Politik iFokus

Politik

Etikett: vård-och-omsorg
Läst 1223 ggr
AndersE
0

Svensken allt friskare

"Sverige har länge haft en hög sjukfrånvaro jämfört med andra europeiska länder."

"I slutet av 80- och början av 90-talet låg vi två, tre gånger högre än exempelvis Tyskland."

"Toppen inföll 2003 då 275 324 personer var anmäla sjukskrivna över 30 dagar i Sverige, men sedan dess har den siffran minskat rejält."

---

Ja, det är faktiskt sant. Vi är snart lika friska som genomsnittet i Europa!

---

"Sverige närmar sig nu samma nivåer som andra länder i Europa, det vill säga Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.
- Sverige är inte sämst i klassen längre, säger Mathias Johansson."

Kul med lite goda nyheter i allt elände!

Läs hela!

Mitralis
0

Är vi friskare eller är det så att det är fler sjuka som blivit uttvingade i arbete för att "det ska löna sig att arbeta"?

AndersE
0

#1 Precis den kommentar jag väntade mig!   Flört

Om du har rätt så är det helt normalt att en svensk är två, tre gånger sjukare än en tysk. Säkert har du en bra förklaring till varför det är så.

Beror det på att vi har färre kolkraftverk? På att vi har sämre miljö? Mer utsläpp? Sämre arbetsmiljö? Svagare fackföreningar? Något annat?

Mitralis
0

#2 Eller är det så att dom redan har infört att "Det ska löna sig att arbeta"?

Mitralis
0

Jag kan hålla med om att det kan vara så att svenskarna inte varit så sjuka som dom velat påskina och att det nu börjar visa sig med de nya tuffare reglerna. Det som jag har svårt för är att de som verkligen är sjuka många gånger blir så hårt ansatta och misstrodda. Det måste finnas ett flexiblare system.

AndersE
0

#4 Jag håller med och jag tror att man nu efter att ha kommit tillrätta med avarterna också kan finputsa och göra det just mer exakt och flexibelt.

Såvida vi inte byter regering efter valet och ska återgå till att bekämpa rikedom…

Halvdansken
0

Att sjukskriva och förtidspensionera är ju ett sätt att få folk bort från arbetslöshetsstatistiken. Eftersom Sverige har probelm med stor arbetslöshet, så skickar man fok ut i den andra gruppen istället.

Man symptombehandlar istället för att ta tag i de verkliga problemen, som enligt mig är LAS och det faktum att regeringarna (oavsett färg) fortfarande anser att Sverige är ett industriland där man jobabr hela livet på samma fabrik och "blir vid sin läst" utan större karriärmöjligheter eller intresse av vidareutbildning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kerstinjo
0

Som gammal Obestämd f.d. beroendemänniska har jag sett oändligt många personer, som har blivit förtidspensionerade p.g.a. sitt missbruk. OK, att de inte är kapabla till att arbeta, men det är ändå fel väg att gå.

Många av dessa personer har kommit ur sitt missbruk, men pengarna fortsätter att rulla in, månad efter månad.

Jag tror det vore en idé att se över alla förtidspensioner.

Kerstin