problemet. Det riktiga problemet är sionismen. Det är sionisterna som bobmade sönder Gaza. Det är sionisterna som jämnar palestiniernas hus med marken. Det är sionisterna som använder palestiniska barn som sköldar. Det är sionisterna som själ palestiniernas organer. Det är sionisterna som är ockupanter, inte hamas. Så när du talar om hamas nästa gång, kom ihåg att hamasanhängarna är palestinier. Det är dom som smakat på ockupationens horribla behandling, från mord, tvång, terror, hunger, stöld av marker och hus och sist men inte minst organhandel.

Medlem
0

Man bör också fråga sig varför det finns bara diktaturer i mellanöstern och varför väst med bla. Sverige stödjer dessa diktaturer. .Är det för att folket gillar att bli trampade av dessa ledare? Dvs de är nöjda med det liv de har när deras tillgångar används för ledarnas lyxiga liv? Eller för att de är fega och inte kan ta initiativet att  avsätta dessa diktaturer?

Hade araberna bra ledare hade sionisterna inte vågat dra örat på ett litet palestiniskt barn och skrämma honom tills han urinerar på sig av rädsla. Det här ska du vara säker på men eftersom arabiska ledarna är rädda att förlora makten kryper de på benen inför USA. Ja och som bekant är det USA som funkar som polis för att skydda "dottern" Israel.

Varför jag ber dig söka andra nyhetskällor än de västerländska är för att inse hur läget är där nere och hur mycket västvärldens medier ljuger och vrider om läget.

asvensso
0

Jag har tillbringat mycket tid dar sa du ar helt ute och cyklar. Du har genom ditt inlagg och ditt satt att debattera bevisat min standpunkt. Hamas ska bort och ersattas med ne icke-korrupt ledning. Det fortjanar palestinierna. De flesta araber jag traffar…och det ar riktigt manga…tycker Hamas ledare ar pinsamma.

Medlem
0

#70 Jag är inte dum som köper vad som helst. Ifrågasättandet är mitt vapen för att skilja på sanningar och lögner. Hur många araber du träffat eller om du var där nere eller inte är inte någon fakta. Faktum är att Hamas fick flest röster i det demokratiska valet och palestinierna förtjänar att ha ledare från sitt eget folk. Punkt.

Medlem
0

Ehum … glömde att nämna att jag är arab :-)

asvensso
0

Nu ar du barnslig. Jag har arbetat i Mellanostern i manga ar. Jag struntar i om du inte tycker det ar fakta. Faktum kvarstar att valdigt manga tycker att det ar pinsamt hur Hamas beter sig. Var ar forresten stodet fran Egypten och de andra arablanderna? 

Liksom jag ar en svensk bland andra ar du ocksa en arab bland andra. Varken du eller jag talar for samtliga skandinaver eller araber.

Hamas skall bort och ersattas av en icke-korrupt ledning. Dessutom borde Arafats familj hosta upp alla de pengar de sitter pa i Schweiz och hjalpa sina landsman istallet for att shoppa i Paris.

Medlem
0

#73 Det är inte barnsligt att påpeka att man skall vara ifrågasättande. Det spelar ingen roll hur många araber du träffade eller hur många år du jobbade i mellanöstern. Det enda jag tipsade dig med var att följa andra nyheter än de du får i västvärlden, för det du skriver om kan man se i medierna här men andra medier uppvisar något helt annat. Sådant kan man inte se i västvärldens medier.

Du frågar mig var Egyptens och arabländernas stöd till palestinier. Jag har redan svarat på det. Arabiska ledarna är USAs marionetter. De kan inte göra något om USA säger nej. Men frågar man folket så är alla med palestina. Egypten förbjöd demonstrationer mot regeringen som stoppade hjälp till Gaza. En del dödades av polisen t. om. Och om en person här i väst försöker hjälpa palestinier så klassas man som antisemit eller utgör ett hot mot landet. Kan du nu se var skillnaden ligger?

Nej Hamas kommer inte att tas bort tror jag, de kom till ledningen genom ett demokratiskt val. Så korrupt är det inte som du påstår. Även om det sker ett nytt demokratiskt val så kommer Hamas att vinna är jag säker på.