Björklund
I lördags så lyssnade jag på P1's Lördagsintervju med Jan "Världens sämsta skola" Björklund. Han tycker tydligen att vi genast ska gå med i EMU. Jag är ju EMU-motståndare, men Känns det inte som om detta vore absolut fel tillfälle? Även om man vore för EMU så borde man väl dra åt sig fötterna när det visar sig att flera av EMU-länderna börjat få problem, inte minst Grekland. Nu när jag tyckte att vi EMU-motståndare fått rätt så vill han gå med, känns det vettigt och ansvarsfullt?
Vidare så fick han backa på en massa tvärsäkra påståenden. Varför påstår politiker saker som de sedan inte kan backa upp?

Björklund har generellt sett ganska litet förtroendekapital hos mig dels efter hans överdrivna, vinklade eller kanske t o m lögnaktiga kampanj kring hur dålig den svenska skolan är, och dels så var hen den enda politikern som aktivt använde sig av kriminellt framtagna underlag (dataintrångsskandalen) i sitt egna politiska värv - flera gånger.
Det blir tyvärr problematiskt för mig då jag tycker han har rätt i en del frågor. Det är lättare att förkasta honom om han bara vore idiot… ;o)
Och nej, jag tycker själv INTE det är läge att gå med i EMU nu. Vi har nog dessvärre inte sett slutet på den finansiella krisen för Euron och Grekland än…
//Zac
Att tillägga så har även Irland problem med Euron, fråga folket där bara. Deras kultur är att gå till vägkrogarna som finns… men numer har de knappt råd med det tack vare euron.
Jag har alltid varit emot EMU och kommer fortsätta vara det. Problemet är bara att Carl Bildt har redan skrivit på att vi SKA gå in i EMU en dag (detta skrevs under när vi gick med EU 94)

Ja det är för sorgligt. Det är ju något feltänk över hela EU. Det är som om jag skulle tro att det funkade bra att termostaten till mitt hus placerad nere i centraleuropa.
Utan att vara konspiratorisk kanske vi kan se det så här:
Normalt sett skulle vi se politiska eliten som företrädare för landet de representerar och "vanliga människor" som upproriska mot staten (landet). Men vad är det som händer?
Folket anser att politiska eliten raserar egna landets resurser och reser sig för att försvara staten.
Dagens europeiska politiska eliter har inte sin trohet i första hand mot egna landet och staten. Deras främsta lojaitet är riktad mot en "Ny Världsordning med globaliserad ekonomi" där länders seder, bruk och kultur byts mot en kultur som bygger på kommersialism, materialism och sinnliga njutningar.