Fler unga?
Jag är ny på det här forumet och går i högstadiet. Jag undrar om det finns fler ungdomar här eller om det bara är "gamlingar"? Jag tycker också att ungdomar i allmänhet vet ganska lite om politik. Jag är själv intresserad av samhällsfrågor men när jag försöker "dra igång" en debatt i skolan är det ingen som bryr sig. Det känns som om ingen bryr sig om vad som händer i samhället. Varför är det så, och vad ska man göra åt det?

Kusin, welcome!
Great you are young and already mind about what is going on in the world/ life.
I can speak for myself. I feel very young yet I'm 44 y.o. in a paper, feeling like 18 y.o. most of the time, but also behaving like 8 y.o. many times.
jag är 35, mitt emellan ung och graven :)
Jag har genom hela livet hört avsnoppningar som: "jag är inte intresserad av politik" och då har jag försökt förklara att allt runtomkring ungdomarna är politik… Den som betalar skolböckerna, lärarutbildning, vad man gör på fritiden, idrott, äter mat, andas luft, går på muggen o spolar, ser på tv, lyssnar på radio… allt styrs av skattepengar och politiker. (mer eller mindre)
De flesta ungdomsrörelser genom historien har varit mer eller mindre revolutionsinriktade, men kommer allt mer sällan, och alla blir mer o mer apatiska. Synd. För lite mer som i frankrike skulle vi väl kunna ha, där är det lite mer stake i bönder t.ex. som välter vagnslaster m gödsel på gatan utanför jordbruksdepartement….
jag är 35 år enligt mitt körkort, men ungdomlig i sinnet 
Hej Kusin_Knase och som sagt, hjärtligt välkommen till forumet.
Går man på högstadiet antar jag att alla över 20 är "gamlingar" så jag får väl räkna mig dit jag med. ;)
Skämt åsido, jag tror att ungdomar egentligen är ganska intresserade av sin omvärld och olika samhällsdebatter, men ordet "politik" avskräcker nog många gånger. Kan tänka mig att man tänker på gubbar i kostym som sitter på något departement och bestämmer, men det är ju långt ifrån allt! Som Precis säger så handlar det om allt omkring oss.
Du får gärna bjuda in vänner och bekanta här för en bättre åldersblandning. iFokus nätverket har för övrigt numera 10 000 medlemmar och många är yngre. Tyvärr har de inte riktigt hittat hit än, men du kanske kan inspirera dem?… :)
Kul i alla fall att du är så vaken och intresserad tycker jag!